woensdag 11 juni 2014

Breukelen-Utrecht (50km)

7:11 Brug over het A'dam-Rijnkanaal bij Breukelen
Een maand voor de 4daagse heb ik twee doordeweekse dagen uitgekozen om mijn laatste trainingswandelingen te lopen. De overheid heeft besloten dat vakantiedagen niet langer dan 6 maanden na afloop van het jaar houdbaar zijn, dus moet ik mijn vakantiedagen van 2013 deze maand opmaken en dat lukt me door twee dagen vrij te nemen. Zo sta ik vandaag eerder op dan op een normale werkdag om met de eerste trein van Ede-Wageningen naar Breukelen te reizen.
De trein heeft wat vertraging en hierdoor dreig ik mijn aansluiting met de sprinter naar Breukelen te missen. Gelukkig valt het mee en moet ik op Utrecht Centraal zelfs nog even wachten totdat de sprinter binnen komt rijden. Op het geplande tijdstip stap ik in Breukelen uit de trein.

Allereerst ga ik op zoek naar een toilet. Het station ligt pal naast Hotel Breukelen, dus begin ik mijn wandeling met een hotelbezoek. Daarna loop ik richting Breukelen waar een kleine geocacheserie ligt, waarvan ik twee van de vijf caches weet te vinden. De route bestaat sowieso uit geocacheseries, in totaal 4 stuks. Na de serie in Breukelen volgt een serie langs de Vecht. Dit is een grotere serie en deze brengt me via Nieuwersluis en Loenen tot Vreeland, waarna ik aan de andere kant van de Vecht weer terugloop naar Breukelen. Op de route naar het Noorden, neem ik een korte pauze voor de penitentiaire inrichting van Nieuwersluis. Hier trek ik de nodige kleding uit zodat ik in een zomerse outfit verder kan wandelen. Niet veel later kom ik een peloton wandelende militairen tegen. Het lijkt erop dat zij voor hetzelfde doel aan het trainen zijn en in de groep hangt een gezellige sfeer. In de Vecht liggen veel plezierjachten waarop zo te zien vooral pensionado's genieten van de omgeving en het lekkere weer.

8:07 Mooi stulpje aan de Vecht
Als ik terug ben in Breukelen, ga ik opnieuw de brug over waar ik vanmorgen ook over liep om de Vecht over te steken. Nu loop ik rechtdoor, richting de Loosdrechtse Plassen. Door rechtdoor te blijven lopen, kom ik uit bij Zwembad De Meent. Hier zou een geocache moeten liggen, maar ik kan het niet vinden, dus loop ik weer terug. Ik sla linksaf naar het Zuiden en loop zo richting de noordelijke rand van Maarssen. Inmiddels ben ik met de derde geocacheserie van de dag bezig en ik loop nog een stukje terug richting Breukelen om wat ontbrekende caches te bezoeken. Daarna draai ik 180 graden om en loop ik weer naar Maarssen.

In Maarssen loop ik langs de Vecht totdat ik in de buurt van het centrum ben aangekomen. Vanaf hier loop ik naar het zuidoosten van de stad richting Zuilen. Hier ligt de laatste geocacheserie van de dag. Bij de tweede van de zes caches van deze serie ontmoet ik een medecacher die afgelopen week met geocachen is begonnen, en ik kom haar bij diverse caches tegen. Bij een cache heeft zij de moed opgegeven omdat ze niet tussen de brandnetels wil zoeken. Ik kom aanlopen en pak direct de cache achter een verkeersbord vandaan ver van de brandnetels verwijderd. Bij een andere cache geef ik aan dat zoeken niet handig is omdat er mensen vlakbij zitten te kijken en het goed gebruik is de cache dan te laten liggen om te voorkomen dat deze bewust of onbewust wordt weggenomen (iets wat helaas maar al te vaak gebeurt). De vrouw zegt dat ze de cache dan maar als gevonden registreert, maar ook dat moet ik uit haar hoofd praten omdat dat weer tegen de regels van het geocachen is en het de cache-eigenaar het idee kan geven dat de cache er gewoon ligt, terwijl dat misschien niet eens het geval is. Ik probeer wel mijn tempo erin te houden, want zo'n medecacher vraagt toch wel weer wat aandacht en tijd. Gelukkig raak ik haar vrij snel weer kwijt en kan ik gewoon doorlopen naar een bruggetje waarmee ik aan de Utrechtse kant van het water kan komen. Terwijl ik kom aanlopen, gaat de brug net omhoog, dus moet ik samen met wat fieters wachten totdat we weer verder mogen. Nadat de brug weer omlaag is gegaan, wachten we tot de hefbomen omhoog gaan. Een paar minuten later wachten we er nog steeds op, en achter me beginnen mensen te morren. Ik vraag hen of dit normaal is, en zij ontkennen dit. Hierop besluit ik over te gaan tot burgerlijke ongehoorzaamheid en ik blijk het eerste schaap over de dam te zijn. Als alle fieters van beide richtingen ook onder de bomen door zijn gegaan, gaan ineens de bomen omhoog.
17:37 In de stad Utrecht

Ik loop nu Maarssen uit en langs het Amsterdam-Rijnkanaal loop ik de stad Utrecht binnen. Ik ben ongeveer een uur eerder dan wat ik zelf had ingeschat. Na door het Julianapark te zijn gekomen, loop ik in rechte lijn richting het station. Al sinds Maarssen zit ik zonder drinkwater en het is buiten de hele dag al zo'n 23 graden, dus ik kijk hier om me heen naar de winkels om in te schatten waar ik aan water kan komen. Ik besluit dat een bloemenwinkel wel water moet hebben (die bloemen moeten immers ook drinken), en hier vullen ze mijn flessen bij. Ik kan zelfs kiezen voor aanmaaklimonade, maar dat wil ik niet in mijn bidons hebben, dus wordt het water. Langs een overvloed aan internationale keukens (lees: shoarmatentjes, turkse bakkers en dito slagers etc. etc.) kom ik uiteindelijk uit bij de bouwput die Utrecht Centraal heet. Het is even zoeken hoe ik het station moet betreden, maar door de juiste bezoekersstroom uit te kiezen, is dit probleem snel opgelost en zit de wandeling van vandaag er weer op.


Statistieken
Afstand:48,3 km
Gemiddelde:4,8 km/h
Bewogen gem.:6,5 km/h
Totaalteller:2403,2 km