vrijdag 15 februari 2013

Gorinchem-Sliedrecht (35km)

Zes dagen na de openingstraining deed zich een onverwachte mogelijkheid voor om nog eens een trainingswandeling te lopen. 's Avonds moet ik uiterlijk om 20 uur in Sliedrecht zijn en 's morgens moet ik nog werken, maar de tussenliggende tijd kan ik vandaag vrij besteden. Begin van de middag rijden we naar Gorinchem waar ik wordt afgezet bij de startplaats van mijn wandeling.
In Gorinchem ligt net als in het bos waar ik vorige week heb gelopen, een geocacheserie die je in ca. 20 kilometer heel Gorinchem laat zien. Als ik aansluitend naar Sliedrecht loop, kom ik rond de 35 kilometer uit en dat lijkt me een mooie afstand. Wellicht loop ik wat uit de tijd (het zoeken naar geocaches kan soms onverwacht extra tijd kosten), maar dan kan ik altijd nog met de trein naar Sliedrecht reizen.

Molens langs de Schelluinsekade
Gelukkig is van de sneeuw die gisteren in het hele land is gevallen, niets meer terug te zien. De wegen zijn goed begaanbaar en voor het eerst sinds weken loop ik zonder sjaal buiten. Nadat ik de GPS heb aangezet druk ik alvast op de knop voor het voetgangersstoplicht. Nadat ik ben overgestoken los ik alvast de eerste paar vragen van de eerste cache op, en dan pas heeft de GPS een positie. Vervolgens loop ik de diverse caches van deze serie af en allereerst loop ik richting het zwembad en Gorinchem uit richting Schelluinen. Via Avelingen loop ik terug richting het centrum van Gorinchem. Vanaf hier loop ik richting Dalem en op de dijk tussen Gorinchem en Dalem gaat zelfs de jas uit. De zon komt door en al wandelend is het zowaar warm geworden. In Dalem vind ik de zesde cache van de dag en ik vervolg mijn weg richting Oost. De serie heet 'Welkom in Gorinchem' en bijna alle caches liggen verstopt in de buurt van de komborden van Gorinchem. Het lijkt erop alsof ik alle borden 'Gorinchem - Welkom' die er zijn wel zo'n beetje heb gezien.

Over de dijk naar Dalem
Vanuit Oost loop ik over de Marconiweg en langs de Gamma weer richting het centrum en vervolgens loop ik richting Arkel. Tussendoor volgen diverse caches en als ik onder de A15 doorloop, heb ik inmiddels alweer zo'n 14 caches gevonden. Over de Haarweg loop ik vervolgens richting de Haarsekade en over het scholencomplex loop ik naar de laatste cache van de serie die ik die dag zal vinden. Ik kijk op de klok en moet nu beslissen of ik naar het station van Gorinchem loop, of dat ik richting Sliedrecht zal gaan wandelen. Gezien de beschikbare tijd, besluit ik om naar Sliedrecht te lopen. Tussendoor kan ik op een aantal plekken opnieuw beslissen of ik richting het station moet lopen.

Van dit bord heb ik bijna alle versies wel gezien!
Vanaf het scholencomplex loop ik langs de A15 richting de Texaco en vanaf dat punt loop ik dezelfde route als eerder deze middag richting Schelluinen. Nu ga ik het fietspad op dat langs de A15 naar Hardinxveld-Giessendam loopt. Inmiddels begint het al te schemeren en het verkeer op de snelweg vormt zo nu en dan een korte opstopping. Ter hoogte van de benzinepomp kan ik op de trein stappen, maar nog steeds heb ik voldoende tijd om lopend verder te gaan. Ik loop het fietspad uit en loop een stukje over de dijk waarna ik toch weer onder de snelweg doorloop omdat ik dan langs een geocache loop die hier langs de snelweg ligt. De cache is snel gevonden en dwars door Hardinxveld loop ik richting Sliedrecht. Het is nu echt donker en gelukkig zijn de wegen goed verlicht en zijn er wandel- en fietspaden langs de wegen waar ik nu loop. In Sliedrecht aangekomen loop ik naar mijn ouders en na zo'n 35 kilometer kom ik daar om kwart over zeven aan. Ik spring gelijk onder de douche en geniet van de rust die mijn beenspieren nu wel hebben verdiend.






Statistieken
Afstand:35,3 km
Gemiddelde:5,6 km/h
Bewogen gem.:6,9 km/h
Totaalteller:1549,5 km


De Haarweg tussen Arkel en Gorinchem