zaterdag 22 juni 2019

Roots Natuurpad 20-23 Hoenderloo-Winssen (50km)

9:20 Ingang van Nationaal Park De Hoge Veluwe
Terwijl ik de route voor deze wandeling in de gps zet, zie ik dat ik een fout heb gemaakt bij de naamgeving van de waypoints die ik op het kaartje heb geplaatst. Na elke kilometer staat op het kaartje hoeveel kilometers ik nog moet lopen en op welk tijdstip ik dat punt zou moeten passeren om de geplande bus naar huis te halen. De tijdstippen kloppen niet, dus die moet ik nog aanpassen. Ik ga naar 9292 om te kijken welke bus ik kan halen en hoe laat deze vertrekt vanaf het eindpunt van de wandeling. De website waarschuwt dat de bus wellicht niet rijdt vanwege het NK Wielrennen in Ede. Lekker dan. De wedstrijden vinden plaats op woensdag 26 en zaterdag 29 juni, dus niet op zaterdag 22 juni. Ik bel Syntus op om na te vragen of het wel klopt. Gelukkig kunnen ze aangeven dat ik er geen last van zal hebben. Ze beloven de gegevens te zullen aanpassen, maar dat is na 15 minuten nog niet gedaan. Dat maakt mij niet zoveel uit nu ik weet dat het toch niet klopt. Waarschijnlijk passen ze dat wat later aan. Ik weet genoeg, dus ik kan verder met de voorbereiding.

Woensdag wordt er in het park gefietst
Een dag later ga ik pas om 8:00 weg van huis. Ik kan met de bus van Ede naar Hoenderloo reizen vanaf 8:41. Ik had ook 25 minuten eerder in Hoenderloo kunnen aankomen, maar dan had ik via Utrecht, Amersfoort en Apeldoorn moeten reizen. Dan was ik 1,5 uur onderweg geweest in plaats van een half uur. Nu start ik iets later, maar kan ik wel een paar uur langer blijven liggen.

De route begint in het Nationale Park De Hoge Veluwe. Daar ben ik nog nooit binnen geweest. Ik woon in de buurt, maar er is genoeg bos buiten het park en ik heb dan ook nog nooit geld uitgegeven om naar het park toe te gaan. In eerste instantie had ik de route ook laten starten bij Oosterbeek, maar uiteindelijk heb ik toch besloten om gewoon in Hoenderloo te starten en eens te kijken wat het park zo bijzonder maakt.

9:21 Wachten bij de kassa
Nadat ik bij Hoenderloo uit de bus ben gestapt, loop ik eerst naar een plaggenhut in Hoenderloo. Daar ligt een geocache, maar ik kan deze niet zo snel vinden. Al snel besluit ik om hier niet te lang bij te gaan zoeken en loop ik een stukje terug naar de ingang van het park. Ik had online al een toegangskaartje gekocht, maar als ik bij de ingang aankom, moet ik toch in de rij voor de kassa staan om het kaartje te laten scannen. Een andere bezoeker mag wel doorlopen door met zijn kaartje te zwaaien, maar dat blijkt een campinggast te zijn. Net voorbij de ingang ligt een camping. Als je dat niet weet, komt het allemaal wel erg vreemd over.
Als ik aan de beurt ben, laat ik mijn kaartje scannen en krijg ik een kaart van het park aangeboden. Ik sla deze af, maar de dame achter de balie wil dan wel weten hoe ik mijn weg in het park ga vinden. Ze ziet dat ik een gps-apparaat mee heb en laat me mijn weg vervolgen.

9:24 "Welkom" (links) of "Verboden toegang" (rechts)?
Als ik de ingang voorbij ben, zie ik aan mijn rechterhand de camping liggen. Een stukje verderop staat een grote parkeerplaats van witte fietsen. Deze fietsen mogen gratis worden gebruikt om het park te kunnen verkennen per fiets. In theorie zou ik hier een fiets kunnen pakken en naar Schaarsbergen kunnen rijden om de fiets daar achter te laten, maar ik ben vandaag niet in het park om te fietsen, dus laat ik de fietsen rechts liggen en sla ik even verderop linksaf het fietspad op.

Mijn route gaat al snel van het fietspad af, maar ik zie het te laat en besluit het fietspad te volgen totdat mijn route het fietspad kruist. Hierdoor kom ik automatisch weer op de route terecht. Ik verlaat het fietspad en loop over onverharde paden door het park. Af en toe kom ik een bordje tegen waarop gewaarschuwd wordt dat toegang ten strengste verboden is omdat er een rustplaats voor wild ligt. Wild kom ik overigens niet tegen. Wat ook opvalt, is dat op de fietspaden en langs de wandelpaden bordjes en paaltjes staan met daarop een alarmnummer en een getal. Kennelijk kun je in geval van nood het park op dat nummer bellen en het nummer doorgeven, zodat ze je snel kunnen lokaliseren. Aan de randen van het park loop ik vooral door bos, maar als ik wat verder ben doorgelopen, kom ik op een open vlakte uit. Het geeft een mooi uitzicht, maar om nou te zeggen dat het zoveel mooier is dan bijvoorbeeld de noordelijke Veluwe of het Brabantse Kampina, dat vind ik zeker niet het geval.

9:25 Witte fietsen
Exact twee uur nadat ik de poorten van het park ben gepasseerd, loop ik er bij Schaarsbergen weer uit. Inmiddels is het wat drukker en zie ik dat er speciale kaartjescontroleurs zijn ingezet zodat mensen met een kaartje niet in de rij hoeven te staan. Mij wordt geen aandacht geschonken en ik kan ongestoord het park verlaten en mijn weg vervolgen.

Eenmaal uit het park loop ik de bossen van Landgoed Warnsborn in. Het enige verschil dat ik merk met het park zelf, is dat er nu ook woonhuizen langs de weg staan, al zijn het er niet veel. Als ik onder een viaduct doorloop, kom ik een mountainbiker tegen. Op zijn stuur heeft hij een nummer staan en ik vraag of er een wedstrijd is. Dan weet ik immers of ik moet opletten om een eventuele botsing te vermijden. "Geen wedstrijd", roept de mountainbiker me toe, en met een gerust gevoel loop ik verder. Totdat ik ineens groepen mountainbikers tegenkom. En meer. En nog meer. Ik moet goed voor me uit kijken, want ze rijden me tegemoet en door hun snelheid is er minder tijd om elkaar te kunnen ontwijken. Gelukkig kijken de mountainbikers ook goed uit en levert dit geen problemen op. Ik loop door richting Oosterbeek en af en toe zie ik nu ook wielrenners rijden met een nummer op het stuur. Kennelijk is hier iets groots gaande. Bij Oosterbeek passeer ik de militaire begraafplaats en ik herinner me dat ik hier wel vaker heb gelopen.

9:27
Ik loop nu meer over verharde wegen en als bijna logisch gevolg is het aantal wielrenners dat ik tegenkom een stuk hoger en het aantal mountainbikers een stuk lager. Bij Doorwerth passeer ik het gelijknamige kasteel en hier zie ik een informatiebord waarop staat aangegeven dat de Jan Janssen Classic gehouden wordt. Het zegt me niets, al weet ik wel dat Jan Janssen een wielrenner is die ooit de Tour de France heeft gewonnen. Dat zal die massa wielrenners verklaren, al kom ik er pas na de wandeling achter dat ook de mountainbikers met deze activiteit meededen. Voor wielrenners waren er routes van 70 tot 200 kilometer en voor mountainbikers routes van 60 tot 100 kilometer. Zelf ben ik nu aangekomen aan de rand van het gebied waar al die fietsers rijden. Bij Landgoed Duno loop ik over haarspeldbochten naar beneden en zie ik de wielrenners naar boven ploeteren. Het is een mooi gezicht en ik kan nauwelijks wachten tot de Tour de France gaat starten. Voor mij zijn dit de laatste beelden van de dag van groepen wielrenners en ik vervolg mijn tocht richting de A50.

9:33
Het tweede deel van de route van vandaag loopt door het rivierengebied en ik ga twee rivieren kruisen over snelwegbruggen. Als eerste passeer ik de Nederrijn bij Heteren. De brug heeft een lengte van ongeveer een kilometer. Tussen het fietspad en de rijbanen van de autosnelweg is bescherming aangebracht met betonblokken. Daarboven bevindt zich een doorzichtige afscheiding, die op sommige plekken kan worden geopend in geval van calamiteiten. Vanaf het fietspad kan dit alleen als je een juiste sleutel bij je hebt en openen is dan ook ten strengste verboden.

Aan de andere kant van het water passeer ik een monument van de 101st Airborne Division. Dit is een legereenheid van het Amerikaanse leger dat in de laatste decennia vooral bekendheid geniet door de serie Band of Brothers. Van deze serie speelt zich een aflevering af op de plek waar ik nu loop. Ik heb niet door dat hier een monument staat en loop de Drielse Rijndijk op richting Nijmegen. Ik moet hier een paar kilometer naar het oosten lopen omdat ik niet eerder mag afzakken naar het zuiden. Daarna loop ik weer terug richting de A50.

9:43
Inmiddels loop ik ruim een half uur voor op mijn wandelschema en als ik dat kan volhouden, kan ik zelfs een bus eerder naar huis halen. Ik heb inmiddels zo'n 35 kilometer gelopen en heb nog geen enkele geocache gevonden. Mijn tijd is vooral opgegaan aan wandelkilometers wat het hogere gemiddelde verklaart. Via Homoet kom ik Valburg binnenwandelen. Door de warmte zijn mijn drinkflessen leeggeraakt. In Valburg spreek ik een paar mensen aan die een bruggetje naar hun tuin aan het aanleggen zijn en zij vullen mijn bidons met koud water. Niet veel later kom ik aan in het centrum van Valburg waar ik mijn eerste geocache van de dag weet te vinden. Deze geocache ligt er al een aantal jaar, maar alle vorige keren dat ik hier was, was het tijdens de Vierdaagse en was het te druk om rustig te kunnen zoeken.

9:52
Vanaf Valburg volg ik de Vierdaagseroute totdat ik bij het evenemententerrein Watergoed een fietspad insla. Via dit fietspad loop ik naar de Tacitusbrug waar ik de Waal zal oversteken. Als ik op de brug loop, zie ik richting het oosten de bruggen van Nijmegen. Zowel de Oversteek als de Waalbrug zijn goed herkenbaar.

Als ik de Waal ben overgestoken, loop ik de dijk op richting Winssen. Hier eindigt mijn wandeltocht en het lijkt erop dat ik inderdaad een bus eerder kan halen. Volgens de geplande route moet ik hier de uiterwaarden in, maar daar heb ik nu niet zoveel zin in, dus loop ik over de dijk naar mijn finishplaats toe. Eenmaal aangekomen heb ik nog een kwartier totdat de bus komt, en besluit ik mijn tweede geocache van de dag te loggen.

9:57
Nadat ik de cache heb gelogd, kijk ik hoe ik het snelst bij de bushalte kan komen. Ik loop langs de Jumbo en voor mij loopt iemand die achterop zijn polo de tekst "Jumbo helpt u graag" heeft staan. Dat doet deze jongen inderdaad, want hij loopt voor mij uit en vlak voor de bushalte loopt hij naar huis en loop ik door naar de halte. Hier kan ik op een bankje zitten, maar deze halte heeft gesloten zijkanten, waardoor de buschauffeur mij onmogelijk kan zien als ik daar zit. Ik houd dan ook goed in de gaten of de bus er al aan komt, en als het zover is, wuif ik om de aandacht van de chauffeur te trekken. De bus brengt mij naar Nijmegen en terwijl politie en ambulance met gillende sirenes de andere kant op rijden, stap ik in Nijmegen op de trein naar huis.



Statistieken
Afstand:50,4 km
Gemiddelde:5,6 km/h
Bewogen gem.:6,5 km/h
Totaalteller:5427,2 km
De voortgang na 7 dagen

11:00
11:12 Vogelverschrikker
12:18
12:39 Station Oosterbeek
Dit bordje kan wel een remake gebruiken
14:10 Op de Rijnbrug bij Heteren
15:36
16:24 De A15 bij Valburg
16:51
17:22 Over de Tacitusbrug
17:43 Zicht op de Tacitusbrug
17:54 Aankomst in Winssen

<< Epe-Hoenderloo (49km) Winssen-Mariaheide (50km) >>