vrijdag 18 juli 2014

4daagse 2014, dag 4, Cuijk (50km)

05:20 De Overasseltse en Hatertse Vennen
Vandaag is de laatste dag van de 4daagse van dit jaar en ik voel me supergoed. Het lijkt erop dat ik sinds gisteren de beklimmingen begonnen, volledig hersteld ben van de gevolgen van het te hard van stapel gaan op de eerste wandeldag. Met goede moed stap ik in de auto en rij ik naar het transferium waar ik de auto parkeer en naar de pendelbus loop. Helaas is deze net vertrokken als ik er aankom, dus het is wachten op de volgende bus. Uiteindelijk kom ik hierdoor wat later dan de andere dagen aan bij de Wedren, maar dat mag de pret niet drukken. Ik sta wel verder van de start vandaan, dus zal wat langer mijn best moeten doen om uit de drukte te komen, maar dat is nou eenmaal niet anders.

Op de informatieborden bij de start staan in Nederlands en Engels condoleanceberichten namens de organisatie en de wandelaars aan de nabestaanden van de vliegramp met een toestel dat van Amsterdam op weg was naar Kuala Lumpur en dat gisterenmiddag naar alle waarschijnlijkheid door rebellen boven oostelijk Oekraïne uit de lucht is geschoten. Bij deze ramp zijn alle inzittenden van het toestel omgekomen. Het betreft circa 300 personen waarvan circa 200 Nederlanders. Op het moment dat ik bij de start sta, is er nog niet zo heel veel meer bekend, maar de organisatie past wel de feestelijkheden aan naar aanleiding van deze gebeurtenis. Zo wordt verzocht om geen muziek te spelen bij de intocht en zal er 's avonds bij de 4daagsefeesten een minuut stilte in acht worden genomen.
07:32 De brug bij Grave met de kerktoren van Nederasselt

Om 8 minuten over vier wordt ik gescand en er lopen nu ongeveer twee keer zoveel mensen voor me als afgelopen dagen, toen ik rond 4:04 uur met mijn wandeling mocht beginnen. Gelukkig lukt het nog redelijk om tussen de mensen door te lopen en de eerste tien kilometer (van de start tot net buiten Nijmegen) loop ik gemiddeld 7,5 km/h. Nadat ik 10 kilometer heb gelopen, besluit ik even te pauzeren, om daarna wat rustiger aan te doen. Ik ben nu ver genoeg voor de drukte uit en met zo'n 7 km/h loop ik verder naar Overasselt. Hier wordt een controle aangekondigd, maar in tegenstelling tot vorig jaar is dit een nepcontrole, want er staat hier niemand kaartjes te knippen. Dit jaar is er ook geen geocache-event georganiseerd, dus in iets meer dan vijf minuten loop ik Overasselt weer uit.
07:41 Het centrum van Grave

De route loopt nu door de maisvelden richting Nederasselt en dit stuk lopen we even gescheiden van de militairen, die in alle vroegte samen met ons door Nijmegen zijn gelopen. Even voor de maisvelden pauzeer ik op een plek waar een paar stoelen staat om me in te smeren en mijn petje uit de tas te halen. Lang blijf ik hier niet zitten, want ik wil verder en voor ik het weet, komen we aan bij de brug naar Grave. Ik pauzeer voor de derde keer op rij bij de rustplaats die hier net voor de brug is ingericht en net als altijd worden de uitsmijters hier weer overenthousiast geprezen. De opbrengst van deze rustplaats gaat naar de lokale korfbalvereniging, maar aan de 'keuken' hangt een vlag van Kika. Ik vind het wel jammer dat die vlag er hangt, want zo lijkt het alsof de opbrengst naar dit goede doel gaat, wat niet het geval is. Ik hoop maar niet dat het bewust is gedaan om meer omzet te genereren, maar dat lijkt gelukkig niet zo te zijn, ontdek ik even later als de omroeper aankondigt dat de opbrengst van al die lekkere uitsmijters ten bate komt aan de korfbalvereniging van Nederasselt.
08:11 De zon brandt al fel op ons neer

Voordat ik verder loop, haal ik een hydrofiele doek uit mijn tas en leg die over mijn nek als bescherming tegen de zon. Dit levert later op het parcours een opmerking op van een medewandelaar, die maar hoopt dat de hydrofiele doek goed is schoongemaakt. Ik verzeker de man dat de doek nooit als luier is gebruikt en lachend lopen we allebei verder.

In Grave hangt bij het gemeentehuis een grote Nederlandse vlag halfstok in verband met de vliegramp. Het ziet er indrukwekkend uit met die stroom aan wandelaars die er onderdoor loopt. Na Grave volgt een lang saai stuk naar Cuijk met enkele kleine doorkomstplaatsjes, maar dit jaar ervaar ik het niet eens zo saai. Voor ik het door heb, staat Cuijk al op de eerste borden als we een kombord met de tekst 'Beers - Gemeente Cuijk' passeren. Na Beers volgt nog Vianen, maar als we dan uiteindelijk in Cuijk aankomen, lopen we drie gele bordjes voorbij die ons vertellen dat twee medewerkers van gemeente Cuijk met hun gezin in het ramptoestel zaten en dus zijn overleden. De burgemeester staat wel langs de route, maar zonder ambtsketting en zal de wandelaars niet officieel begroeten, want normaliter wel het geval is. Het raakt me wel om zo die bordjes te lezen, het komt nu wel dichtbij.
09:36 Doorkomst in Vianen (NB). Niet erg druk hier.

Even later loop ik over de pontonbrug de provincie Limburg in en het einde is nu echt nabij. In het laatste stuk naar Nijmegen pauzeer ik weer bij de bakker van Mook, waarna ik in een ruk doorloop naar de Wedren. Langs de route wordt nu ineens veel water uitgedeeld en dat is ook wel nodig, want inmiddels is het 32 graden en het water is warm voordat ik een halve bidon heb leeggedronken. In Malden en in het Zuiden van Nijmegen vul ik zo voortdurend mijn bidons met vers water, maar in de laatste kilometers van de Via Gladiola wordt ineens geen vers water meer aangeboden. Zo moet ik het op het eind met warm water doen.

In Malden wordt op tekstkarren aangekondigd dat er geen muziek zal zijn bij de inhuldiging. Een dj draait gewoon verder en zegt dat hij niet snapt wat het toevoegt om hier nu geen muziek te draaien en gaat er gewoon mee door. In Nijmegen is het wel anders, daar staan alle opgebouwde podia er verlaten bij. Hier en daar klinkt wel het geluid van draagbare muziekinstallaties, maar het is wel een stuk stiller dan andere jaren op de Via Gladiola.

Sobere passage in Cuijk

Met warm water in de bidons en zonder muziek loop ik zo de laatste kilometers van de vierdaagse van 2014. Net voor het Keizer Karelplein beginnen de tribunes en hier staat ook ineens de pers op het parcours. Ik moet nu niet alleen om de wandelaars heen lopen, maar ook mijn best doen om niet tegen Erik Hulzebosch, Fons de Poel, Harm Edens of een van de andere bekende Nederlanders op te lopen. Ik zie Fons een interview afnemen met twee wandelaars in Ajax-shirts en later op tv blijkt dat ik hier inderdaad snel door het beeld loop als deze wandelaars aan het woord zijn.
Net na de bocht staan sponsors van alles uit te delen en met pleisters tegen zere spieren - die ik sinds gisterenmiddag niet meer heb - massageolie en koekjes arriveer ik op de Wedren waar ik om 12:30 uur mijn beloning in ontvangst mag nemen.
10:02 Snel door Cuijk heen naar de brug

Ik loop nog even een rondje over de Wedren en ben weer getuige van bewoners die bij de toegang tot de Wedren aan het klagen zijn dat ze aan de andere kant moeten zijn. De Wedren is op vrijdag alleen toegankelijk voor wandelaars, dus ik moet mijn polsbandje aanhouden totdat ik Nijmegen uit ben. Na een bezoek aan het toilet en de sponsors spring ik over de dranghekken die de Wedren scheiden van het wandelparcours en loop ik naar de pendelbus die me naar de auto zal brengen. Mijn vierde 4daagse zit er weer op en al dacht ik na dinsdag dat dit de op een na zwaarste deelname zou worden, zie ik het uiteindelijk als de op een na lichtste deelname, omdat ik niet zoveel last heb gehad als vorig jaar op de laatste dag.



Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,2 km6,3 km/h (7,0 km/h)
2 (Wijchen)48,7 km5,4 km/h (6,6 km/h)
3 (Groesbeek)49,4 km5,5 km/h (6,6 km/h)
4 (Cuijk)50,5 km6,0 km/h (7,0 km/h)
Totaalteller:2634,2 km
10:05 De pontonbrug brengt ons naar Limburg
10:08 Een Nederlandse Amerikaan
11:26 Op weg naar de Via Gladiola is het nu al 32°C.
12:36 Hier kun je je gladiolen kwijt. Dit jaar ontdekte ik het doel ervan dankzij dit briefje.
Later op de dag wordt het ook een eerbetoon aan de slachtoffers van vlucht MH-17.
Beloning 4 is binnen.
's Avonds kom ik nog even op tv. Terwijl de Ajax-fans er niets meer van snappen, loop ik snel achter ze langs door het beeld.