zondag 17 maart 2024

De dag van Cuijk - andersom (31km)

10:08 Over de Via Gladiola
In het trainingsschema voor het vierdaagsedebuut van mijn dochter heb ik het volledige parcours van de Vierdaagse opgenomen, zodat ze weet wat ze gaat tegenkomen. Bij mijn eigen debuut in 2009 werd ik overvallen door de heuvels op de derde dag en dat kan ik bij haar voorkomen door alles alvast een keer te lopen. We lopen in tegengestelde richting, wat meerdere redenen heeft. De voornaamste reden is dat de derde en vierde dag van de 30 kilometer ook echt 30 kilometer zijn. De eerste twee wandeldagen wordt een kleine 35 kilometer gelopen. Om de afstand op te bouwen, bewaren we die langere routes dus voor later in de voorbereiding. Een andere reden om andersom te lopen, is omdat je de route zo anders beleeft dan altijd maar de bekende looprichting. Dat geldt dan vooral voor mij, maar voor mijn dochter kan dat effect ook al een beetje spelen in juli. Tenslotte heb ik besloten om in Nijmegen over de Scheidingsweg te gaan lopen. Dit deeltraject is al jaren geen onderdeel meer van de Vierdaagse, maar nu ik zelf de keuze heb, verkies ik dit traject boven de huidige route die op de dagen van Wijchen en Groesbeek ook al gelopen wordt.

10:08 Vierdaagsestoplicht
We parkeren op dezelfde plek als waar ik dat afgelopen zomer deed. Zo staan we de hele dag gratis geparkeerd. Na een kilometer lopen, arriveren we bij de Wedren. Daar maken we een foto van het vierdaagsemonument. Er is namelijk een geocache waarvoor je in totaal op 9 plekken een foto moet maken van een object waar de route langs komt met daarbij jezelf of een vierdaagseobject. Ik heb ervoor gekozen om mijn negende vierdaagsekruis mee te nemen om op de foto te zetten. Na een korte stop lopen we de Wedren over en via het Keizer Karelplein lopen we niet veel later op de Sint Annastraat. Voor mij een associatie met de Via Gladiola, zeker met de leuke voetgangersverkeerslichten waarop wandelaars met gladiolen (rood) of vlaggetjes (groen) te zien zijn. Die staan er dus niet alleen op in de vierdaagseweek. Voor mijn dochter is de Sint Anna juist een associatie met 'Wie is de mol', waarbij vorige week is gebleken dat Anna Gimbrère de mol was en een van de hints ook 'Sint Anna' bevatte.

Kilometers lang lopen we in zuidelijke richting. Onderweg vinden we enkele geocaches en nadat we de Scheidingsweg en de McDonalds gepasseerd zijn, lopen we dan toch eindelijk Nijmegen uit en Malden binnen. Mijn dochter vindt het maar lang duren en ik vertel haar dat er in juli een haag van mensen langs de weg staat op de trottoirs en fietspaden waarop wij nu lopen. In Malden lopen we langs het gemeentehuis en ik herken niets van wat ik langs de kant van de weg zie staan. Daar staan tijdens de Vierdaagse altijd mensen voor en kijk je alleen recht voor je, ook omdat je niet op de schenen van een andere loper wil staan. We naderen het punt waar de routes van de 40 en 50 vanuit Cuijk naar dit punt lopen en slaan rechtsaf naar Overasselt.

11:23 Een stuk frisser dan in juli
Vanaf hier is het voor mij onbekend terrein. Tot aan Overasselt lopen we nu een route waar alleen de 30 km overheen gaat en ik kijk wat vaker op het scherm van het gps-apparaat om niet verkeerd te lopen. We lopen naar de Maasbandijk en over deze dijk richting Overasselt. Hier lopen we een cafetaria binnen voor een sanitaire stop. Iets bestellen is hier niet mogelijk, want ze zijn nog niet open. Het is des te vriendelijker van de uitbater dat we er toch terecht konden. Als we even later Overasselt weer uitlopen, pauzeren we bij het plaatselijke museum voor een lunch. Zo starten we weer fris, maar ook afgekoeld aan de laatste kilometers naar de rand van Nijmegen. We lopen door de Hatertse en Overasseltse Vennen en voor mij is het inmiddels weer bekend terrein. Op het punt waar de route op dag 2 afsplitst naar Alverna en op dag 4 rechtdoor gaat naar Overasselt, weet ik dat het nog 10 kilometer is naar de Wedren. Op het gps-apparaat staat echter dat we nog 9 kilometer te gaan hebben. Ik snap het niet, maar pas later zal ik me realiseren dat de auto een kilometer voor de Wedren geparkeerd staat en we die kilometer vanmorgen al hebben gelopen. We lopen langs Weezenhof en door Hatert. Bij de Shell gaan we rechtsaf waar we volgens het actuele parcours juist rechtdoor zouden moeten gaan. Zo lopen we richting de Scheidingsweg en kruisen we de Sint Annastraat ter hoogte van de McDonalds. We lopen langs Heumensoord en bij het begin van de Heyendaalseweg slaan we linksaf richting onze auto.

11:33 Onderweg naar Malden
Ik heb op de GPSr waypoints ingetekend op elke kilometer met daarbij de nog te lopen wandeltijd. Hierbij ben ik uitgegaan van een gemiddelde snelheid van 4.5 km/h inclusief pauzes. Dit blijkt zeer nauwkeurig te zijn ingeschat, want lopend lopen we steeds wat uit op schema, maar bij elke rustpauze raken we die voorsprong weer kwijt. Zeker de lange stop in Overasselt heeft daar wel aan bijgedragen. Als we bij de universiteit lopen, begint mijn dochter voor het eerst wat te klagen over pijntjes en ik voel ze zelf ook. Even gaat ze op de grond liggen met haar benen omhoog, maar nog geen minuut later wil ze weer verder. Nog een kilometer te gaan en rond half vijf in de middag komen we aan bij de auto. Qua training maak ik me totaal geen zorgen; we zitten nu op de gewenste afstand en gaan dit nog uitbouwen naar 35 kilometer. Daarnaast wil ik wat doen aan de wandelsnelheid. Deze is op zich niet slecht, maar ik hoop het aantal rustpauzes iets te kunnen verkleinen of de lengte ervan te kunnen verkorten. Het lijkt me goed om wat verder te trainen dan noodzakelijk en dat gaan we de komende wandeldagen dus ook doen.



Statistieken
Afstand:30,6 km
Gemiddelde:4,6 km/h
Bewogen gem.:5,5 km/h
Totaalteller:8327,6 km

Hoogteprofiel en tempo
Door wijziging in de luchtdruk is de barometrische hoogtemeter in de war:
begin- en eindpunt hebben in werkelijkheid dezelfde hoogte.

12:14 Malden

12:26 De Maasbandijk naar Overasselt

13:13 Overasselt

14:16 De Hatertse en Overasseltse Vennen

14:33 De A73

14:52 Langs Weezenhof

15:01 Over de Hatertse brug

15:45 Kruising met de Sint Annastraat