zaterdag 23 november 2019

Friese Woudenpad 2-4 Dokkum-Rottevalle (39km)

9:45 Startpunt bij de watertoren in Dokkum
Na het uitlopen van het Roots Natuurpad is het weer tijd om een nieuwe wandelroute te lopen. Ik heb gekozen voor LAW 1. Die route is verdeeld in drie paden: Friese Woudenpad (LAW1-1), Pionierspad (LAW1-2) en Floris V-pad (LAW1-3). Bij elkaar lopen deze routes van het noorden van Friesland schuin naar het zuidwesten van Nederland om uit te komen bij Bergen op Zoom. Door de streep die deze route over het landschap trekt, wordt deze route ook wel het Diagonaalpad genoemd.

Ik verheug me weer op een wandelroute van Wandelnet. Het Natuurpad was niet in het veld gemarkeerd en ging meer over onverharde paden dan mij lief is. De routes die door Wandelnet worden onderhouden zijn voor mij een mooie mix van verhard en onverhard en ook de markeringen in het veld zijn fijn om snel te kunnen doorlopen. Ik heb de te wandelen route ook wel op de gps staan, maar soms vergeet ik op tijd op het schermpje te kijken en bij het Natuurpad liep ik nog wel eens een stukje verkeerd. Door de markeringen kun je op een kruispunt direct zien waar je heen moet.

9:49 Dokkum
Ik wandel nu weer in het noorden waardoor de eerste zaterdagtrein al voor 6:30 vertrekt. Dat betekent dat ik de 5 nog op de wekker zie staan als ik uit bed stap. Via Amersfoort reis ik naar het noorden en in Zwolle moet ik overstappen omdat de trein waar ik in zit, naar Groningen gaat en ik naar Leeuwarden onderweg ben. In Zwolle wordt ons verteld dat de treindeuren niet direct open gaan omdat er een ander treinstel gaat worden aangekoppeld. Dit bericht wordt even later weer ingetrokken. Als ik eenmaal ben uitgestapt, zie ik dat er toch een treinstel komt aangereden dat ook naar Groningen gaat. Dit treinstel zal ongetwijfeld dus alsnog worden aangekoppeld, maar nu zullen ze dat waarschijnlijk pas doen als de conducteur op het fluitje heeft geblazen. Het maakt mij verder niet uit, want ik zit inmiddels al in de trein naar Friesland.
10:08 Bonifatiusfontein

Ik begeef me nu op onontgonnen terrein. Althans, voor mij. Nooit eerder zat ik hier in de trein en ik kom langs stations waar ik niet eerder langs kwam. Als de trein het eerste Friese station binnenrijdt, roept de conducteur het volgende bericht om: Dames en heren, wat vliegt de tijd! We zijn er alweer: station Heerenveen. De conducteur heeft er kennelijk zin in en ik kan er wel om lachen. De lach vergaat me als ik later op station Leeuwarden de trein verlaat. Ik ben op zoek naar een toilet, maar van de drie toiletten die op dit station aanwezig zijn, zijn er twee afgesloten en kan de sleutel worden afgehaald bij de kiosk die nog niet open is. Het derde toilet is defect. Had ik toch in de trein maar naar het toilet moeten gaan. Ik heb een kwartier wachttijd op de bus, en door dit akkefietje zijn er nog vijf minuten over. Ik loop naar de bushaltes in afwachting op de bus die mij naar Dokkum brengt en ga daar dan maar op zoek naar een toilet.
10:29

De tocht begint in het centrum van Dokkum waar het nog vrij rustig is. Dokkum is de enige van de elf Friese steden waar dit pad doorheen loopt. Het Friese Woudenpad begint eigenlijk bij Lauwersoog met een alternatieve start in Holwerd, maar ik heb gezien dat de twee routes naar Dokkum kunnen worden samengevoegd. Dat levert een mooie wandeling op, maar die stel ik uit totdat ik een keer met een auto naar het noorden kan rijden. Dat zou me drie uur reistijd schelen door de vele overstapwachttijden onderweg met het OV.

11:25 Zwarte Piet in Broeksterwâld
Vandaag dus Dokkum-Rottevalle. In 754 werd Bonifatius hier ergens vermoord maar in 2019 staat er een heus standbeeld van de beste man. Ik maak me al een stuk minder zorgen over de gastvrijheid van de Friezen en met goede moed loop ik het centrum van Dokkum in. Na een paar kilometer wandelen loop ik langs een café en gelukkig is de deur open, ondanks een bord dat zegt dat ze pas om 11:00 opengaan. Het is nu 10:00 uur en ik mag hier gebruik maken van het toilet. Even later vervolg ik mijn weg, niet realiserend dat ik zojuist het punt voorbij ben gelopen waar tijdens de Elfstedentocht de schaatsers hun Dokkumse stempeltje kunnen krijgen.

11:52 De goddeloze singel
Dokkum is niet bijster groot en al snel loop ik de bebouwde kom uit. Ik heb inmiddels al een paar geocaches gevonden. Er liggen er vandaag bizar veel langs de route en de meesten zijn vrij makkelijk te vinden. Bij de start loop ik 50 minuten voor op mijn tijdschema en die voorsprong loopt maar heel langzaam terug. Het loggen van de caches gaat vrij efficiënt en de anderhalve minuut die ik bij een geocache stil sta, loop ik op weg naar de volgende cache grotendeels weer in. Uiteindelijk zal ik vandaag 30 caches vinden waarbij ik ook nog een stuk of vijf caches heb overgeslagen omdat het donker was. Dat komt neer op ongeveer een cache in elke kilometer. Doordat mijn aandacht veel bij de geocaches lag, ben ik vandaag vrij ongemerkt door het Friese landschap gewandeld.

12:00
Vanuit Dokkum loop ik richting Damwâld, een dorpje ten zuiden van Dokkum. Nog iets zuidelijker ligt Broeksterwâld, waar ik op afstand al vrij harde muziek door de straten hoor galmen. Terwijl ik een geocache aan het loggen ben, komt er een busje langs met op de aanhanger een zwarte piet die kennelijk de kinderen als een soort rattenvanger van Hamelen naar het plaatselijke sinterklaasfeest probeert te lokken.

Ik loop nu voor het eerst een wandeling in Friesland en zoals bekend hebben de Friezen hun eigen taal. Ik verbaas me over de willekeur die er lijkt te zijn in de keuze voor de Nederlandse of de Friese benaming van plaatsnamen. Ook zijn er plaatsen die officieel voor de Friese benaming hebben gekozen, maar waarnaar op richtingborden voor fietsers nog de Nederlandse benaming gebruikt is. Doordat de Friestalige bushaltes in de bus naar Dokkum werden uitgesproken, weet ik hoe ik deze Friese namen moet uitspreken en van mensen die mij onderweg groeten, probeer ik te herleiden hoe dat dan anders is dan elders in het land. Er lijkt niet veel verschil te zijn. Mogelijk spreken meer mensen Nederlands dan Fries of spreken ze automatisch Nederlands tegen mensen die ze niet kennen of waarvan ze verwachten dat het geen Friezen zijn. De groet die het meest Fries klinkt, is Moarn, wat me wordt toegewenst door een zestiger die ik onderweg passeer.
12:43

Bij Feanwâlden kruis ik de spoorlijn Leeuwarden-Groningen. Even verderop schat ik het zoomniveau van het kaartje op de gps verkeerd in waardoor ik een verkeerd weggetje insla. Ik merk sowieso dat ik minder op de markeringen let en door het lopen van het Natuurpad meer op de route van de gps ben gaan vertrouwen dan voorheen. Ik loop een stukje terug totdat ik weer een markering zie en loop nu het juiste pad op richting Jistrum.

Na Jistrum kom ik langs het Burgumer Mar. Rond dit meer ligt een geocacheserie die bestaat uit puzzeltjes die ik in de voorbereiding al eens had opgelost. Ongeveer de helft van de caches in deze serie liggen op mijn route en deze probeer ik dan ook te vinden. De caches zijn vrij eenvoudig verstopt en het gebeurt een paar keer dat ik de cache niet snel kan vinden. Dan loop ik direct door, want gezien de moeilijkheidsgraad van de serie is er dan mogelijk iets mis waardoor zoeken geen zin heeft. Bovendien vind ik liever twee andere geocaches dan dat ik vijf minuten naar een lastige cache zoek. Bij een tweetal geocaches is het logrolletje doorweekt door regenwater en een van de caches hangt in een boom op zo'n 3,4 meter hoogte. Gelukkig ligt er een stevige tak op de grond en met die tak lukt het om de cache naar beneden te halen en weer terug te hangen.
13:41 Jistrum

Inmiddels is mijn voorsprong op het tijdschema geslonken van 50 naar 15 minuten. Als ik in Eastermar aankom, begint het al te schemeren en springt het schermpje van de gps over op nachtweergave. Dat doet het apparaat automatisch als de zon onder gaat, op basis van positie en tijdstip. Ik merk de zonsondergang dan ook eerder op door de gps dan door de duisternis. Doordat ik nu minder ruimte heb in het tijdschema maak ik wat meer haast. Bij een korte pauze trek ik een reflecterend hesje aan en haal ik mijn zaklamp uit mijn rugzak. Helaas blijkt deze lamp bijna leeg te zijn en tegen de tijd dat het echt donker wordt, houdt de zaklamp ermee op. De laatste drie kilometers tot aan Rottevalle loop ik in een rechte streep over een onverhard pad waar het gelukkig niet zo druk is. Door mijn hesje val ik goed op, maar zelf heb ik nauwelijks zicht op het pad waar ik loop. Ik herken lichte en donkere strepen en door een streep te volgen, blijf ik redelijk op het verharde fietspad lopen. Eenmaal in Rottevalle aangekomen kan ik weer profiteren van de straatverlichting en als ik bij de bushalte ben aangekomen, open ik de OVinfo-app om te zien waar de bus blijft. Deze heeft wat vertraging en ik houd mijn hesje aan zodat de buschauffeur mij ziet staan.

14:42 Zoek de geocache
De bus brengt mij in Drachten waar ik moet overstappen op een Qliner die me in Heerenveen zal brengen. In Drachten heb ik 20 minuten overstaptijd en loop ik een cafetaria binnen dat bij de bushalte is gelegen. Ik plaats een vrij grote bestelling in de verwachting dat ik dat wel op tijd op krijg, maar als het lang blijkt te duren, vraag ik waar mijn eten blijft. Uiteindelijk heb ik vijf minuten over om te eten. Ik eet de helft van mijn frietje op en verstop de twee snacks in een papieren zak om deze voorbij de buschauffeur te smokkelen. De Qliner is keurig op tijd, maar door een paar reizigers die geen saldo op hun chipkaart hebben, duurt het even voordat we vertrekken. Ik begin m te knijpen, want op station Heerenveen heb ik niet veel overstaptijd. Gelukkig loopt de bus zijn vertraging onderweg weer in kom ik op tijd aan in Heerenveen. Op het station staat een bus met op de voorkant 'Doetinchem via Overstegen'. Het lijkt me heel stug dat er vanaf Heerenveen een bus naar Doetinchem gaat. Zelf gooi ik mijn afval weg in een prullenbak en zoek ik spoor 3 op, want daar vertrekt straks mijn trein. Het is me een raadsel waar spoor 1 ergens ligt, want op het enige perron dat ik zie, bevinden zich de sporen 2 en 3. Ik smokkel mezelf door de poortjes omdat ik geen zin heb om mijn geprinte dagkaart uit mijn tas te halen en niet veel later vertrek ik in de trein naar huis.



Statistieken
Afstand:39,8 km
Gemiddelde:5,0 km/h
Bewogen gem.:6,1 km/h
Totaalteller:5622,0 km

15:09 Weids uitzicht
15:39 Sinterklaas komt helemaal niet uit Spanje, maar uit Friesland!
15:43
15:48 Eerste vermelding van Rottevalle op de borden
17:36 Rottevalle bij nacht

<< Holwerd-Lauwersoog (44km) Rottevalle-Hoornsterzwaag (41km) >>