|
9:01 De Wantijbrug |
Ik had het plan opgevat om tussen Kerst en Oud & Nieuw nog een dag te gaan wandelen. In december was het er nog niet van gekomen en in deze laatste week van het jaar heb ik vrije dagen opgenomen. De weersverwachting zit echter niet mee en op zaterdagavond besloten we dat het wellicht handig was om dan maar op de zaterdag voor Kerst te gaan wandelen. Thuis snel de route op het gps-apparaat gezet en de spullen in de tas gestopt zodat ik daar 's morgens geen fouten in kan maken.
|
9:26 Aan de Nieuwe Merwede |
Op de vroege zaterdagochtend sta ik samen met nog zo'n 20 mensen op een kluitje op de trein te wachten. Er wordt een nieuw station Ede-Wageningen gebouwd en om voor mij onduidelijke redenen hebben ze het dak van de perrons van het oude station al verwijderd terwijl het station nog in gebruik is. Het regent, maar gelukkig is het droog als de trein komt binnenrijden. Het zal later vandaag ook niet meer gaan regenen.
|
9:34 |
Om kwart voor negen stap ik in Dordrecht Stadspolders uit de trein. Het is net licht en zo kan ik volledig gebruik maken van het schaarse daglicht, zo kort na de kortste dag van het jaar. Ik loop richting de Wantijbrug, een stuk dat ik bij mijn vorige wandeling in november in het donker de andere kant op heb gelopen. De route loopt richting de veerdienst bij Kop van 't Land, waar ik een geocache tevoorschijn tover terwijl er een auto komt aanrijden die wil overvaren. Hij kan lang wachten, want de veerpont ligt overdwars en in de tijd dat ik met de geocache bezig ben, komt er in deze boot geen beweging. Ik heb zelf gelukkig geen ambities om naar de overkant te varen en vervolg mijn route richting de Zuid Springer, een mooi stukje natuur langs de Nieuwe Merwede.
|
10:14 Fietspad onder water |
Voordat ik in dit stukje natuur kan gaan wandelen, loop ik eerst een stuk over een fietspad. Het valt me direct al op dat het water vrij hoog staat, bijna net zo hoog als het fietspad. Dit blijft het geval en meer dan eens ligt zelfs het fietspad enkele centimeters onder water. Ik besluit om het fietspad te blijven volgen, omdat ik vermoed dat de route door het groen grotendeels onder water zal staan.
|
10:18 Jachthaventje |
Na zo'n tien kilometer lopen verlaat het pad de Nieuwe Merwede en via de Elzen voert de route mij richting de bewoonde wereld. In de Elzen loop ik een eigen route om daar een aantal geocaches te loggen die ik anders op korte afstand zou passeren. Hierdoor loop ik soms over drassige paden en ik ben blij als ik weer asfalt onder de voeten heb.
|
12:07 Redding in nood |
Doordat ik zo spontaan ben gaan wandelen, heb ik er geen inkopen voor kunnen doen. Normaliter neem ik wat candy bars mee zodat ik onderweg wat te snaaien heb, maar dat was vandaag dus niet mogelijk. Vanmorgen op station Rotterdam had ik daar alle gelegenheid voor, maar dat ben ik helaas vergeten te doen. Nu Dordrecht-Zuid nadert, hoop ik een benzinestation tegen te komen waar ik in de shop wat eten kan vinden. Net terwijl ik dit denk, doemt er langs de weg ineens een snoep- en drankdispenser op. Gelukkig heb ik wat contant geld op zak en zo haal ik drie repen Mars uit de automaat voor onderweg.
Ik kruis de spoorlijn Rotterdam-Breda/Roosendaal en loop onder de snelweg A16 door. Aan het einde van de weg sla ik rechtsaf richting de Kiltunnel. Rechts van me zie ik het bedrijventerrein van Dordrecht-Zuid en ik herken de Makro, waar ik in het verleden nog wel eens ben geweest. Ik kijk op het schermpje van de gps-ontvanger waar de Kiltunnel ergens ligt, want als ik voor me uit kijk, zie ik logischerwijs alleen water. Ineens zie ik rechts aan de horizon de tolhuisjes en weet ik dat het niet ver meer is. Ik passeer de tolweg en sla direct erna rechtsaf. Ik kan lopend naar de overkant gaan en maak daarbij gebruik van de rijbaan voor langzaam verkeer. Gelukkig is er een smalle strook voor als er een landbouwvoertuig aan zou komen. Zo kan ik plaatsmaken om zo'n voertuig te laten passeren. Terwijl ik naar de overkant loop, kijk ik af en toe achterom, maar er komt niets aan. Aan de andere kant van de tunnel ga ik met een roltrap van maar liefst 40 meter lang naar boven. Ik ben nu in de Hoeksche Waard. Ik loop op het fietspad en zie links van mij een dijk. De route van het Floris V-pad loopt formeel op die dijk en daar liggen ook een stuk of 4 geocaches, maar ik verkies het asfalt boven de graspaden. Ik heb inmiddels ruim twintig kilometer gelopen en ik voel de spieren al wat protesteren.
|
12:13 De A16 |
Even verderop lijkt het pad dood te lopen bij een woonhuis. De weg buigt af naar rechts, maar daar staat een duidelijk bord
Toegang verboden met ernaast ook een teken dat aangeeft dat dat pad is afgekruisd. Het is duidelijk dat het niet de bedoeling is om daarheen te gaan, ook al geeft de route van Wandelnet dat wel als te lopen route aan. Ik loop de dijk op en kan daar wel door een paar hekjes verder met de tocht en een paar stappen verder sla ik rechtsaf en loop ik de dijk af naar beneden, waar blijkt dat
De Wacht voor een gehucht nog best groot is.
|
12:31 Langs de Dordtse Kil |
Aan de horizon zie ik een spoorlijn ondergronds gaan en dit blijkt de spoorlijn van de HSL te zijn. In de tijd dat ik hier richting het spoor loop, komen twee treinen de tunnel uitrijden. Beide treinen doen me denken aan intercities en ik vermoed dat dit de
intercity direct is. Deze trein brengt je sneller van Amsterdam naar het zuiden, doordat het Den Haag en Dordrecht overslaat. Voor het reizen met deze trein is wel een extra toeslag vereist als je tussen Schiphol en Rotterdam reist. De trein gaat hier ondergronds om via een tunnel onder de Dordtsche Kil te rijden, waarna het direct via de spoorbrug bij Moerdijk de provincie Noord-Brabant binnenrijdt.
|
12:44 Tolpoortjes bij de Kiltunnel |
Ik volg het pad in zuidelijke richting en kom zowaar in een dorpje uit: Strijensas. De route van vandaag is niet heel erg bezaaid met doorkomstplaatsen en het dorpsstraatje waar ik doorheen loop voelt als een welkome afwisseling. Doordat Strijensas niet zo groot is, ben ik er vrij snel weer uit. Ik loop nu een stukje natuur langs het Hollands Diep in, waar ik via bruggetjes en stukken land door een grote plas water loop. Op een bepaald punt is geen brug, maar staat het water zo hoog, dat ik wel moet waden naar de overkant. Gelukkig is het water ook hier niet meer dan 3 centimeter hoog, waardoor ik met beleid naar de overkant kan lopen zonder dat mijn schoenen vollopen.
|
12:45 Over de weg voor langzaam verkeer gratis... |
De volgende zes kilometer loop ik over binnenwegen richting Numansdorp. De paden zijn niet heel enerverend en voelen aan als de saaie wegen naar Ottersum bij de Vierdaagse voordat Gennep in het parcours werd opgenomen. Terwijl ik hier en daar een geocache vind, tikt de tijd gestaag door en voordat ik in de buurt van Numansdorp kom, begint de duisternis in te vallen.
|
12:45 ...door de tunnel... |
Ik loop wat achter op het tijdschema om de geplande bus naar huis te kunnen halen. Het lijkt erop dat ik de bus van een half uur later wel kan halen en daar richt ik me nu op. Ik heb wat rugpijn en ga af en toe zitten om de rug rust te gunnen. Van Numansdorp zelf krijg ik in het donker weinig mee. Vanuit het dorp kan ik heel makkelijk een paar kilometer van de route inkorten, maar ik heb er vertrouwen in dat ik de bus ook wel zal halen zonder afsnijden en loop het geplande pad. Als ik bij het Hollands Diep ben aangekomen, sla ik rechtsaf en zie ik de snelweg A29 aan de horizon al liggen. Na 50 kilometer lopen kom ik aan bij de bushalte, maar de bus die 9292 adviseert, komt pas over een klein half uur. Zou ik dan toch net de bus hebben gemist? Ik besluit om niet een half uur in de kou te gaan zitten, maar loop door naar een geocache die verstopt is bij de bushalte aan de andere kant van de weg. Na even zoeken, lukt het me om deze cache te loggen en loop ik weer terug naar de bushalte aan de oostzijde van de A29.
|
12:50 ...en met de roltrap 40 meter naar boven |
Mijn bus vertrekt om 18:16, maar ruim tien minuten eerder komt er een andere bus langs om passagiers mee te nemen. Vlak voordat ik de bus laat wegrijden, realiseer ik me dat deze bus ook naar Rotterdam Zuidplein rijdt, net als de bus waarop ik aan het wachten ben. Ik besluit om met deze bus mee te rijden en gelukkig doet de chauffeur nog open. Op Rotterdam Zuidplein vertrekt de metro naar het Centraal Station binnen een minuut en zo ben ik ineens heel snel op station Rotterdam Centraal aangekomen. Ik heb nu een klein half uur de tijd om te gaan eten. Als ik op de bus van 18:16 had gewacht, had ik slechts 6 minuten eettijd gehad. Waarschijnlijk had ik dan een latere trein naar huis gepakt.
Na een dag wandelen reis ik met de trein terug naar huis. Bij station Veenendaal-De Klomp gaan de deuren niet open en wacht de hoofdconducteur op de politie. Kennelijk moet er iemand worden overgedragen aan de politie en met twaalf minuten vertraging rijden we verder naar huis. Met een gezonde spierpijn in de benen ga ik dit jaar de kerstdagen in.
|
Statistieken |
Afstand: | 50,5 km |
Gemiddelde: | 5,2 km/h |
Bewogen gem.: | 5,9 km/h |
Totaalteller: | 7386,3 km |
|
|
De voortgang over de GR12 en het Floris V-pad na 4 dagen |
|
De voortgang over LAW1 na 13 dagen |
|
12:53 De uitgang van de toltunnel van bovenaf met rechs het huisje met de roltrap |
|
13:39 De HSL-tunnel onder de Dordtse Kil |
|
14:38 De Oeverlanden bij Strijensas |
|
14:44 De Motte in De Oeverlanden |
|
14:46 Opnieuw een stukje waden |
|
14:56 Terwijl ik een geocache log komt deze vriend wel heel dichtbij! |
|
16:49 De avond valt |
|
18:03 In het donker in het bos |
|
18:21 Nog even de A29 over naar een geocache aan de andere kant |
◀ Schoonhoven ▸ Dordrecht (44km)
Numansdorp ▸ Steenbergen (41km) ▶