zaterdag 20 mei 2023

GR12 Putte-Antwerpen (51km)

6:39 Grensplaats Putte
Ik ben vroeg wakker en even voor vijf uur in de morgen rij ik van huis weg. Een kleine twee uur later parkeer ik de auto net over de grens in het grensplaatsje Putte. Vanaf hier start ik gelijk met mijn wandeling naar Antwerpen. De auto staat vlakbij een bushalte, zodat ik aan het einde van de dag bij de auto kan worden afgezet.

Vandaag loop ik met een nieuw GPS-apparaat. De oude Garmin eTrex Legend HCx kreeg steeds meer kuren en met een afschrijving van ongeveer 1 euro per maand heb ik er lang genoeg mee gedaan. Vandaag is dus de eerste wandeldag met mijn nieuwe Garmin GPSMAP 66s. Dit apparaat heeft veel verbeteringen ten opzichte van het vorige apparaat. Zo kan ik de geocaches volledig uitlezen en worden deze met herkenbare icons op de kaart weergegeven zodat direct zichtbaar is om wat voor soort geocache het gaat. Dat laatste kon eerder ook wel, maar dat had ik nog niet eerder uitgezocht. Ik heb ook gelijk oplaadbare lithiumbatterijen gekocht, want daar schijnt het apparaat beter op de werken. Dat ga ik vandaag deels kunnen uitproberen. Het nieuwe apparaat heeft ook heel snel een fix, waardoor ik bij de start van mijn wandelingen niet meer een minuut hoef te wachten totdat het apparaat ook weet waar ik ben. De locatie wordt nu direct al op het scherm getoond zodra het apparaat is opgestart en de kaart toont. Het opstarten gaat ook iets sneller dan op het vorige apparaat. Een ander voordeel van de nieuwe GPSr is dat deze een Bluetooth-verbiding heeft met mijn telefoon. Zo kan deze notificaties tonen die op mijn telefoon komen, waardoor ik de telefoon minder vaak uit mijn zak hoef te halen. Om te voorkomen dat ik bij elk mailtje een melding op de Garmin krijg, heb ik op mijn telefoon ingesteld dat als deze een Bluetooth-verbinding opzet met de Garmin, de telefoon in een aangemaakte 'Wandelen'-modus komt, waarbinnen het synchroniseren van mails volledig wordt uitgeschakeld. Ik ga op wandeldagen mijn mail toch pas lezen als ik klaar ben met wandelen en het ophalen van de mail gaat weer automatisch aan zodra ik de Garmin uitzet.

8:18
In de eerste kilometer loop ik naar de landsgrens waar ik een geocache kan loggen. Ik loop over de grens in westelijke richting totdat ik weer op de GR12 ben aanbeland. Vanaf hier volg ik de route zoals deze op de Garmin wordt getoond. Het lijntje dat de te lopen route laat zien, is wel een heel dun lijntje. Ik kan niet vinden hoe ik daar wat aan kan doen, maar dat zoek ik later thuis dan wel uit.  Na vijf kilometer loop ik door een bos waar een geocacheserie ligt waar de GR12 precies langs komt. Zo vind ik hier heel wat geocaches. Doordat ik zo vroeg ben gestart, maak ik me ook totaal niet druk over de tijd; ik loop nu twee uur voor op het geplande schema.

9:08 Heide in het bos
Ik loop in bosrijk gebied het plaatsje Heide binnen. Bij de spoorlijn sla ik linksaf richting Kalmthout. Er wordt hier aan het spoor gewerkt en de werklieden lopen rustig over het spoor, wat bij mij de indruk wekt dat er vandaag geen treinen rijden tussen Roosendaal en Antwerpen, of in ieder geval niet op dit deeltraject nabij station Heide.
De GR12 kust hier bijna de GR5, die iets noordelijker de spoorlijn kruist. Aan de andere kant van het spoor loop ik al vrij snel weer in een natuurlijke omgeving. Dit keer geen bos, maar een groot open heideveld. Het pad is hier soms lastig begaanbaar door het mulle zand of door de modder over de gehele breedte van het pad. Uren lang loop ik afwisselend over hei of in bos, totdat ik na 20 kilometer wat bebouwing tegenkom. Even later loop ik Brasschaat binnen, een voorstad van Antwerpen. Via het gemeentepark van Brasschaat en het Peerdsbos loop ik naar de snelweg E19, waar ik vanmorgen nog overheen ben gereden.

9:26
Niet veel later loop ik door het plaatsje Schoten. Hier splitst de GR12 op in de oorspronkelijke route en de westelijke variant door Antwerpen. Ik volg vandaag de westelijke variant. Over een maand loop ik twee dagen op rij en zal ik de resterende kilometers van beide varianten gaan lopen, zodat ik in de toekomst in Mechelen - waar de twee varianten weer samenkomen - de GR12 kan vervolgen.

De splitsing staat nergens aangegeven en als je alleen de markeringen hebt, volg je automatisch de oorspronkelijke route. Als je de markeringen een enkele keer negeert om de westelijke route in te gaan, komen de markeringen van deze variant al heel snel weer in beeld.

9:53
De splitsing vindt plaats bij een kasteeltje. Als ik een uur later opnieuw bij zo'n kasteeltje uitkom, denk ik even dat ik in een rondje ben gelopen, maar als ik wat beter kijk, zie ik dat een opvallende toren naast het kasteel in Schoten, hier ontbreekt. Dat scheelt weer, want even maakte ik me zorgen. Ik merk toch dat ik minder vertrouwen heb in de weergave op de GPSr, die de te lopen route maar matig weergeeft.

11:20 Dat gaat wel lukken
Na ruim veertig kilometer lopen passeer ik de Antwerpse Ring. Ik heb hier mooi uitzicht over het Sportpaleis van de stad en via een hoge fietsbrug loop ik het havengebied van Antwerpen binnen. Al snel kom ik langs een brede groenstrook te lopen. Hier zijn veel Antwerpenaren aan het genieten van het mooie weer en op het gras is het ook een stuk koeler dan in de stad. Ik zie mensen zonnen, er wordt Kubb gespeeld en halverwege staat een ijskraam waarvan ik dankbaar gebruik maak. Naast mijn brood heb ik vandaag verzuimd om extra proviand mee te nemen en onderweg ben ik nog geen winkel tegengekomen. Ik bestel hier twee bolletjes schepijs en die vallen me zeker niet tegen. Ik moet de bollen wel snel opeten, want het is zo warm dat ze al vrij snel smelten.

12:09 De E19
Via het havengebied kom ik aan bij de Schelde. Met uitzicht op de Linkeroever van Antwerpen loop ik in zuidelijke richting, waarna het zwaarste deel van de dag volgt. In de binnenstad heeft de GPSr serieus moeite met de positie, ondanks de combinatie van GPS en Glonass. Daarbij is de te volgen route dus niet zo duidelijk weergegeven en raakt het apparaat vrij vaak de positie kwijt, of schat deze verkeerd in. Op enkele markante locaties kan ik een geocache loggen zonder een fysiek doosje te vinden en zo leer ik onder andere hoe de stad Antwerpen aan haar naam komt. In de binnenstad is het zoals vaak in steden met de routemarkering maar matig gesteld, maar als ik de drukte van het stadscentrum even achter me laat, volg ik de markeringen naar een straatje dat dood lijkt te lopen. Dat blijkt inderdaad het geval, maar aan het eind van het straatje staat een markering linksaf, een restaurant in. Ik weet dat er in Vlaanderen een wielerkoers is waarbij de wielrenners door een café heen rijden, maar ik had niet verwacht dat ik iets soortgelijks zou meemaken. Gelukkig zitten er binnen nog geen mensen, waardoor ik vrij makkelijk door het restaurant weer aan de andere kant naar buiten kan lopen. Het personeel kijkt er niet van op.

13:04 Kasteeltje bij Schoten
In de drukke straten is het lastig navigeren omdat ik al mijn aandacht nodig heb om niet over de mensen heen te lopen. Als ik voor de zoveelste keer verkeerd blijk te zijn gelopen, geef ik het op. Ik heb inmiddels wel genoeg van de binnenstad gezien en stel de GPSr in om direct naar het Centraal Station te wijzen. Zo weet ik in ieder geval welke richting ik uit moet, want die lijn wordt wel heel duidelijk op de kaart getoond. Via de Jezusstraat kom ik weer in de juiste richting en even later zie ik dat ik zelfs weer op de juiste wandelroute ben uitgekomen. Zo kom ik bij het busstation aan waar de bus die me naar mijn auto kan brengen, binnen vier minuten gaat vertrekken. Uiteindelijk ben ik een uur eerder dan gepland op het eindpunt aangekomen en ik besluit om direct in de bus te stappen en tijdens de rit uit te zoeken waar ik kan gaan eten.

Ik eet in een shoarmazaak in Kapellen, waarna ik naar huis rij. Eenmaal thuis, zoek ik een oplossing voor de dunne track op de kaart en ik vind een oplossing in het maken van een eigen kaart waarin de te lopen route wel met een dikke lijn kan worden weergegeven. Ik maak een kaart waar direct de routes voor de wandeldagen in juni en de Vierdaagse in juli in staan, zodat ik even vooruit kan. Ik weet overigens wel dat ik de route van de Vierdaagse niet perse in de GPSr hoef te zetten, omdat deze perfect staat aangegeven, maar het kan geen kwaad om het er toch in te hebben staan.

In de afbeelding hiernaast is te zien hoe de route voortaan zichtbaar is op het kaartje van de GPSr. Een dikke rode lijn met dunne zwarte lijntjes eromheen zorgt ervoor dat ik duidelijk zie waarheen ik moet lopen.


Statistieken
Afstand:51,4 km
Gemiddelde:4,8 km/h
Bewogen gem.:5,5 km/h
Totaalteller:7621,0 km

De voortgang over de GR12 na 7 dagen

14:18 In België kan je zelfs je bedrijfsnaam op je kenteken zetten

14:35 Uitzicht op de rand van Antwerpen

14:54 Chillen in een stadspark

15:12 Even in de schaduw

15:29 Je zal kleurenblind zijn...

15:37 Langs de Schelde

15:57 Het stadhuis van Antwerpen

15:57 De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal

16:47 De Jezusstraat
<< Steenbergen-Putte (47km) Antwerpen-Bonheiden (52km) >>