zaterdag 16 april 2022

LAW5 Nederlands Kustpad - Appingedam-Baflo (46km)

9:56 Groningse vlag met hint naar aardbevingen
Twaalf maanden geleden ben ik gestart met het Kustpad. Ik heb destijds voor dit pad gekozen omdat het die dag in heel Nederland regende behalve in Groningen. In de tussentijd heb ik het Nederlandse en het Vlaamse deel van de GR5 gewandeld. Nu de GR5 de Ardennen is genaderd en lange afstanden wandelen daar niet haalbaar is terwijl ik trainingskilometers nodig heb voor de Vierdaagse, pak ik de draad van het Kustpad weer op in Appingedam.

10:38 Even wachten op de trein...
Met de eerste trein van de dag reis ik naar het noorden, maar tussen Zwolle en Meppel rijden geen treinen door werkzaamheden. Er zijn bussen ingezet en in een touringcar rijden we over de A28 naar Meppel. We passeren verzorgingsplaats Dekkersland, waar ik vorig jaar nog was gestopt om de elektrische auto bij te laden bij de Shell. Inmiddels is hier ook een Fastned verrezen waardoor de duurste auto's nu met 300 kW kunnen laden. Extra voordeel is dat het laadpunt op afstand zichtbaar is, terwijl je bij Shell maar moet afwachten of er ook geladen kan worden, al zijn daar tal van handige apps voor.

11:29
In Meppel loop ik op mijn gemak naar het station in de veronderstelling dat ik hier ruim een kwartier moet wachten, maar dan zie ik een vrouw naar een trein rennen. Die trein ga ik nooit meer halen, maar als ik in de volgende trein zit, ontdek ik dat het me geen vertraging oplevert, want de trein naar Appingedam rijdt slechts een keer per half uur. Als ik de vorige trein gehaald had, dan had ik 15 minuten langer moeten wachten bij de volgende overstap.

12:18
In Appingedam loop ik van het station naar het Kustpad en in dit korte stukje passeer ik twee plekken waar je een elektrische auto kan opladen. Vorig jaar stond ik nog op een plein in het centrum geparkeerd, maar ook hier is in een jaar veel gewerkt aan een betere laadinfrastructuur. Zo merk je steeds meer dat elektrisch rijden de toekomst is.

In de omgeving van Appingedam liggen veel geocaches een doordat ik ze allemaal probeer te vinden, loop ik al snel achter op mijn tijdsschema. Ik maak me er niet zo druk om, want ik weet dat er in het vervolg van de route niet zoveel caches liggen. Bovendien loop ik wat harder dan de geplande snelheid. Daardoor kan ik per kilometer ongeveer 1 minuut inlopen op het tijdschema. Ik speel met de achterstand door af en toe te rusten en hier en daar langs een geocache te lopen. Als ik nog 11km te gaan heb, is de achterstand bijgehaald en begin ik een voorsprong op te bouwen.

12:30 Aardbevingsbesendig bouwen
Het Kustpad brengt me vandaag in het hart van het Groningse aardbevingsgebied. Ik loop langs Loppersum en Zeerijp, namen die ik helaas herken van het aardbevingnieuws. Ongemerkt passeer ik het dorpje Doodstil. Ondanks dat de gids een foto heeft van een plaatsnaambord van deze opmerkelijke plaatsnaam, komt het Kustpad er niet doorheen.

Ik loop vandaag een kleine 50 kilometer nadat ik de afgelopen maanden in België respectievelijk 30 en 20 kilometer heb gewandeld. Ik hoop vandaag flinke spierpijn te krijgen, zodat mijn lichaam kan werken aan de nodige spiergroei. Na 10 kilometer voel ik al wat pijntjes opkomen, maar dat is nog geen reden tot zorg. Ik loop gestaag verder en blijf vrij lang in mijn jasje lopen. Er is een aangename temperatuur, maar de wind zorgt ervoor dat de gevoelstemperatuur wat lager is. Na zo'n 20 kilometer gaat het jasje uit en loop ik verder met twee shirts en een overhemd aan.

12:31 't Zandt
Onderweg zie ik een poes naar me toe lopen en ik maak een lokgeluidje. Het beest lijkt op een van onze eigen katten en ook het gedrag lijkt identiek. De kat laat zich aanhalen, maar heel lang blijf ik dit niet doen, want ik loop nog altijd achter op schema. Enkele kilometers verder komt een hond naar me toe en ook dit dier wordt maar al te graag aangehaald.

Ik passeer een openbaar toilet en word aangesproken door iemand die muntjes van 10 cent nodig heeft. Toevallig heb ik wel wat kleingeld bij me en zo kunnen deze mensen ook weer verder.

Ik sta op het punt om mijn overhemd uit te doen, maar besluit dat toch te laten. Het lijkt me er toch net iets te koud voor. Pas in de laatste vijf kilometer krijg ik het zo warm, dat ik de ritsen van mijn broekspijpen half openrits, zodat de lucht langs mijn benen stroomt. Ik vind het niet de moeite meer om mijn overhemd uit te doen.

In de laatste twee kilometer loop ik nog door twee dorpen. Inmiddels weet ik wel dat ik de trein ga halen en met een gevoel van licht overbelaste beenspieren loop ik de laatste meters naar het station van Baflo.

12:52 In het aardbevingsgebied
In de trein naar Groningen gaat mijn lijf in de herstelstand terwijl een trompettist in mijn coupé furore maakt bij een groep jeugdige reizigers. Het is best gezellig, maar het duurt even voordat ik de energie heb om erom te kunnen lachen. Op station Groningen help ik deze man met uitstappen. Hij zit in een brommobiel en heeft meerdere attributen bij zich voor een optreden in Hoogezand of Sappemeer. Dat weet hij zelf ook niet precies. Ik neem aan dat hij bij het station Hoogezand-Sappemeer gaat worden opgehaald.

13:28 De N46
Ik reis verder naar Meppel en heb nog geen tijd gehad om wat te eten. Ik besluit daar in Zwolle wat aan te doen, desnoods ten koste van een aansluitende trein. Uiteindelijk blijkt de bus me tien minuten eerder dan gepland af te zetten in Zwolle, waardoor ik 20 minuten heb om te eten. Ik bestel een lahmacun en nog voordat de trein naar Amersfoort is vertrokken, heb ik die alweer opgegeten.

In de trein van Amersfoort naar Ede loopt een irritante dronken kerel door de trein. Dit, en de drukte, zijn voor mij vaak reden om niet via Arnhem, maar via Amersfoort te reizen op zaterdagavond. Helaas werkt dat dit keer niet zoals gewenst, maar dat is hopelijk een incident.



Statistieken
Afstand:46,9 km
Gemiddelde:5,6 km/h
Bewogen gem.:6,2 km/h
Totaalteller:6874,6 km

De voortgang na 4 dagen
   
13:57 Schelpenpad

15:46

16:11

16:17

17:04

18:05

18:07

<< Bad Nieuweschans-Appingedam (48km) Baflo-Holwerd (62km) >>