zaterdag 3 augustus 2019

Roots Natuurpad 24-27 Winssen-Mariaheide (50km)

9:29
Vanaf Nijmegen brengt de bus mij naar Winssen. Ik stap een halte later uit dan waar ik de vorige keer was geëindigd. Dit scheelt zo'n 600 meter en zo kan ik de eerste meters gebruiken om in Winssen zelf nog een geocache mee te pikken. Vanaf de bushalte loop ik een dikke honderd meter richting de bebouwde kom van Winssen voor de geocache. Na deze gelogd te hebben, loop ik terug richting de halte en vervolg ik mijn tocht over het Natuurpad.

De eerste uren van vandaag zijn een feest van herkenning. Dankzij de 'dag van Druten' tijdens de Vierdaagse van 2016 ben ik al eens eerder door Bergharen en Leur gewandeld. Vandaag is de looprichting andersom. Terwijl we toen over brede wegen naar Druten liepen, loopt het Natuurpad door de natuurgebieden die hier om de dorpen heen liggen. Het geeft een beter idee van wat de omgeving hier te bieden heeft. Af en toe voel ik wat motregen, maar het is de moeite niet waard om ertegen te kleden. Even later gaat het toch wat harder regenen en besluit ik toch om de poncho aan te trekken. Deze houd ik een kwartier aan, waarna het weer opklaart. De rest van de dag zal het droog blijven.

9:50
Aan de rand van mijn kaartje zie ik een grotere woonkern verschijnen en ik weet vrijwel zeker dat dat Wijchen moet zijn. Dat blijkt ook het geval en in tegengestelde richting loop ik nu aan de andere kant langs de ringweg dan dat ik het van de Vierdaagse gewend ben. De route loopt verder naar het zuiden richting de Maas. Eenmaal daar aangekomen zie ik wat bedrijven die langs de dijk staan en die ik herken van de dijk tussen Balgoij en Niftrik. Daar komt de Vierdaagse van Nijmegen op roze woensdag langs en nu loop ik bijna automatisch de dijk op om over de dijk mijn route te vervolgen. Wat ik pas later opmerk, is dat het Natuurpad benedendijks loopt en pas een stuk verderop de dijk op komt. Dat krijg je als je ergens bekend denkt te zijn, dan ga je op automatisme lopen en loop je dus feitelijk verkeerd. Op zich maakt het niet uit, want beide paden lopen in de juiste richting en waar de Vierdaagse de dijk volgt tot aan de spoorbrug, verlaat ik de dijk ter hoogte van de snelweg A50. Ik steek de Maas over en verruil Gelderland voor het Brabantse land.

9:52
De eerste doorkomstplaats in Brabant is Ravenstein en op een poort die naar het oude centrum leidt, staat een citaat van een burgemeester van de stad die uitnodigt tot het nuttigen van Brabants bier. Het tekent de Brabantse cultuur en ik merk aan de winkels met Bossche bollen en de Brabantse vlaggen al snel dat ik in een andere provincie ben aanbeland.

Even voorbij Ravenstein wijk ik af van de route om zo langs een geocache te komen, maar deze kan ik uiteindelijk niet vinden.  Het pad loopt nu door het Herperduin en ik heb er inmiddels alweer dertig kilometer op zitten. De hoogste tijd voor een pauze en bij het eerste bankje dat ik tegenkom, ga ik even zitten om de benen rust te geven.

10:39
Na een paar minuten sta ik weer op en vervolg ik de tocht. Enkele kilometers later passeer ik een toegangsweg voor knooppunt Paalgraven waar de A50 en A59 bij elkaar komen. Ik merk niet veel van het drukke autoverkeer en wandel het natuurgebied De Maashorst binnen. Na een paar kilometer kom ik bij een volgende geocache waarvoor ik op een personeelsparkeerplaats moet zijn. Terwijl ik aan het zoeken ben, komen twee Duitse geocachers aangefietst. Zij vinden de cache nadat ik voor hen de hint heb vertaald.

11:15
De personeelsparkeerplaats is gelegen bij Natuurcentrum De Maashorst. Ik zie hier terrassen staan waar mensen consumpties aan het nuttigen zijn en weet dat daar alleen vergunningen voor worden afgegeven als er minimaal twee toiletten bij geplaatst zijn. Ik was al op zoek naar een toilet, dus dat komt goed uit. Na een korte onderbreking loop ik een kabouterbos in. Op diverse plekken staan kabouters langs de route. Leuk voor kinderen en bij het natuurcentrum hoorde ik een vader er al over praten met zijn dochter.

Mij rest nu nog een kilometer of tien. In deze laatste kilometers liggen meerdere zogenaamde earth caches verstopt. Dit zijn geocaches waarbij niets fysiek is verstopt, maar antwoorden moeten worden gegeven op vragen die betrekking hebben op het landschap waar je je bevindt. Vaak staan de antwoorden op een informatiebord en door deze antwoorden op te zoeken, leer ik gelijk iets bij over de omgeving waar ik loop. Dat vind ik wel fijn, want de gids van het Natuurpad bevat dit soort informatie niet. Daar staat alleen de route in en omdat ik de route al van het internet heb geplukt, heb ik de gids allang een keer doorverkocht.

11:50 Langs de dijk tussen Balgoij en Niftrik
Bij de Bedafse bergen is even niet duidelijk waar ik heen moet. Hier ligt een zandvlakte en ik beklim een heuvel door het mulle zand, om boven tot de conclusie te komen dat ik er omheen had kunnen wandelen. Niet getreurd, want afdalen gaat zelfs in het mulle zand makkelijker dan klimmen.

Ik tel de kilometers af en als ik nog maar een kilometer moet lopen tot de bushalte, houdt ineens de route op het kaartje ermee op. Heb ik nu echt de blunder gemaakt om meer dan 500 routepunten naar de gps te sturen? Het lijkt erop. Dit probleem heb ik al eens eerder gehad tijdens het wandelen van mijn (tot nu toe) enige Kennedymars in september 2015. Toen was de route gepijld, nu moet ik zelf uitzoeken hoe ik verder moet. Gelukkig gaat het maar om een kilometer en kan ik daar ook zonder route wel uitkomen. Bovendien heb ik ruim de tijd want ik heb een half uur wachttijd bij de bus. Voor de vijfde keer vandaag kruis ik de snelweg A50 waarna ik de hoofdweg volg richting de bushalte. Op het eindpunt vind ik nog een geocache, waarna het wachten kan beginnen. Ik heb onlangs de app OVinfo ontdekt. Deze app toont de locatie van bussen en via deze app zie ik dat mijn bus er bijna aankomt. Ik ga bij de halte staan en begin aan de reis naar huis.

12:08 Langs de A50 de Maas over naar Brabant
Op station Nijmegen stap ik uit om wat te gaan eten, maar dat duurt te lang om de aansluitende trein te halen. Geen nood, dan pak ik de trein een kwartier later wel. Terwijl ik op het perron zit te wachten, word ik aangesproken door een blinde reiziger die me vraagt of hij op het juiste perron staat en of de trein er al staat. Ik bevestig en ontken, waarop een medewerker van NS die ernaast staat, vertelt dat de trein is uitgevallen en we nog een kwartier moeten wachten. Hierdoor loop ik een half uur vertraging op en kom ik tegen negen uur aan op mijn eindstation.

Ik voel wat spierpijn in mijn scheenbeenspieren, maar dat ervaar ik als een prettig gevoel doordat ik weet dat de spieren hier wat sterker van worden. Verder heb ik de route probleemloos uitgelopen, terwijl ik een paar dagen ervoor nog een halve liter bloed heb gedoneerd. Dat valt me weer alles mee.



Statistieken
Afstand:50,4 km
Gemiddelde:5,1 km/h
Bewogen gem.:6,2 km/h
Totaalteller:5477,6 km

De voortgang na 8 dagen

12:22 Ravenstein
13:22
13:30
13:38
13:43
13:46 De hei staat in bloei
14:00
16:24 Kabouterbos
17:15 Mul zand
17:29 Bedafse bergen
18:12 De laatste kilometer
18:49 De OVinfo-app toont waar de bus blijft...

<< Hoenderloo-Winssen (50km) Mariaheide-Boxtel (49km) >>