 |
| 7:26 €1,50 om in de duinen te lopen |
Dit weekend heb ik voor mijn dochter en mijzelf twee dagen van 50 kilometer ingepland, als laatste training voor de 4daagse. Oorspronkelijk wilde ik het Romeinse Limespad afronden, maar daar is het vandaag dik boven de 30°C, net als in de rest van het land. Alleen in de kuststreek blijft de temperatuur onder de 25°C. Gisteren heb ik dan ook een andere route voorbereid en omdat er weinig voorbereidingstijd was, heb ik gekeken in de wandelingen die ik voor later al ergens klaar had staan. Zo kwam het Nederlands Kustpad in beeld: de hele kustlijn van de Afsluitdijk tot aan Hoek van Holland is nog niet gelopen, dus daar kunnen we mooi gebruik van maken. Daarnaast speelt Nederland vanavond om 19:00 uur een groepswedstrijd op het WK en die wil ik gewoon kunnen kijken. Zo heb ik een bestaande wandeling van ongeveer 50 kilometer in tweeën geknipt en lopen we vandaag het eerste deel, van Heemstede naar Noordwijk, en morgen het tweede deel van Noordwijk naar Den Haag. Om aan de 50 kilometer te komen, lopen we dat traject wat verder van de zee ook weer terug. Zo verliezen we geen tijd aan OV-reizen, kunnen we wel 2x 50 kilometer lopen, loopt mijn planning van het Kustpad niet in gevaar en kunnen we ook nog eens op tijd thuis zijn voor de wedstrijd.
 |
| 8:38 In de Amsterdamse Waterleidingduinen |
Via Seety had ik gezien dat ik bij het station van Heemstede gratis kon parkeren, maar eenmaal ter plaatse blijkt dat niet het geval. Het is een P+R met slagboom en alle omliggende wijken zijn alleen voor vergunninghouders. Dat doet het ergste vermoeden en omdat we vandaag een rondje lopen, maakt het niet uit waar we starten. We verlaten het stationsgebied en parkeren de auto langs de doorgaande weg net ten noorden van Bennebroek, waarna we met de wandeling beginnen door de laatste drie kilometer van de dag als eerste te lopen.
 |
| 9:34 |
Na die drie kilometer komen we aan bij het station van Heemstede. Hier buigen we af in westelijke richting en lopen we naar de kust. Daar komen we op het Nederlands Kustpad terecht en dat pad volgen we vandaag tot aan Noordwijk. Al snel komen we bij de ingang van de Amsterdamse Waterleidingduinen, een duingebied waarvoor anderhalve euro toegang moet worden betaald voor iedereen die 18 jaar of ouder is. Het zal wel, ik reken eenmaal €1,50 af en we lopen door het hek. Een stuk verderop komen we opnieuw bij een plek waar mensen het gebied kunnen betreden, maar het is me volkomen onduidelijk wanneer we niet meer in dit gebied lopen. Het voelt als tol dat betaald moet worden.
 |
| 9:41 |
In de tussentijd zijn we steeds dichter bij de Noordzee aangekomen. Op het kaartje op de Garmin zie ik een landingsbaan verschijnen en links van me zie ik een grasstrook dat daartoe dienst doet. Een zweefvliegveld, blijkt later. Iets verderop komen we op het strand uit op een plek waar de Reddingsbrigade Noordwijk voor de veiligheid van de badgasten is opgericht. Dit is de eerste keer dat we Noordwijk tegenkomen en het wekt de indruk dat we al een flink stuk hebben gelopen. Dat blijkt ook wel, want we zitten in de 19e kilometer. Het is nog voor het middaguur; dat is het voordeel als je vroeg start. Vanmorgen zijn we tegen half zeven met de wandeling begonnen.
 |
| 10:04 Kleine strandboulevard tussen Zandvoort en Noordwijk |
Als we het strand betreden, blijkt de vloed net voorbij te zijn. het strand is maar smal en we lopen over de vloedlijn in zuidelijke richting. De
mesheften die hier massaal op de vloedlijn liggen, vormen een relatief stevige ondergrond en een natuurlijk schelpenpad. Onderweg komen we heel veel kwallen tegen die op het strand zijn achtergebleven. Het is voor het eerst in mijn leven dat ik een kwal van zo dichtbij heb kunnen zien.
 |
| 10:28 Aan zee |
Na anderhalve kilometer verlaten we het strand en via een relatief steile klim over mul zand klimmen we over een duin die ons land tegen het water moet beschermen. Wat volgt is een dik uur struinen door de duinen totdat we aan de rand van Noordwijk aankomen. Hier lopen we langs de noordrand en gaan we iets oostelijker direct weer noordwaarts terug richting de auto. We hebben nu het Kustpad verlaten en lopen nu een zelf ingeplande route, op basis van wandelpaden en komen zo een grote hoeveelheid verschillende markeringen tegen.
 |
| 10:28 Eén van de vele kwallen op het strand |
In de tussentijd houd ik voortdurend de voortgang in de gaten. We zijn vanmorgen gestart met een achterstand van 40 minuten op het tijdschema dat ik op het schermje van de Garmin kan terugzien. Daarin zitten de 3 kilometers die we al liepen voordat we bij de geplande start aankwamen, maar ook zo'n tien minuten dat we later zijn gestart dan oorspronkelijk gepland. Inmiddels is de vertraging opgelopen naar een uur. Omdat ik zelf zo'n 2 uur ruimte gelaten heb tussen de geplande thuiskomst en de start van de voetbalwedstrijd, maak ik me nog niet zoveel zorgen.
 |
| Bij Noordwijk verlaten we het kustgebied |
Nu we verder van de kustlijn lopen, komen we door meerdere dorpjes. De eerste is Noordwijkerhout. In de app
Hoge nood heb ik gezien dat we hier gebruik kunnen maken van een toilet bij een lokale schoenenwinkel. Toepasselijk, en ter plaatse treffen we een keurig onderhouden toilet aan. Aansluitend halen we wat te lunchen bij de lokale Albert Heijn, waarna we de wandeling vervolgen.
 |
| 12:36 |
Na Noordwijkerhout volgt een kaarsrecht stuk weg van ongeveer vijf kilometer met op de helft het dorpje met de toepasselijke naam Halfweg. Na deze vijf kilometers slaan we rechtsaf en lopen we Hillegom binnen. Opnieuw vinden we via
Hoge nood een toegankelijk toilet, waarna we nog een watertappunt tegenkomen waar ik mijn drinkzak van vers drinkwater voorzie zodat ik later vandaag niet droog kom te staan.
 |
| 16:48 Het Linnaeushof |
De laatste doorkomstplaats van vandaag is Bennebroek. Hier hebben we vanmorgen de auto geparkeerd. We passeren de ingang van het Linnaeushof, dat net omroept dat ze gaan sluiten. Wij moeten nog twee kilometer lopen en ik stuur vast een bericht naar de auto om af te koelen. In de auto is het nu 46°C en per sessie van 10 minuten koelen gaat die binnentemperatuur met 10°C omlaag. Ik kan dit maximaal driemaal doen, maar door het twee keer te doen, stappen we straks in de auto met een binnentemperatuur van 26°C. Dat is ook een voordeel van elektrische auto's.
Uiteindelijk komen we met een achterstand van vijf kwartier aan bij de auto. We rijden via een tussenstop in Amersfoort terug naar huis, waar de auto nog zo'n zeven kilometer actieradius over heeft. Omdat we de auto morgenvroeg weer nodig hebben, laat ik deze direct starten met laden, waarna ik wat eten in de airfryer stop en de tv aanzet voor de wedstrijd. Pas na de wedstrijd stap ik onder de douche.
Het Nederlands Kustpad is nu echt een gatenkaas geworden. Na dit weekend heb ik Groningen en Friesland gelopen, het stuk tussen Heemstede en Den Haag en het stuk tussen Hoek van Holland en Neeltje Jans. De rest komt later nog wel. Als de Afsluitdijk eindelijk helemaal open is, zal ik alle ontbrekende delen op volgorde van noord naar zuid gaan aflopen.
 |
| Dag 9 op het Nederlands Kustpad |
Statistieken
- Afstand
- 49,3 km
- Gemiddelde
- 4,9 km/h
- Bewogen gemiddelde
- 5,3 km/h
- Totaalteller
- 10.796,2 km
 |
| De voortgang na 9 dagen |
 |
| Hoogteprofiel en tempo |
◀ Harlingen ▸ Stavoren (52km)
Den Haag ▸ Noordwijk ▸ Wassenaar (41km) ▶