zondag 21 juni 2026

LAW5 Nederlands Kustpad, Den Haag ▸ Noordwijk ▸ Wassenaar (41km)

6:40 Wassenaar
Gisteren merkten we dat het handiger is om in de koelere uren het meer geasfalteerde deel te lopen, maar ook om rond lunchtijd in een stadscentrum te zijn. Met beide heb ik rekening gehouden door gisterenavond het startpunt van de wandeling van vandaag te verleggen van Noordwijk naar het noorden van Den Haag. Zo lopen we eerst via Wassenaar en Katwijk naar Noordwijk, en komen we in laatstgenoemde plaats aan als we ruim 20 kilometer hebben gelopen. Daar zijn twee supermarkten die vanaf 12 uur geoend zijn. Op de website van de gemeente Den Haag krijg ik de bevestiging dat het gratis parkeren is in de wijk waar ik de auto wil parkeren; dat is dus ook gelijk maar uitgezocht.

9:01 Paard en wagen tussen Wassenaar en Katwijk
We vertrekken tussen kwart over vijf en half zes van huis en parkeren de auto aan een laadpaal in de Haagse buurt Marlot. Er staat een elektrische bus van PostNL aan de laadpaal en de andere aansluiting is inactief en wacht op onderhoud, zo is te lezen op de display die deze paal heeft. Een publieke AC-lader met display, dat heb ik niet eerder gezien. Ik controleer de kabel van de PostNL-bus en deze blijkt niet vergrendeld te zijn. Dat betekent dat de auto niet meer aan het laden is. Ik maak de kabel los en steek hem in de defecte poort, zodat de stekker van de kabel beschermd blijft en ik mijn auto met de werkende aansluiting kan laten laden. De accu is nog voor 51% gevuld en op de terugweg moeten we omrijden omdat de A12 tussen Lunetten en Veenendaal is afgesloten. Niet laden betekent op de terugweg snelladen en dat doe ik vandaag liever niet.

9:16 Soldaat van Oranje
In de eerste honderd meter verlaten we Den Haag en we lopen een bosrijk gebied in richting Wassenaar. Het is nog stil op straat op dit vroege tijdstip en in het bos ben ik weer eens de eerste die de nachtelijke spinnenwebben mag opvangen.

Tussen Wassenaar en Katwijk gaan we op zoek naar een toilet en als we na 11 kilometer een gebouw tegenkomen dat zegt dat het een hotel is, denk ik dat we daar ook wel naar het toilet kunnen. De werkelijkheid blijkt weerbarstiger. Op de deur staat een A4-tje met een Poolse tekst en als we binnen een toiletruimte vinden, staat daar opnieuw in het Pools "toaleta nieczynna". Mijn Pools is niet heel best, maar dit kan ik wel vertalen en anders was een blik op de ruimte achter de deur wel voldoende: hier wil je echt niet naar het toilet. We lopen verder door het gebouw en komen een vrouw tegen die ons in het Engels kan vertellen dat er geen toiletoptie is. We verlaten het gebouw en lopen verder richting Katwijk.

Op het fietspad waarop we lopen, worden we zo nu en dan ingehaald door hardlopers en ook komen we twee paarden tegen die een kar trekken met daarin een persoon die de paarden aanstuurt. Het is zonnig en lijkt warmer te zijn dan gisteren. De spierpijn van gisteren valt op zich mee, maar ik merk wel in alle cijfers dat het vandaag trager gaat. Het gaat vooral op de automatische piloot, maar in een lager tempo. Het maakt niet heel veel uit, al moet het vanavond ook weer niet superlaat worden, dus ik houd het een beetje in de gaten.

11:01 Hier zetelt de Europese tegenhanger van GPS
Als we aankomen in Katwijk zoeken we opnieuw naar een toiletmogelijkheid. We staan aan een rotonde met aan de andere kant een tankstation van Shell, waar we voor 50 cent naar het toilet kunnen, maar de Shell is voor voetgangers onbereikbaar door wegafsluitingen. Diezelfde afsluitingen blokkeren ook mijn geplande route, maar via een andere route komen we alsnog in Katwijk uit. Uiteindelijk vinden we een toilet bij het tankstation van TotalEnergies aan de noordkant van Katwijk. Hier nemen we gelijk een pitstop: na het toiletbezoek drinken we hier wat voordat we verder lopen.

13:05 De boulevard bij Noordwijk
De dag valt me zwaarder dan ik eerder had verwacht, dus het is vooral stoempen, om er maar een mooie wielerterm in te gooien. We naderen Noordwijk rond lunchtijd, maar de supermarkten gaan om twaalf uur open en het is nu half twaalf. We lopen verder richting Noordwijk aan Zee en ik plan een van de vele strandtentjes om te lunchen. Probleem is dat veel gerechten hier flink aan de prijs zijn en dus ook waarschijnlijk te veel eten zullen zijn. Wat wij willen, is een simpele snelle hap. Bij een van de strandtentjes lijken we de meeste kans te maken en ik maak er een waypoint voor aan op het gps-apparaat.

13:10 Huis ter Duin, wereldberoemd in Nederland
We draaien de strandboulevard op en het is hier best druk met mensen. Er is een markt dat ook de nodige mensen trekt, los van de badgasten die met dit warme weer op de zee zijn afgekomen. We passeren een viskraam en dan zie ik links een bordje dat wijst op een cafetaria. We lopen een trap af en vinden zowaar een simpel cafetaria waar we een frietje en een snack kunnen eten. De uitbater heeft zelf als militair vroeger ook de 4daagse gelopen en hij is benieuwd naar onze plannen voor de dag. Als hij hoort dat we nog 25 kilometer te gaan hebben, zegt hij direct dat we overal drinkwaterpunten gaan tegenkomen dus dat we daar niet bang voor hoeven te zijn.

13:26 Even zien we vandaag de Noordzee
Over een glooiend voetpad dat langs een veel vlakker fietspad is gelegen, lopen we naar Katwijk aan Zee. Ik merk dat ik mijn dochter steeds meer op afstand loop met een totaalgemiddelde van 4,2 km/h. Af en toe wacht ik even om haar niet kwijt te raken. Ondanks de hoge UV-index heeft ze tot nu toe nog geen petje willen dragen. In Katwijk aan Zee gaan we even zitten bij de Uitwatering, een strook water dat in het verlengde ligt van een watergang die door Katwijk stroomt. Verderop ontmoeten we het begin van het Romeinse Limespad, dat we voor de tweede keer dit jaar lopen tot het punt waar het Limespad linksaf gaat en het Kustpad rechtdoor.

14:04 Een zeehond bij Katwijk aan Zee
Na Katwijk lopen we de duinen in. Eerst over onverharde paden, maar later volgen mulle zandpaden. Dat zorgt ervoor dat we veel energie kwijt zijn voor relatief weinig voortgang. Bij een rustmoment doet mijn dochter eindelijk haar petje op. Kennelijk merkt ze dat het nodig is, maar ik vrees dat we er al te laat mee zijn.

Als we het mulle zand verlaten, verkies ik het geasfalteerde fietspad even boven een extra klimmetje over mogelijk zandpaden. Uiteindelijk komen we bij een watertappunt waar ik mijn drinkzak bijvul. Mijn dochter is ineens al haar energie kwijt en heeft zichtbaar last van een zonnesteek. We besluiten de wandeling af te blazen, maar moeten nog wel vier kilometer lopen om bij een bushalte te komen.

14:11 Start van het Limespad
De bus brengt ons naar de auto, die 7 kilometer verderop geparkeerd staat. Het lukt me niet om de auto vooraf af te koelen, want de auto maakt geen contact. Dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik houd serieus rekening met diefstal of vandalisme.

De auto blijkt op zijn plek te staan, maar ook een druk op het knopje op het deurhandvat, wil niet werken. De fysieke sleutel blijkt nodig, al hoef ik daar alleen maar de juiste knop in te drukken, wat dus ook draadloos werkt. Het zal, als het goed is, is dit onze laatste wandeldag met deze auto. Over een paar weken kan ik 'm eindelijk inruilen voor een veel betere elektrische auto.









Dag 10 op het Nederlands Kustpad
Statistieken
Afstand
41,4 km
Gemiddelde
4,0 km/h
Bewogen gemiddelde
5,2 km/h
Totaalteller
10.837,6 km
De voortgang na 10 dagen

Hoogteprofiel en tempo

14:19 Een hoge UV-index

15:22

15:25

15:56 Mulle zandpaden

16:15 Hier zijn we net doorheen gelopen
◀ Heemstede ▸ Noordwijk ▸ Heemstede (49km) (LAW5 Nederlands Kustpad/GR5) Hoek van Holland ▸ Rockanje (53km) ▶

zaterdag 20 juni 2026

LAW5 Nederlands Kustpad, Heemstede ▸ Noordwijk ▸ Heemstede (49km)

7:26 €1,50 om in de duinen te lopen
Dit weekend heb ik voor mijn dochter en mijzelf twee dagen van 50 kilometer ingepland, als laatste training voor de 4daagse. Oorspronkelijk wilde ik het Romeinse Limespad afronden, maar daar is het vandaag dik boven de 30°C, net als in de rest van het land. Alleen in de kuststreek blijft de temperatuur onder de 25°C. Gisteren heb ik dan ook een andere route voorbereid en omdat er weinig voorbereidingstijd was, heb ik gekeken in de wandelingen die ik voor later al ergens klaar had staan. Zo kwam het Nederlands Kustpad in beeld: de hele kustlijn van de Afsluitdijk tot aan Hoek van Holland is nog niet gelopen, dus daar kunnen we mooi gebruik van maken. Daarnaast speelt Nederland vanavond om 19:00 uur een groepswedstrijd op het WK en die wil ik gewoon kunnen kijken. Zo heb ik een bestaande wandeling van ongeveer 50 kilometer in tweeën geknipt en lopen we vandaag het eerste deel, van Heemstede naar Noordwijk, en morgen het tweede deel van Noordwijk naar Den Haag. Om aan de 50 kilometer te komen, lopen we dat traject wat verder van de zee ook weer terug. Zo verliezen we geen tijd aan OV-reizen, kunnen we wel 2x 50 kilometer lopen, loopt mijn planning van het Kustpad niet in gevaar en kunnen we ook nog eens op tijd thuis zijn voor de wedstrijd.

8:38 In de Amsterdamse Waterleidingduinen
Via Seety had ik gezien dat ik bij het station van Heemstede gratis kon parkeren, maar eenmaal ter plaatse blijkt dat niet het geval. Het is een P+R met slagboom en alle omliggende wijken zijn alleen voor vergunninghouders. Dat doet het ergste vermoeden en omdat we vandaag een rondje lopen, maakt het niet uit waar we starten. We verlaten het stationsgebied en parkeren de auto langs de doorgaande weg net ten noorden van Bennebroek, waarna we met de wandeling beginnen door de laatste drie kilometer van de dag als eerste te lopen.

9:34
Na die drie kilometer komen we aan bij het station van Heemstede. Hier buigen we af in westelijke richting en lopen we naar de kust. Daar komen we op het Nederlands Kustpad terecht en dat pad volgen we vandaag tot aan Noordwijk. Al snel komen we bij de ingang van de Amsterdamse Waterleidingduinen, een duingebied waarvoor anderhalve euro toegang moet worden betaald voor iedereen die 18 jaar of ouder is. Het zal wel, ik reken eenmaal €1,50 af en we lopen door het hek. Een stuk verderop komen we opnieuw bij een plek waar mensen het gebied kunnen betreden, maar het is me volkomen onduidelijk wanneer we niet meer in dit gebied lopen. Het voelt als tol dat betaald moet worden.

9:41
In de tussentijd zijn we steeds dichter bij de Noordzee aangekomen. Op het kaartje op de Garmin zie ik een landingsbaan verschijnen en links van me zie ik een grasstrook dat daartoe dienst doet. Een zweefvliegveld, blijkt later. Iets verderop komen we op het strand uit op een plek waar de Reddingsbrigade Noordwijk voor de veiligheid van de badgasten is opgericht. Dit is de eerste keer dat we Noordwijk tegenkomen en het wekt de indruk dat we al een flink stuk hebben gelopen. Dat blijkt ook wel, want we zitten in de 19e kilometer. Het is nog voor het middaguur; dat is het voordeel als je vroeg start. Vanmorgen zijn we tegen half zeven met de wandeling begonnen.

10:04 Kleine strandboulevard tussen Zandvoort en Noordwijk
Als we het strand betreden, blijkt de vloed net voorbij te zijn. het strand is maar smal en we lopen over de vloedlijn in zuidelijke richting. De mesheften die hier massaal op de vloedlijn liggen, vormen een relatief stevige ondergrond en een natuurlijk schelpenpad. Onderweg komen we heel veel kwallen tegen die op het strand zijn achtergebleven. Het is voor het eerst in mijn leven dat ik een kwal van zo dichtbij heb kunnen zien.

10:28 Aan zee
Na anderhalve kilometer verlaten we het strand en via een relatief steile klim over mul zand klimmen we over een duin die ons land tegen het water moet beschermen. Wat volgt is een dik uur struinen door de duinen totdat we aan de rand van Noordwijk aankomen. Hier lopen we langs de noordrand en gaan we iets oostelijker direct weer noordwaarts terug richting de auto. We hebben nu het Kustpad verlaten en lopen nu een zelf ingeplande route, op basis van wandelpaden en komen zo een grote hoeveelheid verschillende markeringen tegen.

10:28 Eén van de vele kwallen op het strand
In de tussentijd houd ik voortdurend de voortgang in de gaten. We zijn vanmorgen gestart met een achterstand van 40 minuten op het tijdschema dat ik op het schermje van de Garmin kan terugzien. Daarin zitten de 3 kilometers die we al liepen voordat we bij de geplande start aankwamen, maar ook zo'n tien minuten dat we later zijn gestart dan oorspronkelijk gepland. Inmiddels is de vertraging opgelopen naar een uur. Omdat ik zelf zo'n 2 uur ruimte gelaten heb tussen de geplande thuiskomst en de start van de voetbalwedstrijd, maak ik me nog niet zoveel zorgen.

Bij Noordwijk verlaten we het kustgebied
Nu we verder van de kustlijn lopen, komen we door meerdere dorpjes. De eerste is Noordwijkerhout. In de app Hoge nood heb ik gezien dat we hier gebruik kunnen maken van een toilet bij een lokale schoenenwinkel. Toepasselijk, en ter plaatse treffen we een keurig onderhouden toilet aan. Aansluitend halen we wat te lunchen bij de lokale Albert Heijn, waarna we de wandeling vervolgen.

12:36
Na Noordwijkerhout volgt een kaarsrecht stuk weg van ongeveer vijf kilometer met op de helft het dorpje met de toepasselijke naam Halfweg. Na deze vijf kilometers slaan we rechtsaf en lopen we Hillegom binnen. Opnieuw vinden we via Hoge nood een toegankelijk toilet, waarna we nog een watertappunt tegenkomen waar ik mijn drinkzak van vers drinkwater voorzie zodat ik later vandaag niet droog kom te staan.

16:48 Het Linnaeushof
De laatste doorkomstplaats van vandaag is Bennebroek. Hier hebben we vanmorgen de auto geparkeerd. We passeren de ingang van het Linnaeushof, dat net omroept dat ze gaan sluiten. Wij moeten nog twee kilometer lopen en ik stuur vast een bericht naar de auto om af te koelen. In de auto is het nu 46°C en per sessie van 10 minuten koelen gaat die binnentemperatuur met 10°C omlaag. Ik kan dit maximaal driemaal doen, maar door het twee keer te doen, stappen we straks in de auto met een binnentemperatuur van 26°C. Dat is ook een voordeel van elektrische auto's.

Uiteindelijk komen we met een achterstand van vijf kwartier aan bij de auto. We rijden via een tussenstop in Amersfoort terug naar huis, waar de auto nog zo'n zeven kilometer actieradius over heeft. Omdat we de auto morgenvroeg weer nodig hebben, laat ik deze direct starten met laden, waarna ik wat eten in de airfryer stop en de tv aanzet voor de wedstrijd. Pas na de wedstrijd stap ik onder de douche.

Het Nederlands Kustpad is nu echt een gatenkaas geworden. Na dit weekend heb ik Groningen en Friesland gelopen, het stuk tussen Heemstede en Den Haag en het stuk tussen Hoek van Holland en Neeltje Jans. De rest komt later nog wel. Als de Afsluitdijk eindelijk helemaal open is, zal ik alle ontbrekende delen op volgorde van noord naar zuid gaan aflopen.

Dag 9 op het Nederlands Kustpad
Statistieken
Afstand
49,3 km
Gemiddelde
4,9 km/h
Bewogen gemiddelde
5,3 km/h
Totaalteller
10.796,2 km
De voortgang na 9 dagen

Hoogteprofiel en tempo

◀ Harlingen ▸ Stavoren (52km) Den Haag ▸ Noordwijk ▸ Wassenaar (41km) ▶