zondag 13 november 2022

GR12/Floris V-pad: Schoonhoven-Dordrecht (44km)

9:16 De grote kerk van Schoonhoven
A trip down memory lane. Zo kan ik de wandeling van vandaag wel noemen. Starten in de streek waar ik ben geboren en eindigen in de streek waar ik later nog ruim een decennium heb gewoond, voordat ik de Randstad voor de Veluwe verruilde. Ditmaal op een zondag, want alle zaterdagen in november staan vol met verplichte nummers. De eerste trein vertrekt op zondag wat later waardoor ik rond negen uur uitstap bij bushalte Schoonhoven Oost. Dit is waar ik een maand geleden eindigde met mijn vorige wandeling.

9:21 Paniek rondom het Sinterklaasjournaal: de
stoomboot is gezonken!
De eerste kilometer loop ik door de Schoonhovense binnenstad. Ik passeer twee geocaches die zonder al te veel moeite worden gevonden. De tweede ligt in de tuin van de grote kerk, waar het geluid van het orgel goed is te horen. Ik vermoed dat de kerkdienst nog moet beginnen en ik vind de muziek wel mooi klinken zo op de zonnige vroege zondagmorgen.

Het centrum van Schoonhoven ken ik uit mijn jonge jaren en ik herken namen van diverse winkels. Als bij een van die winkels staat dat ze 40 jaar bestaan, realiseer ik me dat ze nog nog maar net begonnen waren toen ik daar wel eens heen ging. Veel tijd om daarbij stil te staan, gun ik mezelf niet, want er moet nog worden overgevaren naar de andere kant van de Lek. Als ik bij de veerboot aankom, ligt deze aan de Schoonhovense zijde en ik trek een sprintje om te voorkomen dat ik de boot mis. Dat blijkt achteraf niet nodig, maar dat weet je vooraf natuurlijk niet. Voor de overtocht betaal ik 80 cent, wat voor de huidige tijd een prima bedrag is. Ik mijmer wel terug naar vroeger, toen ik in guldens 55 cent betaalde om naar de overkant te gaan. Volgens mij was dat toen zelfs per fiets. Als we zijn overgevaren, loop ik omhoog naar de Lekdijk langs de opstelplaats voor auto's, waar ik ooit nog eens een zomer heb gestaan om autoruiten te wassen in ruil voor een zakcentje. Zo heb ik die zomer geld bij elkaar verdiend om mijn eerste spelcomputer, een GameBoy, te kopen.

9:23 De Waterpoort
Ik loop over de binnendijk naar Nieuwpoort. Het Floris V-pad gaat net voor Nieuwpoort net als het Pelgrimspad rechtsaf naar beneden richting Groot-Ammers. In Nieuwpoort ligt echter een geocache en omdat het mijn geboorteplaats is, besluit ik om voor zowel die ene geocache als het sentiment een 2,5 kilometer om te lopen. Er is veel veranderd sinds mijn vertrek. De fietsenmaker is er niet meer en zelfs de supermarkt waar we vroeger onze boodschappen haalde, blijkt niet meer te bestaan. Ik passeer mijn geboortehuis en even later vind ik de geocache zonder al te veel moeite. Via de provinciale weg loop ik terug richting Schoonhoven totdat ik het Floris V-pad weer tegenkom. Over de Wilgenweg volg ik de route en pas in Groot Ammers splitsen het Floris V-pad en het Pelgrimspad op en loop ik over de Ammersekade de dijk af.

Onderaan de dijk sla ik rechtsaf een weg in, die alleen voor bestemmingsverkeer toegankelijk is. Deze regel geldt niet voor wandelaars en ik begin hier aan een pad, dat in een rechte streep naar het westen doorgaat tot even voor Kinderdijk. In totaal zestien kilometer immer geradeaus. Gelukkig is het een mooi pad en ik weet dat dit ook het veiligste pad is, want over alle nabijgelegen wegen rijdt relatief veel verkeer met hoge snelheid langs.

9:27 Op de pont naar de Alblasserwaard
Tussen Groot-Ammers en Streefkerk verlaat het Floris V-pad even het doorgaande wandelpad, maar om de officiële route te volgen, moet ik door natte bagger heenlopen en daar heb ik geen trek in. Ik besluit rechtdoor te gaan en pik zo gelijk een extra geocache mee.

Als ik Streefkerk gepasseerd ben, loopt de route rechtsaf richting de Lekdijk. In de wandelgids las ik vanmorgen echter dat de route verderop over het erf van een boerderij gaat waarvan de boer liever niet heeft dat er op zondag wandelaars langskomen. In de gids staat een alternatief ingetekend en die gaat - jawel - rechtdoor. Vanaf hier liggen er vrij veel geocaches langs het pad en dat gaat in eerste instantie lekker snel. Bij Nieuw-Lekkerland is het echter zo druk met wandelaars, dat ik niet goed kan zoeken en loggen zonder dat het opvalt. Bij een van deze caches zet ik mijn tas tactisch voor de verstopplek en trek ik een paar lagen kleding uit terwijl ik tussendoor de cache probeer te loggen.

9:39 Nieuwpoort
In een overhemd met korte mouwen over mijn wandelshirt loop ik weer verder. Het wordt nòg drukker en ik besluit om een aantal caches te laten liggen om de verstopplek niet prijs te geven. Dat komt de levensduur van de cache ten goede. Na Nieuw-Lekkerland wordt het wat rustiger en aan de horizon zie ik de molens van Kinderdijk al opdoemen. Zestien kilometer na de Ammersekade houdt het asfalt hier dan ineens op. Via twee bruggetjes en graspaden loop ik richting de Lekdijk waar ik na een paar honderd meter aankom bij een souvenirwinkeltje waar klompen en andere typisch toeristische prullaria te koop is. Ik moet nodig naar het toilet en zie dat er ook een terras staat. Met de gedachte "terras = horecavergunning = toiletverplichting" informeer ik binnen naar de mogelijkheden. Voor 1 euro kan ik naar het toilet, maar die euro vervalt als ik iets comsumeer. Ik ben nu net over de helft van de wandeling en het is lunchtijd. Om de opkomende rugpijn tegen te gaan gun ik mijn lijf wat rust en blijf ik wat langer zitten onder het genot van een stuk appeltaart en een mok cappuccino.

9:43
Vanaf mijn plekje op het terras bekijk ik met enige verwondering het tafereel dat zich voor mijn ogen afspeelt. Er rijden voortdurend auto's langs met buitenlandse kentekens en een verkeersregelaar moet het in goede banen leiden. Als ik weer vertrek, loop ik tussen de toeristen langs de diverse molens en ik groet hier de mensen die ik tegenkom in het Engels als ze een Aziatisch uiterlijk hebben.

Na de laatste molen is het snel gedaan met de toeristen, al zie ik nog een enkeling die is doorgelopen om bij paarden te gaan kijken. Ik kan hier rustig op een vlonder liggen om een geocache te pakken die eronder ligt verstopt, zonder dat er mensen in de buurt zijn. Eindelijk weer wat rust om me heen. Door de vele geocaches die hier liggen, gaat mijn tempo omlaag en word ik ingehaald door twee wandelaars die kennelijk dezelfde route lopen. Ze hebben me bij Nieuw-Lekkerland al gezien en herkennen me nu ze me hier weer zien. Uiteindelijk komen we elkaar later nog eens tegen, maar als het met de drukte aan geocaches is gedaan, ligt mijn wandeltempo voor hen te hoog om nog in mijn buurt te komen.

9:44 Een van de grachten rondom de vesting
Via graspaden loop ik richting Oud-Alblas en wat later naar het Alblasserbos. Dit geknutselde bos ziet er best mooi uit, maar als je de Veluwe gewend bent, stelt het niet veel voor. Volgens de wandelgids heeft dit bos wel veel variatie aan soorten wat het dan wel weer bijzonder maakt.

Vanuit het Alblasserbos loopt de route richting Papendrecht en over de Matenasche Scheidkade passeer ik de Betuwelijn en de snelweg A15. Door woonwijken die er nog niet waren toen ik nog in deze streek woonde, loop ik richting de dijk. Ik volg de dijk richting de spoorbrug bij Sliedrecht en onderweg kom ik drie fietsers tegen die eten aan het bezorgen zijn. Het geeft een indicatie van het huidige tijdstip. De zon is inmiddels ook aan het zakken en bijna onder. Vooraf had ik verwacht dat op de brug naar Dordrecht de duisternis zou invallen en dat blijkt inderdaad het geval. Eenmaal over de brug besluit ik te stoppen om mijzelf wat zichtbaarder te maken. Met een reflecterend hesje en zaklamp heb ik dit in het verleden ook al meermaal gedaan, maar dit jaar heb ik er ook actieve verlichting bij. Onlangs heb ik voor 1 euro per stuk bij de Action fietslampjes gehaald, inclusief 2 AA-batterijen. Mijn voorlamp helpt me zelfs om het schermpje van mijn gps-apparaat te lezen zonder de backlight te activeren. Dat scheelt weer batterijverbruik van de Garmin.

10:19 Avonturenboerderij Molenwaard
In het donker probeer ik nog wat geocaches te doen en dat lukt redelijk. De zaklamp geeft voldoende licht en als de cache niet te moeilijk is, is het prima te doen. Met een kwartier speeltijd kom ik aan op station Dordrecht Stadspolders en in dat kwartier haal ik eten bij de plaatselijke cafetaria. Ik eet mijn maaltijd in de trein naar Geldermalsen. Onderweg wordt geen informatie gegeven over waar we zijn en in het donker is dat ook nauwelijks te zien. Gelukkig reis ik naar het eindstation. Als iedereen uitstapt, weet ik dat we er zijn. Op station Geldermalsen heb ik een overstap van ongeveer 20 minuten en in die tijd loop ik even naar een geocache die dichtbij het station ligt. Zo dood ik de tijd en stap ik keurig op tijd in de trein naar Utrecht.

10:51 De Ammersekade
Op station Utrecht Centraal is een stroomstoring. Ik merk er nog weinig van, maar het blijkt net te zijn ontstaan. Als ik naar het perron loop, is het al stervensdruk. De stationsspeaker verkondigt voortdurend welke treinen waar vertrekken en even krijg ik de indruk dat de informatieborden het niet meer doen, maar dat blijkt niet zo te zijn. Tijdens een van de vele mededelingen gaat ineens bijna iedereen om mij heen weer terug naar de stationshal. Kennelijk is onze trein omgeroepen? Ik heb het niet gehoord, maar in de app 9292 zie ik dat de trein naar een ander spoor is verplaatst. Onze trein heeft al vertraging en dat wordt nog meer vanwege zakkenrollers, maar uiteindelijk vertrekken we met een kwartier vertraging, wat nog meevalt, vergeleken met de ellende die op andere trajecten op dit moment plaatsvindt door de stroomstoring.



Statistieken
Afstand:44,2 km
Gemiddelde:5,0 km/h
Bewogen gem.:5,9 km/h
Totaalteller:7335,8 km

De voortgang over de GR12 en het Floris V-pad na 3 dagen

De voortgang over LAW1 na 12 dagen

11:01 Overstekend wild

11:18 Het Floris V-pad gaat hier linksaf. Ik niet.

11:56

De eerste afslag na 16 km rechtdoor

13:25 De Lekdijk bij Kinderdijk

13:45 Lunch in Kinderdijk

14:00 Kinderdijk

14:44

16:41 De Matenasche Scheidkade

16:43 De A15 bij Papendrecht

17:01 De spoorbrug bij Sliedrecht

17:07 De skyline van Sliedrecht

17:08 De skyline van Dordrecht

19:54 Stroomstoring op Utrecht Centraal


<< Breukelen-Schoonhoven (53km) Dordrecht-Numansdorp (50km) >>