zondag 26 mei 2024

Rondje Ede-Zuid (13km)

13:54 Langs de A12
Mijn zoon ziet me de laatste tijd steeds vaker vertrekken om met mijn dochter te gaan wandelen. Dat lijkt hem ook wel leuk en dus gaan we vandaag samen op stap voor 15 kilometer rond Ede-Zuid en Bennekom.

Het is droog, maar het risico op regen is niet uit te sluiten. Als we bij de Bovenbuurtweg de autosnelweg A12 oversteken, begint het wat harder te regenen en trek ik mijn poncho aan. Mijn zoon gelooft het wel en loopt gewoon door. Niet veel later is het weer droog en gaat mijn poncho weer in de heuptas. We vervolgen onze route langs de snelweg richting Bennekom en iets ten oosten van dit dorp komen we via een tunneltje onder de snelweg uit in het Hoekelumse Bos.

14:45 Het tunneltje bij Hoekelum
In het bos is het druk met dagjesmensen en dat is ook wel te begrijpen. Dit bos ligt dicht bij Ede en heeft voldoende parkeergelegenheid. Het is dan ook vaak een druk belopen stukje bos. Wij doorkruisen het bos van zuid naar noord en komen uit bij het Enkaterrein, een woonwijk op het terrein van de voormalige ENKA-fabriek. Van de fabriek zijn nog wat resten te zien, zo staan er nog twee grote torens en is de voorgevel van de fabriek bewaard gebleven.

De ENKA-wijk ligt pal ten zuiden van de spoorlijn. Iets ten oosten van het nieuwe station Ede-Wageningen lopen we via een brug over het spoor richting het Kazerneterrein, wat ook een nieuwe wijk is in Ede. Eerst lopen we over een braakliggend terrein, waar we een rioolbuis uitkiezen op even te pauzeren. We hebben nu ruim 8 kilometer gelopen en mijn zoon wil wel even zitten.

15:00 ENKA
Als we weer verder gaan, steken we de onlangs opgeleverde oostelijke ringweg over en komen we in het oude Ede. Op een lantaarnpaal zien we een sticker met de tekst Meer vrouw op straat. De sticker is daar opgeplakt om actie te voeren omdat de meeste plaatsnamen naar mannen zijn vernoemd. We nemen de proef op de som en in de wijk waar we nu lopen, blijkt het 50/50 te zijn. De straten zijn vernoemd naar mensen van de koninklijke familie en daar is een 50/50-verdeling verklaarbaar. Als we via de spoortunnel naar de Uitvinderswijk lopen, is de score ineens 100% mannennamen. Ik probeer een vrouwelijke uitvindster te bedenken, maar dat lukt me niet. Het zal ook te maken hebben met de kansen voor vrouwen in vroegere tijden, maar daar ga ik me nu verder niet druk om maken.

Inmiddels hebben we de Rietkampen bereikt, maar dreigt er zware regen met onweer. Mijn vrouw haalt ons op en als we thuis zijn, barst de hemel open. Ik had er op zich nog wel doorheen gelopen, maar voor mijn zoon is het goed dat we wat eerder naar huis zijn gebracht. In totaal lopen we vandaag dik 13 kilometer, wat voor hem een prima afstand is.



Statistieken
Afstand:13,2 km
Gemiddelde:4,9 km/h
Bewogen gem.:5,7 km/h
Totaalteller:8564,8 km

Hoogteprofiel en tempo

15:08 Zicht op de oude ENKA-fabriek

15:59 Tunnel naar de Uitvindersbuurt