zaterdag 25 mei 2019

Roots Natuurpad 17-19 Epe-Hoenderloo (49km)

9:59 Even lekker op verharde ondergrond
Rond de klok van half negen in de morgen begin ik met mijn zesde wandeldag over het Roots Natuurpad. In totaal loop ik dit pad in tien wandeldagen, dus in dat opzicht begin ik vandaag met de tweede helft van de route. Het belooft een groene dag te worden, want de route loopt volledig door de bossen van de Veluwe en eindigt op een paar honderd meter van de ingang van het Nationaal Park De Hoge Veluwe in Hoenderloo. Vanaf Hoenderloo ben ik vrij snel weer thuis, maar voordat het zover is, zullen er nog heel wat wandelkilometers volgen.

Nadat ik in de trein ben gestapt, loop ik wat naar achteren zodat ik in Amersfoort dichter bij de trappen uitstap en zo sneller bij de aansluitende trein richting Zwolle kan komen. Als ik de eerste coupé wil uitstappen, wordt mijn pad geblokkeerd door een fiets. Er staat al een conducteur bij die me vraagt of ik de fiets even op het perron wil zetten. Dat vind ik geen probleem en zo blijft deze fiets achter terwijl de trein mij richting het startpunt van de wandeling brengt. Via Zwolle brengt een bus mij naar Epe waar ik start bij de halte waar ik de vorige keer was geëindigd.
10:16 Schaapskudde

Na zo'n vijf minuten loop ik het bos in en verlaat ik de dorpskern van Epe. Ik loop eerst een stukje naar het westen. Officieel komt het Natuurpad niet in Epe, maar loopt het erlangs. De makers van het Natuurpad hebben echter geen rekening gehouden met het feit dat wandelaars een lang wandelpad in etappes lopen en men soms een pleisterplaats nodig heeft om weer naar huis te kunnen reizen. Om dit mogelijk te maken, pas ik het parcours van het Natuurpad soms aan en zo loop ik dus eerst naar het oorspronkelijke parcours van het Natuurpad voordat ik afbuig naar links om zo de officiële route naar het zuiden te volgen.

10:19
In de afgelopen maand heb ik het kaartmateriaal dat nog uit het begin van deze eeuw stamt, vervangen door recenter materiaal dat gebaseerd is op OpenStreetMap. Het leuke daaraan is dat ik zelf de kaart kan aanpassen als ik onjuistheden tegenkom. Ik heb alle plekken waar ik volgens de route moet lopen, maar die volgens OpenStreetMap geen pad hebben, gemarkeerd zodat ik ter plaatse kan inspecteren of er een pad ligt. Ook maak ik een paar foto's van paden die nog niet op OpenStreetMap staan. Bij het eerste zogenaamde niet bestaande pad gaat het gelijk al mis. Volgens mijn routekaartje moet ik een pad op dat niet bestaat en zo kom ik via het gras op een boerenerf uit. In het bos waar deze boerderij aan grenst hoor ik spelende kinderen en ik vraag hen naar de weg. Zij weten me te vertellen dat er in het bos een pad loopt en ik probeer dit pad te vinden. Zodra dit is gelukt, volg ik het pad naar het zuiden en maak ik een paar foto's, zodat ik weet hoe ik het pad moet beoordelen nadat ik deze heb ingetekend in OpenStreetMap.

12:11
De route van vandaag meandert vrolijk tussen de spaarzame dorpjes door waardoor ik vandaag geen doorkomstplaatsen heb. Met de proviand waarmee ik Epe heb verlaten, zal ik Hoenderloo moeten bereiken. Gelukkig loop ik grotendeels onder het bladerdek van bomen waardoor ik minder vocht nodig heb door de lagere omgevingstemperatuur.

Om kwart over tien kom ik bij een stuk heide uit. Rechts van mij zie ik een grote kudde schapen naderen. Het is een mooi gezicht, zo'n kudde met schaapsherder en hond. De schapen blokkeren het fietspad, maar ik moet de andere kant op en heb er geen last van.

12:31 Geen toegang in het najaar
Om te voorkomen dat ik door de bomen het bos niet meer zou zien, heb ik op mijn routekaartje markeringen aangemaakt op punten waar ik een gemeentegrens passeer. De gemeentegrenzen staan ook op de nieuwe kaart. Hierdoor heb ik nog een beetje het idee dat ik voortgang boek.

Ten noorden van Apeldoorn loop ik door het kroondomein Het Loo. Hier mag niet gewandeld worden tussen september en december, maar gelukkig is het vandaag mei en mag ik er gewoon in. Heel bijzonder is dit bos niet, maar de koninklijke familie schijnt hier in die periode te willen jagen en die willen natuurlijk geen burgers afschieten. Het Loo is een vrij groot gebied en als ik op mijn kaartje de J.C. Wilslaan ingetekend zie en dit associeer met de Apenheul, zie ik nog altijd markeringen die aangeven dat automobilisten het kroondomein inrijden.

12:35 De Koningseik op de helft
van de wandeling
In de buurt van de J.C. Wilslaan ligt een geocache waarvoor ik een puzzeltje heb opgelost. Om de cache te kunnen loggen, moet ik een stuk of zes bowlingballen uit de grond tillen, maar dat maakt het alleen maar leuker doordat je merkt dat de plaatser zoveel moeite heeft gedaan. In de onderste bowlingbal zit het logboekje en nadat ik mijn log heb bijgeschreven, laat ik de ballen weer in de grond zakken.

Een paar kilometer later verschijnen er meerdere wandelaars uit een zijpad van rechts. Kennelijk is hier een wandelevenement, maar omdat ik in een lekker tempo zit, besluit ik om geen praatje te maken en door te lopen. Terwijl ik een ommetje maak door het bos voordat ik de snelweg A1 oversteek, loopt deze groep rechtstreeks naar de snelweg toe. Ter hoogte van het viaduct lopen we weer samen op en nu heb ik een kort praatje met een van de begeleiders. Het blijkt te gaan om een wandeltocht waarbij op twee aaneengesloten dagen 35 kilometer wordt gewandeld. In totaal dus 70 kilometer. De begeleider biedt mij een bakje koffie aan, maar ik heb niet zo'n zin om te gaan zitten en bedank hem vriendelijk voor het aanbod.

In de voorbereiding voor deze wandeling heb ik verzuimd om tussentijdse deadlines in mijn GPS-apparaat te zetten. Dat doe ik anders wel, zodat ik direct kan zien of ik wat harder moet lopen om de bus te halen. Dat bereken ik nu dan maar uit het hoofd. Oorspronkelijk had ik drie kwartier wachttijd op het eindpunt, dus alle tijd om wat vertraging op te lopen ten opzichte van mijn gemiddelde looptempo. Ter hoogte van Radio Kootwijk moet ik volgens de route echter rechtdoor terwijl hier geen pad ligt. Ik sla rechtsaf in de hoop dat het ingetekende pad daar wel bestaat. Dat blijkt zo te zijn, maar niet veel later moet ik een bordje passeren waarop gewaarschuwd wordt voor een kwetsbaar gebied en is toegang niet mogelijk. Ik loop nog een stukje om en kom uiteindelijk weer op het oorspronkelijke pad terecht. Ik bereken snel of ik nog een beetje op tijd loop, maar dat lijkt wel goed te komen.

13:01
Inmiddels loop ik weer over de hei. Hier kan ik wat verder om me heen kijken en dat vind ik wel mooi. Terwijl ik links van mij een zandverstuiving zie liggen, doemt rechts een groot waarschuwingsbord op van het schietterrein van Defensie bij Harskamp. Hier loop ik het bos weer in en tussen het schietterrein en de provinciale weg die Hoenderloo met Apeldoorn verbindt, loop ik de laatste kilometers van vandaag. In Hoenderloo loop ik een wandelaar tegemoet die mij vraagt waar een bushalte is. Ik zeg dat ik ernaar op weg ben en ze loopt met mij mee. Bij de bushalte moeten we nog ongeveer zeven minuten wachten voordat de bus aankomt.



Statistieken
Afstand:48,9 km
Gemiddelde:5,4 km/h
Bewogen gem.:6,4 km/h
Totaalteller:5376,8 km
De voortgang na 6 dagen

13:09 De zon breekt door
13:37 Zeven bowlingballen uit de grond
14:52 File op de A1 richting Beekbergen
15:00
15:42
15:49 De tweede omleiding binnen een kwartier
16:00 De grote stille heide
16:25 Kruising met het Marskramerpad
16:26 Schietterrein Harskamp
16:34 Zandverstuiving
16:42 Fietspad richting Hoenderloo

<< Dalfsen-Epe (47km) Hoenderloo-Winssen (50km) >>