donderdag 17 juli 2014

4daagse 2014, dag 3, Groesbeek (50km)

06:57 Langs de Mookerplas
Ik begin de dag met stijve spieren (in de voeten, benen, armen en nek). Vandaag staat de bergetappe van de 4daagse op het programma en ik besluit rustig te beginnen. Al snel merk ik dat ik langzamer ben dan voorgaande jaren. Ik hoor iemand roepen dat het een kwestie is van de spierpijn eruit lopen en dat is ook zo: zodra ze warm zijn, wordt de pijn minder en op den duur trekt de pijn zelfs helemaal weg. Alleen na een rust is het dan gelijk weer eventjes terug. We lopen Nijmegen uit via dezelfde route als gisteren en gaan in Hatert de weg op naar Malden. Er lopen al militairen met een groen bandje tussen het peloton en ik kan me niet heugen dat me dat eerder is overkomen zo vroeg op de derde wandeldag. Achter mij loopt iemand met een gettoblaster die een boel muziek maakt dat op den duur gaat vervelen. Ik heb inmiddels zo'n 10 kilometer gewandeld dus het wordt tijd voor een eerste pauze en daarmee ben ik ook gelijk van de muziek af. Ik ga zitten op een stoel ergens langs de Maas en gun de spieren even de rust die ze wel hebben verdiend.

07:33 In de buurt van Plasmolen
Na deze korte onderbreking loop ik verder langs de Maas. Op een informatiebord voor de scheepvaart wordt de afsluiting van de Maas bij Cuijk al aangekondigd. Morgen is er tijdelijk geen doorvaart mogelijk vanwege de pontonbrug waar wij overheen zullen lopen op de laatste wandeldag. Vandaag is het nog niet zover en even verderop verlaten we de weg langs het kanaal op weg naar Mook. Bij de plaatselijke bakker neem ik mijn tweede pauze en smeer ik mij in met zonnebrandcrème.

De spieren warmen zich bij vertrek al wat sneller op dan eerder op de dag en dat is een goed voorteken. Ondertussen zijn de batterijen van de GPS-ontvanger bijna leeg en ik doe de reservebatterijen erin. Helaas blijken die ook bijna leeg te zijn wat me verbaast, want ik houd de volle batterijen altijd gescheiden van de lege. Ik hoop maar dat ik bijtijds nieuwe batterijen kan kopen, al zal ik daar een benzinepomp voor nodig hebben, want op dit vroege tijdstip zijn andere winkels nog niet open. Gelukkig staat er een benzinepomp langs de route als we bij Plasmolen de provinciale weg moeten oversteken. Ik koop vier volle batterijen en stop er twee van in de GPS-ontvanger. Ook koop ik hier een flesje energiedrank. Even terug langs de route werden deze flesjes voor anderhalve euro verkocht, maar moest er voor worden omgelopen en stonden de flesjes in de zon. Bij de benzinepomp haal ik voor hetzelfde bedrag een gekoeld flesje uit de koelkast.

08:39 Op weg naar Ottersum
Ik steek de provinciale weg over en loop direct tegen een controle aan. Mijn kaartje wordt geknipt en ik mag verder richting Milsbeek. De route gaat verder naar Ottersum. Of is het toch Gennep? Het bord dat de bebouwde kom aankondigt, zegt Gennep en verderop wordt Ottersum als soort van buurtschap gepresenteerd met een wit kombord. Dat was vroeger volgens mij nog niet zo.
Op de weg naar Ottersum kun je links de wandelaars zien die uit Ottersum komen terugwandelen. Het lijkt er een stuk rustiger te zijn dan om mij heen, wat betekent dat het niet al te ver voor me al een stuk minder druk is op het parcours. Uit recent contact met een collega die ook meeloopt begrijp ik dat het een half uur tot een uur achter me juist enorm druk is, zelfs zonder de 40-kilometerlopers erbij.

In Ottersum wordt traditioneel bouillon aangeboden. Terwijl ik al lopend de bouillon probeer op te drinken, loop ik door de controle heen die hier ook elk jaar staat. Tenslotte haal ik wat geld uit de geldautomaat die hier langs de route staat en loop ik Ottersum weer uit. Zo ben ik vorig jaar ook door Ottersum gelopen en zo zal het een volgende keer ongetwijfeld ook gebeuren.

08:45 Ottersum. Of toch Gennep?
Wat nu volgt is een relatief saai stuk door open veld en ik pauzeer op de plek waar ik dat al een paar jaar doe. Een paar kilometer verder komen alle afstanden bij elkaar en lopen we richting Breedeweg. Even voor Breedeweg bevindt zich de eerste klim van de dag. Ik heb inmiddels nauwelijks meer last van de spierpijn en verander mijn loophouding waardoor ik sneller naar boven kan lopen en met een hoog tempo - al slingerend om de andere wandelaars heen - werk ik mezelf een weg naar boven. Even verderop lopen we over een weg die langs de landsgrens met Duitsland loopt en uiteindelijk komen we aan in Breedeweg.
Vanuit Breedeweg lopen we door naar Groesbeek. Onderweg naar Groesbeek en in Groesbeek zelf komen we nog twee klimmetjes tegen en onder de support van de mensen aan de kant doorkruisen we het dorp op weg naar de Zevenheuvelenweg. Deze weg telt vier heuvels en ik loop er doorheen zoals ik ook al deed bij de eerste klim van de dag. Al zigzaggend om de overige wandelaars heen met een tempo dat misschien wel het dubbele is als dat van hen, kom ik zonder al te veel problemen steeds weer boven op de heuvel aan. Op de top van de laatste heuvel pauzeer ik even voor een sanitaire stop en het verversen van het water in de bidons. Als ik in Berg en Dal aankom, schroef ik de inspanning wat terug en met een relatief rustig tempo loop ik de route uit naar Nijmegen. Van de blaar van gisteren heb ik niets meer gemerkt en achteraf blijkt deze zelfs bijna niet meer zichtbaar te zijn.
10:29 De bossen links zijn Nederland, rechts Duitsland.

Thuis verneem ik dat de organisatie van de Vierdaagse de starttijden van diverse afstanden heeft vervroegd in verband met de verwachte hitte. Er wordt 32 graden in de schaduw verwacht en de Via Gladiola ligt bijna volledig in de volle zon. De starttijd voor de 50-kilometerlopers blijft echter ongewijzigd, omdat dit organisatorisch niet meer voor elkaar te krijgen is. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het begintijdstip van wegafsluitingen. Een andere maatregel in verband met de hitte is dat militairen niet met bepakking hoeven te lopen. Verder komen er touringcarbussen langs de Via Gladiola te staan zodat publiek in de airco van de bus kunnen bijkomen van de hitte langs de route. Het wordt nog een pittig dagje morgen, als we alle vooruitzichten mogen geloven. Gelukkig is het de laatste dag, en het komt vast wel goed.



Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,2 km6,3 km/h (7,0 km/h)
2 (Wijchen)48,7 km5,4 km/h (6,6 km/h)
3 (Groesbeek)49,4 km5,5 km/h (6,6 km/h)
Totaalteller:2583,7 km
◀ Dag 2 (Wijchen, 49km) Dag 4 (Cuijk, 51km) ▶