zaterdag 23 oktober 2021

GR5 Kaggevinne-Hasselt (52km)

8:51 Onder het spoor bij Diest
Mijn hoofd zit vol. Overvol. En dat heeft zo z'n gevolgen. Mijn huidige baan is opgehouden te bestaan en terwijl ik in mijn hoofd verschillende vervolgopties moet afwegen, besluit ik een dagje te gaan wandelen zodat ik er lekker over kan nadenken en ook het hoofd een beetje leeg kan maken. Dat is nodig ook. Om 5 uur vertrek ik van huis richting Diest, waar ik de auto op het station parkeer bij de laadpaal. Dit keer weigert de paal echter dienst en na drie palen te hebben geprobeerd, geef ik het op. Het lijkt erop dat de laaddruppel al is geblokkeerd terwijl de auto nog niet is opgehaald. Ik ben nergens van op te hoogte gesteld en betaal nog altijd bijtelling, dus vind dat erg vreemd. Ik parkeer de auto met nog 20 kilometer actieradius in een regulier parkeervak en pak de bus naar Kaggevinne, iets ten zuiden van Diest, waar ik met de wandeling begin.

8:53 De GR5 is geblokkeerd!
De wandeling start met een rondje rondom Diest. Na een paar kilometer lopen is het bijna 8 uur en bel ik de alarmcentrales van zowel Travelcard (het bedrijf achter de laaddruppel) als Leaseplan (de leasemaatschappij). Travelcard kan niets voor me doen omdat het kantoor in het weekend is gesloten en Leaseplan ziet geen andere optie dan om de auto naar Nederland te laten slepen, waar ik bij Fastned nog wel kan laden. Ik spreek af dat ik weer contact met ze opneem als ik weet hoe laat ik bij de auto ben, en ga verder met mijn wandeling. Inmiddels heb ik geconstateerd dat ik mijn wandelschoenen ben vergeten aan te trekken. Op mijn nette schoenen loop ik door het natte gras van de velden rondom Diest. Gelukkig zijn ook deze schoenen stevig en waterdicht en zitten mijn oude steunzolen erin, waardoor ik er wel mee moet kunnen lopen. En doordat ik een vast afvinklijstje heb van wat er mee moet op wandeldagen, weet ik in ieder geval dat daar niets mee is misgegaan. Ik besluit de kilometers naar Diest te lopen om daarna te beslissen of ik mijn wandeling voortzet, of dat ik toch vervroegd terug naar huis ga rijden. Na zes kilometer kom ik weer in de buurt van station Diest en kan ik de tocht dus snel afbreken. Als het zover is, besluit ik dat het prima gaat en neem ik de gok dat het de komende 46 kilometer ook zo zal blijven.

De blokkade blijkt achteraf gewoon
gedocumenteerd te zijn
Ik kom aan bij een wandelboom waar twee wandelpaden elkaar kruisen. Ik volg de GR5 richting de Middellandse Zee, maar al snel kan ik niet verder, doordat het pad met grote hekken is geblokkeerd. Ik heb de wandeling al langere tijd geleden voorbereid, waardoor dit risico bestaat. Had ik de tocht afgelopen week voorbereid, dan had ik hier wellicht van op de hoogte geweest en een andere route kunnen lopen. Dat zal ik nu ook moeten doen, maar nu moet ik zelf uitzoeken hoe ik om de afsluiting heen kan lopen. Hierdoor loop ik in eerste instantie nog een pad in naar een afgesloten spoorwegovergang, maar bij mijn tweede poging komt het goed en na enkele kilometers loop ik weer op de officiële GR5 het dorp Zelem binnen. Afgeleid door mijn eigen gedachten verzuim ik op tijd op het schermpje van mijn gps-apparaat te kijken, waardoor ik hier enkele keren een afslag mis. Dit levert de nodige extra meters op, maar gelukkig valt de schade te overzien.

9:39 Zelem
Het is vandaag schitterend herfstweer en met vijf dunne kledinglagen ben ik vanmorgen vertrokken. Inmiddels is het warm genoeg om de buitenste jas uit te trekken, maar de dunne jas die ik eronder draag, houd ik nog aan. Al lopend wil ik deze jas soms graag kwijt, maar zodra ik pauzeer, ben ik blij dat ik hem nog aan heb. Even voor Lummen kruis ik de snelweg E314 en niet veel later loop ik langs de N725. Dit is een weg waar een snelheidslimiet geldt van 70 km/h, maar bij gebrek aan fietspaden of voetpaden, loop ik hier over de linkerkant van de weg en de markeringen van de GR5 geven aan dat dat ook de bedoeling is. Gelukkig kan ik na een paar honderd meter rechts een onverhard pad in zodat het wat veiliger is. Helaas is dit een baggerpad en zo houd ik mijn nette schoenen vandaag niet schoon. Maar goed, veiligheid voor alles, dus het is niet anders.

9:51
In Lummen loop ik even binnen bij de Carrefour voor een snelle boodschap, zodat ik onderweg voldoende kan blijven eten. Nadat ik de snelweg E313 ben gepasseerd, loop ik langs het circuit van Zolder. Het is hier niet druk vandaag en de snelste voertuigen die ik over het circuit zie rijden, zijn wielrenners. Die zie ik vandaag überhaupt vrij veel rijden. Ik weet dat wielrennen in Vlaanderen populairder is dan in Nederland en vind het wel leuk om te zien. Op de parkeerplaats bij het circuit kies ik een bankje uit waar ik even rust geef aan mijn benen. Ik voel wat pijntjes in mijn knieën en voeten, wat veroorzaakt wordt door de schoenen. Mijn wandelschoenen zijn afgestemd op mijn voeten, maar mijn nette schoenen heb ik gewoon bij een reguliere schoenenzaak gekocht. Logisch dat het risico op schade dan groter is bij overbelasting. Het valt me nog mee dat ik er zo weinig last van heb.

10:00
Na het circuit loop ik een stukje een bos in en uiteindelijk ook weer terug. Het lijkt een beetje zinloos, want je kan dit stuk heel makkelijk afsnijden, maar eenmaal op het verste punt snap ik wel waarom dit stuk in de route is opgenomen. Er zit hier namelijk een flinke klim in het parcours. Het is de eerste klim in de provincie Limburg en het zal vandaag ook de enige klim zijn. Na deze klim blijf ik nog een poosje op hoogte lopen, maar uiteindelijk loopt het pad weer omlaag richting Bolderberg. Hier loopt de route over vlonders door een waterplas wat altijd voor mooie plaatjes zorgt. Inmiddels heb ik nog een dikke tien kilometer te gaan en ik neem weer telefonisch contact op met de alarmcentrale van Leaseplan.

11:02
Ik krijg nu een heel ander verhaal te horen. Ik verbaas me er al over dat er vanmorgen een dossier is aangemaakt, maar dat ik nu opnieuw het hele verhaal moet vertellen. Daarnaast geeft de medewerker aan dat ik sleepkosten zelf moet betalen en ik beter kan zoeken naar een laadpaal waar ik ook met creditcard kan betalen. Hier ben ik in eerste instantie niet over te spreken, maar ik doe een poging en zo ontdek ik wat elektrische rijders doen die geen werkende laadpas bij zich hebben. Ik installeer de Smoov-app en zal later vandaag proberen om ermee te laden. Dit schijnt voor laadpalen van Allego wel de manier te zijn. In de app van Smoov zie ik tevens een snellaadpaal in de buurt, dus als het lukt, probeer ik deze paal de bereiken zonder eerst bij een trage paal te moeten laden.

11:55 De E314
Twintig minuten duurt het telefoongesprek met Fastned. Inmiddels loop ik langs het Albertkanaal en als ik hier overheen ben gelopen, is het in kilometers niet ver meer. Nadat ik ook de Demer ben gepasseerd, kom ik op het punt waar ik de officiële route van de GR5 verlaat en de variant Hasselt insla. Op de officiële route is dit jaar een brug weggehaald, wat enkele kilometers omlopen oplevert. De variant Hasselt is wat korter en heeft als bijkomend voordeel de passage van station Hasselt, wat vandaag het eindpunt is van mijn wandeling. In Hasselt vind ik nog een grote geocache waar ik vijf travelbugs in achterlaat die ik al te lang bij me heb. Dat scheelt weer gewicht in de rugzak. Ik koop een kaartje voor het traject Hasselt-Diest en kom erachter dat dit kaartje goedkoper is dan de kortingskaarten voor jongeren of ouderen. Het zal wel een foutje zijn, maar er wordt echt maar 4 euro in rekening gebracht.

12:07 De N725
Rond kwart voor zeven kom ik aan op station Diest. Met een bereik van nog slechts 20 kilometer rij ik naar de McDonalds bij Paal. Volgens Smoov staan hier twee trage laadpalen, maar die zie ik nergens staan. Dan maar doorrijden naar de snellader die ik eerder had ontdekt, maar eerst haal ik binnen eten. Met het eten op de bijrijdersstoel rij ik naar de snellader bij verzorgingsplaats Tessenderlo. Met nog vijf kilometer bereik parkeer ik bij de laadpaal en na een kleine tien minuten ruzie met de app van Smoov lukt het dan toch om de laadsessie op te starten. Ik eet de inmiddels lauwe maaltijd op en ga bij het tankstation nog even naar het toilet. In de tussentijd laadt de auto er ruim 20 kWh bij, genoeg om de Fastned Het Goor te bereiken. Met uiteindelijk twee korte tussenstops bij een Fastned kom ik om 22:00 uur thuis aan, waar ik ontdek dat de laaddruppel het op de thuislader nog wel gewoon doet. Bij inspectie van de voeten, blijk ik op mijn linkerhiel een blaar te hebben, maar deze is volledig pijnloos doordat er geen vocht in zit. Dat valt me mee, na 52 kilometer lopen op gewone schoenen.



Statistieken
Afstand:52,1 km
Gemiddelde:5,0 km/h
Bewogen gem.:5,8 km/h
Totaalteller:6672,1 km

De voortgang na 6 dagen

13:58 Het Albertkanaal bij Zolder

15:10

15:34

16:51 De Herkenrodeabdij

17:15 Variant Hasselt

17:23 De ring van Hasselt

17:38 Hasselt

<< Herentals-Diest (52km) Hasselt-Lanaken (44km) >>