zaterdag 18 november 2017

LAW7 Pelgrimspad, Amsterdam ▸ Aarlanderveen (48km)

7:46 Het startpunt van het Pelgrimspad
Vandaag was het plan om de laatste kilometers van het Noaberpad te gaan lopen en daarmee mijn tweede LAW uit te lopen, maar dat bleek veel voeten in de aarde te hebben. Wegens werkzaamheden rijden er tussen Hoogeveen en Groningen en tussen Groningen en Bad Nieuweschans vandaag geen treinen maar bussen. Hierdoor zou ik pas om elf uur bij het startpunt in Smeerling zijn en uiteindelijk pas om half twaalf 's avonds weer thuis komen. In totaal zou ik dan 8 uur reizen voor 8 uur wandelen en als dat niet nodig is, ga ik dat niet doen. Ik besluit de komende twee wandelingen om te wisselen zodat ik geen last heb van de verstoring. Hierdoor rond ik het Noaberpad in december af en begin ik vandaag met de eerste wandeldag op het Pelgrimspad.
7:58 Het paleis op de Dam

Het Pelgrimspad is mijn derde LAW en loopt van Amsterdam tot aan het Belgische Visé (Wezet in het Vlaams). Vandaag start ik dan ook in Amsterdam op het Centraal Station. Dat is een stuk beter aan te reizen dan al die afgelegen plaatsjes in het noorden van het land en met de eerste trein is het nog schemerig als ik even na half acht in de morgen in Amsterdam uit de trein stap. Te donker om een goede foto van het mooie stationsdak te maken, maar licht genoeg om zonder hesje of zaklamp op pad te kunnen. Nu zou een hesje in een stad sowieso niet zo snel nodig zijn, maar het is toch wel fijn om te weten dat je zichtbaar bent voor overig verkeer.
8:14 De Herengracht

Ik verlaat het station en zet het gps-apparaat aan. Deze heeft even tijd nodig om zich te oriënteren doordat deze in eerste instantie nog denkt dat ik in Groningen zit, wat de vorige plek is waar het apparaat had aangestaan. Ik weet dat er op het stationsplein een geocache verstopt ligt en ga ernaar op zoek. Het is geen cache die je op afstand al ziet liggen en omdat ik geen zin heb om in de relatieve drukte alle objecten bij de tramhalte af te gaan, besluit ik de cache te laten liggen en op zoek te gaan naar de start van het wandelpad. Ik moet het van het routelijntje op de gps hebben, want van markeringsbordjes hebben ze in de Amsterdamse binnenstad nog nooit gehoord, zo lijkt het. Het doet me denken aan de stad Groningen, waar ik tijdens het Pieterpad doorheen liep en waar de markeringen ook nauwelijks aanwezig waren. De gps-ontvangst valt tegen tussen de hoge grachtenpanden, maar het lukt me toch om de juiste route te volgen.
8:39 Een liggende boom in het Vondelpark

Tegenover het station staat een eerste gids klaar om met een groep toeristen de stad te verkennen. In de tussenliggende gracht liggen tientallen rondvaartboten maar die varen nu nog niet. Ik loop in een ontwakend Amsterdam en voor ik het weet, sta ik ineens midden op de Dam. Rechts van me het paleis waar Willem-Alexander in 2013 voor zijn koningschap tekende en links van me het nationaal monument waar jaarlijks de dodenherdenking plaatsvindt. Ik neem even afscheid van de route voor een geocache die ik niet kan vinden, waarna ik verder loop over het Rokin naar het zuiden. Zo loop ik door smalle straten langzaam maar zeker het centrum van Amsterdam uit en door de matige ontvangst van het gps-signaal ben ik zo nu en dan genoodzaakt zelf te gokken wat de juiste route is. Op zich niet zo problematisch, want als je verkeerd loopt, kun je dat verderop makkelijk corrigeren. In de meeste gevallen weet ik echter vrij eenvoudig het juiste pad te kiezen doordat de straatnaam een christelijk karakter heeft. Namen als "Wijde Kapelsteeg" en "Begijnensteeg" zijn namen die wel passen bij een wandelpad dat pelgrimeren als thema heeft. Tussen deze twee straten loop ik even over de duurste straat van het Nederlandse Monopolyspel, maar dat heb ik op dat moment niet door. Er is op dit uur ook nog nauwelijks volk op straat.
8:53 Na 6,5 kilometer pas de eerste markering
van het Pelgrimspad

Bij de Heiligeweg sla ik rechtsaf en kom ik uit bij de Singel. Ik weet dat er een ezelsbruggetje is om de namen van de grachtengordel te kunnen houden, maar heb zelf nooit de noodzaak gehad om dat bruggetje ook echt te kennen. Ik weet nu dus niet wat de precieze volgorde is waarop ik de Singel, Herengracht, Keizersgracht en Prinsengracht zal passeren, maar weet wel dat dit de vier grachten zijn die om het centrum van de stand lopen. Na de Singel volgt de Herengracht en even verderop gaat de route linksaf langs de Leidsegracht. Bij de kruising Herengracht-Leidsegracht staan twee bankjes die beroemd zijn geworden door de film The fault in our stars. De bankjes stellen niet veel voor en ik kijk nog even in de buurt van het bankje voor een geocache, maar kan deze niet vinden.
9:01 Langs de Schinkel

Ik ben nu bijna bij het Vondelpark aangekomen. Bij het Leidseplein staan een stel bomen en in een van deze bomen zou een kunstwerk staan dat ook weer als geocache kan worden gelogd. Ik doe een poging, maar als ik merk dat ik het hele park moet gaan doorzoeken, besluit ik af te haken en verder te gaan me de wandeling door het Vondelpark. Ik loop het park in de lengte door. Het is een mooi stukje aangelegde natuur in de stad en halverwege passeer ik de oudste geocache van Nederland. Deze heb ik onlangs al gevonden, dus loop ik er nu aan voorbij. Ik passeer een openluchttheater en niet veel later verlaat ik het park en loop ik langs de Schinkel verder naar het zuiden.
9:15 Bij de A10

Inmiddels hoor ik het geluid van snelwegverkeer en ik ben nu dan ook bij de A10 aangekomen. Ik passeer de snelweg en loop het Amsterdamse Bos in. Inmiddels moet ik even pauzeren voor een sanitaire stop, maar café's en restaurants zijn nog dicht en in het wild is in Amsterdam ook niet aan te raden. Ik loop naar de receptie van een hotel dat langs de route staat en mag daar gebruik maken van het toilet. Dat lucht op en ik ga weer verder het Amsterdamse Bos in. Om de paar minuten vliegt er een vliegtuig over me heen en als ik op het kaartje kijk, snap ik ook wel waarom. Pal naast het Amsterdamse Bos ligt een van de landingsbanen van Schiphol en deze baan wordt vandaag druk gebruikt. De vliegtuigen gaan heel laag over en naarmate ik verder loop, komen de vliegtuigen steeds directer over mij heen. Als ik recht onder de aanvliegroute sta, lukt het me zelfs om een vliegtuig van onderen op de foto te zetten met de maximale 4x zoom die mijn telefooncamera heeft. Het vliegtuig past maar net op de foto. Ik loop verder en het geluid van de landende vliegtuigen zakt steeds verder weg naar de achtergrond. Wat ervoor terugkomt, is het geluid van opstijgende vliegtuigen, maar die zie ik nergens omhoog gaan. Ik hoor wel regelmatig het onmiskenbare geluid van accelererende vliegtuigen en herken dit geluid van het moment dat een vliegtuig snelheid maakt om van de grond te komen. Aan de horizon verschijnt de luchtverkeerstoren en terwijl de bedrijvigheid op de luchthaven gewoon doorgaat, loop ik verder richting het zuiden op weg naar Aalsmeer. Onderweg stop ik nog even bij een geocache waarvoor ik een slot met een cijfercode moet zien te openen, maar nergens is aangegeven hoe de code kan worden achterhaald. Ik vind een stel sleutels en een stel sleutelgaten, maar kom er niet achter wat hier de bedoeling precies is. Ik begin aan de cijfertjes te draaien totdat het slot wat meegeeft en besluit dat ik het eerste cijfer te pakken heb. Op dezelfde manier vind ik het tweede cijfer en nu zijn er nog maar 10 mogelijkheden over. Zo lukt het me vrij snel om het slotje te openen en terwijl ik de log aan het schrijven ben, komt de eigenaar van de cache aangelopen om te vragen of het lukt. Ik zeg dat ik het slotje open heb, maar geen idee heb wat de eigenlijke bedoeling is en de eigenaar legt het me uit. Ik stop het logrolletje terug en maak het slotje weer dicht waarna ik mijn weg weer vervolg.
9:57 In het Amsterdamse Bos

Ik loop door Aalsmeer heen en kom uit bij de Westeinderplassen. Er staat een harde wind en het is ideaal weer voor windsurfers. Zelf moet ik ervoor zorgen dat ik niet wegwaai, want de wind heeft hier alle ruimte. Ik loop richting Kudelstaart en als ik over het water kijk, zie ik boven het water de vliegtuigen bezig met hun landing. Het is een indrukwekkend gezicht. De zon schijnt inmiddels al een poosje en ik besluit even te stoppen om mijn petje op te doen en zonnebrand op mijn gezicht en handen aan te brengen.

Ik verlaat de dijk en loop verder naar De Kwakel. Hier is het eindpunt van de tweede etappe van het Pelgrimspad. Ik loop er vandaag drie, en moet dus nog een stukje. Boven mij pakken donkere wolken samen. De eerste druppels beginnen al te vallen en ik pauzeer om mijn regenkleding aan te doen. Dat doe ik net op tijd, want zodra ik verder loop, valt het met bakken uit de hemel. In de regen, wind en hagel vervolg ik mijn tocht. Er was voor vandaag veel regen voorspeld, maar los van een kort buitje in het Amsterdamse Bos was het vandaag de hele dag nog droog gebleven. Het lijkt erop dat alle regen is opgespaard voor dit ene moment en over een paadje van zo'n 30 centimeter breed loop ik langs het Amstel Drechtkanaal naar... Naar wat eigenlijk? Ik weet het niet, maar wat ik wel weet, is dat ik 32 kilometer heb gelopen en dat er na 36 kilometer een bocht naar rechts is. Inmiddels is het gestopt met regenen en is de zon weer doorgebroken. Ik loop recht tegen de zon en wind in en de fletse laagstaande winterzon is toch nog te fel om zomaar in te kijken. Ik kijk dus voornamelijk naar beneden en af en toe even vooruit om te kijken wat er voor me ligt. Dit loopt best zwaar en ik ben blij als het smalle paadje voorbij is en ik over een normale asfaltweg verder mag lopen. Als ik de 36 kilometer gepasseerd ben, sla ik rechtsaf en heb ik ineens de wind in de rug en geen last meer van de zon. Dit voelt heerlijk en ik geniet ervan zolang het kan, want volgens het routekaartje is dit van korte duur.
10:05 Boven het Amsterdamse Bos

Het Pelgrimspad is hier afgeslagen omdat het een brug nodig heeft om het water te passeren. In Bilderdam ligt een brug en nadat ik deze brug ben overgestoken, loop ik weer terug naar het oosten. Onderweg zie ik een groot huis waarvan ik denk dat hier echt wel een boel zonnepanelen op het dak zouden kunnen. Als ik dichterbij kom, zie ik zowaar voor het eerst een huis met zonnecollectoren die in de dakpannen geïntegreerd zijn. Op een afstandje kun je dat niet waarnemen, maar van dichtbij zie je de collectoren glinsteren in de zon.

Op het gps-apparaat heb ik met een interval van 5,5 kilometer van de finish steeds een markering geplaatst met het tijdstip waarop ik dat punt uiterlijk zou moeten passeren om op tijd bij de bus te zijn. Bij de start had ik nog 50 minuten over, maar die ben ik in Amsterdam al kwijtgeraakt doordat ik daar relatief veel heb gepauzeerd. Het interval van 5,5 kilometer heb ik gebaseerd op mijn ervaring dat dat de gemiddelde afstand is die ik in een uur afleg bij het lopen van LAW's, maar ik weet dat als ik mijn gewone tempo aanhoud, dat ik echt nog wel een stuk sneller kan wandelen. Als ik merk dat ik de bus dreig te missen, kan ik versnellen om op mijn tijdschema in te lopen, maar vandaag is dat nauwelijks nodig. Drie uur voor het einde zou ik 10 minuten te laat komen, maar zonder te versnellen heb ik 2 uur voor het einde alweer een minuut over. De geocaches bij Aalsmeer hebben de nodige tijd gekost, maar in de laatste vijftien kilometer liggen geen geocaches en loop ik dus automatisch in op het tijdschema.
10:20

Inmiddels ben ik in de provincie Zuid-Holland aangekomen en via Korteraar loop ik dus de wandeling in een rechte streep uit naar Aarlanderveen. Met de pijnlijke voeten mag ik hier nog een paar kilometer over een graspad lopen en even ben ik bang dat dat tot het einde zo zal blijven. Gelukkig is dat niet het geval en kan ik de laatste kilometers nog naar andere dingen kijken dan naar de mogelijke kuilen in de ondergrond. Aan de horizon verschijnt de kerktoren van Aarlanderveen en als ik bij de bushalte aankom, heb ik nog een kleine tien minuten over om mijn regenkleding uit te doen. De bus is precies op tijd en brengt me naar het treinstation in Alphen aan den Rijn, zo'n 7 kilometer verderop.
10:26 De A9 loopt dwars door het Amsterdamse Bos

Wat is het station van Alphen een beroerd station zeg! Ik moet hier een half uur wachten doordat mijn trein vertrekt op het moment dat ik op het station aankom en had gepland om hier te gaan eten. Het station heeft echter alleen een kiosk en een Smullers (frietzaak), maar de laatste is in het weekend gesloten. Ik drink een warme chocolademelk bij de kiosk en loop door de regen naar de tunnel die me naar mijn vertrekspoor brengt. Op het perron ga ik op zoek naar een bankje, maar de bankjes staan hier alleen op plekken die niet overdekt zijn. Het perron is maar deels overdekt en juist op dat deel zijn geen bankjes geplaatst. Als de trein arriveert, loop ik door de regen naar de ingang van de trein. Voor een intercitystation valt me dit alles enorm tegen.
10:34

De trein rijd tot Woerden, waarna er NS-bussen naar station Utrecht rijden. Er wordt een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal geplaatst waardoor er vandaag geen treinverkeer mogelijk is. Op station Utrecht loop ik langs de Döner Company voor een lahmacun en om 19:09 vertrek ik in de trein naar huis.

Thuis blijk ik een blaar op mijn rechtervoet te hebben zo groot als een 2-euromunt, maar omdat ik er geen last van heb, besluit ik de blaar niet te behandelen. De blaar zit achter mijn hiel en daar valt prima mee te lopen. Ik heb wel nog wat dagen last van spierpijn in de benen en in de nek. De spierpijn in de benen is alleen maar goed, maar de spierpijn in de nek komt door de zware tas die ik bij me had met extra kleding tegen regen en kou. Het is niet anders, en ook deze pijn trekt vanzelf wel weer weg.
10:37

Ik heb nu gewandeld op drie LAW's en na het Pieterpad vind ik het Noaberpad wat tegenvallen qua beleving. Het pad loopt wel door natuurgebieden, maar het is toch vaak veel van hetzelfde terwijl het Pieterpad meer varieert. Ook het Pelgrimspad belooft een mooi wandelpad te zijn en ik heb er zin in om de wandeltocht naar het Waalse Visé in januari voort te zetten.



Statistieken
Afstand:48,2 km
Gemiddelde:5,4 km/h
Bewogen gem.:6,6 km/h
Totaalteller:4385,4 km

10:57
11:13
11:27 Schiphol Airport
11:37
12:14 Geocache Kraak de code: met de sleutels en de sloten moet een code
van 3 cijfers worden bepaald om een slotje aan de rechterkant te kunnen openen
13:03 De Westeinderplassen
13:46 Achter de wolken schijnt de zon...
13:48 Bij De Kwakel
14:20 Kilometers lang over dit smalle pad met de wind en zon in het gezicht
14:37 Kassen
14:59 Bilderdam
15:03 Dakpannen met zonnecollectoren
15:29 Kruising met het Marskramerpad
16:33 De skyline van Aarlanderveen
Aarlanderveen ▸ Nieuwpoort (46km) ▶