zaterdag 18 april 2015

Dwars door Gelderland 8-14: Otterlo-Rheden (50km)

08:07 De zon geeft nog lange schaduwen
De lente is begonnen en dat mogen we weten ook! Het is lekker wandelweer en wat mij betreft is de winter nu echt voorbij. In alle vroegte loop ik naar het station voor de bus die mij in Otterlo brengt. Vandaag de vierde wandeldag van het jaar en de tweede van de wandelroute 'Dwars door Gelderland'. De vorige keer ben ik van Hierden naar Otterlo gelopen en nu start ik dus waar ik de vorige keer ben gestopt. De vorige keer heb ik de eerste zeven etappes van 'Dwars door Gelderland' gelopen; vandaag volgen er weer zeven. De veertiende etappe eindigt op de Posbank, maar omdat daar geen station is, loop ik daarna nog door naar het nabijgelegen treinstation van Rheden.

Met de zomerjas aan loop ik om kwart over zeven naar buiten. Het is nog koud. De afgelopen nacht is de temperatuur nog heel dicht bij het vriespunt geweest en ondanks dat de zon al op is, voelt alles nog koud aan. Ik doe het bovenste knoopje van mijn overhemd dicht om zo wat extra beschutting te krijgen. Op het station wacht ik in de stationshal totdat de bus bijna komt voordat ik bij de halte ga wachten, omdat het binnen nou eenmaal minder koud is dan buiten.

Als ik de Metro van vrijdag heb doorgebladerd, duurt het nog zo'n vijf minuten totdat de bus komt. Ik ga bij de halte staan en de bus komt precies op tijd aanrijden. In de bus is het lekker warm en ik bereid me vast voor op de kou waarin ik straks weer terecht kom als ik uit de bus stap. Snel maar gaan wandelen straks, dan loop ik mezelf vast warm voordat de zon gaat meehelpen.
08:09 Een houten Big Ben

In Otterlo stap ik uit de bus en begin ik aan de achtste etappe van Dwars door Gelderland. Ik herken plekjes van twee jaar terug toen ik ook deze wandelroute liep. Ik loop langs de geocache die bij de zevende etappe van deze wandelroute hoort en even later passeer ik een houten Big Ben. Geocachen zit er vandaag niet in overigens. De route loopt langs slechts twee geocaches en omdat ik er simpelweg geen zin in heb en de focus volledig op het wandelen wil leggen, zal ik deze caches rechts laten liggen.

Het begin van de wandeling kronkelt wat door Otterlo heen. Uiteindelijk kom ik langs een grote plas waarna ik Otterlo voor dit jaar voorgoed verlaat. De teller staat alweer op 5 kilometer en de weg loopt verder over de hei tussen Ede en Arnhem. Ik kom weer door Mossel, een pleisterplaats met een boerderij en een gebouw dat 's zomers dienst doet als terras en 's winters wordt verhuurd. Net voorbij Mossel kom ik drie paarden tegen die in het wild lopen. Ze lopen rustig over het fietspad en ik ga even aan de kant om hen de ruimte te geven. Het eerste paard blijft stoïcijns op het fietspad lopen, maar de andere twee paarden gaan aan de andere kant van het fietspad af en als ik weer op het fietspad ga lopen, maken de paarden haast om uit mijn buurt te komen. Ik heb mezelf inmiddels goed warm gelopen en ook de zon weet de boel inmiddels goed op te warmen. Als ik even later bij Planken Wambuis de N224 die van Ede naar Arnhem loopt, kruis, neem ik dan ook een korte pauze om de broekspijpen af te doen, mijzelf in te smeren met zonnebrandolie, een zonnehoed op te doen en een paar boterhammen uit de tas te halen.

08:33 Voor de allerlaatste keer Otterlo
De route loopt nu door de bossen van Wolfheze en voordat ik in de buurt van dit dorp aankom, kruis ik de snelweg A12. Even later zie ik een betonnen muurtje dat me doet denken aan twee jaar geleden toen ik hier ook liep. Toen was het zo vreselijk koud, dat ik achter dat betonnen muurtje was gaan zitten om een beetje bescherming tegen de kou te hebben toen ik even moest schrijven om de eindlocatie van de geocache bij deze etappe uit te rekenen. Hoe anders is het nu, nu ik in korte broek direct rechtsaf sla richting het station van Wolfheze.

Ik steek bij het station het spoor over en sla direct linksaf. Even later passeer ik de snelweg A50. Zo kom ik aan bij de mooie omgeving die hier langs de snelweg ligt. Op de kaart ziet de route die ik ga lopen er hier vreemd uit, want speciaal voor dit stukje landschap is een extra lus ingetekend waarbij je eerst een stuk naar het Zuiden loopt en daarna direct terug naar het Noorden. De omgeving is het waard, dus vind ik dat er bij het samenstellen van de wandelroute een goede keuze is gemaakt. De route is hier gemarkeerd met een gele en een rode streep, maar heel duidelijk is de markering niet. Zo staat er een bordje met de markering op een paaltje bij het begin van een zijpad. Normaal betekent dit dat je het zijpad moet inslaan, maar dat is hier niet het geval. Op de markering staan pijlen twee kanten op en de bedoeling is hier om aan te geven dat je beide kanten op kunt. Dat is ook zo, want de gemarkeerde wandelroutes kun je vrijwel overal in twee richtingen lopen. Op deze plek had een kruis met een gele en een rode streep duidelijker geweest, want op die manier geef je aan dat je ergens niet in moet, en dan blijft er maar een alternatief over. Gelukkig heb ik de gps-ontvanger ook vol staan met waypoints waar ik langs moet lopen en zo kan ik niet verdwalen. In totaal loop ik vandaag drie keer verkeerd, maar herstel ik dat snel.
08:37 Otterlo-Bad?

Ik loop over het terrein van hotel Wolfheze en ga hier het bos in richting Oosterbeek. Als ik in Oosterbeek aankom, steek ik ter hoogte van het station het spoor over en ga ik daarna direct rechtsaf. Een stukje verderop liggen links de oorlogsgraven en de route loopt langs deze graven naar de bossen die ten noorden van Arnhem liggen. het blijft indrukwekkend om al die graven te zien staan en te beseffen dat er nog duizenden van dit soort graven elders in Europa te zien zijn.

Ik heb de gang er lekker in en zie dat het bewogen gemiddelde tegen de 7 km/h aanzit. Lange tijd geeft het gps-apparaat 6,9 km/h aan, maar naarmate de dag vordert, neemt die waarde enigszins af. Ik loop het demobos in en realiseer me dat Arnhem nu niet ver meer is. Dat blijkt wel als ik even later de Schelmseweg oversteek en direct in Park Zijpendaal terecht kom. Dit park grenst aan Park Sonsbeek en dan zit je al behoorlijk richting het centrum van Arnhem. Daarvan ben je daar echter totaal niet bewust, want beide parken zien eruit als bosrijke omgevingen en als je vanuit het Noorden de stad in komt lopen, heb je niet door dat je in de provinciehoofdstad bent aangekomen. Uiteindelijk loop ik de parken uit richting Rozendaal en dan kom je vanzelf wel in de echte stedelijke delen terecht. Ik verlaat de bebouwde kom van Arnhem tegelijk met dat ik voor de tweede keer vandaag de snelweg A12 passeer.
09:30 De eerste paddenstoel van de dag

Inmiddels ben ik begonnen met de laatste twee etappes van Dwars door Gelderland voor vandaag. Twee jaar geleden liep ik van Otterlo naar Arnhem en liep ik deze twee etappes, van Arnhem naar de Posbank, op een andere wandeldag. Langs de kerk en de openbare basisschool van Rozendaal loop ik richting Velp. Als ik me begin af te vragen wanneer ik in Velp zal zijn, zie ik ineens een bordje met 'Velp - einde bebouwde kom'. Zo blijk ik er dus alweer doorheen te zijn gewandeld. Er loopt nu een kronkelende asfaltweg naar het paviljoen De Posbank, maar mijn route loopt door de bebossing waar deze weg doorheen is aangelegd. Hier volg ik de wit-rode routemarkeringen en zo verschijnt uiteindelijk het gebouw van het paviljoen aan de horizon. Ik weet dat dit het volgende punt is waar ik heen ga lopen, maar daarvoor moet ik wel door een diep dal. Op mijn gps-apparaat zie ik waar ik naar beneden kan, maar precies waar ik sta, is ook een mogelijkheid. Ik maak van die mogelijkheid gebruik en tijdens de afdaling passeer ik een aantal mensen die een stuk langzamer naar beneden gaan. Het is ook geen gemakkelijk terrein en met mijn warmgedraaide benenwagen heb ik daar een stuk minder moeite mee dan de mensen die ik hier passeer.
09:43 Drie paarden in het wild

In het dal ligt een pad van mul zand en het tempo ligt hier dan ook een stuk lager. Ik probeer ergens een pad omhoog, maar zie al vrij snel in dat dat het juiste pad niet is. Gelukkig toont het kaartje dat ik bij me heb het juiste pad naar boven en door dat pad te volgen, kom ik uiteindelijk boven uit bij het paviljoen. Het terras zit vol met mensen en ook op het uitkijkpunt is het druk. Ik maak een foto van de vooroorlogse wegwijzer die hier staat en weet dat het wandelen langs het wandelpad 'Dwars door Gelderland' er voor vandaag weer op zit. Ik moet echter ook weer naar huis, dus loop ik verder naar het dichtstbijzijnde treinstation. Het is een wandeling van ruim twee kilometer naar beneden. Ik besef dat wat ik nu naar beneden loop, het begin zal zijn van mijn volgende wandeling, maar dan omhoog. Ik kan er dan gelijk tegenaan! Onderweg naar beneden kom ik veel auto's tegen die met een rally bezig zijn en het is een mooi gezicht om al die oldtimers voorbij te zien rijden.
10:46 Snelwegverbreding in aanbouw

Als ik eenmaal beneden ben, zie ik dat de spoorwegovergang gesloten is en zie ik de trein naar Arnhem voorbij rijden. Die ga ik niet meer halen, maar ik weet nu wel dat het station al dichtbij is. Als ik bij de spoorwegovergang aankom, zie ik dat het perron richting Zutphen aan de ene kant van de overgang ligt en het perron richting Arnhem juist aan de andere kant. De spoorwegovergang loopt dus dwars door het station heen. Ik heb inderdaad mijn trein gemist en zal nog 25 minuten moeten wachten totdat de volgende trein mij meeneemt naar huis.

Na drie koude natte trainingsdagen was het vandaag dan eindelijk lekker weer. Ik merk dat me dat ook wel heeft geholpen om het beter te doorstaan. Onderweg zat het tempo er lekker in en uiteindelijk heb ik zonder al te veel problemen ruim 50 kilometer gewandeld door een schitterende omgeving.


Statistieken
Afstand:50,5 km
Gemiddelde:6,1 km/h
Bewogen gem.:6,7 km/h
Totaalteller:2814,4 km
De totale voortgang van Dwars door Gelderland 2015

11:19 Een schitterend wandelpad
11:26 De A50
Internationale markeringen voor wandelpaden
11:46 Natuur langs de A50
14:22 Zwanen op het fietspad. En even verderop ook op de weg.
14:39 Onder de A12 door en Arnhem uit
15:16 Een mooi stukje landschap
15:21 Een bruggetje op weg naar de Posbank
15:57 De Posbank. Alsof het nog niet zwaar genoeg is, leggen ze ook nog drempels aan
16:02 De wegwijzers bij het paviljoen De Posbank