zaterdag 16 juni 2012

Heuvelrugwandeltocht 2012 (40km)

Vandaag was mijn tweede en laatste lange wandeltocht van dit jaar. Na de Bloesemtocht van 21 april had ik geen lange afstanden meer gelopen en zo begon ik vandaag ongetraind aan de veertig kilometer over de Utrechtse Heuvelrug. Vooraf had ik de gedachte dat het wel eens zwaar kon worden, omdat er ongetwijfeld zou moeten worden geklommen en gedaald. Uiteindelijk viel dat me reuze mee, maar zwaar was het wel. Met name doordat bijna de gehele route over onverharde bospaden gaat en soms zelfs paden bevat die bijna volledig overgroeid waren en waar lage boomtakken overheen hingen.
Om 7 uur was de start, maar om half zeven waren er nog maar weinig mensen bij de startplaats aanwezig. Nadat ik de routebeschrijving in ontvangst had genomen, besloot ik dan ook om 6:45 om alvast te gaan wandelen. Voor mij liepen een paar mensen ook al eerder weg. Ik haalde hen al snel in, waarna ik voor lange tijd geen andere wandelaars tegenkwam. Toen ik bij een uitzichtpunt waarbij de Gelderse Vallei (Veenendaal, Ede, Wageningen) te zien is, even mijn schoenen uittrok om een steentje eruit te halen, werd ik ingehaald door nog twee alleenlopers. Daarna liepen we kort achter elkaar naar het eerste ingerichte rustpunt.
AbelLife...
Onderweg werd ik aangesproken door een jogger die verdwaald was. Of ik wist waar Veenendaal West lag. Ja, dat wist ik wel, met behulp van de GPS. 'Ergens in die hoek, maar als je een provinciale weg tegenkomt dan moet je linksaf en dan die weg blijven volgen en dan kom je er ook'. Bij het eerste rustpunt raakte ik de overige twee wandelaars kwijt en liep ik een paar uur alleen rond. In het bos had ik soms grote moeite om de juiste route te vinden. Er waren genoeg pijlen die het aangaven, maar soms stonden die pijlen pas zo'n 50 meter in de weg die je moest inslaan. Als je dan 7 km/h loopt, is dat wel vervelend, want je wilt vooraf kunnen inschatten welk pad je precies gaat lopen om de bocht zo efficient mogelijk te kunnen nemen. Gelukkig was de route ook beschikbaar op AbelLife, een app voor fietsers en wandelaars. Op deze app - die voor iPhone en Android beschikbaar is - wordt de route getoond en is direct duidelijk waar je je bevindt en waar je heen moet. Bij elke richtingwijziging gaf de telefoon nu een geluid en dat werkte in deze situatie wel handig. Zo hoefde ik niet voortdurend op het scherm te kijken en had ik toch een beter idee van de uitgezette route.
Toen ik zo'n 25 kilometer had gelopen, werd het wat drukker op het parcours. De kortere afstanden kwamen erbij, maar nog altijd was het behoorlijk rustig. Op de rustpunten na heb ik nooit meer dan 15 mensen tegelijk gezien.
Door een communicatiefout van Staatsbosbeheer was er op dezelfde dag ook een mountainbikewedstrijd in hetzelfde gebied. Hierdoor moest de route wat worden aangepast, waardoor de totale afstand een kilometer korter was gemaakt. Af en toe kruisten we de mountainbikers, maar gezien het lage deelnemersaantal van net boven de duizend wandelaars was dat niet echt een probleem.
Tussen 13 en 14 uur verliet ik het bos en liep ik Veenendaal weer binnen. Ook hier was het niet echt druk. Een paar kilometer voor de finish werd ik ingehaald door twee snelwandelaars. Zij liepen net iets sneller dan ik, maar toen ze voor mij liepen, zag ik hoeveel moeite zij hadden om de juiste route te volgen (lees: de pijlen snel genoeg te zien). Herkenbaar... Nooit eerder heb ik dit meegemaakt terwijl ik genoeg gepijlde wandelingen heb gelopen.
Op een gegeven moment liepen de snelwandelaars een fietspad voorbij terwijl we juist dat fietspad in moesten. Ik zag hen vertwijfeld kijken en sloeg op de gok het fietspad in. Nu liep ik weer voor hen en zij bleven nu bewust achter mij lopen zodat ik voor hen de route kon uitzoeken. Inmiddels liepen we in de laatste kilometer en niet snel erna arriveerde ik op de plek waar ik 's morgens was gestart. Omdat er niet hoefde te worden afgemeld en een medaille alleen tegen extra betaling verkrijgbaar was, ben ik direct in de auto gestapt en naar huis gereden.
De nieuwe wandelschoenen hebben hun nut weer bewezen. Ongetraind 40 kilometer lopen en geen blaren. Wel drie dagen spierpijn in de spier die van mijn onderbenen naar m'n voeten loopt, maar dat is niet zo gek als je niet getraind hebt.







Statistieken
Afstand:39,5 km
Gemiddelde:5,9 km/h
Totaalteller:1436,1 km


Het is erg rustig. Deze twee mensen doen niet mee aan de wandeltocht.

Een open vlakte in het bosrijke gebied van de Utrechtse Heuvelrug

Bekend van de A12 bij Den Haag. Alleen hier staat nooit file!

Dit is 'm dan, de Utrechtsebaan

Achter de bomen liggen de Leersumsche Plassen