maandag 20 juni 2022

LAW5 Nederlands Kustpad - Baflo-Holwerd (62km)

5:38 Eerste trein van de dag
Een maand voor de Nijmeegse Vierdaagse plan ik altijd twee dagen achter elkaar om een laatste training te lopen. Dit jaar plan ik 120 kilometer. Vandaag loop ik van Baflo naar Holwerd. Daar kan ik overnachten. Morgen loop ik verder naar Harlingen. Daar kan ik dan weer de trein pakken om naar huis te reizen. De afstanden zijn wat langer dan nodig, maar dat vind ik geen probleem. Met de eerste trein van de dag reis ik naar het noorden. Op station Amersfoort stap ik over op de intercity naar Leeuwarden, maar omdat deze overstap maar drie minuten is, heeft NS de overstap enkele jaren geleden zelfs uit de reisplanner gehaald. Voor mij is het primair zaak om voor 6:35 om te checken van Connexxion naar NS, zodat ik met korting naar het noorden reis. Na 6:35 start de spitsperiode waardoor mijn Dal Voordeel-abonnement niet geldig is. Gelukkig komt de trein op tijd aan waardoor zowel het omchecken als het halen van de aansluitende intercity geen probleem is. Na een sprintje kom ik aan bij de trein naar Leeuwarden om te ontdekken dat het nog twee minuten duurt voordat deze trein het station verlaat. Achteraf ontdek ik dat omchecken naar een andere vervoerder in de spits geen invloed meer heeft op je korting als je met NS Flex reist. Het tijdstip waarop je bij de eerste vervoerder incheckt bepaalt je korting gedurende de hele reis.

8:38 Bijna in Baflo
In Zwolle stap ik over op de intercity naar Groningen. Eenmaal daar aangekomen, loop ik naar het perron waar mijn laatste trein voor vandaag vertrekt. Ik zie een trein staan, maar ik heb de indruk dat dit niet de juiste trein is en dat mijn trein nog moet komen. Ik wacht rustig af, maar een paar minuten voordat mijn trein moet vertrekken, is de trein die er staat nog altijd niet weg. Ik kijk nog eens in de app en op het enige informatiebord dat hier bij dit spoor staat en zie toch echt Baflo op het bord staan. Ik stap snel in voordat de trein vertrekt en zo kom ik toch keurig tegen kwart voor negen aan in Baflo.

8:50 Glasvezelkabels midden op straat
Door de straten van Baflo vind ik mijn weg naar het westen. Baflo wordt kennelijk aangesloten op het glasvezelnetwerk en het valt me op dat de straten er hier een stuk slordiger uitzien dan waar ik woon, waar nu ook glasvezel wordt aangelegd. De oranje kabels komen midden op straat uit de grond waardoor het verkeer er gewoon overheen rijdt. Ik vind het sowieso raar om een kabel midden op straat te laten eindigen, maar de installateurs hebben er vast wel een goede reden voor.

9:06
Ik volg de weg die langs het Kanaal Baflo-Mensingeweer loopt. Dit kanaal ben ik in 2015 gepasseerd toen ik mijn eerste dag van het Pieterpad liep. Zeven jaar geleden liep ik hier ook een tweedaagse wandeltraining voor de Nijmeegse Vierdaagse; toen van Pieterburen naar Sleen over het Pieterpad. Dit jaar dus van Baflo naar Harlingen maar na vier kilometer loop ik een halve kilometer samen op met het Pieterpad. Een bord langs de weg waarschuwt voor een stremming bij een sluis en ik hoop maar dat ik daar geen last van heb. Gelukkig blijkt dat ook het geval te zijn.

9:26 Afsluiting?
De batterijen in mijn gps-apparaat blijken leger te zijn dan ik had verwacht. Ik vervang ze door reservebatterijen, maar ook die blijken al bijna leeg te zijn. Wellicht heeft thuis iemand lege batterijen in het doosje gedaan waar volle batterijen inzitten, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Gelukkig heb ik nog twee batterijen bij me en die zijn wel helemaal vol. Zo ben ik binnen tien kilometer door al mijn reservebatterijen heen en met deze twee volle batterijen ga ik Harlingen niet halen. Ik zal onderweg dus nieuwe batterijen moeten kopen en in de voorbereiding had ik al gezien dat ik in deze 120 kilometer maar liefst 1 supermarkt tegenkom en dat gebeurt al na 14 kilometer in Leens. Met vier nieuwe batterijen op zak weet ik dat dat risico gedekt is en loop ik verder over het Kustpad.

10:47 Duiventil
Het tempo zit er goed in en de eerste geocache die langs de route ligt, ligt pas na ruim dertig kilometer bij Moddergat, in Friesland. Hierdoor pauzeer ik veel minder dan anders en loop ik al snel een half uur in op de geplande wandelsnelheid. Doordat ik vandaag geen reisplannen meer heb en op mijn eindpunt ga overnachten, is deze tijdsplanning niet zo relevant, maar ik wil wel een beetje op tijd aankomen in Holwerd zodat ik nog een redelijke nacht kan maken. Na 20 kilometer lopen neem ik even een korte rustpauze. Zes kilometer later doe ik dat opnieuw bij een zitplek op een dijk. Terwijl ik daar zit, komen twee fietsers me tegemoet. Zij willen naar Lauwersoog, maar de weg was geblokkeerd vanwege een militaire oefening. Lekker dan. Ik besluit om zelf poolshoogte te nemen en als ik bij de Marnewaard aan kom, blijkt het terrein met hekken te zijn afgesloten. Nu kan ik wel over een hek stappen, maar als er borden bij staan over schietgevaar met woorden als levensgevaarlijk, dan lijkt me dat niet zo'n strak plan. Ik wijk af richting de enige mogelijkheid die ik hier heb en dat is rechtsaf, richting de Waddenzee.

11:15
Na 2,5 kilometer kom ik aan bij de Waddenzee en zojuist zag ik enkele militaire voertuigen vertrekken. De weg langs de Waddenzee blijkt ook deel van het oefenterrein te zijn en bij de ingang is het hek dicht en staat er opnieuw een waarschuwingsbord over schietgevaar. Als er een rode lamp brandt of een rode vlag hangt, is toegang verboden. Ik kijk heel goed maar zie beide objecten niet en besluit langs het hek door de voetgangersopening het terrein te betreden. Achteraf blijkt in de wandelgids te staan dat deze weg te allen tijde veilig is, zolang je het asfalt maar niet verlaat, maar dat weet ik op dit moment nog niet.

12:07
Na 37 kilometer lopen kom ik dan eindelijk aan in Lauwersoog. Hier wil ik even wat uitgebreider lunchen, want in Holwerd is alle horeca op maandag gesloten, dus een wat uitgebreidere lunch kan zeker geen kwaad. Ook in Lauwersoog is op maandag van alles dicht, maar gelukkig is er nog een restaurette open waar ik een portie friet en een gehaktbal bestel. Zo vul ik wat tekorten aan en loop ik met frisse moed verder naar Friesland. Bij de R.J. Cleveringsluizen passeer ik de provinciegrens en ik weet nog van een paar jaar geleden dat nu een saai lang stuk volgt. Ik besluit om langs de zeezijde te gaan lopen en word getrakteerd op een schitterend uitzicht. Rechts zie ik de boot naar Schiermonnikoog langsvaren en links zie ik een overvloed aan watersporters genieten van de harde wind. Diezelfde wind dwingt mij om met een hand voortdurend mijn petje vast te houden en de wind is op den duur niet meer zo aangenaam. Als ik het Lauwersmeer voorbij ben en er weer een mogelijkheid is om over een verhard pad naar de andere kant van de zeedijk te lopen, besluit ik dat dan ook te doen.

13:18 Afgesloten! Dat wordt omlopen...
In mijn hoofd is de volgende doorkomstplaats Moddergat. Moddergat ken ik van naam door de televisieserie Man-bijt-hond, maar eerst kom ik nog door het plaatsje Paesens. Dorpjes vlak langs de kustlijn zijn een welkome afwisseling van de weg die binnendijks langs de zeedijk loopt. In Wierum stop ik even voor een geocache, maar word ik aangesproken door een meisje van een jaar of drie die wil weten wat ik doe. Ik leg uit dat ik een lange wandeling aan het maken ben maar heb geen idee welke plaatsnamen dit jonge meisje al kent. Ze vraagt of ik uit Dokkum kom wandelen, maar ik zeg dat ik in Baflo ben gestart, een dorp in Groningen, heel ver weg. Als het meisje met haar moeder verder loopt, kan ik rustig de geocache loggen. Het lopen gaat imiddels al wat minder soepel en het is vooral de zware rugzak die me parten speelt. De tas is wat zwaarder dan anders, doordat er een extra setje kleding en avondeten in zit. In de B&B waar ik ga overnachten, kan ik mijn eigen eten opwarmen in een klein keukentje, maar dat eten moet ik nu wel de hele dag bij me dragen.

14:07 Langs de rand van het oefenterrein
Mijn gps-apparaat schakelt automatisch over op een nachtweergave als de zon ondergaat. Iets na vijf uur gebeurt dat dan ook, maar het is nog hartstikke licht! Het is nota bene zo'n beetje de langste dag van het jaar en het gps-apparaat denkt dat het de kortste dag is? Ik snap er niets van, maar loop nu met een minder goed leesbaar schermpje en moet voortdurend de achtergrondverlichting gebruiken want meer stroom vraagt van de batterijen.

14:52 De haven van Lauwersoog met aan de
horizon Schiermonnikoog
Kilometers lang loop ik op paden waar auto's niet mogen komen en waar schapen de grasvelden op de zeedijk begrazen. Poepen en plassen doen ze natuurlijk ook en het asfaltpad wordt door de beesten niet ontzien. Ik probeer de stront een beetje te ontwijken, maar helemaal goed gaat dat niet. Af en toe loop ik even op de zeedijk om ook nog wat uitzicht op de Waddenzee te hebben en een van die keren stap ik vol in de schapenpoep. Zo goed en kwaad als het gaat probeer ik de schoen schoon te maken, maar helemaal schoon lukt me niet. Vanavond maar onder de douche proberen met een koude waterstraal...

15:28 Ik laat Groningen achter me
Na ruim zestig kilometer wandelen loop ik het dorp Holwerd binnen. Op een bankje trek ik mijn schoenen uit en probeer ik nog zoveel mogelijk poep met een vochtig doekje te verwijderen voordat ik de B&B binnenstap. Het voelt alsof het is om me extra te pijnigen, maar de B&B ligt zo ongeveer aan de andere kant van het dorp. Na 61,5 kilometer kom ik aan bij de B&B waar ik gastvrij word ontvangen.

15:31 Tussen de Waddenzee en de Lauwerszee
Het is half negen en ik wil zo snel mogelijk naar bed. Goesting om te eten is er niet meer, dus ik ga snel de douche in. Eerst haal ik de veters uit mijn schoenen en spuit ik de poep van de zolen af. De schoenen laat ik in de doucheruimte drogen. Ik stap zelf onder de douche, leg mijn spullen klaar voor de volgende dag en ga snel slapen.



Statistieken
Afstand:61,5 km
Gemiddelde:5,1 km/h
Bewogen gem.:6,0 km/h
Totaalteller:6977,1 km
De voortgang na 5 dagen

15:35 De boot naar Schiermonnikoog

15:53 Recreatie op het water

17:00 Moddergat

17:07 Dit soort herdenkingsborden kom ik vaak tegen.
Het werken op zee heeft zo z'n tol geëist...

17:19

17:57 Ameland

18:11 Ternaard

19:33 Deze haas bleef rustig zitten

19:47 De haventerminal van Holwerd

20:06 Monument "Wachten op hoog water"

<< Appingedam-Baflo (46km) Holwerd-Harlingen (55km) >>