maandag 18 juni 2018

Pelgrimspad 18-20 Maarheeze-Roosteren (60km)

9:05 In Limburg
Vandaag en morgen loop ik de finale tweedaagse wandeltraining voor de Nijmeegse Vierdaagse. Ik loop verder over het Pelgrimspad en zal via Roosteren morgenmiddag uitkomen in Schin op Geul.

Vooraf was het weer een heel gedoe om aan geldige tickets te komen voor de treinreis naar het startpunt van deze wandeling. Ik had een dagkaart voor een enkele reis, maar uiteindelijk bleek deze alleen geldig na 9 uur 's morgens. Daar kwam ik pas achter nadat ik de couponcode had verzilverd, dus was dat weggegooid geld. De klantenservice van NS kon er niets aan doen; ik denk dat ze inmiddels aardig gek van me worden. En ik van hen.
In de tussentijd heb ik NS Flex kunnen aanvragen. Daarmee kun je elke maand wisselen van abonnementsvorm en worden de kosten achteraf gefactureerd. Dit product kun je op je bestaande ov-chipkaart laten zetten, maar ik had besloten om er een gratis nieuwe ov-chipkaart bij te bestellen. Je krijgt bij NS Flex namelijk ook je ov-chipkaart gratis, en ik wist niet zeker of dat ook zo zou zijn als ik het product op mijn eigen kaart had staan en die kaart over twee jaar verloopt. Tijdens de conversatie met de klantenservice van NS had ik al even gekeken naar de ingangsdatum van het NS Flex-abonnement en dat bleek 13 juni te zijn, ruim op tijd om alsnog in ieder geval met korting naar Maarheeze te kunnen afreizen. Ik had de nieuwe ov-chipkaart echter nog niet in huis, dus heb ik gelijk maar naar TLS gebeld om te vragen hoe dat zat. Zij zeiden dat de kaart op 6 juni al was verzonden, maar thuis had niemand de kaart ontdekt. Ik heb gelijk gevraagd om dan maar een nieuwe kaart aan te maken. Dat kost drie werkdagen, dus door dat op dinsdag 12 juni te doen, zou de kaart op vrijdag 15 juni moeten arriveren. Net op tijd, want de volgende werkdag is mijn eerste van de twee wandeldagen.
9:37 Bij de A2

Op woensdagmorgen zag ik in de app van PostNL dat de ov-chipkaart op die dag (13 juni) bij ons wordt bezorgd. Zul je altijd zien, heb ik die kaart net ongeldig laten maken om een nieuwe kaart te laten aanmaken en dan komt die kaart alsnog bij mij aan. Goed, hopelijk is de vertraging van de nieuwe kaart maximaal 1 dag, zodat de kaart uiterlijk op zaterdag wordt bezorgd...
Een dag later zie ik de nieuwe ov-chipkaart zowaar al in de app van PostNL staan en jawel hoor, 's avonds ligt de nieuwe kaart op de deurmat. Ik ga direct controleren welke pas ik moet gebruiken. Voor de zekerheid had ik van de eerste pas al een hoekje afgeknipt zodat ik ze van elkaar kan onderscheiden. Ik voeg beide kaarten toe aan mijn NS-account en daar wordt de kaart met afgeknipt hoekje getoond als de kaart met NS Flex, terwijl op de nagezonden chipkaart geen enkel product aanwezig is. Dat zou niet moeten kloppen, en ik voeg de kaarten ook toe op ov-chipkaart.nl. Daar staat het wel zoals ik had verwacht. Ik rij even naar het station om met de nieuwste kaart in te checken. De incheckpaal zegt 'reizen op rekening', dus blijkt NS Flex wel degelijk op de nieuwste kaart te staan, al heeft de NS dat nog niet overal verwerkt.
9:43 A2 richting Maastricht

Op maandagmorgen reis ik met de eerste trein van de dag richting Maarheeze. Onderweg word ik een keer gecontroleerd en even heb ik de neiging om mijn nog niet geldige kaartje te laten controleren. Toch besluit ik om dat niet te doen. De reis verloopt verder zonder problemen. Ik vergelijk de reisplanners van 9292 en NS met elkaar en kom tot de opmerkelijke conclusie dat zij verschillende adviezen geven. Mijn eindbestemming is Maarheeze. Dat station ligt tussen de intercitystations Eindhoven en Weert in. De NS adviseert om op Eindhoven over te stappen naar de sprinter voor Maarheeze met een overstaptijd van ruim een kwartier. De app van 9292 adviseert om pas uit de intercity te stappen in Weert en vanaf daar terug te reizen met de sprinter. Doordat de overstap in Weert een stuk korter is, is het tijdstip van aankomst eerder dan bij het advies van de NS. Ik besluit om via Weert te reizen. Het is even doorlopen naar de aansluitende trein, maar dat blijkt geen probleem te zijn. Als ik in Maarheeze uitstap, zie ik op het andere perron veel reizigers staan wachten op de trein die mij anders naar Maarheze had gebracht. Ik zet mijn Garmin aan en heb al een fix voordat die andere trein aankomt.
9:44 Omlopen naar het viaduct

Vanaf het station van Maarheeze loop ik de bossen in. Ik zou ook direct naar Limburg kunnen lopen, maar omdat ik de vorige wandeldag een stukje had afgesneden, heb ik besloten om alsnog een stukje extra te lopen. Na ongeveer vijf kilometer loop ik Limburg binnen. Als je met de auto Limburg binnenrijdt, merk je dat aan het bord 'De Limburgers heten u welkom', maar mijn eerste herkenning is een bankje met de opdruk 'U zit goed bij het Limburgs Landschap'. Later zal de omgeving vooral herkenbaar zijn aan de Limburgse plaatsnamen, de weg- en veldkruisen en de heuvels in het zuiden van de provincie. De heuvels zullen echter morgen pas komen, als ik in Zuid-Limburg ga wandelen.

Na enkele kilometers nader ik de snelweg A2 en de officiële route laat me door een overwoekerd pad omhoog lopen naar het viaduct over de snelweg. Ik zie dit in de korte broek niet zo zitten en loop over de asfaltwegen. Zo maak ik de nodige extra meters, maar kom ik ongeschonden boven om de snelweg over te steken. Aan de overkant ligt een horecagelegenheid, maar ik weet de verleiding te weerstaan om daar neer te strijken. Ik loop het spoor over en loop langs een geocache waar tientallen fotorolkokertjes in een houten paal zijn verstopt waarbij het maar de vraag is welke de juiste is. Gelukkig is mijn tweede poging raak en zo kan ik snel weer verder.
9:47 De spoorlijn richting Weert

Inmiddels ben ik toe aan een sanitaire stop en bij een kinderboerderij met horeca kan ik gebruik maken van het toilet. Ik bevind me nu iets ten westen van Weert. Wat volgt zijn veel kilometers door verlaten gebied. Onderweg loop ik door een zintuigenpark waar diverse mooie en educatieve plekjes zijn gemaakt voor kinderen. Hier ligt ook een pad om een coopertest te kunnen lopen, maar ik ben al blij als ik er met een fatsoenlijk wandeltempo doorheen kan komen.
10:15 Geocache

Als ik weer toe ben aan een sanitaire stop, hoop ik in Tungelroy een toilet te kunnen bezoeken. Als ik bij de laatste straat van het dorp ben, heb ik de hoop al opgegeven, totdat ik wordt gegroet door een oudere man die in zijn tuin aan het werk is. Ik vraag hem of ik gebruik mag maken van het toilet, en dat blijkt geen probleem. We raken aan de praat over de verschillen in onze leeftijd en bijbehorende lichamelijke krachten en klachten, over de Vierdaagse waar hij ook wel wat binding mee heeft en de man wenst me veel succes met de wandelingen van deze week en met de Nijmeegse. Hij ziet vaak genoeg wandelaars van het Pelgrimspad voorbij lopen om me zo te kunnen vertellen hoe ik verder moet lopen.

De route loopt vandaag deels door België en als ik in Hunsel loop, zie ik de eerste Belgische vlaggen al uit de ramen hangen. Bij gebrek aan oranjekoorts wordt hier nu voor België gejuicht tijdens het WK Voetbal. Ik loop Thorn binnen en merk dat de route op mijn kaartje het Grenslandpad volgt en niet het Pelgrimspad. Dat zou dan een foutje moeten zijn op de website van Wandelnet, waar ik de route vandaan heb gehaald. Ik besluit toch de route op mijn apparaat te volgen, omdat ik daarvan weet hoe lang het is. Inmiddels is de WK-wedstrijd van België tegen Panama net begonnen als ik de landsgrens oversteek en Kessenich binnenwandel. In het dorp hangen de Belgische vlaggetjes over de straten en bij een café wordt op straat naar de wedstrijd gekeken. Het is de 23e minuut als ik langs loop en ik kijk heel even mee. Volgens een van de kijkers wordt het geen walk-over. Aan het accent waarmee hij dit zegt, neig ik op te maken dat dit een Nederlander is die met de Belgen aan het meekijken is. Dat is natuurlijk een stuk gezelliger.
11:22 Langs een sluis bij Weert

Tussen Kessenich en Geistingen loop ik tussen de weilanden en aan het gepiep van mijn telefoon verneem ik dat België op 1-0 komt. Heel in de verte lijk ik ook gejuich te horen, maar heel herkenbaar is dat op deze afstand niet. Ik verlaat heel even het parcours voor een geocache en loop dan weer verder richting Maaseik. Als België al met 2-0 voorstaat hoor ik links van mij ineens een hoop gejuich. Ik kijk naar links en zie er een stel fans op straat naar een scherm kijken. Een paar tellen later geeft mijn telefoon ook door dat er weer is gescoord en gezien de reactie van de Belgen hoef ik niet te kijken welk land hier gescoord heeft. België wint met 3-0 en als ik in Maaseik aankom, rijden er veel Belgische auto's al toeterend door de straten. Als ik net de brug ben overgestoken terug naar Nederland, komen de Belgische auto's me achterna om ook in Nederland even te laten weten dat ze blij zijn met hun winst. Het zij ze gegund; hopelijk doen ze het goed dit toernooi.
11:22 Weert

Aan de overkant van de Maas loop ik Roosteren binnen. Hier zal ik vannacht overnachten om morgen opnieuw ruim 60 kilometer te gaan wandelen. Bij het hotel dat hier ligt, loop ik naar binnen. Ik heb gereserveerd voor de herberg, maar zij werken samen met het hotel en als de herberg gesloten was, zou ik bij het hotel de sleutel kunnen halen. Omdat ik eerst langs het hotel loop, vraag ik daar wat het handigst is. De receptionist neemt contact op met de herberg en weet me te vertellen dat ik die kant kan oplopen en dat er iemand aanwezig is. Zo gezegd, zo gedaan en rond de klok van acht uur 's avonds kom ik op mijn eindpunt aan. De herbergier kijkt me aan en zoekt de sleutel van de grootste kamer die ze hebben terwijl ik de kleinste kamer had geboekt. Dit vanwege mijn lichaamslengte, zodat ik schuin kan liggen op twee bedden als de bedden te kort blijken te zijn. Dat laatste is inderdaad het geval, maar schuin liggen is ook niet fijn. Ik zie dus wel hoe dat gaat, maar dank de herbergier voor de service en neem direct afscheid van hem, omdat ik de volgende ochtend al om 5 uur vertrek voor de volgende wandeling. Nadat ik de sleutels heb ontvangen, verlaat ik de herberg om op zoek te gaan naar wat eten. Om half negen kom ik gegeten en wel weer aan in de herberg.
11:31 Begin van de Coopertest

Ik stap onder de douche en terwijl ik de nodige voorbereidingen tref voor de volgende wandeldag, kijk ik nog een stukje mee met de WK-wedstrijd van Engeland tegen Tunesië. Ik zie nog net het eindsignaal van de wedstrijd voordat ik ga slapen. Morgen is het immers weer vroeg dag.



Statistieken
Afstand:60,4 km
Gemiddelde:5,1 km/h
Bewogen gem.:6,3 km/h
Totaalteller:4778,1 km

Het Pelgrimspad na 7 dagen


11:32 Zintuigenpark
11:52
14:49
15:19 Waarschuwingsbord voor wilde zwijnen?
16:01 Belgische vlag in Hunsel
17:06 Thorn
17:07 Kruising met het Grenslandpad
17:09 Een heus informatiebord over het Pelgrimspad, al wordt het traject
Amsterdam-'s-Hertogenbosch volledig genegeerd
17:11 In België
17:21 Gezellig voetbal kijken: België-Panama
17:32 Amai!
18:26 Even wachten om niet zeiknat gesproeid te worden
19:11 Maaseik. Opvallend dat op het snelhedenbord Vlaanderen staat en niet België.
19:11 De Maas als grensrivier
19:11 Symboliek bij de grens
19:13 De grenspaal kon kennelijk niet op de brug geplaatst worden
20:35 Hier overnacht ik om morgen verder te lopen
De gepasseerde plaatsnaambordjes van vandaag

<< Steensel-Maarheeze (52km) Roosteren-Schin op Geul (63km) >>