zaterdag 11 oktober 2025

GR5A, Dendermonde ▸ Zandbergen (50km)

7:49 Over de Dender bij Denderbelle
Het heeft even geduurd, maar vandaag loop ik weer verder over de GR5A. Sinds de 4daagse is dit mijn eerste keer dat ik weer 50 kilometer loop en tussendoor heb ik alleen eind augustus nog een keer een wat kortere afstand gelopen over de GR5 in Frankrijk. Dat is ook alweer zeven weken geleden. De GR5 zit er voorlopig niet in, want met de huidige leaseauto is de afstand inclusief de nodige laadstops simpelweg te ver van huis. Dat komt mogelijk volgend jaar wel weer, maar voor de komende maanden voeg ik een A toe aan de naam van het wandelpad en ga ik verder over deze Wandelronde van Vlaanderen.

8:01 Mespelare
Als ik 's avonds mijn tas inpak, realiseer ik me ineens dat ik voor het eerst weer in het donker ga starten. Ik vertrek tussen vier en half vijf van huis en het is ruim twee uur rijden met een korte laadstop bij Hazeldonk. Bij de laadpaal staat dat ik mijn parkeerschijf moet gebruiken, maar nergens staat een maximale parkeertijd. Ik doe wat gevraagd is en zet het aankomsttijdstip op 7:00. Met een hesje om mijn bovenlijf en een hesje met leds om de rugzak start ik met de eerste kilometers in Dendermonde.

Al snel voelt het alsof ik de stad uit ben, wat komt doordat er een stuk groen is dat bijna tot aan het centrum van de stad reikt. Na een paar kilometer steek ik een spoorlijn over en loop ik zuidwaarts richting de Dender. In het donker vind ik een vijftal geocaches die zo makkelijk zijn, dat ze zelfs in het donker goed te vinden zijn. Ik blijf in de buurt van de Dender lopen tot aan Gijzegem en als ik daar arriveer, is het inmiddels licht geworden. Ik stop mijn zaklamp terug in de rugzak, maar vind het nog net te donker om de hesjes op te bergen. Via Herdersem loop ik richting de grootste doorkomstplaats van de dag: Aalst.

Als ik in Aalst arriveer, neem ik een rustpauze op het stationsplein. Terwijl ik daar zit, krijg ik een briefje aangereikt met daarop een uitnodiging voor een kerkdienst, morgen in Aalst. Daar ga ik niet bij zijn, want dan ben al lang weer terug in Nederland. Ik stop het briefje in de tas en loop weer verder.

9:53 Bij een tunnel in Aalst
Vandaag is de eerste wandeldag nadat ik heb besloten om thuis Windows in te ruilen voor Linux. Dat heeft wat consequenties, ook voor het voorbereiden van mijn wandeling. Waar ik voorheen tools van Javawa gebruikte om waypoints te genereren op elke kilometer waar ik langs kom, in twee richtingen en met tijdstippen waarop ik moet passeren om een bus bij de finish te halen, heb ik dat nu verwerkt in een Python-script. Deels via AI en deels doordat ik zelf een software-ontwikkelaar ben. Nu kan ik binnen 200 milliseconden alle waypoints aanmaken. Hij filtert ook alle geocaches die niet langs de route liggen. Ook heb ik in dit proces ontdekt dat Garmin zoiets heeft als courses. Waar ik bij mijn vorige GPS-apparaat, de Garmin Etrex Legend HCX, altijd een track van de route op het apparaat zette, leidde dat bij mijn nieuwe apparaat, de GPSMAP 66s, tot een heel dun lijntje dat op de kaart nauwelijks zichtbaar bleek. Als oplossing maakte ik in Windows een transparante kaart met een dikke routelijn die ik naar de Garmin stuurde, maar nu heb ik ontdekt dat ik ook bij Garmin Connect (online) een course kan maken en die op het apparaat kan zetten. Als ik die dan inlaad op de Garmin, zie ik alsnog een brede, paarse lijn zoals ik die vroeger ook kreeg en nu laat hij zelfs zien waar het pad omhoog of omlaag gaat.

10:33 Stationsplein in Aalst
Even na Aalst kom ik het eerste icoon tegen dat aangeeft dat het pad stijgt, maar dat blijkt reuze mee te vallen. Als de stijging 1% is, is dat nog veel. Het is vandaag sowieso een relatief vlakke route; dat zal de volgende keer wel anders zijn als ik door de Vlaamse Ardennen ga wandelen. Het is goed dat die wandeling wat korter op de huidige ligt, zodat ik vandaag vast kan trainen voor die tocht. Sinds Aalst merk ik dat ik al flinke spierpijn heb in mijn benen en mijn zij, dus dat is nog 30 kilometer bikkelen.

10:41 In een winkelstraat
Ik heb drie tijdschema's voorbereid op basis van drie busreizen terug naar de auto. Door de geocaches aan het begin loop ik wat achter op het snelste schema, maar als er geen geocaches meer langs de route liggen, haal ik de achterstand vrij snel in. Nu ik last krijg van mijn beenspieren heb ik echter vaker korte pauzes nodig en dat zorgt ervoor dat ik het snelste tijdschema al vrij snel moet opgeven. Geen probleem, want ook het laatste tijdschema van 1 uur later, zorgt voor een acceptabele aankomsttijd thuis. Ik richt me nu op het middelste tijdschema, een bus die 30 minuten eerder vertrekt dan het laatste tijdschema.

11:55 Blokkade
In het gebied waar ik nu loop, zie ik meerdere plaasnamen die erg lijken op plaatsnamen die ik ken in Nederland. Zo loop ik langs of door Nederhasselt, Voorde en Appelterre, wat respectievelijk lijkt op Nederasselt, Vorden en Appeltern. Ondertussen ontdek ik dat in de dorpjes hier de stroom niet via bovengrondse draden naar de huizen gaat, maar dat er bij elk huis een onderhoudskastje voor het huis langs de weg staat. Bij gebrek aan bankjes kan ik hier prima op zitten om uit te rusten.

12:01
Zo'n tien kilometer voor de finish neem ik plaats op een bankje bij een kapel. Op een bankje ernaast zit een Vlaming die iets jonger is dan ik en we raken aan de praat. Hij komt best vaak in Nederland en zo kunnen we wat ervaringen uitwisselen. Ik leer van hem dat het Vlaamse woord voor frikandel, frikandon is, wat ik vanavond direct besluit uit te testen als ik onderweg in een cafetaria ga eten.

12:27 Over het spoor bij Welle
In de slotkilometers blijkt dat het me niet gaat lukken om op het tweede tijdschema binnen te komen. Ik loop uiteindelijk 10 minuten achter op dat schema en zal moeten wachten op de laatste bus. Als ik in Zandbergen arriveer, loopt de route iets verder dan de bushalte en ik loop ook door in de verwachting dat verderop een andere halte is. Dat blijkt toch niet het geval en ik loop terug naar de bushalte bij het station. Hier moet ik 20 minuten wachten, maar ik word afgeleid door een vrouw die hier woont en een gesprek met me aangaat. Ondertussen probeer ik uit te zoeken aan welke kant van de weg ik moet wachten, want met de plaatsnamen op de halteborden kom ik niet verder. Aan beide kanten staat Geraardsbergen en nog een paar plaatsnamen die ik vandaag wel op borden heb zien staan, maar geen idee waar ze ergens liggen. Zo goed is mijn kennis van de Belgische topografie dan ook weer niet. Uiteindelijk zie ik dat de vertrektijd van de bussen maar aan een kant van de weg overeenkomt met wat de reisplanner in de app van De Lijn aangeeft en zo besluit ik aan welke kant van de weg ik blijf wachten.

15:23 Langs de Beverbeek bij Nederhasselt
Er is voldoende tijd om naar huis te reizen en ik heb nog een dagkaart van De Lijn die al wat ouder is, maar nog niet verlopen. Zo besluit ik om de trein te negeren en alleen per bus terug te reizen naar Dendermonde. Dit zorgt voor een overstap van 40 minuten in Onkerzele, een dorpje tussen Zandbergen en Geraardsbergen in. Ik bestel een bakje frieten met joppiesaus, omdat ik in België de frietsaus niet vertrouw, en een frikandon. Die hebben ze niet, maar ze hebben wel iets dat erop lijkt en ik ga daarmee akkoord. Ik kan niet met mijn pas betalen omdat ik geen Bancontact heb, maar heb ook niet voldoende contant geld mee. Uiteindelijk krijg ik de bankpas van de uitbater te leen zodat ik het geld kan overmaken naar het rekeningnummer dat op de pas staat. Ik ga zitten wachten op het eten, maar ontdek dat mijn telefoonbatterij bijna leeg is. Die stond bij de start niet op 100, maar op 80 procent. Bij het wachten vraag ik aan iemand die een tablet aan een stopcontact heeft zitten of ik de lader even mag lenen om de telefoon bij te laden, maar het blijkt een Apple-stekker te zijn en daar kan mijn telefoon niet mee overweg. Gelukkig heb ik een pen in mijn tas zitten en ik schrijf de route van de routeplanner over op het blaadje dat ik vandaag in Aalst heb gekregen. Zo kan ik ook mijn weg nog terugvinden mocht de telefoon het uiteindelijk niet halen. Ik zet allerlei zaken uit, zelfs mobiele data en besluit dat weer aan te zetten als ik het nodig heb.

16:18 Aan de horizon doemen de Vlaamse Ardennen op
Als de tijd wat begint te dringen, loop ik weer naar de balie en blijkt dat ze mij zijn vergeten. Ik leg uit dat ik over een kwartier een bus moet halen en dat ik als het te laat wordt, het eten wil meenemen voor onderweg. Binnen vijf minuten komt de uitbater het eten bij mijn tafel brengen en het alternatief voor de frikandon, blijkt een gehaktbal te zijn. Ik begin met eten, maar het lukt me niet om alles op te eten voordat ik wil vertrekken en ik laat het inpakken voor in de bus. De uitbater maakt nogmaals zijn excuses en biedt een drankje aan van het huis. Dat komt mooi uit, want dat was ik nog vergeten te bestellen en zo loop ik met eten en drinken richting de bushalte. Ook hier gebruik ik de vertrektijd bij de halte om de juiste kant van de weg te bepalen en terwijl aan de overkant van de straat een man een ruzie in zijn huis lijkt te zijn ontvlucht, word ik door de bus opgehaald en richting Aalst gereden.

16:45 Deze stroomhuisjes zijn
mooie rustbankjes
In Aalst stap ik over op de derde bus die me naar Dendermonde brengt. Ik gebruik de Garmin in plaats van mijn telefoon en heb de eindhalte als waypoint aangemaakt zodat ik live kan zien hoe ver ik er nog van verwijderd ben. Als dat binnen de kilometer is, ga ik over naar kaartweergave en als ik zeker ben dat het de eerstvolgende halte is, druk ik op de knop om aan te geven dat ik wil uitstappen. Vanaf hier is het nog geen 200 meter lopen, maar ik moet eerst uitzoeken in welke richting, want vanmorgen ben ik de andere kant opgelopen, dus ik herken het nog niet. Met de reservebatterijen in de Garmin vind ik uiteindelijk de auto en ik zet alle diensten op de telefoon weer aan nadat ik deze bekabeld met de auto heb verbonden.

Onderweg naar huis besluit ik een rustige rijsteil aan te houden zodat ik zonder bijladen thuis kan komen. Dat is vanaf Dendermonde goed mogelijk. Eenmaal in Nederland ga ik wat sportiever rijden en zie ik het verschil tussen de resterende actieradius en nog af te leggen afstand steeds kleiner worden. Als ik thuis aankom, heeft de auto nog 6 kilometer over. Dat is 6 kilometer te veel, maar dat kan geen kwaad en de auto kan gelijk aan de thuislader.




Statistieken
Afstand:50,4 km
Gemiddelde:5,0 km/h
Bewogen gem.:5,7 km/h
Totaalteller:10.087,6 km

◀ Burcht ▸ Dendermonde (50km)