zondag 17 mei 2020

Veluwe Zwerfpad 1-3 - Lunteren-Oosterbeek (45km)

8:10 In het Lunterse Buurtbos (I)
Op 21 april werd definitief bekendgemaakt dat de Vierdaagse dit jaar niet kan doorgaan. Dat had ik al wel verwacht, maar ik heb wel op deze berichtgeving gewacht om mijn planning te wijzigen. Ik heb nu de planning aangepast zodat de opbouw qua afstanden richting de Vierdaagse in 2021 klopt. Eerst waren dat wandelingen van zo'n 40 kilometer, maar nu is dat aangepast. Omdat het reizen per trein nog altijd wordt afgeraden, is de planning nog niet definitief. Vandaag wandel ik eerst nog een dagje in de buurt van ons huis over het Veluwe Zwerfpad van Lunteren naar Arnhem.

8:22 In het Lunterse Buurtbos (II)
Voor wandeldagen waarop ik ver van huis ben, koop ik vooraf altijd dagkaarten voor de trein. Er is altijd wel ergens een actie en zo spaar ik al jaren flink wat geld uit. Voor mijn wandelingen in april en mei van dit jaar had ik in maart twee dagretouren gekocht, maar door de Coronacrisis heb ik die wandelingen moeten uitstellen. Van de NS Spoordeelwinkel, waar ik deze kaartjes had gekocht, heb ik coupons gekregen die het hele jaar geldig zijn, waardoor ik de gekochte kaartjes dus alsnog kan gebruiken. Dat is weer een meevaller en een pluim voor de NS.

8:40 In het Lunterse Buurtbos (III)
Vorige maand heb ik gelopen in Nationaal Park De Hoge Veluwe. Die route maakt onderdeel uit van het Veluwe Zwerfpad. Vandaag ga ik etappe 1 van dit streekpad lopen. Maar 1 etappe? Jawel, de eerste etappe van dit pad is maar liefs 55 kilometer volgens de etappe-indeling van Wandelnet. De meeste mensen zullen hem dus niet in een dag lopen en de route komt langs meerdere stations. Voor mij is dit wel een mooie lengte en zowel Arnhem als Lunteren is maar 10 minuten van station Ede, dus ik ga vandaag wel met de trein reizen. En omdat ik twijfel of ik de hele afstand ga lopen, start ik in Lunteren. Dan kan ik zowel in Wolfheze als in Oosterbeek eventueel stoppen met de wandeling als de afstand toch te veel blijkt.
Update: de etappes zijn beslist door Nivon. Er is een nieuwe lijst van etappes. Deze wandeling is etappes 1-3. Alleen de route tussen Arnhem en Oosterbeek heb ik van etappe 1 niet gelopen.

9:02
Met de eerste trein van de dag reis ik van Ede naar Lunteren. Over een maand zijn mondkapjes in het openbaar vervoer verplicht en ook al adviseren de vervoersbedrijven nu al om ze te dragen, zie ik vandaag niemand met een mondkapje op. Na zo'n tien minuten stap ik in Lunteren uit de trein en op het perron zet ik de gps-ontvanger alvast aan. Nadat ik ben uitgecheckt start ik met de wandeling en direct vanaf het station loop ik het Lunterse Buurtbos in. Ik zie nog geen markeringen van het Veluwe Zwerfpad, maar het lijntje op mijn gps-ontvanger leidt me de weg. Ik moet hier goed uitkijken dat ik het juiste pad blijf volgen, want dat is op veel punten niet heel duidelijk te zien. Het is best een mooi bos en op het vroege tijdstip is er verder niemand te bekennen. Na het Lunterse Buurtbos volgt het Wekeromse Zand en ik vraag me af of ik hier door het zand moet lopen. Dat blijkt gelukkig mee te vallen en met de zandvlakte aan de horizon vind ik hier de eerste twee geocaches die ik vandaag tegenkom.

9:04 Het Wekeromse Zand
Na zo'n tien kilometer wandelen kom ik aan bij de Apeldoornseweg die Ede met Apeldoorn verbindt. Hier start jaarlijks in oktober de Pegasuswandeltocht waarbij je 10, 20 of 30 kilometer kan wandelen en met militaire voertuigen wordt teruggebracht naar de start. Ik volg de route van de Pegasustocht richting Planken Wambuis en waar de Pegasustocht afbuigt richting de Ginkelse Hei, gaat het Veluwe Zwerfpad hier rechtdoor richting restaurant Planken Wambuis. Ergens halverwege dit pad ligt een geocache en ik besluit hier even te pauzeren. Bij een bankje zit een man van het uitzicht te genieten en als ik op het bankje ga zitten, raken we aan de praat. Zo kan ik aftasten of hij bekend is met geocaching en of hij iemand is die de geocache zou weghalen als hij de locatie zou kennen. Dat blijkt niet aannemelijk en zo weet ik toch de cache te loggen, waarna ik het bos verlaat en een stukje over open veld ga lopen. Over het zandpad loopt een groep ruiters te paard. Ik haal ze in en zie dat de paarden die hier achter de hekken staan, nieuwsgierig naar hun soortgenoten komen kijken. Als ik bijna bij de N224 ben, kom ik een paar wandelaars tegen die vragen of ik er bekend ben. Ze willen een wandelroute van acht kilometer lopen, maar weten niet welke markering ze moeten volgen. Ik weet het ook niet en vertel ze dat ze in ieder geval niet de geel/rode markering moeten volgen, want dan duurt het nog ruim honderd kilometer voordat ze weer bij de auto zijn. Ze hebben hun auto langs de N224 geparkeerd. Dat vind ik merkwaardig, want alle parkeergelegenheden langs die weg tussen Arnhem en Ede waren onlangs afgesloten om drukte in de bossen te vermijden. Kennelijk is die afsluiting niet meer nodig en dat blijkt ook wel als ik bij restaurant Planken Wambuis aankom. Ik loop erheen om te kijken of ik mijn water kan aanvullen, maar het restaurant is dicht en een buitenkraantje is afgesloten. Op de parkeerplaats staat een waarschuwingsbord vanwege Corona, maar dit bord is afgekruist en een ander bord dat langs de weg staat, is weggedraaid zodat het niet meer zichtbaar is voor automobilisten.

9:40 Paardentrailers langs de weg
Ik loop verder richting de A12. Nadat ik onder de snelweg ben doorgelopen buigt de route af richting het westen, terwijl Arnhem juist naar het oosten is. Ik loop langzaam richting de spoorlijn en ik moet nog een kilometer langs het spoor lopen voordat ik de spoorweg kan oversteken. Deze kilometer loopt over mul zand, maar gelukkig is er een paadje ontstaan in de hei tussen het zandpad en het spoor. Zo kan ik iets comfortabeler richting de overgang lopen. Als ik zover ben, steek ik het spoor over en neem ik plaats bij een van de picknicktafels die hier staan. Ik heb pijnlijke voeten en heb zo'n 20 kilometer te gaan, dus ik besluit om de hielen af te tapen.

9:58 Bij de Apeldoornseweg
De tocht loopt verder richting Quadenoord langs het Renkums Beekdal. Een schitterende omgeving, al valt het me op dat hier niet de mooiste route is gekozen. Ik steek de Bennekomseweg (N782) over, ook al geeft de markering in het veld aan dat ik deze weg hier moet volgen richting Renkum. Zou de route hier zijn verlegd? Ik heb geen idee, maar besluit om de route op mijn kaartje te volgen. Zo kom ik langs het bezoekerscentrum Renkums Beekdal. Hier kan ik mijn watervoorraad aanvullen en dat was ook wel nodig, want na 40% van de wandeling te hebben gelopen, ben ik al door 50% van mijn water heen. Ik bekijk het terras waar mensen aan tafeltjes zitten te eten en te drinken en begeef me richting de ingang. Ik zie dat de toiletten zijn afgesloten en dat er bij de ingang een balie is gemaakt waar een medewerkster zit die de klanten bedient. Zo kan er niemand naar binnen, maar kunnen ze wel open. Ik wist niet dat dit al mocht, maar ben er wel blij mee, want als ik vraag of ik mijn drinkflessen kan bijvullen, wijst ze naar een buitenkraantje waar water voor de honden kan worden getapt. Mijn bidons passen er ook onder en zo tank ik 75cl water voordat ik mijn tocht vervolg.

10:14
Ik loop nu richting Wolfheze en begin te merken dat mijn benen het steeds zwaarder krijgen. Voorlopig is dat geen probleem, maar omdat ik vooraf al twijfelde of ik niet tot Oosterbeek zou moeten lopen, speelt die gedachte ook nu wel door mijn hoofd. In Wolfheze kan ik ook op de trein stappen, maar dat is nog niet nodig en als ik bij het station aankom, loop ik de drukte bij het terras voorbij, waarna ik vlak voor het stationsgebouw rechtsaf sla richting de A50.

10:23 Ruiters op de hei
Jaren geleden ontdekte ik het lopen van langeafstandspaden door een serie geocaches met de naam 'Dwars door Gelderland'. Deze geocaches vormden een wandeling van Hierden (bij Harderwijk) tot aan 's Heerenberg. Hierbij werden delen van bestaande wandelroutes gebruikt en dat blijkt ook hier, want vanaf Wolfheze loop ik alleen nog over wegen waar ik ook toen al eens liep en na die tijd ook wel vaker ben langsgekomen. Zo ook een paar maanden geleden, toen ik op en neer naar het Openluchtmuseum was gewandeld. Net als toen, zal ik ook nu de A50 oversteken over het ecoduct dat hier is gemaakt. Aan de andere kant van het viaduct is het best druk met wandelaars en zo loop ik langs de Wolfhezerbeek langs de Wodanseiken waarbij ik vrij vaak ruimte moet krijgen of geven op smalle plekken. Gelukkig doet iedereen die ik vandaag tegenkom, er goed aan mee en het geeft leuke reacties. Mensen bedanken je heel vriendelijk als je even in de berm blijft wachten en ik doe hetzelfde als mensen dat voor mij doen.

11:13 Rechts afslaan naar restaurant Planken Wambuis
Bij het Bilderberghotel steek ik de Wolfhezerweg over en volg ik dezelfde route als een paar maanden terug. Ik merk dat ik vaker behoefte heb aan rustpauzes en net als ik op zoek ga naar een bankje en voel dat mijn benen mijn lijf bijna niet meer kunnen dragen, zie ik een klimmetje voor me opdoemen. Tja, when the going gets tough, the tough get going, dus met mijn laatste krachten loop ik omhoog. Eenmaal boven ga ik toch maar ergens op een verhoging zitten om even bij te komen. Dat duurt een paar minuten, waarna ik verder loop naar Oosterbeek. Ik besluit het bijltje erbij neer te gooien. Op zich voel ik me inmiddels wel weer wat beter, maar ik ben niet vergeten hoe dat iets eerder was en het is vandaag zondag; morgen moet ik weer aan het werk. Door nu al te stoppen, heb ik nog wat aan mijn avond en zo komt op station Oosterbeek een vervroegd einde aan mijn wandeling.



Statistieken
Afstand:46,0 km
Gemiddelde:5,2 km/h
Bewogen gem.:6,4 km/h
Totaalteller:5853,0 km

11:43 Afgekruist informatiebord over Coronamaatregelen
12:03 Onder de A12 door
12:38 Over de hei richting de spoorwegovergang
13:11 Renkums Beekdal
13:39 De schuren van de drie zusjes... #geocaching
13:41
14:00 Even lekker over asfalt lopen
15:04 Bij Wolfheze richting de A50
15:23 Het ecoduct Wolfhezerheide
15:49
16:35