Beide bruggen over het A'dam-Rijnkanaal bij Schalkwijk |
Vandaag vertrek ik wat later waardoor 50 kilometer er niet in zit, maar dat mag de pret niet drukken. Bij station Castellum loop ik op de gok naar het Westen, wachtend op een positie van mijn GPS-ontvanger. Het maakt in principe niet zoveel uit hoe ik start, omdat aan beide kanten van het station een weg naar het Zuiden loopt. Ik loop langs een moderne wijk - maar alle wijken aan de rand van Houten zijn volgens mij modern - via de spoorbrug naar de ernaast gelegen brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Na gisteren kilometers lang langs de Vecht de hebben gewandeld en een kort stukje langs het Amsterdam-Rijnkanaal, loop ik vandaag de eerste (ca.) tien kilometer langs hetzelfde kanaal. Op de weg langs het kanaal geldt - in ieder geval vandaag op dit stuk - een maximumsnelheid van 30 km/h en terwijl ik het bord zie dat dit aangeeft, raast een auto voorbij die minimaal het dubbele rijdt. Vlak voordat ik dit stuk weg betreed, sla ik nog even linksaf om bij een rustgelegenheid een geocache op te pikken. Op het Eiland van Schalkwijk ligt een geocacheserie die rond het eiland loopt. Ik loop vandaag langs deze serie en dit is mijn eerste vondst van de dag, maar er zullen er nog vele volgen.
Over gedroogd gras het weiland in |
Bij de voorbereiding van deze wandeling had ik al gezien dat ik ergens halverwege het stuk langs het kanaal een keer het weiland in zou moeten lopen. Na een kilometer of zeven is het dan zover en voor drie geocaches loop ik het weiland in. Er is gemaaid en het gras ligt droog op het land. Dit maakt het erg zwaar om er doorheen te lopen en als ik uiteindelijk bij de eerste van de drie caches ben aangekomen, zie ik dat de boom waar ik moet zijn, gebruikt wordt als schaduwplekje door zo'n 20 schapen. Ik loop er rustig op af, geef enkele schapen een aai over hun bol en loop rustig naar de boom toe. Een van de schapen komt op me af en houdt me nauwlettend in de gaten terwijl ik een log toevoeg aan het logboekje dat in de cachebehuizing zit. Terwijl ik terugloop, zie ik dat de schapen even voor mij terugdeinzen, maar dan al snel weer hun oorspronkelijke posities innemen in de schaduw van de boom.
Bij deze boom ligt een geocache |
Nadat ik de drie caches in het weiland te pakken heb, loop ik via dezelfde route terug naar de weg langs het kanaal en vanaf hier vervolg ik de route richting Nieuwegein. Vlak voor de snelweg A27 sla ik linksaf een doodlopende weg in. Aan het eind van deze weg ligt weer een cache en achter de doodlopende weg bevindt zich verzorgingsplaats De Knoest waar het benzinestation van OK langs de snelweg staat. Halverwege het stuk dat ik langs de snelweg loop, staat een auto op de vluchtstrook met pech. De bestuurder zit achter de vangrail te wachten op hulp. Een minuut of tien later loop ik er op de terugweg weer langs, en zie ik dat er een takelwagen bij staat die de auto aan het optakelen is.
Ik loop onder de snelweg door en ben bijna bij het einde van het eiland. Bij de Plofsluis loop ik over het verbindingskanaal tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek en loop ik Nieuwegein binnen. Langs dit verbindingskanaal loop ik nu naar het Zuiden. Het is inmiddels lunchtijd en er lopen diverse lunchwandelaars op mij heen. Langs de kade liggen diverse schepen en het is gezellig druk. Bij de Prinses Beatrixsluizen ligt een geocache onder een bankje, maar in de directe omgeving van het bankje is het vrij druk. Ik moet proberen de cache onopvallend te loggen, dus ik ga op het bankje zitten en zet de rugzak naast mij. Even mijn rechterwandelschoen uittrekken om er een zogenaamd steentje uit te halen en gelijk even onder het bankje kijken: jawel hoor, daar zit de cache. Deze haal ik gelijk maar onder het bankje vandaan en ik ga rechtop zitten om te loggen. Dat doe ik in de open rugzak, zodat niemand het kan zien. Daarna plaats ik de cache weer terug en strik ik mijn veter van de schoen weer, waardoor het loggen vrij onopvallend is verlopen.
Dit schaap is wel heel nieuwsgierig |
De route loopt nu verder aan de overkant van het verbindingskanaal en ik moet een klein stukje terug om het water te kunnen oversteken. Aan de overkant ligt de volgende cache te wachten en hier wordt het zoeken bemoeilijkt doordat er een ambulancewagen langs de weg staat met ambulanciers die hier aan het ontspannen zijn. Tevens is er een handmaaier bezig om het gras rond alle mogelijke verstopplekjes te maaien... Ik besluit ergens te gaan staan en rustig om mij heen te kijken om alle mogelijke plekjes te analyseren. Tegen de tijd dat ik besloten heb waar het moet zijn in de hoop niet al te opvallend te werk te hoeven gaan, arriveert een ander geocacheteam per fiets en samen weten we de cache te vinden achter een volkomen zinloos reflectortje op een paaltje.
De route loopt nu langs de rivier De Lek terug naar het Oosten. Langs de rivier zijn diverse campings en recreatiemogelijkheden en bij een van die open recreatieplekken vul ik mijn drinkflessen bij. Het is vandaag erg warm en na 20 kilometer lopen heb ik de 1,5 liter die ik bij me had, wel weer op. Bij recreatiegebied 't Waal vul ik het water bij en ik kijk gelijk even naar de wandelprestaties. De gemiddelde loopsnelheid ligt beduidend lager dan gisteren met een bewogen gemiddelde onder de 6 km/h. Voor mijn doen is het langzaam, maar zo voelt het nu niet aan. Kennelijk hebben de wandelkilometers van gisteren nog een invloed op mijn prestaties van vandaag.
Een schip in het kanaal |
In Schalkwijk neem ik een lange pauze om de benen rust te geven en eet ik mijn broodvoorraad op. Bij vertrek staat het totaalgemiddelde inclusief pauzes op 3,9 km/h. Even verderop probeer ik nog even een laatste cache te vinden, maar dat lukt niet en de berekende locatie van de bonuscache blijkt anderhalve kilometer uit het parcours te liggen. Dat zie ik nu niet zitten - mede gezien het tijdstip - en ik loop terug richting het Amsterdam-Rijnkanaal waar ik over de brug weer naar Houten loop. Als ik weer op Castellum aankom, is het gemiddelde weer wat opgekrikt en ik sluit de wandeling af met een bezoek aan de plaatselijke pizzeria waar ik rustig aan kan doen, want de eerstvolgende trein naar huis blijkt vandaag niet te rijden.
|