zaterdag 18 februari 2023

GR5 Rabosée-Spa (46km)

7:08
In de nazomer van afgelopen jaar heb ik via het werk een leaseauto mogen bestellen. Omdat de levering van die auto steeds maar wordt uitgesteld, heb ik nu een voorloopauto. Bijkomend voordeel is dat ik nu ook weer verder kan met de GR5. Als ik met het openbaar vervoer naar het punt zou afreizen waar ik de vorige keer was gebleven, dan zou ik pas om 11:17 bij de start aankomen. Met de auto plan ik in om rond 5:00 thuis te vertrekken. Dan kom ik rond 7:00 aan bij de start.

De geplande route is van Rabosée naar Spa. Zo'n 45 kilometer over geaccidenteerd terrein. Ik heb flinke twijfels of me dit zal gaan lukken. De vorige keer dat ik de GR5 liep, ben ik voortijdig afgehaakt omdat mijn lichaam we in de steek liet. Ik weet nog altijd niet of dat lag aan een recente coronabesmetting, aan een ernstig slaaptekort door een zeer korte nacht enkele dagen voor de wandeling of doordat ik simpelweg niet goed kan wandelen in heuvelachtig landschap. Vandaag ga ik in ieder geval ontdekken of ik dat laatste kan uitsluiten. Gewaarschuwd door het verleden heb ik deze wandeling uitgebreid voorbereid en heb ik voor alle plaatsen waar ik voortijdig kan stoppen, uitgezocht hoe laat ik dat punt uiterlijk mag passeren en wat dan de reisplanning is terug naar de auto. Daarnaast heb ik een A4-tje mee met per 200 meter de gemiddelde stijging of daling zodat ik een beeld heb van wat me staat te wachten. Beide A4-tjes heb ik in een plastic hoesje gestopt, zodat de regen het papier niet kan aantasten.

7:30 Hoek van Holland 302km? Ik tel er ruim 400
Regen. Jawel, er is voor vandaag regen aangekondigd. Gelukkig valt het in de Ardennen nog best mee; het miezert vooral. Ik heb wel de poncho, regenbroek en gamaschen meegenomen zodat ik op alles ben voorbereid. Met een gevoerde winterjas aan reis ik af naar Rabosée, even ten westen van het snelwegviaduct waar ik op 26 maart 2022 mijn laatste schreden op de GR5 zette. Ter plaatse kan ik de wintervulling van de jas altijd nog in de auto achterlaten als ik denk dat ik deze onderweg niet nodig heb.

8:06
Het is nog donker als ik met de wandeling begin. De fietslampjes en het hesje heb ik thuisgelaten. Wel heb ik de zaklamp meegenomen. Dat is nodig ook, want ik kan het pad voor me niet zien en dat is wel nodig om mij niet in de eerste kilometer al ernstig te bezeren. Na een paar honderd meter zie ik al een bordje over een daling van 10% met daaronder de waarschuwing om langzamer te lopen vanwege het risico om naar beneden te vallen. Dit bordje is representatief voor de rest van de wandeling vandaag, al zal ik bordjes als deze vandaag elders niet meer tegenkomen.

8:34 Deze bouwstijl doet me aan Duitsland denken
Ik loop naar beneden en kom even langs de snelweg E40 te lopen. Er rijdt al best veel verkeer op de vroege zaterdagmorgen. De GR5 buigt af naar rechts waardoor de afstand tot de snelweg groter wordt.  Daardoor is het niet duidelijk dat ik de verzorgingsplaats bij Tignée passeer. Deze verzorgingsplaats heb ik in het verleden meer dan eens bezocht onderweg van vakantie naar huis. Het pad gaat hier ook omhoog tot een stijgingspercentage van zo'n 10%. Gelukkig duurt deze klim niet al te lang. Vandaag bestaat de route vooral uit veel korte, maar steile klimmetjes. Ik loop waar nodig voetje voor voetje naar boven en soms rust ik halverwege een klim eventjes kort uit. Na vijf van dat soort klimmetjes kom ik aan in Micheroux, waar ik de N3 oversteek.

8:41
Op een van mijn schemaatjes is deze kruising van de GR5 met de N3 een eerste peilpunt voor mijn voortgang. Ik heb zeven tussenpunten gemarkeerd om het tijdstip van passeren in te vullen, om zo een beeld te krijgen van mijn wandelprestatie. Zo hoop ik goed te kunnen inschatten wat een haalbaar eindpunt is. Spa lijkt me te hoog gegrepen, maar toch heb ik dat wel zo ingepland. Ik heb eerdere eindpunten voorbereid in Micheroux, Olne, Fraipont, Banneux, La Reid (2x) en Winamplanche. Als ik in Micheroux de N3 passeer, is het 8:35. Dat is drie minuten sneller dan het snelste schema op 5,5 km/h. Dat klinkt idioot snel, maar mijn tijdschema's gaan uit van een starttijd van 7:00, terwijl ik om 6:45 al met de wandeling ben gestart. Ik zou er dus een kwartier bij moeten optellen, en dan loop ik in deze 9 kilometer een gemiddelde van 4,9 km/h.

8:46
Bij Ayeneux splitsen de GR5 en de GR412. Volgens het wandelboekje van Mathie Hoenjet liep de GR5 vroeger nog met de GR412 mee en in deze gids staan beide routes nog beschreven. Ik loop zonder erbij na te denken de nieuwe route langs Ayeneux en kom even later langs de N621 richting Soumagne te lopen. Hier is de route aangepast na de verwoestende watersnood van juli 2021. De GR5 loopt over een bruggetje, dat tijdens het hoogwater destijds is verwoest. Het hek met het bord deviation dat hier de toegang moet blokkeren, is opzij gezet en ik besluit een poging te wagen. De brug blijkt nog altijd niet hersteld, maar er is een enkele muur overeind gebleven en aan mijn kant van het water staat een stuk afgezaagde boomstam zonder schors dat als trap kan dienen zodat ik op het muurtje kan komen. Zo loop ik naar de overkant, waar ik een flinke sprong naar beneden moet maken. Dat gaat gelukkig zonder problemen en zo loop ik verder naar de doorgaande weg, waar het hek dat de afsluiting markeert, nog wel duidelijk correct geplaatst is.

9:02
Tussen al het klimmen door lukt het me ook om onderweg nog een aantal geocaches te loggen. Ik wijk hiervoor niet van de route af, want ik denk alle energie nodig te hebben om Spa eventueel te kunnen bereiken. Caches die direct langs het pad liggen, probeer ik wel te vinden en dat gaat best goed. In totaal vind ik vandaag 10 geocaches.

Inmiddels ben ik onderweg naar Olne. Deze plaatsnaam doet me ongewild terugdenken aan Olen, het Vlaamse dorp met de kop met drie oren. Olne heeft hiermee echter niets te maken. De wandelgids waarschuwt dat de route net voor Olne linksaf gaat en dat deze markering makkelijk over het hoofd kan worden gezien, maar ik zie die markering wel duidelijk aangegeven. Toch ga ik rechtdoor, want dan kom ik langs een geocache terwijl dit alternatief ongeveer net zo lang is als de officiële route. Zo loop ik door het dorpje langs de N604. Dit is mijn tweede meetpunt en ik constateer dat mijn totale gemiddelde - inclusief het extra kwartier vanwege de vervroegde start - nu maar liefst 5,3 km/h is.

9:11 Weggeslagen brug door watersnood
Na Olne ga ik weer dalen van 238m naar 126m, waarna weer een steile stijging volgt. Links van me zie ik beneden de stad Nessonvaux liggen en met een daling tot zo'n 17% kom ik aan bij de brug over de Vesdre. Zo loop ik Nessonvaux binnen en bij de lokale supermarkt haal ik wat te drinken. Als ik uit de supermarkt kom, trek ik mijn jas uit en stop ik de wintervulling in de rugzak. Vooral tijdens klimmen produceer ik veel warmte en dat moet toch ergens heen kunnen.

9:22 Ineens loopt het pad omlaag
Ik vervolg mijn tocht richting Fraipont, het geplande eindpunt bij mijn vorige, gefaalde tocht over de GR5. Doordat de focus vandaag meer op het steigen en dalen ligt dan op de gelopen afstand, heb ik ongemerkt al veel kilometers gelopen. Als ik tussen Nessonvaux en Fraipont een bankje met uitzicht uitkies voor een korte rust, ontdek ik dat ik al halverwege ben. Wel het makkelijkste deel, want de echte Ardennen liggen nog voor me en het tweede deel van de tocht zal zwaarder zijn dan de kilometers die ik er nu op heb zitten.

9:56 Nessonvaux voor het eerst op de borden
Als ik bij Fraipont aankom, verbaas ik me over het verschil tussen hoe het station eruit ziet ten opzichte van de huizen. De huizen lijken al heel oud te zijn, terwijl het station een moderne uitstraling heeft. Het station van Fraipont is mijn derde meetpunt om de voortgang te bewaken. Mijn totaalgemiddelde is nu ongeveer 4,85km/h en als ik dit volhoud, zou ik in Spa de trein van 16:41 kunnen halen. Ik zit nu in de zwaarste klim van de dag: een kilometer lang naar boven lopen met steigingspercentages tot 25% van 102m naar 266m. Ik heb in blogs van wandelaars die mij zijn voorgegaan al gelezen over deze zware klim, en had het idee dat ik hier langs grasvelden zou lopen, maar niets is minder waar. Het pad is hier - net als vrijwel overal vandaag - een smal bospad. Soms een baggerpad waardoor je langs de zijkant wil lopen, soms een pad waar wat stenen in liggen die zo scheef liggen, dat je die ook wilt ontwijken. Ook loopt er vaak water over zo'n pad naar beneden en daar loop ik dan maar gewoon doorheen. Het gevaarlijkst vind ik de afdalingen, als er een klein takje op het pad ligt en je zet je volle gewicht erop, dan rol je ineens naar beneden en is het uitkijken om niet uit te glijden. Dat laatste overkomt mij een enkele keer, waarbij ik gelukkig met mijn rechterhand snel een boomstammetje links van het pad kan pakken om niet in de bagger te vallen.

10:08
Als de steile klim bij Fraipont erop zit, gaat het pad nog verder naar boven, maar nu niet meer zo steil. Ruim vier kilometer voorbij Fraipont kom ik bij Banneux, waar de GR5 langs een bedevaartsoord loopt. Hier kruis ik de N666 wat mijn vierde meetpunt is voor de voortgang vandaag: 4,8 km/h gemiddeld. Ik merk dat mijn gemiddelde licht aan het dalen is, maar nog lang niet zo ernstig dat ik Spa niet zou kunnen halen. De tijd zal het leren, nog drie meetpunten te gaan. Het is nu 12:30 uur, dus aan voortijdig stoppen hoef ik nu nog niet te denken.

10:20
Niet ver na de N666 passeer ik de N62 en zet ik koers naar Vieux Cortil. Hier passeer ik een dierenpark (Forestia). Een paar kilometer verder kom ik aan in La Reid, waar een volgend meetpunt is. Ik zie de bushalte waar ik de tijd wil noteren echter niet staan en besluit dit tussenpunt dan maar over te slaan. Over 2,5 kilometer is al het volgende punt en de trend is me op dit moment wel duidelijk.

Bij het volgende meetpunt aangekomen, wordt mijn vermoeden bevestigd. Ik heb nu 35,5 kilometer gelopen en het lijkt er sterk op dat ik de trein van 16:41 in Spa niet meer ga halen, tenzij ik nu ineens ga versnellen. Het lijkt er echter eerder op dat ik meer ga vertragen, want mijn lichaam geeft steeds vaker aan dat de energie op begint te raken. De enige trein vanuit Spa waarmee ik nog enigszins op tijd bij de auto kan aankomen, is de trein van 17:41. Daarvoor moet ik gemiddeld 4,2 km/h lopen en zelfs dan heb ik nog een vol uur extra tijd over. Als deze trend zo blijft, is Spa zeker haalbaar.

10:25
De laatste meters voor Winamplanche gaan dalend over asfalt en al dalend haal ik een medewandelaar in. Ik groet hem in het Frans, Nederlands en Duits, maar krijg geen reactie. Dan niet, denk ik, en ik vervolg mijn pad naar Wimamplanche. Hier ga ik even rusten in het bushokje wat tevens mijn laatste meetpunt is en terwijl ik hier zit uit te rusen, loopt de man die ik net inhaalde, me weer voorbij.

10:38 Nessonvaux
Het is nu 15:00 uur en ik zit nu precies op het kantelpunt van de trein van 16:41 en die van een uur erna. Tel ik het kwartier dat ik vanmorgen eerder startte bij deze tijd op, dan heb ik tot nu toe gemiddeld 4,5 km/h gelopen. Om de trein van 17:41 te halen, moet ik deze bushalte in Winamplanche uiterlijk om 15:55 uur passeren. Alle seinen staan dus op groen om door te lopen naar Spa. Deze laatste zeven kilometers zijn voornamelijk dalend, maar eerst volgt nog een klim naar het dak van de dag, op 400 meter.

10:48 De brug over de Vesdre bij Nessonvaux
Mijn lichaam zit er inmiddels zover doorheen, dat ik niet alleen bij het klimmen regelmatig kort pauzeer, maar zelfs in de afdaling naar Spa maak ik driemaal gebruik van plekjes waar ik tegenaan kan leunen of op kan zitten om even flink uit te hijgen. Als ik in Spa nog een laatste klimmetje heb, ga ik 20 meter voor de top nog even rusten omdat het echt niet meer gaat. Volgens mijn gegevens is dit echt de laatste klim van de dag en is het hierna alleen nog maar over asfalt naar beneden, naar het station van Spa. Voetje voor voetje ga ik naar boven en als ik die laatste 20 meter geklommen heb, is het heerlijk om over geasfalteerde wegen omlaag te lopen. Bij het station loop ik nog even verkeerd, waardoor ik naar een gebouw van Spa (van het bronwater) dreig te lopen. Ik corrigeer dit, loop het spoor over en kom zo ruim op tijd aan bij het station van Spa. Eerst kijk ik hoe het hier zit met parkeermogelijkheden, want de volgende keer wil ik hier parkeren. Spa blijkt geen betaald parkeren te hebben en bij het station is voldoende parkeergelegenheid. Nadat ik dit tot tevredenheid heb geconstateerd, ga ik op een bankje bij het station zitten en zoek ik uit of ik wel bij het goede spoor zit. Alle treinen die hier vandaag passeren, lijken hetzelfde spoor te gebruiken en ik zit hier op de juiste plek. Ik trek mijn regenkleding uit en trek de vulling van mijn jas weer aan, om het afkoelen van mijn lichaam te voorkomen.

11:00 Spoorbrug bij Nessonvaux
Rond kwart over vijf komt er een trein langs, maar mijn trein gaat pas over zo'n 25 minuten. Ik laat de trein rustig wegrijden, waarna ik in de app van de SNCB zie welke treinen er allemaal van dit station vertrekken. Even schiet ik in de stress omdat ik denk dat ik net mijn trein heb laten wegrijden, maar als ik zie dat ik eerst noordwaarts moet reizen en dan in Pepinster moet overstappen op de trein naar Luik, ben ik weer gerustgesteld. Op het station van Pepinster moet ik een kwartier wachten, maar hier is geen eetgelegenheid te bekennen. Op station Liège Guillemins is meer leven en bij gebrek aan fastfood haal ik bij een bakkerij een echte Luikse wafel. Met wafel en al ga ik op zoek naar de bus die mij naar de auto moet gaan brengen. Deze zou moeten vertrekken van perron C, maar ik zie alleen perrons A en B. Op basis van de locatie van deze twee perrons, lukt het me niet om perron C te vinden. Een vriendelijke Chinees gaat met me mee op zoek en perron C blijkt pal naast perron A te staan. Lekker logisch weer, als perron B helemaal aan de andere kant van het stationsplein is gelegen. Voor de bus heb ik een kaartje gekocht in de app van Le Tec, het Waalse busbedrijf. Deze app heeft me toegestaan om een kaartje te kopen, maar nu ik dit kaartje wil tonen, geeft de app aan dat ik niet ben ingelogd. Ik heb geen idee wat mijn inloggegevens zijn, en zeg tegen de chauffeur dat ik wel ga zitten en het dan zal proberen. Dit lukt me echter niet, en ik besluit om Google Maps erbij te pakken, om te voorkomen dat ik mijn eigen auto voorbij rijd.

11:10 Tussen Nessonvaux en Fraipont
Eenmaal bij de auto, trek ik mijn baggerschoenen uit en mijn nette schoenen aan. Zo blijft de auto schoon en hebben mijn voeten ook gelijk andere drukpunten, wat op zich ook wel fijn is. Ik ga nu op zoek naar eten en denk bij station Maastricht Randwijck een shoarmatent te hebben gevonden. McDonalds heb ik toevallig gisteren al gegeten, dus daar heb ik niet zoveel zin in. Uiteindelijk eet ik een Turkse pizza in een shoarmazaak in Tegelen, net onder Venlo. Ik ben de enige klant in deze zaak en buiten lopen meerdere personen voorbij die zich vanwege de carnaval hebben verkleed. Het eten gaat pijnlijk, wat vermoedelijk komt door het te weinig drinken. Tijdens het wandelen had ik geen behoefte aan meer vocht, maar mijn keel is wel heel droog en dat zal zich de komende uren moeten herstellen. Slikken doet zeer, ook bij het eten. Daarnaast voel ik me knap beroerd, maar dat komt denk ik door een gebrek aan eten. De Luikse wafel heeft op dat punt al wat verlichting gebracht en de pizza zorgt ervoor dat ik er weer tegen kan.

11:31
Als ik bijna thuis ben en de snelweg verlaat, gaat het lampje van de brandstoftank branden. Nog 41 kilometer actieradius en ik besluit om de tank gelijk maar vol te gooien bij het lokale benzinestation. Zo kom ik rond 22:15 uur thuis aan, waar ik na een verfrissende douche mijn bed in duik en de spieren de nodige rust kan gunnen.




Statistieken
Afstand:45,5 km
Hoogtemeters:1113
Gemiddelde:4,3 km/h
Bewogen gem.:5,5 km/h
Totaalteller:7472,5 km

Hoogteprofiel en tempo

De voortgang over de GR5 na 10 dagen
 
12:29 Bedevaartsoord Banneux

15:46

16:16

De hoogtemeters met de uiterste doorkomsttijden voor terugreis C

De tijdschema's met terugreisroutes A t/m K. Het wordt uiteindelijk C.

<< Visé-Saivelette-Visé (22km) Spa-Vielsalm (36km) >>