 |
8:39 |
Vandaag is de derde week op rij dat ik een dag aan het wandelen ben en vandaag lopen mijn dochter en ik de laatste wandeldag langs het Grote Rivierenpad dat volledig op Nederlandse grond loopt. We parkeren de auto op de plek waar we de vorige keer met onze wandeling zijn gestopt en zetten koers naar Nijmegen. Het is alweer de eennalaatste dag van het Grote Rivierenpad en het voelt best gek dat we zo snel de hele breedte van ons land hebben gelopen. Zeker als je daarbij ook beseft dat we Rotterdam ruim twee keer hebben gelopen.
 |
8:44 |
Omdat we zo dicht bij huis lopen gaan we wat later van huis. We hebben toch niet zoveel reistijd en zo is het bij de start al warm genoeg om de buitenste kledinglaag in de auto te laten. Bij de auto smeren we ons al voor de eerste keer in en ik spuit gelijk wat deet op mijn broekspijpen. We lopen IJzendoorn binnen op weg naar de Waaldijk die we vervolgens meerdere kilometers oostwaarts volgen.
 |
9:02 Ochten 1995 |
Bij Ochten passeren we een monument dat doet terugdenken aan de bijna-watersnoodramp van jan/feb 1995. Ik kan me dat nog goed herinneren, want naast dat Ochten bijna zou overstromen, raakte de evacuatiegolf bijna de plek waar ik destijds woonde. Het had dus ook weinig gescheeld of wij hadden van ons huis weg gemoeten. Mijn school ging toen zelfs dicht omdat meer dan de helft van de klasgenoten was geëvacueerd. Als middelbare scholier heeft dat kennelijk indruk gemaakt, want ik merk dat ik soms wat emotioneel wordt als ik dit verhaal aan mijn dochter uitleg. Een stukje verderop lopen we het buitendijkse gebied bij Ochten in en passeren we een groot informatiebord waarop de hele periode van eind januari en begin februari per dag is beschreven. In mijn gedachten zie ik de beelden nog terug, wat een bizarre tijd was dat...
Na zeven kilometer lopen komen we weer in de buurt van de dijk uit en waar de markeringen ons benedendijks willen hebben, besluiten wij gewoon over het asfalt van de dijk te lopen. Dat is voor ons een betere training en de dag is nog lang zat. Aan de horizon zie ik een kerkje en we blijken in Dodewaard aan te komen. Heel even gaan we de dijk af door het dorp heen, maar als Dodewaard achter ons ligt, lopen we opnieuw op de dijk. Niet voor lang, want nog geen kilometer verder gaan we opnieuw de dijk af voor een doorsteek van de Waal naar de Linge.
 |
9:15 Herdenkingsbord noodevacuatie 1995 |
We passeren het station Hemmen-Dodewaard en lopen naar Hemmen. Ik grap nog even dat er ook een plaatsje Haren is, maar dat dat elders ligt en verzeker mijn dochter ervan dat dat geen grap is. We komen aan bij de Linge en lopen voor het laatst langs deze langste rivier van Nederland. We zien hier meerdere horeca, maar besluiten toch door te lopen omdat het nog best vroeg is en we verwachten verderop ook wel eetmogelijkheden tegen te komen. We lopen door Zetten en ik plan een lunchpauze in Herveld. Daar lijken de horeca in het oosten van het dorp vandaag gesloten te zijn en ik besluit een paar kilometers toe te voegen aan de route omdat mijn dochter heel graag even wil zitten om te eten. Gelukkig heeft Google Maps het hier niet bij het juiste eind en vinden we direct al aan onze linkerkant een cafetaria dat gewoon geopend is.
 |
9:16 Deze dijk was in 1995 bijna doorgebroken |
Nadat we uitgebreid hebben geluncht, lopen we onder de A50 door richting Slijk-Ewijk. Als we hier aankomen, lopen we voor de rest van de dag in 4daagsegebied en zullen we steeds herkenbare objecten tegenkomen waar we tijdens de 4daagse ook langs lopen. Als eerste de kerktoren van Oosterhout. In Slijk-Ewijk lopen we de dijk op en het lijkt op de klim in Oosterhout voordat de route werd omgedraaid. Bij Oosterhout gaan we een afrit eerder de dijk af dan waar we dat tijdens de 4daagse doen en lopen we vanaf een andere kant op de kerktoren af. Dat zal het thema van de finale van vandaag blijken: door vanaf een andere kant op objecten af te lopen, ervaar ik deze bekende omgeving toch op een frisse, nieuwe manier. Rechts van de dijk zijn de drie bruggen van Nijmegen al zichtbaar en doordat het Grote Rivierenpad soms benedendijks loopt, komen de bruggen soms ineens heel snel dichterbij.
 |
10:25 Dodewaard |
We lopen onder de Oversteek door en via de Zaligebrug lopen we naar Veur Lent, een eiland wat vroeger nog aan Lent vast zat en waar we destijds ook nog overheen liepen op de Dag van Elst. Daar is nu niets meer van voor te stellen, maar wij lopen vandaag weer een stukje van het oude parcours tot aan de spoorbrug. Daar lopen we naar boven om langs het spoor Nijmegen binnen te lopen. Aan de overkant verlaten we het fietspad en lopen we ineens bij de Waalkade. We lopen omhoog en via de straten van Nijmegen lopen we de laatste meters naar het station.
 |
10:40 Hien? Wely? Nog nooit van gehoord... |
Op wat klachten over de warmte na heeft mijn dochter de tocht goed verdragen. Aan de warmte is qua kleding wel wat te doen en ik maak me ook geen zorgen of zij de 4x40 gaat uitlopen. Wat ons nu nog rest, is de reis terug naar huis. We stappen in de trein die ons in Elst moet brengen, maar deze trein wil maar niet vertrekken. Uiteindelijk vertrekt de trein pas op het moment dat onze aansluitende trein in Elst ook vertrekt en zo hebben we in Elst een uur vertraging. Terwijl wij zitten te wachten, claim ik al het treinkaartje van mijn dochter terug en ik ontdek dat ik dat voor mijn eigen kaartje pas kan doen nadat ik ben uitgecheckt en besluit dat later vandaag nog te regelen.
 |
12:12 Voor het laatst langs de Linge |
Als de trein eindelijk komt, zijn we binnen no-time in Kesteren. Daar moeten we nog drie kwartier op de bus wachten. Uiteindelijk wachten we dus veel langer dan dat we feitelijk aan het reizen zijn. Leuk is anders, maar het is overmacht. Gelukkig bestaat dus de regeling "Geld terug bij vertraging" nog, een regeling die werd ingevoerd tijdens mijn studie en waar ik destijds nog flink van heb geprofiteerd. Nu voor het eerst in mijn werkende leven, maar dat komt ook omdat ik relatief weinig nog in Nederlandse treinen kom en als dat al gebeurt, dan is dat in weekends waar relatief weinig vertragingen optreden. Behalve hier dan, want van medereizigers begrijp ik dat het hier vaker raak is en als ik op station Elst op zoek ga naar een geocache om de tijd te doden, lees ik in de logs dat ik niet de eerste ben die dit hier doet doordat hij met de trein gestrand is.
|
Statistieken |
Afstand: | 39,8 km |
Gemiddelde: | 4,9 km/h |
Bewogen gem.: | 5,4 km/h |
Totaalteller: | 9538,0 km |
|
 |
De voortgang over het Grote Rivierenpad na 9 dagen |
 |
Hoogteprofiel en tempo |
 |
13:14 Onder de Betuwelijn door |