vrijdag 5 januari 2018

Pelgrimspad 4-6 Aarlanderveen-Nieuwpoort (46km)

8:50 Zwammerdam
Januari is maar een drukke maand, maar gelukkig bood de kerstvakantie nog ruimte om een dagje te gaan wandelen. Het Noaberpad is uitgelopen en vandaag loop ik mijn tweede dag over het Pelgrimspad. Van Aarlanderveen naar Nieuwpoort. Het is wat regenachtig weer, maar de verwachting is wel dat het beter zal zijn dan de dag ervoor. En dat terwijl ik oorspronkelijk had gepland om een dag eerder deze wandeling te lopen. Op dinsdag vernam ik echter in het nieuws dat de buschauffeurs op donderdag zouden gaan staken en omdat ik zowel op de heen- als op de terugreis afhankelijk ben van bussen, besloot ik om dan maar op vrijdag te gaan lopen. En zo stap ik op de vroege vrijdagmorgen nog voor 6 uur in de trein naar Woerden.
9:44

In Woerden stap ik in de bus op weg naar mijn startpunt. Onderweg moet ik nog overstappen op een andere bus, maar op de actuele reisinformatie in de bus zie ik dat die bus voorloopt op schema. Mijn chauffeur kan de chauffeur van die bus niet bereiken via het communicatiesysteem, maar als we dan achter die bus komen te rijden, probeert ze met lichtsignalen de aandacht te trekken. Uiteindelijk lukt het om de aansluitende bus te halen en start ik op het geplande tijdstip aan mijn wandeling.

Na nog geen kilometer ligt er al een geocache langs de route en in het donker probeer ik deze te vinden. Dat wil niet echt lukken, dus loop ik verder het duistere landschap in. In het eerste uur van mijn wandeling is het nog donker en in een reflecterend hesje en met een felle zaklamp zorg ik ervoor dat ik goed zichtbaar ben voor ander verkeer. Na mijn ervaringen tijdens mijn vorige wandeling heb ik een fellere zaklamp gekocht die een stuk breder schijnt zodat ik tijdens het lopen een beter zicht heb op het pad dat voor mij ligt dan dat ik dat de vorige maand in Groningen had. De lamp heeft ook een stroboscoopfunctie waardoor ik mezelf nog opvallender kan maken, mocht dat nodig zijn.
10:05 Tempel

De eerste doorkomstplaats vandaag is Zwammerdam. Even voordat ik hier arriveer, is de zon opgekomen. Van de zon is niet veel te zien, maar het is licht genoeg om het hesje te kunnen uittrekken en de zaklamp weer op te bergen. Even voorbij Zwammerdam kruis ik de N11, de rijksweg die de A12 met de A4 verbindt. Het heeft al even geregend en ik heb dan ook mijn regenbroek aangetrokken. Inmiddels is het weer droog, maar dankzij de vele regen van de afgelopen tijd en de hoge waterstand zijn de onverharde paden verworden tot zompige graspaden. Even zak ik zelfs zover weg in de bagger, dat ik bang ben dat het water van bovenaf alsnog mijn schoenen inloopt. Snel probeer ik een wat hoger geleden deel te bereiken om mijn voeten droog te houden. Ik heb geen reservesokken bij me, en om in de eerste tien kilometer al natte voeten te halen, daar zit ik niet op te wachten. Mijn broek toont ook al sporen van modder en zodra ik op een stukje verhard terrein aankom, stop ik even om mijn regenbroek aan te trekken. De regenbroek voorkomt echter niet dat mijn sokken vies worden en bagger op mijn sokken betekent bijna automatisch ook bagger in mijn schoenen dus niet veel later trek ik ook mijn gamaschen aan over de regenbroek. Nu ben ik volledig afgedekt voor de invloeden van buitenaf.
10:09 Deze vogel ging steeds een stukje verder van mij weg
zitten, maar uiteindelijk koos hij voor het hazenpad.

Aansluitend op deze wandeling heb ik afgesproken om door te reizen naar een verjaardag in de buurt van mijn eindpunt en ik heb in mijn gps-apparaat bij elke kilometer aangegeven hoe laat ik daar uiterlijk zou mogen passeren om mijn bus in Nieuwpoort te kunnen halen. Ik begin met 20 minuten voorsprong, maar in de eerste uren wordt dat al vrij snel 20 minuten achterstand. Bij Reeuwijk loop ik onder de A12 door en niet veel later kom ik aan bij de Reeuwijkse Plassen. Hier loop ik even naar binnen bij restaurant 't Reeuwijkse Hout om gebruik te maken van het toilet. Langs de wegen door de Reeuwijkse Plassen liggen een stuk of acht geocaches en ik heb een alternatief rondje ingepland dat 2,2 extra wandelkilometers kost en langs al deze geocaches loopt. Omdat ik met vertraging loop, besluit ik de extra lus te laten voor wat het is. Zo verlaat ik de plassen met een vertraging van nog maar 10 minuten.
10:10

Even voorbij de Reeuwijkse Plassen ligt een fietspad dat een stukje van de route afsnijdt terwijl de officiële route wil dat ik hier rechtdoor het graspad volg. Ik besluit het modderige graspad in te ruilen voor een schitterend stukje asfalt. Halverwege dit fietspad kom ik langs een bankje waar ik even een pauzeer. Als ik dan weer uitkom op het Pelgrimspad blijk ik door het pauzeren slechts vijf minuten van de vertraging te hebben ingelopen. Ik maak me niet al teveel zorgen, want ik heb ook 10 minuten extra speling ingepland bij de overtocht bij Schoonhoven. Als je daar net de pont mist, kost dat direct de nodige tijd en die heb ik vooraf al ingecalculeerd. Mocht dat meevallen, dan krijg je die tijd dus weer cadeau.
10:45 Bij de A12

Via Driebruggen kom ik uit bij Hogebrug en vanaf hier volgt het Pelgrimspad een kade tussen de weilanden tot aan de oostelijke rand van Gouda. Deze kade loopt langs de achterkant van de boerenpercelen en bij elk perceel bevinden zich vier hekken. Twee ervan blokkeren het wandelpad en de andere twee sluiten de naastgelegen weilanden af. Zo kunnen koeien naar de andere kant van de kade worden doorgelaten, maar gelukkig is daarvan op het moment van mijn passage geen sprake. Zo kan ik redelijk doorlopen. Het pad is ook niet al te modderig, het is alleen vervelend dat je zoveel hekken moet kruisen. Bij de eerste vier hekken maak ik gebruik van het opstapje in het hek om er overheen te klimmen, maar dan zie ik dat ik het hek ook gewoon zelf kan openmaken. Dat gaat een stuk sneller en is ook minder pijnlijk voor de spieren. Twee dagen geleden heb ik 20 kilometer door een bos lopen struinen toen ik met vrienden een geocacheserie afliep en ik merk dat dat ook nog wel voor wat stijfheid in de spieren heeft gezorgd. Het openen van de hekken gaat me prima af, totdat ik bijna bij Gouda ben aangekomen. De laatste hekken zijn met een kettingslot afgesloten en hier moet ik dus wel overheen klimmen. Uiteindelijk sla ik linksaf en ben ik blij verrast dat hier een geasfalteerd fietspad ligt. Ik volg het fietspad dat uitkomt in Haastrecht.
10:51 Dit formaat kliko is een prima zitbankje

In Haastrecht ligt een geocache direct langs de route. Ik log snel de cache en vervolg mijn tocht. Wat nu volgt, is de route naar Schoonhoven en dit kan wel worden gezien als het laatste deel van de wandeling. Tussen hier en Schoonhoven volg ik het riviertje De Vlist. Een mooie route over een autoluwe weg (aan de andere kant van het water loopt een bredere weg waar het doorgaande verkeer overheen rijdt). Als ik in Vlist aankom, begint het weer eens te regenen en ik stop om mijn poncho aan te doen om de rugzak te beschermen. Zo loop ik verder in de regen, maar dan komt ineens ook een harde wind opzetten. Het voelt even aan als hagel, maar blijkt toch gewoon regen te zijn wat er tegen mijn gezicht aanwaait. De wind gaat liggen, maar de regen houdt aan tot voorbij Schoonhoven. Eenmaal in Schoonhoven houd ik dan ook de telefoon in de zak, terwijl er hier best wat mooie foto's hadden kunnen worden genomen. In Schoonhoven besluit ik ook een klein stukje af te snijden. Ik ken hier de omgeving vrij goed en weet dat de route die ik loop, ook een mooie route is en toch weer wat korter wat de kans vergroot op het halen van de pont.
11:03 Een mooie locatie voor een vakantiepark

Als ik bij de waterpoort aankom, zie ik boven de stadswal uit al de uitstekende delen van de veerpont. Deze ligt nu aan de Schoonhovense zijde en ik versnel mijn pas om niet te laat bij de rivier aan te komen. Er staat een grote file aan auto's die de pont op willen en terwijl zij hun best doen om met zoveel mogelijk auto's op de pont te passen, loop ik redelijk gerust het voetgangersdeel op. Op de pont wil ik graag even zitten, maar de enkele zitplaatsen zijn al bezet. Dan ga ik maar even door mijn hurken om de spieren anders te belasten en voor ik het weet, zijn we alweer aan de overkant. Het is inmiddels al wat aan het schemeren en ik moet nu over een gevaarlijke dijk naar Nieuwpoort lopen. Onder mijn poncho trek ik mijn rugzak uit om mijn zaklamp en reflecterend hesje te pakken. Het hesje trek ik aan over mijn rugzak en poncho - dat past maar nauwelijks - en de zaklamp houd ik in de hand. Bij het passeren van tegemoetkomend verkeer gebruik ik de stroboscoop terwijl ik naar beneden schijn om mijn positie duidelijk te maken. Zo kom ik veilig aan in de kleine vesting van Nieuwpoort waar ik de eerste van twee mogelijke bussen op weg naar mijn bestemming tegenkom pas nadat ik het kombord van het stadje ben gepasseerd. Even heb ik de neiging om de chauffeur aan te houden, maar ik besluit toch om maar op de volgende te wachten. De volgende bus heeft een goedkopere en kortere route waardoor het aankomsttijdstip slechts een kwartier later is dan de zojuist gemiste bus. In Nieuwpoort eet ik nog even een snack bij het plaatselijke cafetaria en even voor zessen stap ik in de bus. In Lexmond heb ik een overstap van 10 minuten en dat geeft me nog mooi de tijd om mijn laatste geocache van de dag - die hier om te hoek ligt - te loggen.



Statistieken
Afstand:46,3 km
Gemiddelde:5,2 km/h
Bewogen gem.:6,2 km/h
Totaalteller:4475,9 km

De voortgang na 2 dagen.

11:24 De Reeuwijkse Plassen
12:07
12:40 Driebruggen
13:23 Op weg richting Gouda
14:21 Haastrecht
14:38 LAW-wijzer bij Haastrecht
14:50 Langs de Vlist
16:11 Op de veerpont over de Lek
16:30 Nieuwpoort

<< Amsterdam-Aarlanderveen (48km) Nieuwpoort-Vuren (54km) >>