zaterdag 21 januari 2023

GR12/Floris V-pad: Numansdorp-Steenbergen (41km)

9:37 Knooppunt Hellegatsplein
In de vroege morgen ben ik onderweg naar het station, als ik ontdek dat ik mijn bril niet op heb. In het donker merk ik dat niet zo snel, maar ik besluit terug te fietsen om de bril op te halen. Als ik daardoor de trein mis, is dat vandaag niet zo'n probleem. Uiteindelijk kom ik op tijd op het station en kan ik zelfs de fiets nog in de overdekte fietsenstalling achterlaten.

9:47 Het Hollandsch Diep
Als ik het perron betreed, komt de trein net binnenrijden en met trein, metro en bus reis ik naar de bushalte langs de A29 bij Numansdorp waar ik de vorige keer met mijn wandeling was gestopt. Bij de halte waar ik nu uitstap, ligt een geocache, maar die heb ik de vorige keer al gelogd, dus die laat ik nu liggen. In de eerste kilometers volg ik het traject van de A29 naar knooppunt Hellegatsplein. Ik loop over de weg voor langzaam verkeer, maar op de snelweg zit het tempo er ook niet echt in. Er geldt een maximumsnelheid van 50 km/h en dat heeft denk ik te maken met de gladheid. Kennelijk is het niet goed genoeg gelukt om hier te strooien of om het strooizout in te rijden. Strooizout werkt pas als er voldoende verkeer overheen is gereden en als het in de nacht niet zo druk is, is de weg 's morgens mogelijk nog glad. Dat laatste geldt zeker voor de weg waar ik nu op loop: op sommige stukken glij ik bij elke stap die ik zet een beetje weg en even probeer ik over het gras naast de weg te lopen. Dat is ook geen pretje, want niet egaal, dus schuifel ik verder over de weg. Als ik bij het knooppunt aangekomen ben, kom ik een wielrenner tegen die bijna op de grond valt bij het nemen van de bocht. Ik waarschuw hem dat de weg spekglad is en ontdek dat de weg waar hij vandaan komt, een stuk beter begaanbaar is. Ik blijf de A29 volgen todat ik even voor Willemstad de kans heb om niet langer langs de snelweg te lopen. Dat vonden de makers van het Floris V-pad kennelijk ook een goed idee en zo loop ik over een steil pad het talud af en om niet weg te glijden, houd ik me voortdurend vast aan het hek waarlangs ik naar beneden loop.

9:47 Spekglad op de Haringvlietbrug
In Willemstad loopt de route over de stadswallen. Eenmaal buiten de vesting loop ik langs het later aangebouwde deel van deze plaats. Even verderop zie ik nog meer bebouwing en ik vind dat wel heel ver van Willemstad liggen om er nog bij te horen. Dat blijkt Helwijk te zijn; een plaatsnaam die ik in de voorbereiding niet zo bewust had meegekregen.

Ik loop vandaag veertig kilometer. Normaliter plan ik rond de 50 kilometer in, maar qua aansluiting met het openbaar vervoer komt het beter uit om vandaag na 40 kilometer al te stoppen. Zo kom ik bij mijn volgende wandeling precies bij de Belgische grens uit. Daarnaast vind ik 40 kilometer op zich lang genoeg voor deze tijd van het jaar. Zeker gezien de gladde wegen en korte dagen.

10:16 De Volkeraksluizen
Afgelopen nacht heeft het een paar graden gevroren. Voor vandaag is geen neerslag verwacht en ik heb mijn poncho niet meegenomen. De temperatuur fluctueert vandaag tussen -1°C en +2°C. Ik heb mijn reguliere winterjas meegenomen omdat ik ben overtuigd dat ik geen moment een laagje zal willen uittrekken doordat ik het te warm krijg.

10:54 Willemstad
Na 19 kilometer lopen, kruis ik de Dintel die hier uitmondt in het Hellegat. Een kilometer later loop ik Dinteloord binnen en ik ben nu ongeveer op de helft van de wandeling. Ik ben wel toe aan een rustmomentje en ik zie uit naar een bankje. Bankjes zijn in Dinteloord vrij spaarzaam en ik besluit uiteindelijk om uit te rusten op een stroomkast van ongeveer 150cm hoog. Het voelt goed om de spieren even rust te geven voordat ik start met het tweede deel van de tocht.

10:57 De stadswallen van Willemstad
Vanuit hier kan ik rechtdoor naar Steenbergen lopen. In dat geval ben ik heel snel klaar, maar dat is niet de bedoeling. Het Floris V-pad loopt langs de Dintelse Gorzen en van daaruit weer terug naar Steenbergen. Bij de Dintelse Gorzen loopt het pad door een stukje moerassig gebied, maar het terrein is hier zo modderig dat ik besluit om over de asfaltweg te blijven lopen. Het is een klein beetje om, maar wel veel sneller. Even verderop kom ik weer op het Floris V-pad uit en direct moet ik wachten op een brug om de Steenbergsche Vliet over te steken. Deze brug staat standaard open en door op een knop te drukken, schuift de brug dicht waarna deze vijf minuten toegankelijk blijft voor wandelaars. Als de brug begaanbaar is, loop ik naar de overkant waarna ik linksaf ga op weg naar het eindpunt in Steenbergen.

11:40 De A4/A59 nabij knooppunt Sabina
Ik passeer het dorpje De Heen, waarna ik linksaf sla. Het pad is hier enorm baggerig en met volle concentratie kijk ik waar ik kan lopen zonder dat mijn schoenen vollopen met modderwater. Gelukkig wordt de ondergrond verderop wat beter zodat ik toch op een normale manier naar Steenbergen kan lopen. Rechts van mij zie ik Fort Henricus en het Floris V-pad loopt hier omheen. Ik zie echter alleen maar bagger en geen duidelijk pad. Ik besluit dan ook om het fort te laten voor wat het is en rechtdoor te blijven lopen. Zo creëer ik gelijk wat extra speling voor de bus.

12:46 Dinteloord
In Steenbergen vind ik nog een geocache waar ik de tijd voor durf te nemen nu ik weet dat ik de bus wel ga halen. Als ik bij de bushalte aankom, duurt het nog vijf minuten totdat de bus arriveert en mij meeneemt richting Bergen op Zoom. De wandeling zit er weer op. Dit keer geen rugklachten, maar ik voel wel de beenspieren alsof ik al maanden niet meer gewandeld heb. Dat is op zich wel opvallend. Wellicht komt dat door de gladde wegen in de ochtend waardoor ik op een andere manier heb gelopen, maar dat blijft gissen.

In de bus zoek ik naar de faciliteiten op station Bergen op Zoom. Het blijkt een klein station te zijn, maar gelukkig is er een afhaalrestaurant. Ik bestel een Turkse pizza en nog voordat de trein aankomt, heb ik de pizza alweer opgegeten.



Statistieken
Afstand:40,7 km
Gemiddelde:    5,4 km/h
Bewogen gem.:
6,0 km/h
Totaalteller:7427,0 km

De voortgang over de GR12 en het Floris V-pad na 5 dagen

De voortgang over LAW1 na 14 dagen

13:59

16:21 De A4 bij Steenbergen

16:28 Steenbergen


<< Dordrecht-Numansdorp (50km) Steenbergen-Putte (47km) >>