zondag 7 januari 2024

Ede-Arnhem (24km)

11:21 De beeldentuin bij Quadenoord
Daags na mijn wandeling over de GR5 van Diekirch naar Berdorf loop ik met mijn dochter een trainingsroute van station Ede-Wageningen naar station Arnhem. Inmiddels lopen we alweer 24 kilometer en we rijden rond half tien naar het station, waar we met de wandeling starten. Na 20 meter lopen realiseer ik me dat we de OV-chipkaart van mijn dochter niet hebben meegenomen. We lopen terug en halen deze pas thuis weer op, waarna we opnieuw naar de P+R van station Ede-Wageningen rijden.

12:51 Tussen Wolfheze en Oosterbeek
We beginnen opnieuw met de wandeling en zetten direct een goed tempo in. Het is koud, zo rond het vriespunt, en door wat sneller te lopen, warmen we ook sneller op. Ik maak kennis met het nieuwe spoorwegviaduct, even ten oosten van het nieuwe station Ede-Wageningen dat nog in aanbouw is. Het viaduct ligt er al even, maar ik was hier al vrij lang niet meer geweest. De oude spoorwegovergang is opgeheven en dat is qua veiligheid een goed idee geweest.

12:56
We lopen langs het spoor richting Wolfheze, maar nadat we de A12 zijn gekruisd, slaan we bij de vijfsprong de tweede weg rechtsaf richting Renkum. Onderweg zet mijn dochter ineens een tempoversnelling in en het duurt even voordat ik het tempo ook te pakken heb. Ik vraag haar hiernaar en informeer of ze zich hier goed bij voelt, ook gezien de nog af te leggen afstand. Ze verzekert me dat dit goed zit en we blijven het hoge tempo aanhouden. Als we bij de beeldentuin bij Quadenoord aankomen, hebben we een gemiddelde wandelsnelheid van 6,2 km/h. Bij de beeldentuin nemen we een korte rust voor een foto. Lange rusts zijn geen optie met deze lage temperaturen, want voordat je het weet, ben je te ver afgekoeld. Als we na 8 kilometer in Renkum aankomen, zien we hier een horecagelegenheid waar we binnen kunnen zitten, maar we verwachten in Renkum of Heelsum nog wel meer horeca en willen eigenlijk pas na 10 kilometer rusten. We lopen door, maar achteraf blijkt dit de enige plek langs de route te zijn waar we binnen terecht kunnen voor een warme rustpauze.
14:45

In Heelsum lopen we via het kerkje op de heuvel langs de A50 in noordelijke richting. Via het ecoduct lopen we over de A50 en we volgen vanaf hier een stukje van het Veluwe Zwerfpad tot in Oosterbeek. In Oosterbeek begint het profiel van de route wat omhoog te lopen, maar mijn dochter blijkt net zo'n klimmer te zijn als ik. We hebben een lekker tempo en halen voortdurend andere mensen in. Ook bij klimmetjes van 3-4% lopen we een stuk sneller dan anderen naar boven. Uiteindelijk lopen we ongemerkt Arnhem binnen en op het schermpje van het gps-apparaat zie ik twee spoorlijnen samenkomen. Na die samenkomst moet het station volgen en de milestone-waypoints die ik op de kaart heb gezet, bevestigen dit beeld. Ongeveer 4,5 uur na onze start, komen we aan op station Arnhem. Nadat we de wandeldata hebben opgeslagen stappen we het warme station in en halen we een frietje bij de Smullers. Als we naar de treinen lopen, is de intercity net vertrokken, maar een paar minuten later vertrekt er een sprinter die ons terugbrengt naar het station waar we vanmorgen zijn gestart.




Statistieken
Afstand:23,2 km
Gemiddelde:5,2 km/h
Bewogen gem.:5,7 km/h
Totaalteller:8180,9 km
<< Barneveld-Ede (21km) Arnhem-Dieren (25km) >>