donderdag 23 juli 2015

4daagse 2015, dag 3, Groesbeek (50km)

07:15 Langs de Mookerplas is het nog steeds erg druk op de route.
Zo rond half vier in de ochtend sluit ik aan bij de rij in mijn favoriete startvak. Over een half uur mogen we weer op pad, maar na een minuut of twintig voel ik mijn buik rommelen en moet ik nodig naar een toilet. Als ik dat nu doe, moet ik echter mijn positie in de startrij opgeven en het zou toch al nauwelijks lukken omdat er op dit moment duizenden mensen tussen mij en de toiletten staan en ik er lastig doorheen zou kunnen komen. Als om vier uur dan eindelijk de derde wandeldag van start gaat, wacht ik op mijn startscan en loop ik direct richting de toiletten. Na een kleine tien minuten begin ik alsnog aan de wandeling, maar in de tussentijd zijn er al honderden wandelaars op pad gegaan en ik zal nu al vanaf de start als 'bermloper' te werk moeten gaan. Het begrip 'bermloper' ving ik tijdens deze Vierdaagse op en staat voor een wandelaar voor wie het tempo van de massa niet hoog genoeg is en dus via de berm probeert in te halen. Ik herken mij in die omschrijving en mag mezelf dus een echte bermloper noemen.
09:40 Aan de horizon is het heuvelgebied al zichtbaar.

Het begin valt mij vandaag best zwaar en ik kachel met een rustig gangetje van ongeveer 6,5 km/h naar het zuiden van Nijmegen. Tussen Hatert en Malden neem ik een eerste rustpauze langs de kant van de weg en als ik daarna weer op pad ga, word ik ineens aangesproken door een collega die ook de Vierdaagse loopt. Normaliter lopen wij ver uit elkaar doordat ik meestal eerder vertrek en flinke snelheden hanteer terwijl mijn collega meer met de massa meeloopt. Vandaag lopen we samen totdat hij in Malden zijn rust pakt. Even verderop is de eerste controle van de dag, maar achteraf zal deze controle komen te vervallen. Er staan te weinig mensen bij de controle om de grote drukte aan te kunnen die later op de dag passeert. Om geen grote opstopping te veroorzaken, wordt de controle opgeheven.
10:00 De laatste weg voordat de 40 km erbij komt.

Na een kilometer of 15 heb ik mijn eigen ritme weer te pakken en langzaam maar zeker wordt het ook wat rustiger om me heen doordat ik de grote massa wat meer achter me kan laten. Via Molenhoek kom ik in Mook. Hier neem ik mijn traditionele pauze bij de bakker waarna ik verder loop naar Plasmolen. Hier passeren we de provinciale weg, maar voordat ik dat doe, koop ik een gekoeld flesje energiedrank bij de benzinepomp waar we langs lopen. Als ik bij de oversteekplaats aankom, wordt deze net vrijgegeven voor auto's en moeten wij even wachten. Even overweeg ik om een stukje eerder al over te steken, omdat het daar nog prima kan. Ik besluit keurig naar de verkeersregelaars te luisteren, maar zie een andere wandelaar wel doen wat ik al als mogelijkheid zag. Als wij even later ook mogen oversteken, loop ik deze wandelaar al snel voorbij.

We komen nu in Milsbeek en hier slaat de 40-kilometer linksaf. Wij lopen verder richting Ottersum, waar we elk jaar weer worden verwelkomd met een heerlijk bakje bouillon. Ook staat hier elk jaar wel een controle en heb ik er inmiddels ook een traditie van gemaakt om wat geld uit de plaatselijke geldautomaat te halen, want kennelijk is elk jaar rond deze tijd mijn contante geld opgeraakt. Op de weg naar Ottersum raak ik aan de praat met een wandelaar als een andere wandelaar die ons gesprek opvangt, het hele gesprek overneemt en zich ontpopt als een Vierdaagsealmanak die ongevraagd zijn kennis over de Vierdaagse blijft spuien. Zelfs als ik hem vertel dat ik zelf ook wel weet waar we allemaal nog langs gaan lopen, blijft hij juist die informatie oprakelen. Ik besluit mijn eigen tempo weer te gaan lopen en ben hem al snel weer kwijt. Als we even later in Ottersum arriveren, ontbreken zowel de soep als de controle en is de geldautomaat defect. Zo loop ik voor het eerst zonder te stoppen Ottersum weer uit en loop ik een saai stuk door de weilanden op weg naar de heuvels bij Groesbeek.
11:38 Ceremonie bij de Canadese begraafplaats langs
de Zevenheuvelenweg

Het 'saaie' stuk van Ottersum naar Breedeweg gaat sneller dan dat ik vooraf had verwacht en even voordat we weer bij de 40-kilometerlopers komen, neem ik nog een laatste rustpauze. Na de samenkomst met de 40-ers komen we al snel bij de eerste klim van de dag. Terwijl de meeste wandelaars vertragen, versnel ik juist door op een andere manier te gaan lopen en voordat ik het weet, ben ik alweer boven. Tijdens de klim hoor ik groepen militairen zingen 'push, push, push a little harder' om zo de wandelaars aan de kant te krijgen zodat zij naar boven kunnen lopen, maar ze lopen zelf ook alleen maar in de weg met hun voor mijn idee langzame klimtempo. Na Breedeweg volgt Groesbeek en als we bij de Zevenheuvelenweg aankomen kan ik weer lekker gaan klimmen. Omdat het op de weg zelf zo druk is, kies ik ervoor om het eerste stuk over het fietspad te lopen. Het fietspad loopt nog verder omhoog dan de weg zelf, maar hier kan ik tenminste fatsoenlijk klimmen. Na de eerste klim ga ik op de weg zelf lopen en is er net genoeg ruimte ontstaan om hier normaal te kunnen lopen. Bij de begraafplaats ga ik even van de route af om getuige te zijn van een ceremonie die hier plaatsvindt met Zwitserse militairen. Deze militaire begraafplaats is elk jaar het toneel van herdenkingsceremonies door militairen, maar ik was er nog niet eerder bij gestopt. Het is indrukwekkend, maar uiteindelijk loop ik toch weer verder richting Berg en Dal. Hier eindigt de Zevenheuvelenweg en zit het klimmen er voor vandaag weer op. In Berg en Dal zitten mijn ouders en een van mijn broers langs de route en ik neem hier een extra lange pauze. Daarna is het nog een kilometer of zes naar de finish en halverwege passeer ik nog een geocache-event. Dit event is georganiseerd door dezelfde geocachers als het event op de eerste wandeldag en het is een kort weerzien. In Nijmegen is het drukker dan de afgelopen dagen en je merkt aan alles dat het einde van de Vierdaagse in zicht komt. Morgen nog even het laatste rondje uitlopen en dan is het weer voorbij.



Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,5 km6,2 km/h (7,0 km/h)
2 (Wijchen)48,8 km5,7 km/h (6,8 km/h)
3 (Groesbeek)50,1 km5,2 km/h (6,8 km/h)
Totaalteller:3133,4 km
11:39 De ceremonie met Zwitserse militairen op de Canadese begraafplaats.
11:46 De Zevenheuvelenweg
13:48 Het monument voor de 4-daagseslachtoffers van 2006.