zondag 2 juni 2024

Zutphen ▸ Apeldoorn (41km)

8:09 Brug over het Twentekanaal
Vandaag ga ik weer op pad met mijn dochter voor haar laatste eendaagse training voor Nijmegen. Vandaag lopen we 40 kilometer en nadat we het hele parcours van de Vierdaagse achter ons hebben liggen, gaan we verder waar we eerder dit jaar waren gebleven: mijn zelfverzonnen rondje Gelderland. Na Barneveld-Ede-Arnhem-Dieren-Zutphen lopen we vandaag van Zutphen via Deventer naar Apeldoorn. Een afstand die mijn dochter niet nodig heeft om dit jaar de 4daagse uit te lopen, maar iets meer lopen dan dat je nodig hebt, is geen slecht idee. Bovendien hoop ik daarmee dichter bij haar lichamelijke grenzen te komen, zodat we ook ervaart hoe het is om door zware momenten heen te gaan, want die heeft ze nog niet echt meegemaakt.

8:59 Geertruida Cornelia
Het is droog en niet al te warm, uitstekend wandelweer dus. We parkeren de auto in de buurt van station Zutphen en lopen de stad uit in noordelijke richting. Via het industrieterrein komen we bij de brug over het Twentekanaal dat bij Zutphen uitmondt in de IJssel. We volgen het kanaal en niet veel later de rivier richting Deventer. Waar de rivier flink door het landschap meandert, lopen wij een wat directere route en via Gorssel en Epse naderen we na 15 kilometer lopen de autosnelweg A1. We hebben behoefte aan een sanitaire stop en hebben bedacht dat dat in Deventer wel moet lukken. De hoop wordt werkelijkheid als we direct aan de andere kant van de snelweg een McDonald's zien staan. Dat betekent anoniem naar het toilet zonder bestelverplichting. Bestellen doen we aan het eind van de dag wel bij een andere McDonald's, als de wandeling erop zit. We gaan allebei naar het toilet, maar het herentoilet blijft zo lang bezet, dat ik uiteindelijk besluit gebruik te maken van het invalidentoilet. In de tussentijd wordt mijn dochter aangesproken door enkele vrouwelijke wandelaars die ook bij de McDonald's zijn voor een korte break en ook zij blijken te trainen voor de Vierdaagse.

10:52 Aan de overkant van de A1 een
mooie gelegenheid voor een sanitaire stop
We verlaten de McDonald's en volgen de route zoals ik deze op de routeplanner van Wandelnet heb aangemaakt. Hierdoor volgen we onbedoeld de routemarkeringen van verschillende wandelroutes en we halen de twee dames die mijn dochter eerder al sprak, al snel in. We komen aan bij de Wilhelminabrug en via een mooie stenen constructie lopen we de trappen op richting het fietspad over de brug. In mijn beleving lopen we nu Gelderland in, want Overijssel ligt toch over de IJssel? Niets blijkt minder waar, want aan de westelijke oever van de rivier ligt toch nog een stukje Overijssel en waar ik eerst bordjes zie van de bebouwde kom van het gehucht Steenenkamer (Voorst), kom ik even verderop ook weer komborden tegen van Deventer. De toevoeging Voorst bij Steenenkamer blijkt overigens noodzakelijk, want de provincie Gelderland heeft minimaal twee gehuchten Steenenkamer. Eerder al liep ik in het andere Steenenkamer bij Putten.

11:21 Bijzonder beeld in Deventer
We hebben inmiddels 20 kilometer gewandeld en zijn dus over de helft. In Twello hopen we een pitstop te maken in een eettentje of café, iets dat later op de route nergens meer mogelijk lijkt te zijn. We gaan op een bankje zitten en op de telefoon zoek ik wat mogelijkheden op. We belanden uiteindelijk bij een café waar we allebei wat drinken en een portie bitterballen wegwerken. Bij het vertrek vergeet ik om te betalen waarop een medewerkster me achterna komt hollen als ik nog op het marktplein loop. Ik loop met haar mee terug en bied mijn verontschuldiging aan. Nadat de rekening alsnog is vereffend, lopen we verder richting Teuge.

Teuge is maar een klein dorpje, maar het is vooral bekend bij hobbyvliegers dankzij het kleine vliegveld dat hier gelegen is. In de tijd die wij nodig hebben om de weg langs het vliegveld uit te lopen, komen er een kleine tien vliegtuigen opstijgen. We lopen nu op een fietspad dat te smal is om naast elkaar te lopen zonder om de haverklap te moeten uitwijken voor fietsers. We lopen hier dus achter elkaar totdat het pad wat breder wordt. Ondertussen vermaken we ons met spelletjes als ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet en het opnoemen van plaatsnamen die beginnen met de letter waar de vorige mee eindigde. Voordat we het doorhebben, kruisen we de A50 ten noorden van Apeldoorn en bij het Apeldoorns Kanaal (of de Grift) slaan we linksaf richting het einddoel van onze wandelroute. Vanaf hier is het nog zo'n 5 kilometer immer geradeaus tot aan het station van de stad.

11:23 Omhoog voor de brug
over de IJssel
Als we Apeldoorn naderen, komen we opnieuw een McDonald's tegen. Ook dit keer maken we hier dankbaar gebruik van voor een sanitaire stop. We zijn nu bij de noordelijke ring van Apeldoorn en voor mijn gevoel is het niet ver meer. Dat blijkt te kloppen en ik zoek vast op hoe laat de trein naar Zutphen vertrekt. Er gaan er twee per half uur, de eerste kunnen we misschien net halen en de tweede gaat een kwartier later en is vijf minuten sneller. Voor de zekerheid pak ik de twee OV-Chipkaarten er maar vast bij. Bij het station lopen we de tunnel in, maar vanuit daar kunnen we de perrons niet op. We lopen snel weer omhoog en via de poortjes het station binnen, waarna we daar de stationstunnel inlopen en via die tunnel wel de perrons op kunnen. Bij spoor drie staat de trein klaar en als we komen aanlopen, geeft mijn dochter aan dat we nog 6 seconden hebben totdat de secondewijzer bovenaan staat en de trein zal vertrekken. Ik trek een kort sprintje en open de treindeur, wat gelukkig nog kan. We stappen in en voordat we zitten, vertrekt de trein al richting Zutphen.

Dat was een close call, en in de trein springen onze lichamen gelijk in de herstelstand. Als we in Zutphen uit de trein stappen, gaat het lopen niet zo soepel meer. Bij een dönertent bestel ik een Turkse pizza en al lopend naar de auto, eet ik deze op. Mijn dochter wil nog even niet eten en we plannen in om dat te doen bij de McDonald's van Barneveld. Als we daar aankomen, is het echter zo druk, dat we uitwijken naar Veenendaal. Daar vult ook mijn dochter haar tekorten aan, waarna we doorrijden naar huis.



Statistieken
Afstand:40,9 km
Gemiddelde:4,4 km/h
Bewogen gem.:5,4 km/h
Totaalteller:8605,7 km

Hoogteprofiel en tempo

11:24 De Wilhelminabrug over de IJssel

12:23 Ouderwetse richtingaanwijzer

14:17 Vliegveld Teuge

15:57

16:58 Een meerkoet heeft een mooi plekje gevonden