zaterdag 28 september 2019

Roots Natuurpad 27-30 Mariaheide-Boxtel (49km)

9:45 Duits Lijntje
Vandaag vervolg ik mijn wandeling over het Roots Natuurpad. Ik loop van Mariaheide bij Uden naar Boxtel. Op zich niet een heel lang stuk, maar het Natuurpad loopt in een halve cirkel om Boxtel heen en pas daarna zal ik naar het station van Boxtel lopen. Zo wordt het toch een tocht van tegen de vijftig kilometer. De trein brengt mij in Oss, waar ik de bus pak die langs het startpunt van de wandeling komt.

Bij het startpunt herken ik de plek waar ik twee maanden geleden eindigde. Wat ik niet zie, is het pad waar ik volgens de route in zou moeten gaan. Het begin ervan is overwoekerd en ik kies ervoor om een weg in de slaan die parallel loopt aan het wandelpad. Even verderop kruist de weg het bedoelde pad en kan ik alsnog de geplande route volgen. Deze route volgt hier een in verval geraakte spoorlijn die bekend staat als 'Duits lijntje'. Er liggen meerdere geocaches langs dit spoor en ik weet ze op eentje na allemaal wel te vinden.

10:25
Het spoor zorgt ervoor dat ik de eerste zeven kilometer in een rechte streep richting het zuidwesten wandel. In Veghel sla ik rechtsaf en kruis ik de snelweg A50. Direct erna gaat het mis. De volgende doorkomstplaats is Schijndel, maar om langs een aantal geocaches te komen, heb ik de komende kilometers zelf ingetekend op de kaart. Helaas klopt de kaart niet helemaal met de werkelijkheid, waardoor ik een deel de verkeerde kant op ga. Het kost wat moeite om dit te herstellen, maar uiteindelijk kom ik weer uit bij de geplande route. Via verharde wegen wandel is zo verder richting Schijndel. Ik ben niet de enige die die kant op reist; tientallen klassieke vrachtwagens rijden me voorbij. Kennelijk is hier een evenement in de buurt. De vrachtwagens blijven maar komen en pas als ik in Schijndel het dorp in wandel, gaan de vrachtauto's een andere kant op.

10:29 Distributiecentrum van een supermarktketen
Ik had veel regen verwacht vandaag, maar dat lijkt mee te vallen. In Schijndel dreigt voor de tweede keer een bui, maar nog voordat het serieus wordt, is het weer droog. Via de rand van Gemonde loop ik nu richting Liempde, waar ik in mijn tienertijd nog wel eens een weekend doorbracht. Ik herken bepaalde wegen en voordat ik het weet, ben ik bij de A2 aangekomen. Liempde ligt niet ver van Boxtel, maar ik heb nog een kleine twintig kilometer te gaan. Ik loop langs de snelweg wat verder naar het zuiden. Opnieuw dreigt een regenbui. Dit keer zet het wat meer door, maar nog voordat ik mijn poncho over mijn hoofd gooi, is het alweer droog. Het gevolg is dat voor de rest van de wandeling de poncho niet meer in mijn rugzak zit. Ik heb m nu vastgemaakt aan de buitenkant van de rugzak. Op de gps zie ik dat ik steeds dichter bij het eindpunt kom, maar ik heb er niet veel gevoel bij. De omgeving biedt niet veel afwisseling en het station van Boxtel ligt vanaf mijn positie nog voor het dorp zelf. Dit maakt dat mijn gps zegt dat ik nog maar twee kilometer te gaan heb, terwijl ik nog midden in de natuur loop.

10:34 Bijna bij de A50
Op het station van Boxtel heb ik nog zes minuten voordat de trein vertrekt en ik zoek naar eten, maar het enige dat ik vind, is een Domino's Pizza. Dat gaat te lang duren en ik heb er ook geen zin in, dus ik besluit om in 's-Hertogenbosch een langere overstap in te plannen. De oorspronkelijke reis loopt via Utrecht, maar vanaf Utrecht reiden er vandaag geen treinen. Door via Nijmegen te reizen, loop ik niet al te veel vertraging op en heb ik ruim te tijd om aan een avondmaaltijd te komen. In 's-Hertogenbosch is genoeg keuze en mijn inmiddels traditionele lahmacun gaat er goed in. De Döner Company die hier gelegen is, heeft geen zitplek, maar ik merk dat mijn lichaam even helemaal op is. Ik heb eten en drinken nodig en terwijl ik op het eten wacht, drink ik mijn blikje cola al half leeg. Het komt me wat moeite om op te staan en ik leun wat tegen de toonbank als ik aangeef wat ik op mijn Turkse pizza wil hebben. Met de lahmacun in de hand loop ik naar de trein en op een bankje eet ik het broodje op. Ik merk bij de eerste hap al dat de energie terugkomt en als de trein arriveert, is het zwakke moment helemaal verdwenen. Tegen de tijd dat ik op het eindstation uit de trein stap, voel ik niets meer van de lichamelijke pijntjes van vandaag. Het zitten in de trein heeft me goed gedaan; de benen hebben de nodige rust gekregen.



Statistieken
Afstand:48,5 km
Gemiddelde:5,5 km/h
Bewogen gem.:6,3 km/h
Totaalteller:5582,2 km

De voortgang na 9 dagen

11:52 De vrachtwagens veroorzaken de nodige drukte op de weg
12:26
14:28
15:29 De A2 bij Liempde
17:02 Open veld, gelukkig laten de sporen zien hoe de route loopt
17:09 Varens

<< Winssen-Mariaheide (50km) Boxtel-Tilburg (37km) >>