zaterdag 31 augustus 2024

GR12, Ukkel ▸ Braine-le-Comte (47km)

7:34 De vervangbussen staan goed aangegeven
Er is wat geschoven in de wandelplanning waardoor ik vandaag eigenlijk verder zou gaan met de GR5 in Lotharingen. Helaas is het openbaar vervoer daar nog in vakantiemodus waardoor ik zomaar twee uur langer onderweg zou zijn. Dan maar wat verder schuiven en zo is deze wandeling ineens komen bovendrijven. Vandaag loop ik verder over de GR12 waar ik in april ben gebleven. Althans, vanaf het geplande eindpunt van die dag. Ik loop vandaag de taalgrens over en eindig in Braine-le-Comte, wat door de Vlamingen steevast 's-Gravenbrakel wordt genoemd.

10:08
Nu ik relatief minder ver van huis ga wandelen, kan ik iets later vertrekken, maar mijn biologische klok is er kennelijk inmiddels al aan gewend om op wandeldagen vroeg wakker te worden: om drie uur sta ik al naast mijn bed. Al voor half vier vertrek ik van huis en onderweg plan ik in om zoveel mogelijk stroom bij te laden voor de terugreis waarbij ik zo laat mogelijk op het station van Braine-le-Comte aankom. Elke minuut dat ik de auto laat laden in plaats van dat ik op het station sta te wachten, is immers een minuut tijdwinst op de terugreis. Van laadpalen bij stations hebben ze in Wallonië helaas nog niet gehoord. Zo lukt het me om ongeveer vijf minuten voor het vertrek van mijn trein op het station aan te komen. De auto heb ik in een omliggende wijk neergezet. Hier is het gratis parkeren en op basis van wat ik vooraf kon vinden, is dat bij het station niet het geval. Eenmaal ter plaatste lijkt parkeren bij het station toch gratis, maar daar heb ik nu niets meer aan. Goed, de auto staat nu wel wat eerder langs de route, wat een voordeel oplevert, mocht de wandeling tegenvallen.

10:11
Ik heb deze wandeling een tijd terug al voorbereid en gisteren ad hoc op de agenda gezet. Geen tijd dus gehad om te kijken naar eventuele routewijzigingen. Van de GR12 heb ik ook geen wandelgids, maar ik ga ervan uit dat ik er met mijn gps-apparaat ook wel uit zal komen. De trein brengt me naar het station Brussel-Zuid en als ik de trein instap, zie ik dat de digitale informatie volledig Franstalig is. Nous vous souhaitons bienvenue blabla. Via een stukje Vlaams gebied rijden we het tweelatige Brussels Hoofdstedelijk Gewest binnen en als we Vlaanderen binnenrijden, is alle informatie ineens Nederlandstalig. Totdat we het Hoofdstedelijk Gewest van Brussel binnenrijden. Dan is alle informatie ineens afwisselend Frans en Nederlands. Het blijft een merkwaardig gegeven dat alle informatie op deze lijn niet gewoon voortdurend in beide talen wordt weergegeven. Maar ja, daar ben ik kennelijk te Nederlands voor...

10:23 Bedankt voor de doorgang!
Ook op het station Brussel-Zuid staan de plaatsnamen op het reisinformatiebord afwisselend in het Vlaams of Waals aangegeven. Ik passeer een ruimte met een loket voor binnenlandse reizen. Even verderop passeer ik ook het loket voor buitenlandse reizen en hier staat een rij mensen te wachten om te mogen instappen in de trein naar Londen. In de verte zie ik douanepoortjes staan, lang leve de Brexit.

10:37 Vlaams-Brabant...
Ik loop het station uit, want net als bij mijn vorige wandeling op de GR12 is er ook vandaag geen treinverkeer tussen Brussel-Zuid en Ukkel Kalevoet. Dit keer staat de route naar de vervangbussen, zoals ze in het Vlaams genoemd worden, goed aangegeven. Ter plaatse staan meerdere bussen klaar en als ik aan een chauffeur in het Nederlands vraag of ik bij hem moet instappen, wijst hij naar een man met een hesje aan dat op straat staat. Dit blijkt een medewerker van de spoorwegen en deze vriendelijke meneer spreekt zowaar zowel Vlaams als Waals. Hij helpt me met het vinden van de juiste bus; de bussen zelf geven dat nauwelijks zelf aan. De bus rijdt weg en ik volg met Google Maps of ik wel richting Ukkel wordt gebracht. Dat blijkt het geval en niet veel later kom ik aan op de plek waar ik in april vertwijfeld op zoek was naar de vervangende bus richting het station waar ik nu net vandaan ben komen rijden. Ik loop onder het spoor door en begint aan mijn wandeling naar Braine-le-Comte.

11:38 ...en Waals-Brabant
Als het gps-apparaat weet waar het zich bevindt, begin ik met de wandeling. Ik loop door de straten van Ukkel en ik heb niet eens door als de Franstalige straatnamen ineens verdwijnen, maar na nog geen twee kilometer loop ik de provincie Vlaams-Brabant al binnen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een enclave in deze Vlaamse provincie en dus moet ik door dit stukje Vlaanderen voordat ik voor wat de GR12 betreft definitief op Waalse bodem zal wandelen.

11:40 Daar hoef ik vandaag gelukkig nog niet heen
Ik heb een wandeling van 47 kilometer ingepland, maar daarbij heb ik geen rekening gehouden met het terrein. Tot nu toe was de GR12 vlak, maar ten zuiden van Brussel begint het meer geaccidenteerd te worden. Had ik dat vooraf geweten, dan had ik mijn wandelstok meegenomen en een kortere afstand ingepland. Het zijn de Ardennen niet, maar toch merk ik dat het zwaar zat is. Ik neem regelmatig een korte pauze met de wetenschap dat ik daarna weer energie heb om verder te klimmen. Al met al lukt het op deze manier niet om een goed tempo te ontwikkelen waardoor het ook niet lukt om de 47 kilometer binnen een enigszins acceptabele tijd af te leggen. Daar komt bij dat het pad vaak over smalle paadjes loopt waar de brandnetels en prikplanten meer dan eens over het pad hangen. Nu weet ik dat brandnetels slechts kort pijnlijk zijn, maar de prikplanten (planten met dorens aan hun stelen) beschadigen mijn t-shirt bij het passeren. Als ik net de taalgrens ben gepasseerd en weer zo'n overgroeid pad in moet, besluit ik om van het pad af te wijken en een stukje via de hoofdweg, de N246, te wandelen.

12:19 Even langs de hoofdweg
Ik loop nu in de provincie Waals-Brabant, maar na een paar kilometer loop ik ineens weer Vlaams-Brabant binnen, al heb ik dat niet door totdat ik Nederlandstalige informatiebordjes in het bos zie staan. Als ik het bos uitloop, neem ik een wat langere pauze. Inmiddels heb ik bijna 7 uur gewandeld en in totaal 1 uur stilgezeten tijdens de verschillende pauzes. Als ik verder loop, kom ik in de stad Braine-le-Château terecht. Gezien de Vlaamse naam van mijn eindpunt van vandaag, ga ik ervan uit dat deze stad Kasteelbrakel wordt genoemd, en dat blijkt inderdaad zo te zijn. Dan is braine dus brakel, maar als ik het aan een online vertaler vraag, komt er hersenen uit als vertaling. Het zal de context zijn, maar als buitenstaander blijft het bijzonder om die meertaligheid te ervaren. Dat lijkt in Luxemburg en Zwitserland toch soepeler te gaan.

Ik kom aan in het dorpje Ittre waar net een groep mensen een kerk komt uitlopen. Er blijkt een bruiloft gaande te zijn, getuige de decoratie van de mensen en auto's en de aanwezigheid van een trouwauto. Op terrasjes zitten mensen te genieten van het mooie weer en ik ploeter door richting het einde. Nog vijftien kilometer, voor mijn gevoel niet zo ver meer omdat ik mezelf heb aangeleerd dat afstanden onder de twintig kilometer niet veel meer voorstellen. Als de 1 vooraan staat in de nog te lopen afstand, dan is het eindpunt nabij. Nog wel 4 uur lopen en op dit terrein zelfs iets meer, maar toch. Ik passeer het kanaal Charleroi-Brussel en passeer het dorpje Virginal-Samme. Wat volgt is een vlak en breed pad door een bos, een verademing na al die overgroeide paadjes die achter me liggen. Ik denk dat ik de GR12 al heb verlaten en nu naar Braine-le-Comte loop, maar niets blijkt minder waar als ik dan toch weer een markering van de GR12 tegenkom. Als ik de N533 nader, volg ik deze weg naar Braine-le-Comte, maar eigenlijk had ik voor het laatste stukje de GR121 ingepland. Dit pad loopt vlak langs de N533 en komt in Braine-le-Comte zelfs letterlijk langs mijn geparkeerde auto. Langs dit pad liggen ook twee geocaches waardoor ik vandaag ook mijn eerste geocaches in Henegouwen kan gaan vinden. Via het parkeerterrein van een winkel kom ik op de GR121 terecht, maar de energie om nog naar geocaches te zoeken, blijkt weg. Mijn eerste geocache in Henegouwen laat nog even op zich wachten. Met mijn laatste krachten nader ik het eindpunt van mijn ingetekende wandeling en de auto staat iets verderop in deze straat. Een kilometer voor aankomst heb ik de airco vast ingeschakeld. De binnentemperatuur van de auto bleek 47 ⁰C te zijn, dus dat blijkt geen overbodige luxe.

12:21
Ik stap in de auto en zet deze direct aan zodat ik de airco alvast op een betere stand kan zetten nu de lucht vol in mijn gezicht blaast. Ik stel de navigatie in naar een shoarmazaak in Sint-Job-in-t-Goor, want dat is het laatste dorp voor de Fastned bij Brecht. Zo kan ik eten halen en dit tijdens de geplande laadstop opeten. Het eten is duur, maar wel lekker, al kan ik bij dit laadstation ook bij het Fastned-winkeltje aan eten komen. Wellicht een optie voor een volgende keer, al kan dat zomaar nog een paar jaar duren.



Statistieken
Afstand:47,0 km
Hoogtemeters:980
Gemiddelde:4,5 km/h
Bewogen gem.:5,3 km/h
Totaalteller:8882,9 km

De voortgang over de GR12 na 11 dagen

Hoogteprofiel en tempo

13:12 Loop ik in Wallonië, kom ik dit ineens tegen... En ook alleen in het Vlaams.

13:15 ...blijk ik toch heel even aan de Vlaamse zijde van de taalgrens te lopen.

13:28 Over de snelweg waar de taalgrens zichtbaar is

15:01

15:10

15:28 Bruiloft in Ittre

16:03

16:03 Het kanaal Brussel-Charleroi

17:11 Lastig obstakel

17:52 Eindelijk een breder (en vlakker) bospad

18:32 Hier verlaat ik de GR12 en loop ik naar het eindpunt

Het hoogteprofiel van de GR12. Er komt nog wat aan!


◀ Mechelen ▸ Ukkel (56km)