zaterdag 19 oktober 2019

Roots Natuurpad 30-32 Boxtel-Tilburg (37km)

9:11 Net voorbij Lennisheuvel
Ik ben bètatester voor de nieuwe versie van de app van 9292. Hierdoor heb ik regelmatig contact met de mensen van 9292 om feedback te geven. In de avond voordat ik ga wandelen, zie ik dat 9292 een ander advies geeft dan NS zelf. De reis is van station naar station, dus daar kan het niet aan liggen. Door werkzaamheden heeft NS bussen ingezet voor het laatste deel van de route. De NS adviseert om vanaf 's-Hertogenbosch per stopbus naar Boxtel te reizen. 9292 adviseert om per trein naar Eindhoven te reizen en per stopbus terug naar Boxtel. Daarvoor moet ik een half uur eerder uit bed en om alle problemen voor te zijn, sta ik ruim van tevoren op het vertrekstation en pak ik een trein eerder richting Utrecht. Deze trein komt met 8 minuten vertraging in Utrecht aan door gladheid op het spoor. Het is immers weer herfst en waar de winter berucht is voor de automobilist, is ook de herfst dat voor de treinreiziger. Het mag de pret niet drukken, want doordat ik een trein eerder heb gepakt, heb ik de ruimte om die vertraging op te vangen.

9:47
In 's-Hertogenbosch eindigt mijn treinreis en reis ik verder met een bus van NS. Op het station is het onderscheid tussen de snelbus naar Eindhoven en de stopbus naar tussenliggende stations niet helder aangegeven, waardoor periodiek massa's mensen uit mijn wachtrij naar de andere rij lopen als een medewerker heeft verteld dat ze niet in de juiste rij staan. Twintig minuten lang zie ik snelbussen af en aan rijden en eindelijk komt dan de stopbus voorrijden. In de bus wordt de chauffeur die op TomTom naar de stations rijdt, voortdurend gecorrigeerd door reizigers die bekend zijn in de regio. Lijkt mij nogal irritant, en de chauffeur reageert uiteindelijk maar door te zeggen dat ze bussen niet in het centrum willen hebben.

9:50
Om 9 uur stap ik in Boxtel uit de bus. Er staat een overkapping waar reizigers en medewerkers van NS staan en ik ga erbij staan om mijn gps-apparaat aan te slingeren. Die heeft vrij snel een positie en ik vertrek richting Lennisheuvel voor mijn laatste etappe van het Natuurpad van Boxtel naar Tilburg. Het pad loopt officieel tot een kruispunt ergens ten zuiden van Goirle, maar ik had in een eerder stadium al besloten om door te lopen naar het station van Tilburg. Afgelopen week heb ik vervolgens de route wat ingekort en ga ik niet helemaal langs het eindpunt van het Natuurpad.

10:00
Er is een regenachtige dag aangekondigd en het miezert wat bij vertrek. Het duurt echter nog wel ruim tien kilometer voordat ik een poncho en regenbroek aantrek. In die eerste kilometers verlaat ik de bewoonde wereld en loop ik het natuurgebied Kampina in. Hier heb ik ook gelopen tijdens mijn wandeling over het Pelgrimspad. Toen was het een zonnige dag, had ik al tientallen kilometers gewandeld en vond ik hier een mooi rustpunt. Nu ben ik nog fris, is het prutweer en ziet het natuurgebied er grijs uit. Niet alleen door het weer, maar ook doordat de hei is uitgebloeid. Ik loop kilometers lang met de poncho aan en als het niet de regen is die uit de lucht komt vallen, dan zijn het wel de opgespaarde regendruppels die van de boombladeren naar beneden komen die de poncho geen overbodige luxe maken. Het is een wat troosteloze setting, maar gelukkig breekt in de middag het zonnetje door. De poncho en regenbroek gaan in de tas. Dat zorgt er direct voor dat ik me vrijer kan bewegen.

10:34
Ik kruis vandaag tweemaal de A58 en tussen de snelwegen passeer ik Safaripark Beekse Bergen. Eerst loop ik nog anderhalve kilometer extra voor een geocache die ik snel kan vinden. Het is de tweede van drie geocaches die ik vandaag ga vinden. Dat zijn er niet echt veel, maar dat maakt me niet zoveel uit. Ergens ben ik wel blij dat het Natuurpad er bijna op zit en zie ik ernaar uit om weer markeringen in het veld te kunnen volgen bij een officiële wandelroute. Ik verlaat een bos en kom uit bij het Wilhelminakanaal. Aan de overzijde staan huisjes die herkenbaar zijn als horend bij Safaripark Beekse Bergen. Het betreffen vakantiehuisjes; kennelijk kun je bij het safaripark overnachten. Ik volg mijn weg langs het kanaal en zodra zich een mogelijkheid voordoet, steek ik via een brug het kanaal over.

11:31
Ik passeer het safaripark aan de zuidkant en loop nu richting Goirle. Ergens hier sla ik een afslag naar links over die ik volgens het Natuurpad zou moeten nemen. Het eindpunt van het Natuurpad ligt op ongeveer een kilometer van waar ik nu ben. Al dagdromend realiseer ik me bij aankomst in Goirle dat ik zelfs nog een extra stukje heb afgesneden door helemaal geen afslag te nemen en de weg naar Goirle helemaal uit te lopen.

Inmiddels kijk ik op mijn telefoon naar de mogelijke treinreizen van Tilburg naar huis en er blijken twee verschillende routes te zijn die kort na elkaar vertrekken. De eerste ga ik hoogstwaarschijnlijk missen, maar de tweede ga ik wel halen. Als ik voor de tweede keer vandaag de snelweg A58 kruis en Tilburg in wandel, versnel ik een beetje, wetend dat het de laatste kilometers zijn. Als ik op station Tilburg aankom, stap ik direct de trein in richting 's-Hertogenbosch. Daar heb ik een overstap van 18 minuten en dus ruim de tijd om wat te eten. Dat doe ik dus ook. Op het station zit ik rustig te eten, waarna ik in de trein stap naar Utrecht. Ik check de app van 9292 en constateer dat ik in de trein naar Enkhuizen zit, maar volgens de app in de trein naar Schiphol zou moeten zitten. Maakt mij niets uit, want beide treinen komen langs mijn overstapstation Utrecht, maar het is wel een bug waard voor 9292. Denk ik. Totdat ik me realiseer dat ik iets te lang gepauzeerd heb in 's-Hertogenbosch en simpelweg een treintje later heb gepakt. Dat maakt voor de overstap in Utrecht gelukkig niet uit, doordat ik daar nu minder lang hoef te wachten.

12:34
Na het Pieterpad, het Noaberpad en het Pelgrimspad zit nu ook het Natuurpad er helemaal op. In tien dagen ben ik van Delfzijl naar Tilburg gewandeld. Het lijkt zo ver weg, die eerste wandeldag van Delfzijl naar Haren, maar ik heb er goede herinneringen aan.



Statistieken
Afstand:37,5 km
Gemiddelde:5,3 km/h
Bewogen gem.:6,2 km/h
Totaalteller:5619,7 km

De voortgang na 10 dagen

12:46 Een tankstation direct na een parkeerplaats. Het moet niet gekker worden.
13:02
13:40 Vakantiehuisjes bij Safaripark Beekse Bergen
14:35 Hebben ze de leeuwen losgelaten?
15:09 De finishplaats van het Natuurpad
15:31 De A58 tussen Goirle en Tilburg
15:32 Ik ben er! Het Natuurpad zit erop!

<< Mariaheide-Boxtel (49km)