zaterdag 20 april 2024

GR12 Mechelen-Ukkel (56km)

7:31 Mechelen
Afgelopen week heb ik twee dagen in een Dacia Sandero rondgereden terwijl de elektrische auto bij de garage stond voor een onderhoudsbeurt. Nog voordat ik de eigen auto weer terug had, kwam er een hevige rugpijn opzetten waardoor ik op woensdagochtend zelfs niet meer uit bed kon komen. Wandelen ging wel en zo heb ik de afgelopen dagen minimaal eenmaal per dag een rondje door de wijk gelopen met 7,5km/h om zo de spieren op te warmen. Zo was de pijn weg zolang de spieren nog warm waren. De afgelopen dagen is de spierpijn met de dag afgenomen en op vrijdagmorgen stap ik voor het laatst met lichte pijn in de onderrug uit bed. Voor mij in ieder geval geen Dacia Sandero meer!

8:41 De Eglegemvijver
Vandaag staat de wekker wat later dan dat ik inmiddels gewend ben en ergens rond een uur of vier vertrek ik van huis. Het is zaterdag, dus met de drukte op de Antwerpse ring valt het hopelijk wel mee. De routeplanner adviseert een laadstop bij de Fastned bij Brecht langs de Belgische E19, maar dit laadstation bevindt zich langs de snelweg in tegengestelde richting. Er liggen twee afritten in de buurt, dus besluit ik om het advies op te volgen en niet te gaan laden bij de verzorgingsplaats aan mijn kant van de snelweg, waar een andere aanbieder een aantal snelladers heeft staan. Ik hoef niet lang bij te laden om Mechelen te halen, maar merk wel dat de auto nog altijd niet sneller dan 35kW haalt tijdens het snelladen, ondanks dat de garage had gezegd dat ze dit hadden verholpen. Nog maar eens contact opnemen dan...

9:23 Dreigende lucht
Als ik in Mechelen aankom, volg ik de route die A Better Route Planner adviseert. Al snel moet ik daarvoor tegen de rijrichting door het centrum gaan rijden en dat lijkt me geen goed idee. Als het me niet lukt om in de buurt van de geplande laadpaal te komen, besluit ik om over te stappen op Google Maps. Maps weet ook niet hoe ik bij de laadpaal moet komen, maar kan me in ieder geval in de juiste buurt brengen. In de voorbereiding had ik al gemerkt dat Google Maps me twee straatjes verderop neerzet en me het restant laat lopen, maar ik heb geen laadkabel van twee straatjes lang, dus dat is geen optie. Er staat een laadpaal en dus zul je er ook met een auto moeten kunnen komen, is mijn gedachte. Aan de hand van Streetview heb ik dan ook de aanrijroute verkend en zo rij ik het laatste stukje uit het hoofd naar de laadpaal. Ik bevind me in een smal straatje met eenrichtingsverkeer, maar als ik de auto bij de paal parkeer, is mijn laadkabel te kort. Op een plek waar de weg wat breder is en er geen auto geparkeerd staat, kan ik de auto draaien en achteruit rij ik terug naar de laadpaal. Nu kan ik de auto wel aansluiten en begint de auto met het laadproces. De dag zal leren of de auto ook wordt volgeladen, want ook dat probleem zou de garage hebben verholpen.

10:16 Ophaalbrug bij 't Sas
Bij de laadpaal begint ook gelijk mijn wandeling. Ik begin in Mechelen, waar ik vorig jaar juni nog doorheen ben gewandeld bij mijn tweedaagse wandeltocht Antwerpen-Bonheiden-Schoten. De GR12 heeft tussen Schoten en Mechelen een variant door Antwerpen, maar vanaf Mechelen gaan beide routes weer samen in zuidelijke richting. Mijn eindpunt vandaag is Ukkel, in het hoofdstedelijk gewest ten zuiden van Brussel. De totale geplande afstand is 53 kilometer, waarvan ongeveer de helft in de Belgische hoofdstad lijkt te zijn.

10:25 Ik dacht dat Vlamingen aardappelen patatten noemden?
Vanaf de laadpaal is het ongeveer een kilometer westwaarts naar station Nekkerspoel. Ik doorkruis het centrum van de stad en verlaat het centrum bij de Brusselpoort, waar ik ook nog een geocache kan loggen. Een paar kilometer later kruis ik de E19. Ik loop nu het buitengebied in en nadat ik bij Hombeek de spoorlijn heb overgestoken, verruil ik de provincie Antwerpen voor de provincie Vlaams-Brabant. Het is prima wandelweer, al dreigt er wat regen. Ik zie dreigende luchten, maar de windrichting zal bepalen of ik daarmee te maken ga krijgen.

10:27 Hier zit je niet rustig
Na 17 kilometer lopen kom ik aan bij het Zeekanaal Brussel-Schelde. De brug gaat net omhoog en zo ben ik getuige van twee passerende schepen. Ik ben voorbij de hefbomen gelopen, om de betonnen staanders van de brug te kunnen gebruiken om de spieren te strekken. Als de brug weer naar beneden is, sla ik aan de overkant linksaf richting Brussel.

Ik nader de Belgische hoofdstad en op de verkeersborden ga ik steeds meer bekende plaatsnamen zien. Vilvoorde, waar de televisiestudio's van (o.a.?) Play Media gevestigd zijn; Zaventem waar de nationale luchthaven is gezeteld en Grimbergen, van het gelijknamige abdijbier. Het is Grimbergen waar ook de GR12 doorheen gaat en dit is tevens mijn laatste doorkomstplaats voordat ik het hoofdstedelijk gewest zal binnenwandelen. In Grimbergen kom ik langs de brouwerij en de kerk en als ik even later weer buiten het stadje ben gekomen, zie ik aan de horizon een van de bollen van het Atomium boven de horizon uitsteken. Brussel is niet ver meer.

11:42 Bij de brouwerij van Grimbergen
Bij het dorpje Strombeek loop ik onder de Brusselse ringweg R0 door. Het pad brengt me bij de snelweg A12, waar ik de grens van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest passeer. Vanaf nu is alle publieke communicatie tweetalig, al is de hoofdmoot toch wel Frans. En dat voor een stad die volledig is omsloten door de Vlaamse provincie Vlaams-Brabant. Bij de Esplanade ga ik een trap op om over de tramlijnen en de autosnelweg te lopen. Ik loop nu richting het Atomium waar ik niet veel later arriveer. Ik kan hier twee geocaches loggen en kan het Atimium zowel van dichtbij als op afstand bewonderen.

11:59 Promotie van het Nederlands in Brussel
Via het Park van Laken loop ik licht dalend richting het koninklijk paleis en de begraafplaats van Laken. Bij de begraafplaats bestudeer ik de diverse grafstenen en het valt me op dat ook hier de opschriften die ik zie, allen in de Franse taal zijn opgesteld. Dat is toch echt wel een bewijs dat de voertaal gewoon Frans is.

Langs de weg zie ik op meerdere plekken laadpalen staan met ruimte voor twee elektrische auto's. Steeds staat er een bordje bij dat het parkeren €50 euro kost voor 4:30 uur. Uitgezonderd zijn ladende elektrische auto's. Dat betekent dus dat je met een elektrische auto met lege accu gratis aan de rand van het centrum kan parkeren en zo lang je auto aan het laden is, er gratis kan blijven staan!

12:55 Aan de rand van Brussel
Inmiddels ben ik bij de Jubelfeestbrug aangekomen. Via de Betere Wereldweg kom ik uit bij wat lijkt op een voormalig stationsgebouw. Binnen zijn diverse winkeltjes en in het midden is een padelbaan gecreëerd. Mijn gps-apparaat heeft hier geen ontvangst, maar op de kaart zie ik waar ik weer naar buiten moet. Eenmaal buiten is het niet ver meer naar het Noordstation, zoals de Vlamingen Gare du Nord hebben vertaald.

13:02 Vrij parkeren met je EV
Ik volg het rode lijntje op mijn schermpje en zo nader ik het centrum van de stad. Geocaches die dichtbij de route liggen, worden ook weergegeven en in het voorbijgaan probeer ik deze ook wel te vinden. Dat lukt lang niet altijd. Soms zitten er net mensen op het bankje waaronder een geocache ligt verstopt, een andere keer lukt het me niet om een cache snel te vinden en kies ik ervoor om snel verder te wandelen. Gelukkig zijn er in het centrum van de stad ook meerdere geocaches waarvoor je niets fysieks hoeft te vinden, maar met een foto je aanwezigheid kan bewijzen. Dat dit ook niet altijd goed gaat, blijkt wel als ik aankom bij Jeanneke Pis, de vrouwelijke tegenhangster van het wereldberoemde Manneken Pis. Het is chaotisch druk in dit straatje en terwijl ik beducht ben voor eventuele zakkenrollers, maak ik snel foto's van Jeanneke en van het informatiebordje dat erbij staat, zodat ik de bijbehorende opdracht op een rustiger plekje kan doen. Helaas mislukt de foto van Jeanneke, waardoor ik de hele geocacheopdracht niet kan voltooien.

Op de Groote Markt liggen ook meerdere virtuele geocaches. Voor één ervan moet je een foto kiezen uit acht gegeven foto's en de plek zien te vinden waar deze foto is gemaakt. Hiervoor moet je de hele Groote Markt minutieus uitpluizen en dat is voor mij nu teveel gevraagd. Er ligt ook een fysieke cache op het plein, maar die weet ik ook niet te vinden. Nadat ik bij een chocoladewinkel wat souvenirs voor thuis heb ingeslagen, vervolg ik mijn weg richting Manneken Pis. Hier lukt het wel om aan de voorwaarden voor de virtuele geocache te voldoen en met een foto van deze vrolijke vriend mag de geocache worden gelogd. Het manneke heeft vandaag een rood pakje aan, wat past bij het tenue van de nationale voetbalploeg.

13:19 Het Atomium
Iets verderop loop ik langs een beeld van de heren Egmont en Horne, twee vooraanstaande graven die samen met Willem van Oranje in opstand kwamen tegen de Spaanse overheersing in de zestiende eeuw. De onthoofding van deze twee graven - dat plaats vond op de Groote Markt te Brussel - wordt gezien als de definitieve start van wat later de Tachtigjarige Oorlog zou gaan heten.

Ik loop het centrum uit en ineens kom ik uit bij een lift. Ik stap de lift in en laat me naar beneden brengen. Als ik uit de lift stap, loop ik weer verder. Dit heb ik nog nooit meegemaakt tijdens het wandelen, maar het kost natuurlijk minder ruimte dan een trap. Ik loop nu in Sint-Gillis en weet dat ik bijna klaar ben als op de straatnaambordjes ineens de naam Uccle - Ukkel staat weergegeven. Na 53 kilometer wandelen kom ik aan bij station Ukkel-Kalevoet en zit mijn wandeling erop. Toch?

Niets blijkt minder waar, want er rijden geen treinen tussen Ukkel Kalevoet en Brussel-Zuid. Er is vervangend busvervoer, maar die is maar matig aangegeven en tijdens het zoeken begint het ook nog eens hard te regenen. Ik trek een poncho aan en ga verder met zoeken, maar als een Vlaamse bestuurder van een bus van De Lijn me uitlegt dat ik aan de andere kant van het station moet zijn, zie ik op de klok dat de vervangende bus inmiddels moet zijn vertrokken. Ik loop er toch maar heen, maar er is geen bus te bekennen. De volgende bus gaat over een uur, dus ik raadpleeg Google Maps om me bij de treinen te brengen. Maps adviseert de tram naar Brussel-Zuid en geeft aan dat ik kan opstappen bij de halte Wagon/Wagen. Hier heb ik een kwartier wachttijd, en ik besluit door te lopen naar de volgende halte (Globe). Terwijl ik hierheen loop, word ik door mijn tram ingehaald. Kennelijk had ik toch geen kwartier hoeven wachten. Bij de halte Globe helpt een vriendelijke Vlaming me terwijl ik een kaartje koop waarmee ik een uur mag reizen met de Brusselse tram. Ik besluit in de tram te blijven tot het Noordstation om daar de trein naar Mechelen te pakken. Achteraf had ik beter bij Brussel-Zuid kunnen overstappen op de trein, want bij het Noordstation kom ik net een paar minuten te laat en moet ik een klein half uur wachten op de volgende trein. Via Brussel-Zuid had ik wellicht de vorige trein nog kunnen halen.

13:23 Het Atomium vanuit het zuiden bezien
De trein brengt me bij Mechelen-Nekkerspoel en met stijve benen loop ik de laatste 900 meter naar de auto. Deze blijkt gelukkig helemaal volgeladen te zijn en was dat al toen ik nog in de laatste kilometers aan het wandelen was. Het laden is dus zelfs sneller gegaan dan dat de auto in eerste instantie aangaf via de app. Via een tussenstop in Meer, waar ik een Turkse Pizza bestel, en een enkele laadstop kom ik rond half elf 's avonds thuis aan.



Statistieken
Afstand:56,3 km
Gemiddelde:5,1 km/h
Bewogen gem.:5,9 km/h
Totaalteller:8420,9 km

De voortgang over de GR12 na 10 dagen

Hoogteprofiel en tempo

13:40 Het koninklijk paleis

14:21 Een koorddanser

14:24 De Betere Wereldweg

14:27 GR12 Indoor

15:47 Levend standbeeld

15:50 Manneken Pis

16:03 Egmont en Horne

17:59 Gepland eindpunt van de dag

19:20 Gelukkig geeft de app van de spoorwegen al aan dat Malines de Franse naam is van Mechelen


<< Bonheiden-Schoten (50km)