zaterdag 27 oktober 2018

Roots Natuurpad 3-6 Haren-Grolloo (49km)

11:36 Over een natte weg loop ik Zuidlaren binnen
Vandaag staat weer ingepland voor een wandeltocht langs het Natuurpad. We hebben een warme en lange zomer gehad, maar vanaf gisteren is het ineens een stuk kouder. Even wennen dus. Met extra kleding vertrek ik 's morgens naar het station om naar het startpunt in Haren te reizen. De reis begint spoedig, maar nadat ik in Amersfoort ben overgestapt op de trein naar Groningen, komt deze trein al bij Nijkerk tot stilstand door problemen bij een overgang. Hierdoor komt de trein met ruim vijf minuten vertraging aan in Zwolle. Ik reis naar Haren en moet in Zwolle of Assen overstappen. Dankzij de opgelopen vertraging hoef ik in Zwolle niet heel lang te wachten en besluit ik om hier over te stappen op de sprinter naar Haren. Ik loop naar het juiste perron en tot mijn verbazing staat er een luxe intercity te wachten. Ik controleer of ik niet naar een ander perron ben gelopen, maar dat blijkt niet het geval. In deze trein is het een stuk fijner reizen en zo kom ik ontspannen aan op station Haren.

11:44
Op het station wacht ik totdat mijn gps-apparaat ook weet waar ik ben. Daarna begin ik met mijn wandeling. Het is guur en er is vooral in de ochtend regen verwacht. Gelukkig is het droog als ik met de wandeling begin en ik verlaat Haren om terug te keren op het Natuurpad.

Normaliter heb ik broodjes en candybars bij me zodat ik onderweg niet afhankelijk ben van de aanwezigheid van lokale horeca. Vandaag heb ik echter geen candybars bij me, doordat ik deze niet kon vinden. Na zeven kilometer lopen passeer ik ter hoogte van Glimmen een eetcafé waar ik vier Snickers koop, zodat ik zeker ben dat ik niet zonder kom te zitten. Een paar kilometer later verlaat ik via het Noordlaarderbos de provincie Groningen en een bordje van het fietsknooppuntensysteem maakt duidelijk dat ik in Drenthe ben aangekomen.

12:13 LAW-wegwijzer
De wandeling gaat voorspoedig. Ik loop met 5 lagen kleding en in de ochtend komt daar een zesde laag bij in de vorm van een poncho. Later op de dag begin ik het warm te krijgen en gaan er steeds meer laagjes uit, totdat ik uiteindelijk alleen nog een wandelshirt aan heb. De broekspijpen hangen er nog aan, maar heb ik wel half los geritst zodat er een frisse wind langs mijn benen waait.

Ik passeer Zuidlaren en via het stroomgebied van de Drentse Aa volg ik hier grof gezegd de route van het Pieterpad. Het is een feest van herkenning en het valt me weer eens op dat het Pieterpad goed is voorzien van horecagelegenheden en bewegwijzering. Dat ben ik na het lopen van het Noaberpad en het Pelgrimspad niet meer zo gewend. Ik loop door de Gasterse Duinen en ben weer onder de indruk van het schitterende uitzicht dat ik hier heb. Aan de horizon loopt een groepje Pieterpadwandelaars en ik weet dat daar een kleine hunebed staat, maar mijn route slaat iets eerder al rechtsaf.

12:51 Deze brug herken ik van het Pieterpad
Volgens mijn routekaartje moet ik nu een grote weg oversteken, maar er is geen pad naar deze weg. Ik stap over een hek, loop door een greppel en kan dan de weg oversteken en zo mijn pad te vervolgen. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo de bedoeling is, maar dit lijkt toch wel een beetje te horen bij dit 'onofficiële' wandelpad. Ik vraag me af in hoeverre de route actief wordt onderhouden. Ik loop verder en op de weg zie ik een hert op de weg staan. Het hert ziet mij ook en vlucht snel. Te snel om er een foto van te maken, maar het is wel leuk om te zien hoe het hert over de weg huppelt om weg te komen.

De route loopt verder richting het Balloërveld en hier heb ik profijt van de regen die de afgelopen dagen is gevallen. De brede zandpaden zijn minder mul dan toen ik hier in juni 2015 liep en via de bandensporen van een auto die hier heeft gereden, lukt het me om hier zonder al teveel moeite door het zand te lopen. Even voor Rolde staat er een groot monument dat dient als wegwijzer voor Pieterpadlopers en ik stop hier heel even om een geocache te loggen. Ik weet verder al precies wat hier te zien is, en loop snel verder naar Rolde. Op het gps-apparaat heb ik namelijk per kilometer een markering opgenomen met het uiterste tijdstip waarop ik er moet passeren en ik heb ook genoteerd dat ik de laatste bus op het eindpunt in de planning heb staan. Ik mag dus niet vertragen, anders rijdt er geen bus meer om mij naar station Assen of Emmen te brengen. Met die gedachte sla ik hier al aan het rekenen en ik kom erachter dat als ik zonder stoppen doorloop, ik per kilometer een minuut kan inlopen. Met deze wetenschap kan ik goed berekenen of ik tijd heb om te pauzeren of geocaches te loggen en zo kan ik gerust even stoppen bij de hunebedden van Rolde voor het loggen van een geocache en even te kijken naar wat ik een van de mooiste hunebedden van Nederland vind. Even verderop kan ik een dikke kilometer extra lopen om vijf extra geocaches te loggen, en ik besluit dit te doen. Hierdoor kom ik achter te lopen op mijn tijdschema, maar ik weet dat ik nog voldoende tijd heb om die achterstand in te lopen.
13:09 De Gasterse Duinen

Op de laatste zeven kilometer liggen er geen geocaches. In dit bosgebied is dat kennelijk niet toegestaan. Dat scheelt, want daardoor heb ik geen enkele verleiding en kan ik gewoon doorlopen naar het eindpunt. In de planning had ik eerst het eindpunt bij een bushalte geplaatst, maar later heb ik de route wat verlengd naar een andere bushalte. Het voordeel daarvan is dat ik ook later nog een bus kan pakken en dat ik bij de volgende wandeling niet na 50 kilometer uitkom midden in het Nationaal Park Dwingelderveld. De waarschuwingen dat ik niet later mag aankomen blijken dus niet meer te kloppen. Dat scheelt weer. Ik weet echter niet zeker of ik de aangepaste route ook op mijn gps-apparaat heb gezet. Dat is even spannend, maar ik zoom uit en zie dat het wel is aangepast. Om 18:07 vertrekt de bus en volgens mijn berekening zal ik ongeveer rond 18:00 aankomen bij de halte. Uiteindelijk geeft het klokje op mijn telefoon precies dat tijdstip aan als ik de laatste stappen van mijn wandeling heb gezet. De bus heeft een minuut vertraging, maar dat is niet erg. De halte staat naast de weg waar auto's hard overheen rijden, dus ik ga aan de andere kant van de halte in het gras zitten totdat de bus komt aanrijden. Ik stap in en via Grolloo brengt de bus mij naar station Assen.

13:14 Schitterend uitzicht
De eerste trein vanaf Assen brengt mij direct naar Amersfoort. Dat is wel lastig, want ik heb nog geen avondeten gegeten en pas rond 20 uur kom ik in Amersfoort aan. Ik besluit om in Zwolle uit te stappen. Dat kost dan een half uur doordat ik dan op de volgende trein moet wachten, maar dat zij dan maar zo. Mijn trein komt echter vroeg aan waardoor ik 6 minuten de tijd heb voordat deze trein doorrijdt naar Amersfoort. Ik stap uit, loop snel naar de Döner Company die ik inmiddels goed weet te vinden. Binnen twee minuten loop ik terug met een lahmahun in mijn handen en ik kom zowaar op tijd terug om met dezelfde trein verder te reizen. Mijn plekje is inmiddels bezet, maar in de stiltecoupe vind ik nog een lege plek. Hier eet ik mijn eten op en drink ik een blikje cola leeg. Als we bij Amersfoort aankomen moet de trein vijf minuten wachten doordat er onverwacht een autotrein is binnengekomen. Ik heb een vrij grote overstaptijd, dus dat is geen enkel probleem. Uiteindelijk ben ik rond negen uur 's avonds weer thuis.



Statistieken
Afstand:49,3 km
Gemiddelde:5,5 km/h
Bewogen gem.:6,4 km/h
Totaalteller:5184,5 km

De voortgang na 2 dagen

13:47 De combinatie van zon en regenwolken levert een mooi plaatje op
14:02 Het Balloërveld
14:06 Het Balloërveld
15:41 Hunebed D18 bij Rolde
Daags na de wandeling zie ik in het Archeon (Alphen a/d Rijn) hoe een hunebed er vroeger uit zag
16:04 Herfst
20:02 Dankzij deze autotrein staan we minutenlang te wachten bij station Amersfoort

<< Delfzijl-Haren (47km) Grolloo-Pesse (47km) >>