zaterdag 23 maart 2013

Dwars door Gelderland 8-12: Otterlo - Arnhem (40km)

Op de planning stond vandaag de wandeling van Otterlo naar het station van Arnhem. De weersverwachting loog er niet om! Met een buitentemperatuur rond het vriespunt en een windkracht 7 op de schaal van Beaufort gold een gevoelstemperatuur van -9° C. Gelukkig loopt het grootste deel van de route door bossen of bebouwing en hoef ik maar een paar kilometer door open veld te lopen.

Goed ingepakt met een muts, sjaal en handschoenen stap ik om 8:00 uur in Otterlo uit de bus. Even wachten op de Garmin die op zoek is naar een positie. Zodra dit apparaat ook weet waar we zijn, kan ik van start. Voordat ik begin met de geplande geocaches 'Dwars door Gelderland', etappes 8 t/m 12, loop ik eerst nog naar het eindpunt van etappe 7. Deze etappe heb ik op 2 maart in het donker gelopen, maar door foute antwoorden en het late tijdstip heb ik de cache toen laten liggen. Inmiddels weet ik waar ik moet zijn en al snel kan ik deze cache bijschrijven als gevonden cache.

Vanaf hier loop ik naar Otterlo en bij een van de campings ligt een oppik-cache bij de ingang. Deze neem ik gelijk maar mee nu we er toch zijn. Vanaf hier begint etappe 8 van Otterlo naar Planken Wambuis. De route loopt door bos en hei. Ook dit blijkt weer een schitterende omgeving te zijn. Ik dacht dat ik in dit gebied al bekend was, maar het Oostelijk deel ervan blijk ik toch nu pas voor het eerst te betreden. Na enkele kilometers doemt op de kaart een zandvlakte op, maar de route loopt er dit keer niet door-, maar omheen. De rand van de vlakte is een wal die bedekt is met zand. Een mooi gezicht!

Inmiddels loop ik richting Mossel. Dit is een gehucht op de rand van bos en hei. Tijdens een fietstocht zijn we hier al eens eerder geweest. Dat was in de zomer en toen was er een terras waar we even waren gestopt. Ik hoop hier gebruik te kunnen maken van het toilet, maar als ik aankom, blijkt het terras gesloten (niet zo gek met dit weer) en is het huisje verhuurd. Gelukkig mag ik van de huurders wel even bij hen naar het toilet en zo kan ik er weer tegenaan op weg naar Planken Wambuis.

Net na Mossel raakt mijn route die van de Pegasuswandeltocht. De Pegasus gaat vanaf hier naar het Zuiden, ik sla af en loop richting het Oosten. Niet veel later sta ik oog in oog met wat loslopende grazers. We kijken elkaar even aan, maar omdat ik na het maken van een paar foto's rustig doorloop, grazen zij rustig verder. Inmiddels hoor ik het geluid van langsrijdende auto's en weet ik dat de N224 (de weg van Ede naar Arnhem) nabij is gekomen. In de buurt van deze weg weet ik de eindcache van etappe 8 te vinden en ik start direct met de negende etappe.
Tussen Otterlo en Mossel

De negende etappe loopt van Planken Wambuis naar Wolfheze. Tijdens deze etappe loop ik een stuk door het open veld en krijg ik de (tegen)wind vol om m'n oren. Dit blijkt later het koudste deel van de route van vandaag te zijn en bij het punt waar de laatste vraag moet worden beantwoord, kan ik even schuilen achter een betonnen muurtje waar ik zittend de eindlocatie uitreken. Vanaf hier gaat het met de wind in de rug en voor ik het weet, ben ik bij de cache aangekomen. Nadat ik deze heb gelogd, loop ik naar het station van Wolfheze.

Vanaf het station begint de tiende etappe. Deze etappe loopt richting Renkum, maar loopt halverwege weer terug naar het Noorden om zo uit te komen bij Hotel Wolfheze. Helaas weet ik bij deze cache maar 1 van de 4 vragen goed te beantwoorden, waardoor ik de cache niet kan vinden. De wandeling door dit gebied is er echter niet minder mooi door geworden.
Aan de rand van een zandvlakte

Er zijn nu nog twee etappes te gaan en dan zal ik in het centrum van Arnhem staan. Ik kan me er nog weinig bij voorstellen als ik vanaf Hotel Wolfheze richting het Noordoosten mijn weg vervolg. De elfde etappe loopt richting Oosterbeek en door de straten van deze plaats loopt de route langs de militaire graven richting het bos dat deze winter is ingezet als 'adventbos'. In februari heb ik mijn eerste training besteed om in dit bos 26 geocaches te vinden. Nu zoek ik er in dit bos maar een, maar die wordt al snel gevonden. Onderweg zie ik nog wel een van de 26 caches aan een boom hangen. Over een week worden ze opgehaald en zal het een stuk rustiger worden in dit bos.

Dankzij de goede kleding heb ik het nog niet superkoud gehad. De benen zijn warmgelopen en de rest koelt niet af door de muts, sjaal en wanten. De voeten vinden het allemaal wel best en vergeleken met de 55 kilometer van de vorige keer blijkt de afstand van 40 kilometer belangrijk om de opgebouwde conditie op peil te houden, maar worden er geen nieuwe grenzen verlegd. Dat hoeft ook niet, want ik ben al in staat gebleken om de 50 aan te kunnen, dus als ik de overige wandelingen tussen de 40 en 55 loop, dan komt het goed.
Er lopen meer wezens vandaag in de kou

De laatste etappe van de dag begint in het 'adventbos' van deze winter en loopt gelijk door naar het 'adventbos' van de winter ervoor. Vanaf hier zakken we af naar Park Zijpendaal en Park Sonsbeek. Hier vind ik de laatste cache van de dag, waarna ik het park verlaat en doorloop naar het station van Arnhem. Met exact dezelfe snelheidscijfers als drie weken terug zit de wandeling er voor vandaag weer op.



Statistieken
Afstand:40,2 km
Gemiddelde:4,8 km/h
Bewogen gem.:6,6 km/h
Totaalteller:1653,1 km


Na twee wandeldagen Dwars door Gelderland toont onderstaand kaartje de totale voortgang.


12 etappes gelopen, 10 gevonden.


Iets dichterbij leid ik hun aandacht af


Tussen Mossel en Planken Wambuis


Berkenbos


Onder de A12 door


Over de A50 bij Wolfheze


Tussen Renkum en Wolfheze


Herfstplaatje in maart


Een trollybus in Oosterbeek. Arnhem komt duidelijk dichterbij.


Oorlogsgraven in Oosterbeek


Stroompje in Park Sonsbeek