maandag 19 juni 2023

GR12: Antwerpen-Bonheiden (52km)

6:59 Station Antwerpen
Traditiegetrouw loop ik in juni twee dagen op rij als eindtraining voor de Vierdaagse. Dit jaar loop ik over de GR12. Daar hoef ik niet veel te klimmen, waardoor ik makkelijker 50 kilometer per dag kan lopen dan wanneer ik over de GR5 in de Ardennen zou wandelen. Dit is de enige speciale training voor Nijmegen, want doordat ik maandelijks een dag circa 50 kilometer wandel, is mijn lichaam prima voorbereid voor lange afstanden.

7:15 Een van de stadsparken in Antwerpen
De wekker gaat om 3:30. We hebben net sinds gisteren voor twee dagen een kitten van 1 week oud op bezoek die we voor het dierenasiel verzorgen. Deze heeft ook 's nachts om de twee uur voeding nodig. Door de wekker op 3:30 te zetten, kan ik dat eerst doen voordat ik vertrek. Rond vier uur rij ik weg naar België. Ik parkeer de auto langs een doorgaande weg iets ten noorden van het dorpje Bonheiden. Daar is een bushalte. Vanaf die halte reis ik via Mechelen naar station Antwerpen Centraal. In de bus koop ik een kaartje voor de trein naar Antwerpen, maar de app van de SNCB, de Belgische spoorwegen, geeft bij het betalen een foutmelding. Daarna zegt de app dat de bestelling geannuleerd wordt. Prima, dan probeer ik het nog een keer. Bij de tweede poging lukt het wel, maar ik zie in de app van mijn bank dat het bedrag twee keer is afgeschreven. Ik controleer de app van SNCB en jawel hoor: ik heb nu twee tickets gekocht. Ik probeer dit direct door te geven aan de SNCB, maar zij zijn op dit vroege uur nog niet telefonisch bereikbaar. Ik besluit om dit op een later moment verder te regelen en richt me nu op de wandeling die voor me ligt.

7:59 De R1
In de bussen en treinen in België word je totaal aan je lot overgelaten wat betreft de uitstaphalte. Ik moet naar station Mechelen Nekkerspoel. Mechelen heeft twee IC-stations: Nekkerspoel ligt in het oosten en Centraal Station ligt in het centrum. Als de bus bij station Nekkerspoel aankomt, heb ik dat totaal niet in de gaten, waardoor ik blijf zitten. Als de bus bij het eindpunt aankomt, heb ik de indruk dat we bij een station zijn. Ik stap uit en loop naar de stationshal. Mijn app zegt dat ik op spoor 3 moet instappen, maar daar heb ik gezegd dat ik start op station Nekkerspoel. Ik blijk op Centraal Station te zijn, en dus klopt er niets van mijn reisplanner. Bij de ingang van het station staat spoor 8 voor de trein naar Antwerpen en als ik op het perron kom, dan staat er spoor 7. Een vriendelijke Vlaming is de gebrekkige informatievoorziening kennelijk wel gewend en weet me gerust te stellen. Doordat ik niet in Nekkerspoel ben uitgestapt, zou ik een half uur vertraging oplopen, maar de trein naar Antwerpen heeft een kwartier vertraging. Hierdoor haal ik deze zelfs nog op station Mechelen Centraal. Als de trein aankomt, stap ik in, waarna de trein me met een tussenstop op station Nekkerspoel naar station Antwerpen Centraal brengt. Dat is vandaag ook gelijk mijn startpunt voor de wandeling.

8:13 Overstekende mol
Het is nu 7:00 uur. Ik loop naar buiten en strik mijn veters even opnieuw. Ik zet mijn GPSr aan en start met de wandeling. Ik kan nu heel mooi een dikke rode route volgen op het schermpje van de Garmin waardoor ik lekker kan doorlopen. Ik moet overigens een beetje op mijn woorden letten, want lopen is Vlaams voor rennen, dus om spraakverwarring te vermijden, spreek ik met Vlamingen beter over stappen. Dat is immers Vlaams voor lopen. De route gaat via veel stadsparken richting het zuiden van de stad en na vijf kilometer kom ik bij de ringweg R1. Twee kilometer later kruis ik ook de A12, een wat minder belangrijke weg die parallel aan de E19 van Antwerpen naar Brussel loopt.

8:19 De A12
Na Antwerpen loop ik door een paar voorsteden. Het zal zo'n 15 kilometer duren voordat ik in een landelijke omgeving loop. Het is een fijne afwisseling, want de omgeving is hier een stuk rustiger. Dit merk ik vooral aan het ontbreken van oversteekplaatsen met verkeerslichten en steeds maar opletten of er verkeer aankomt dat ik voorrang moet verlenen. Ik merk ook nu pas de bovengrondse stroomkabels op die typisch zijn voor het Belgische landschap. Bij Kontich passeer ik de snelweg E19 waarna ik in een vrij rechte streep zuidwaarts loop. Alleen bij Waarloos maakt het pad een omweg om door dit plaatsje te komen. Bij Rumst passeer ik tweemaal kort achter elkaar opnieuw de E19 omdat dat een net wat mooiere route oplevert door het groen.

9:34 Smalle paden met hoge begroeiing
Het groen? Jawel, de zonnige open delen van de route worden afgewisseld met smalle paden die overwoekerd zijn door brandnetels en overige planten die vol kunnen zitten met teken. Volgespoten met deet hoop ik het ongedierte - alhoewel, in hun eigen habitat mag ik ze zo niet noemen - weg te houden. Elke keer als ik weer op een verharde weg kom, inspecteer ik de knieholtes en de benen op teken en elke keer blijken er geen teken te zijn die mij als gastheer hebben uitgekozen. Het verbaast me, want bij het ontwijken van de planten meende ik even een teek te zien zitten, maar dat kan ook iets anders klein zwarts zijn geweest.

10:02
Mijn rug en beenspieren doen inmiddels al best veel pijn, maar het is een bekende pijn en ik kan er prima mee doorlopen. Vooral de rugpijn voelt vervelend aan, wat best vreemd is omdat ik altijd met een rugzak wandel, behalve bij de Vierdaagse. Maar het is natuurlijk ook zo dat ik dagelijks ook kortere afstanden loop en de benen dus in beweging blijven, terwijl de rugzak tussen de wandelingen door steevast aan de kapstop blijft hangen. De pijn in de beenspieren doet me deugd, want dat betekent dat de wandeling een goede generale is voor de komende Vierdaagse.

12:23
Na veertig kilometer kom ik aan in Mechelen. Hier eindigt de westelijke variant van de GR12. Voor mij betekent dat dat ik vanaf hier niet meer richting Parijs, maar richting Amsterdam ga lopen. Morgen loop ik immers het oorspronkelijke traject in tegengestelde richting en omdat het eindpunt van vandaag niet precies aan het eind van de variant ligt, loop ik vandaag alvast zo'n 10 kilometer terug richting Schoten. Het centrum van Mechelen ziet er schitterend uit. Het doet me denken aan de oude binnensteden van bijvoorbeeld Brugge en Gent. Door Mechelen stroomt de Dijle in twee aftakkingen en langs de zuidelijke aftakking maak ik een korte pitstop bij een café voor een grote boodschap. Ik vraag gelijk om vers, koud water in de bidons en om niet helemaal als bedelaar aan te komen, bestel ik gelijk een glas cola, die er snel in gaat. Dat is wel lekker, even iets anders dan water.

Ik verlaat het café en moet me even oriënteren op de route. Ik weet dat ik de rivier moet oversteken, maar daarna is het even niet zo duidelijk. Ik volg het rode lijntje op de Garmin, omdat ik weet dat dat de gewenste route is. Achteraf blijkt hier de samenkomst van de twee routes te zijn en staan hier dus ook markeringen richting Brussel en Parijs, maar dat weet ik op dat moment niet. Zelf loop ik in oostelijke richting en niet veel later passeer ik station Nekkerspoel. Ik heb nu een idee waar ik dit station moet plaatsen ten opzichte van de rest van de stad, al is me nog altijd niet duidelijk waarom dit station hier überhaupt staat. Maar goed, Den Haag heeft een vergelijkbaar iets met Hollands Spoor en Centraal en ik maak me er niet al te druk om.

14:20
Na station Mechelen Nekkerspoel is het nog tien kilometer naar het eindpunt van de wandeling. Ik loop vooral door smalle paadjes met overwoekerende planten. Dat loopt niet fijn en waar mogelijk, kies ik voor een verhard alternatief dat langs het pad loopt. Meestal is die mogelijkheid er niet en inmiddels probeer ik de planten niet eens meer te ontwijken. Zo loop ik zelfs een keer tegen een stel dorens aan, waarmee ik mijn rechterbeen openhaal.

De hoge stand van het gras en de planten zorgt er ook voor dat ik de meeste geocaches langs de route vandaag voorbij loop. Ik vind het niet waard om nog meer beenschade op te lopen om zoveel geocaches te vinden en als ik ervoor door het hoge gras moet lopen, doe ik er geen moeite voor. Zo vind ik vandaag slechts vier geocaches.

15:00 Zeer laag water in Mechelen
Als ik bij de auto aankom, word ik aangesproken door iemand van het autoschadeherstelbedrijf dat aan de overkant van de weg is gesitueerd. Hij is niet gewend dat er onbekende auto's op die plek staan, en ik vis een beetje naar of het wel is toegestaan door te zeggen dat ik er morgen weer sta. Daar lijkt hij geen probleem mee te hebben. Ondertussen heb ik hem uitgelegd wat me hier brengt en hij vindt het een interessant verhaal, al merk ik ook wel dat ik hier in België echt moet uitleggen wat de Nijmeegse Vierdaagse is, want dat kennen ze hier niet. Later zoek ik even de statistieken op en zie ik dat bij de afgelopen editie iets meer dan honderd Belgen de Vierdaagse hebben uitgelopen. Dat zegt ook wel wat.

Ik slaap vannacht in Heist-op-den-Berg, maar had in de voorbereiding al gezien dat daar alle restaurants op maandag gesloten zijn. Vanavond rij ik dan maar eerst naar een lokale McDonald's, want die zijn alle dagen geopend. De navigatie brengt me eerst naar Mechelen, om me daar een weg in zuidoostelijke richting op te sturen. Bij het kruispunt waar dat moet gebeuren, is een plotselinge verkeersopstopping en als er van achteren politie en brandweer met sirenes naderen, volg ik de Belgen om naar de buitenkant van de baan te manoeuvreren, zodat de hulpdiensten er in het midden tussendoor kunnen. Dat is hier verplicht en door deze situatie word ik daar weer aan herinnerd. Ik blijk bijna vooraan te staan en zie dat de brandweer aan het blussen is. Wat ze blussen is me niet duidelijk, want voor het object dat kennelijk geblust moet worden, staan de brandweerauto en een tekstkar het zicht te belemmeren. Na ongeveer een kwartier lijken ze klaar en kunnen wij weer verder.

15:49 De Grote Markt van Mechelen
Nadat ik bij de McDonald's heb gegeten, rij ik door naar Heist-op-den-Berg. De B&B blijkt een chalet te zijn in de achtertuin van een ouder echtpaar. Bij aankomst zijn zij niet thuis, maar op de deur van het woonhuis is een briefje geplakt met een welkomsttekst en korte uitleg. Ik kan zo de chalet betreden en als ik op het punt sta om me uit te kleden om te gaan douchen, staan de verhuurders voor de deur. We hebben kort contact, waarbij ze me wat dingen uitleggen. Van mijn kant maak ik ze duidelijk dat ik morgen heel vroeg zal vertrekken. Morgen wordt noodweer verwacht met zwaar onweer, harde windstoten, hagel en plensbuien. De verwachting is dat dit later in de middag gaat plaatsvinden, dus hoe eerder ik begin, hoe groter de kans dat ik op tijd binnen ben. Ik zet de wekker dan ook op 3:30 uur, net als vanmorgen.

Nadat ik heb gedoucht, drink ik een flesje Jupiler leeg om mijn lichaam wat harder te laten afkoelen. Ik ben blij met de airco die in de chalet zit en verzamel snel alle spullen zodat ik morgen snel weg kan. Het is rond tien uur als ik ga slapen.



Statistieken
Afstand:51,8 km
Gemiddelde:4,7 km/h
Bewogen gem.:5,7 km/h
Totaalteller:7672,8 km

De voortgang over de GR12 na 8 dagen


<< Putte-Antwerpen (51km) Bonheiden-Schoten (50km) >>