donderdag 22 november 2018

Roots Natuurpad 7-10 Grolloo-Pesse (47km)

10:25
Vooraf had ik de route naar het startpunt al gepland, maar daags voor de wandeling blijkt de eerste trein naar Amersfoort niet te rijden. Die heb ik wel nodig, want doordat ik vandaag op een doordeweekse dag reis, moet ik bij NS inchecken voordat de spitsperiode begint. Dat gaat niet lukken als ik eerst met Connexxion naar Amersfoort moet reizen. Gelukkig is er een alternatief via Arnhem. Die vertrekt een half uur later, maar dan kan ik bij de start gelijk inchecken bij NS zodat ik met mijn dagkaart door de spits mag reizen.

Ik stap de trein in en een paar minuten later vertrekt deze naar Arnhem. De reis gaat nu via vrij strakke overstappen, dus ik moet nog zien of dat allemaal goed gaat. In de trein is het rustig, totdat bij Deventer ineens de halve stad lijkt in te stappen. Bij Olst staat de trein vijf minuten langer stil doordat een deur niet wil sluiten. Mijn eerstvolgende overstap is om 7:45 op station Zwolle, maar dat gaat nu heel lastig worden. Tegen beter weten in loop ik bij Wijhe vast naar het balkon, maar als de trein Zwolle binnenrijdt, is de intercity naar Assen allang vertrokken. Een vol uur wachten op station Zwolle staat mij nu te wachten.
10:30 Nabij Radio Sterrenwacht

Om de tijd te doden pak ik de sprinter van 7:54 naar Assen, maar doordat ik de bordjes op het station verkeerd interpreteer, mis ik bijna nog die trein. Terwijl de conducteur al klaar staat met zijn fluitje, ren ik de trein in. Door vast naar Assen te reizen met een langzamere trein, verklein ik de lange wachttijd van een uur naar 48 minuten. Nog steeds vervelend, want door een defect bij een treindeur kan ik nu pas om 9:53 met de wandeling beginnen. Dit is de tweede keer in mijn wandelcarrière dat ik een uur vertraging heb rond Assen. Het betekent dat ik een uur later klaar zal zijn met de wandeling en dus ook een uur langer in het donker door het Dwingelderveld zal moeten lopen.
10:46

Op station Assen stuur ik een bericht naar een vriend die onlangs naar Assen is verhuisd. Hij haalt me met zijn fiets op. Bij hem drinken we wat en kletsen we even gezellig bij. Hij brengt me terug naar het station waar ik om 9:31 wegrijd naar mijn startlocatie tussen Grolloo en Schoonloo.

Het is 2°C als ik met de wandeling begin. Voor het eerst heb ik geen afritsbroek mee, omdat ik die toch niet nodig ga hebben. Met hoofdband, sjaal en dunne handschoenen ga ik op pad. Terwijl ik bij het startpunt wacht totdat mijn gps-ontvanger een positie heeft, word ik voorbijgelopen door een stel wandelaars dat dezelfde route lijkt af te leggen. Ik loop grote delen over het Drenthepad en de kans is groot dat zij die route aan het lopen zijn. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ook zij het Roots Natuurpad volgen. Ik zal er niet achter komen, want al vrij snel haal ik ze in en zie ik ze ook niet meer achter me lopen.
10:57 Twee radiotelescopen van Radio Sterrenwacht

Net als altijd probeer ik onderweg geocaches te vinden die langs de route liggen. Inmiddels staat de teller van gevonden caches bijna op 3000 en ik heb gepland om een bezoek aan voormalig Kamp Westerbork als 3000e cache in te plannen. Daar ligt geen fysieke cachecontainer, maar je mag een virtuele cache loggen als je vier aangegeven plekken van het kamp bezocht hebt. De 2998e en 2999e cache zijn vrij snel gevonden, waardoor de virtuele cache bij Kamp Westerbork de 3000e wordt. Ik ben hier in het verleden al vaker geweest, maar het blijft indrukwekkend. Ik loop vanaf de achterkant naar de ingang van het kamp en als ik door het kamp gelopen ben, dan doe ik iets wat de bewoners van het kamp 75 jaar geleden nooit konden doen: de poort uitlopen, vlak voor de commandantswoning rechtsaf slaan en het bos in wandelen...
11:28 Gedenksteen bij Kamp Westerbork

Na ongeveer vijf minuten zie je niets meer van het kamp. Zou hier ergens een grens aangemaakt zijn door de Duitsers zodat de Nederlanders niet bij het kamp konden komen? Vast wel. Ik loop door en besluit om mijn telefoon weer aan te zetten.

De tocht gaat verder richting Hooghalen. Hier passeer ik de spoorlijn waar ik vanmorgen nog overheen reed, maar eerst loop ik door een vakantiepark. Hier hebben wij een aantal jaar geleden een weekend doorgebracht. Het seizoen is voorbij en ik zie diverse mensen die het park onderhouden. Zelf loop ik rechtdoor richting het spoor. In het dorp Hooghalen liggen 5 geocaches, maar om die te bezoeken moet ik 20 minuten extra lopen. Doordat ik al een uur later ben gestart, besluit ik om dat niet te doen. Van de serie vind ik er een die langs de oorspronkelijke route ligt. Inmiddels is het opgewarmd tot circa 5°C en gaan de handschoenen uit.
11:39 De commandantswoning bij Kamp Westerbork

Even voorbij Hooghalen slaat mijn route linksaf. Tussen Grolloo en Hooghalen liep ik naar het westen, maar nu gaat de route richting het zuiden. De 'bocht' zit in het Noorderveld en iets verder passeer ik het Oranjekanaal. Het is heel grijs, de zon komt niet door en daardoor is het ook overdag niet heel licht. Dat is op zich geen probleem, maar daardoor wordt het niet heel warm. Af en toe doe ik mijn handschoenen weer aan.

Origineel zou ik qua tijd op het eindpunt uitkomen tussen twee vertrektijden van bussen in. De 'gemiste' bus zou 15 minuten eerder al vertrokken zijn en de volgende zou over circa 15 minuten aankomen. Ik check de 9292-app om te kijken of dat een uur later ook zo werkt. Dat blijkt zo te zijn. Ik loop goed door zodat ik de achterstand qua terugreis enigszins kan beperken.
12:19

Terwijl het al wat begint te schemeren, loop ik het Nationaal Park Dwingelderveld in. Ik controleer bij de ingang of ik er ook mag lopen na zonsondergang, maar dat blijkt geen probleem te zijn. Dat scheelt weer, zo ben ik niet in overtreding. Halverwege mijn route door het park liggen vijf geocaches, waardoor ik een ander pad uitkies. Doordat ik niet zoveel tijd over heb, besluit ik om slechts 1 van de vijf caches te loggen. De rest loop ik in het donker voorbij.

Ik zie dat ik inmiddels 3 kwartier heb ingelopen op de planning. Hierdoor heb ik feitelijk de hele achterstand ingelopen. In de oorspronkelijke planning had ik op het eindpunt een kwartier wachttijd en door drie kwartier te hebben ingelopen, kom ik ongeveer gelijk met de bus aan bij de halte. Eerst volgt echter nog een aantal kilometers over bospaden. Met de zaklamp loop ik door het bos. Dankzij het licht kan ik goed zien waar ik mijn voeten moet plaatsen. Een bospad is immers niet glad. Een enkele keer zwik ik bijna mijn voet, maar gelukkig valt dat nog mee. Als ik nog een kilometer moet lopen, wil de route mij een weg laten oversteken het bos in, maar ik zie op mijn kaartje dat als ik die weg uitloop, ik bij mijn eindpunt uitkom. Zo kan ik heel makkelijk minuten inlopen en kom ik op tijd bij de bushalte aan om rustig te kunnen kijken aan welke kant van de weg ik moet staan. Na zes minuten stap ik in de bus en zit de wandeldag er weer op.



Statistieken
Afstand:47,3 km
Gemiddelde:5,7 km/h
Bewogen gem.:6,5 km/h
Totaalteller:5231,8 km
De voortgang na 3 dagen

12:33 In vakantiepark Het Hoge Zand bij Hooghalen
12:47 De A28 bij Hooghalen
13:30
13:50
14:56
15:50 Het Dwingelderveld scheidt mij nog van mijn eindpunt
15:54
16:15
17:26 Zo'n sterke zaklamp is in het donker wel zo fijn

<< Haren-Grolloo (49km) Hoogeveen-Dalfsen (49km) >>