 |
| 7:13 |
Het is alweer mijn zevende wandeldag over de GR5A en vandaag sluit ik het deel af dat langs de grenzen van Oost-Vlaanderen loopt. We naderen de kortste dag van het jaar en ik heb mijn twee hesjes (een voor mijzelf en een voor mijn rugzak) al klaargelegd bij mijn overige wandelspullen. Ik slaap onrustig en een kwartier voor mijn wekker stap ik uit bed. Om kwart voor vier vertrek ik van huis op weg naar Ronse. Onderweg moet ik bijladen bij Fastned Hazeldonk-West. Tijdens het laden ga ik naar de shop voor een toiletbezoek en een shopaankoop. Dit doe ik zonder haast te maken, want de auto moet toch laden, maar als ik bij de auto aankom, blijkt de laadsessie voortijdig te zijn stopgezet door een communicatiefout tussen de laadpaal en de auto. Dat is niet voor het eerst; daar had ik de vorige keer op de terugweg ook last van. Misschien maar eens een afspraak maken met de garage...
In Ronse parkeer ik op loopafstand van het station, net buiten de blauwe zone op een parkeerplaatsje met twee laadpalen, waar vier auto's kunnen laden. Drie plekken zijn beschikbaar, op de vierde staat een fossiele auto geparkeerd. Het zou verboden moeten worden, maar hopelijk is het dat al, ook in België. Doordat de overige plekken vrij zijn, kan ik de auto gelukkig wel aankoppelen zodat deze kan voldruppelen tijdens de wandeling.
 |
| 7:15 Kerst in Ronse |
Rond de klok van zeven uur vertrek ik uit Ronse, wat voor een Vlaamse stad toch vrij Waals overkomt. De stad ligt tegen de taalgrens aan en de straatnamen zijn tweetalig uitgevoerd. Op het station staat de stationsnaam als
Renaix aangegeven en het is zoeken naar de naam
Ronse. Al snel verlaat ik de stad en in het donker van de nacht loop ik het buitengebied in, gewapend met twee reflecterende hesjes, achterverlichting en een zaklamp. Die laatste helpt me om de weg te zien. Soms loop ik over smalle modderige paden en dan is het wel zo fijn om te zien hoe ik om de modder heen kan lopen, als dat al mogelijk is. Als bij de drassige ondergrond ook nog geaccidenteerd terrein komt, zijn alle ingrediënten voor een zwaar parcours van de partij. Ik onderbreek de wandeling hier geregeld om een geocache te loggen. Vandaag liggen er heel veel langs de route en door er zo nu en dan een te zoeken, krijgt mijn lichaam de nodige rust, maar gaat ook mijn gemiddelde looptempo omlaag. Al snel loop ik een kwartier achter op mijn langzaamste tijdschema. Die achterstand blijft vrij structureel dat kwartier, wat aangeeft dat ik - met het geocachen erbij - nu ongeveer de gemiddelde snelheid van dat langzaamste tijdschema loop. Ik maak me niet zoveel zorgen, want er is nog voldoende tijd om de achterstand in te lopen en na het langzaamste schema zijn er nog voldoende mogelijkheden om terug te komen bij de auto.
 |
| 8:39 |
Via het Kluisbos loop ik richting de taalgrens. Ik had de locaties van de grensovergang niet in mijn Garmin gemarkeerd, maar het is wel duidelijk als ik er ben. Voor mij staat een plaatsnaambord dat de gemeentegrens aanduidt waaruit blijkt dat het Waals is, maar op de plek waar ik dit bord bekijk, is alles in het Vlaams aangeduid. In het Kluisbos werd ik al ingehaald door hardlopers en die blijf ik tegenkomen. Het lijkt erop dat er vandaag een grote hardloopwedstrijd gaande is. Op verschillende plaatsen staan mensen het verkeer tegen te houden of hardlopers de weg te wijzen en ik passeer een rustpost waar even wat kan worden gedronken.
 |
| 9:23 Sterke afdaling |
Ik heb mijn eigen water bij me en loop de rustpost voorbij. Even verderop zet de Waalse politie net een kruispunt af, wat rijkelijk laat is want het is hier al best druk met hardlopers. Als wandelaar mag ik er wel door en zo loop ik richting de Bovenschelde. Hier verlaat ik Wallonië via een brug over deze aftakking van de Schlede.
 |
9:40 Langs deze weg staan alle winnaars van de Ronde van Vlaanderen afgebeeld. |
Ik nader Avelgem, een grotere plaats waar ik een vrij groot busstation passeer. Dat zou een mooi eindpunt zijn geweest, ware het niet dat ik nu nog maar 21 kilometer heb gelopen. Het voelt als veel meer, maar dat telt niet. Vanuit Avelgem kom ik op een geasfalteerd pad terecht. Een breed fietspad dat ruim 3 kilometer in een rechte streep door het landschap loopt. Vanaf hier besluit ik om wat te doen aan mijn achterstand. Geen geocaches meer en wat minder pauzeren. Al snel slinkt de achterstand met ongeveer 2,5 minuut per gelopen kilometer. Korte rusten heb ik echter nog wel nodig, want de zware kilometers bij de start hebben zo hun tol geëist. De pijn in mijn beenspieren maakt het vrij zwaar en als ik de achterstand bijna heb ingehaald, heb ik weer een pauze nodig. Even later loop ik weer verder met een achterstand van ongeveer zes minuten.
 |
| 9:53 Hier is zelfs een streep getrokken |
In de laatste tien kilometer van de dag haal ik de achterstand in en kan ik gaan werken aan een voorsprong. Ik log nog een paar geocaches, maar wil niet al teveel van mijn voorsprong kwijtraken, want ik wil de bus niet missen omdat ie 5 minuten te vroeg langs de halte rijdt. Dat was immers de vorige keer het geval, waar ik door tijdige aankomst gelukkig geen last van had.
Ik controleer de gemiddelde loopsnelheid op mijn Garmin en zie waarden staan van boven de 5 km/h, ook inclusief de pauzes. Dat betekent dat ik helemaal niet langzaam ben geweest, maar dat ik een foutje moet hebben gemaakt in de voorbereiding. Dit had nooit het langzaamste tijdschema mogen zijn. Het stelt me gerust dat ik toch een prima wandelprestatie heb neergezet en ik begrijp nu waarom mijn lichaam zoveel pijn doet. Om 16:41 gaat de zon onder en precies op dat tijdstip arriveer ik bij de bushalte Papeye net buiten Aalbeke.
De bus heeft een beetje vertraging en komt drie minuten te laat bij de halte. Ik stap in en zie in de reisplanner dat ik op station Kortrijk een overstap heb van maar liefst 59 minuten. De bus loopt zijn achterstand tijdens de rit naar het station echter in en de trein naar Oudenaarde staat nog op het station als ik uit de bus stap. Een sprintje - voor zover dat lukt - leidt me naar een informatiebord waarop ik kan lezen dat ik niet meer kan instappen. Boven mij hoor ik de trein vertrekken. Had die bus die vertraging nou niet gehad, dan was ik wellicht een uur eerder teruggeweest bij de auto.
 |
| 9:54 Op de taalgrens |
Ik ga op zoek naar een plek om te eten en kom uit bij een shoarmazaak tegenover het station. Tijdens het eten zet ik het WK Darts aan op mijn telefoon. Komt die grote databundel die ik sinds een jaar heb, ook eens van pas. Tien minuten voordat de trein vertrekt, verlaat ik de shoarmazaak en loop ik naar het station, waar de trein inmiddels al klaar staat.
In Oudenaarde stap ik over op de trein naar Ronse, waar ik op zoek ga naar de auto. Ik weet wel waar ik heen moet lopen, want ik heb deze route vanmorgen ook met de auto afgelegd, maar toch is het wat verder dan dat ik dacht, waardoor ik toch even ga twijfelen. Bij aankomst staan er drie auto's te laden en staat er nog steeds de benzineauto geparkeerd. Er komt net een elektrische auto het parkeerterrein opgereden en ik sein even dat ik ga vertrekken, zodat hij mijn plekje kan innemen. Mijn auto heeft 12 uur aan de lader gestaan en is nog altijd niet helemaal volgeladen. Met 86% begin ik aan de rit naar huis.
 |
| 9:55 Mist |
Bij Hazeldonk ga ik weer even aan de lader en als ik denk dat er voldoende stroom in de auto zit, rij ik verder naar huis. Ik blijk precies genoeg te hebben geladen, want bij thuiskomst heb ik nog 2 kilometer bereik over en geeft de auto nog 1% aan.
En zo zit de oostelijke helft van de GR5A erop. Vandaag ben ik West-Vlaanderen binnengestapt en zolang ik de GR5A nog loop, zal ik daar elke keer werekeren.
|
| Statistieken |
| Afstand: | 48,3 km |
| Hoogtemeters: | 856 |
| Gemiddelde: | 5,0 km/h |
| Bewogen gem.: | 5,5 km/h |
| Totaalteller: | 10.205,7 km |
|
 |
| De voortgang over de GR5A na 7 dagen |
 |
| Hoogteprofiel en tempo |
 |
| Wandelboom. Nog 155km naar de kust. |
 |
| 10:32 |
 |
| 10:57 Kortrijk en Oudenaarde in het Waals |
 |
| 11:07 De brug over, terug naar Vlaanderen |
 |
| 11:44 |
 |
| 12:29 Sluis Moen |
 |
| 12:30 De Sint-Pietersbrug bij Moen |
 |
| 15:13 De slotkilometers naar Aalbeke |
 |
| 15:53 De E403 tussen Bellegem en Rollegem |
 |
| 16:36 Aalbeke |
 |
| 16:37 Beneden zie ik de bushalte al staan |
 |
| Ik heb de accu van de auto nog nooit zo leeg gereden. |
◀ Zandbergen ▸ Ronse (49km)