zaterdag 25 mei 2024

GR5F, Sierck-les-Bains ▸ Thionville (31km)

9:37 Met de trein naar Sierck-les-Bains
Vandaag loop ik weer verder over de GR5. Nu Nederland, België en Luxemburg achter me liggen, loop ik vandaag voor het eerst de hele dag op Franse bodem. Voor mij zal het op de GR5 nooit meer anders zijn, want voorlopig heb ik Liverdun gebombardeerd als persoonlijk eindpunt vanwege de logistiek. Tussen Sierck-les-Bains en Metz volg ik de variant GR5F of GR501, zoals deze variant ook wel wordt aangeduid. Het oorspronkelijke traject kent geen openbaar vervoer in het weekend waardoor dit traject zonder overnachting voor mij niet haalbaar is. De GR5F volgt de Moezel, met een veelheid aan steden en infrastructuur als logisch gevolg. Zo loop ik vanaf hier tot aan Liverdun altijd van treinstation naar treinstation. Dat is niet overal in Frankrijk mogelijk, maar hier dus wel. Daarvoor moet ik de dagafstanden wel inkorten tot 27 à 30 kilometer, maar gezien de reistijd is dat nog net acceptabel.

9:52 Contz-les-Bains aan de Moezel
De laatste week wordt de omgeving van de Moezel in Duitsland en Frankrijk geteisterd door overstromingen en doordat ik inmiddels weet waar in dit gebied de Moezel loopt, heeft de locatie van de overstromingen me verbaasd. Dit lijkt met name te spelen bij aftakkingen van de Moezel, want rond de Moezel zelf lijkt het alleszins nog mee te vallen. Daags voor de wandeling probeer ik nieuws te vinden over de huidige stand van zaken. Geen nieuws is goed nieuws, en in het Nederlandse nieuws is niet veel te vinden. Als ik zoek naar journal inondations moselle thionville, vind ik wel het een en ander, waaronder een artikel waarin gemeld wordt dat een paar dorpjes niet ver van mijn wandelroute gisteren nog overstroomd zijn. Het openbaar vervoer rept nog niet over afgelastingen en de wegen die ik nodig heb, zijn nog niet afgesloten, dus ik waag het er toch maar op.

10:15 Ook hier groeien de druiven
Nadat ik afgelopen zondag met mijn dochter 35 kilometer getraind heb voor haar Vierdaagsedebuut en afgelopen week een avondvierdaagse met de kinderen heb gelopen, is dit mijn zesde wandeling binnen een week, maar voor het eerst kan ik volledig mijn eigen tempo bepalen. Al kan ik als ik samen met mijn dochter aan het wandelen ben ook een prima wandeltempo ontwikkelen. Maar na het gestrompel van 3 km/h tijdens de avondvierdaagse ben ik wel weer toe aan een fatsoenlijk wandeltempo.

10:21 Eikenprocessierups
Ik parkeer de auto bij de betaalde parkeergelegenheid bij het station van Thionville. Bij de lader die hier weer anders werkt dan in de Benelux, lukt het me niet om een laadsessie te starten. Op de klok zie ik dat ik krap in de tijd kom te zitten en ik parkeer de auto in een vak waar geen laadpaal staat en loop naar het station. Tussen de parkeerplaats en het station staan hekken om een werkplaats af te zetten en het is niet direct duidelijk hoe ik bij het station moet komen. Ik besluit de openbare weg te volgen zodat ik zeker bij het station aankom en als ik op het juiste perron ben aangekomen, weet ik dat ik de trein ga halen. Op het perron koop ik een kaartje in de app van de Franse spoorwegen en enkele minuten later komt de trein naar Sierck-les-Bains voorrijden.

Vanaf het station van Sierck-les-Bains loop ik via de brug over de Moezel naar Contz-les-Bains. Hier liep ik tien weken geleden ook. Destijds liep ik vanaf hier terug naar het Luxemburgse Schengen; vandaag volg ik de GR5F zuidwaarts en gaat het pad verder omhoog. De klim is geleidelijk, niet heel steil en wel verhard. Dat maakt dat de klim prima te verteren is en geen moment mis ik de wandelstok, die ik vandaag heb thuisgelaten.

10:38 De Moezelvallei
Na de klim volgen paden over weide vlakten. Ik waan me alleen op de wereld en geniet van de rust. Heel langzaam lijkt het pad wat af te dalen en nadat ik het dorpje Gavisse ben gepasseerd, loopt de GR5A weer pal langs de Moezel.

Vanmorgen in de auto ben ik door hevige regenbuien heengereden, maar sinds ik op Franse bodem ben, is het droog, zonnig en warm. Ik voel een warme lucht tegen me aanwaaien en loop al sinds Contz-les-Bains in korte broek en een enkel wandelshirt. Af en toe voel ik een welkome frisse bries, maar in het algemeen ervaar ik het als een zomerse dag terwijl de weerapps voor mijn locatie slechts 18 graden hebben opgegeven.

11:14
Ik passeer meerdere geocaches, maar het gras staat hoog en ik waag het er niet op om met blote benen door het gras te lopen om een cache te zoeken. Ik blijf het pad langs de Moezel volgen totdat ik ter hoogte van het dorpje Cattenom over een sluis de Moezel moet oversteken. Er is een gesloten deur met een hangslot en het is duidelijk niet de bedoeling om hier over te steken. Zo staat het wel aangegeven in mijn wandelgids, maar gelukkig is er een brug pal naast de sluis, waardoor ik toch naar de overkant van de rivier kan lopen. Daar blijf ik langs de rivier lopen, tot aan het dorpje Haute-Ham, dat ondanks de naam overigens niet echt hoog is gelegen.

11:30 Ik wandel liever
Op het fietspad langs de Moezel ben ik de afgelopen kilometers roze markeringen tegengekomen. Met deze tekens werden gaten in de weg aangeduid en soms richtingen aangegeven. In de buurt van Haute-Ham hoor ik een luidspreker en als ik dichterbij kom, hoor ik in het Frans aftellen van tien naar nul, waarna een stel kinderen begint met hardlopen. Er blijkt een triatlon gaande te zijn en de roze markeringen lijken voor het fietsen te zijn aangebracht. Bij een verkeersregelaar vraag ik of ik mijn geplande route mag lopen en de man brabbelt iets wat ik niet kan thuisbrengen. Uit zijn mimiek maak ik op dat hij mij niet begrijpt en ik loop maar gewoon door over het parcours van de hardloopwedstrijd. Ik kijk goed om me heen, maar er is nog niemand in de buurt. Op deze manier vervolg ik mijn weg, totdat ik aan de andere kant van het haventje buiten het parcours van de triatlon ben gekomen.

11:45
Ik nader Yutz, een voorstad van Thionville en hier vind ik dan eindelijk mijn eerste geocache van de dag. En snel erna ook de tweede. Een kilometer verderop verlaat ik de route om naar het station te lopen en bij de parkeerplaats zie ik dat ik mijn auto geparkeerd heb bij plekken voor abonnementhouders. Ik lijk ermee weg te komen en betaal uiteindelijk een kleine zeven euro voor het parkeren.

12:40 Ik wil ook niet zwemmen, ik wil wandelen!
Ik rij de parkeerplaats af en zet de auto langs de kant van de weg om de navigatie correct in te stellen. Doordat de auto niet heeft kunnen laden, heb ik al vrij snel een snellader nodig en ik zie dat ik Luxemburg nog wel kan halen. De navigatie adviseert me zelfs om bij Aire de Capellen Nord te gaan laden en de eerdere Aire de Berchem Est voorbij te rijden. Ik volg het advies en wordt getrakteerd op een overvloed aan laadpalen. Ik kies een leuke uit en als de auto begonnen is met laden, loop ik naar de shop voor een kort toiletbezoek. Ik laad net voldoende om de volgende laadstop bij Baraque de Fraiture te halen en vervolg mijn reis.

12:50
Bij Baraque de Fraiture ben ik de tweede auto in de wachtrij om te kunnen laden. Als ik eenmaal aan de beurt ben, start ik de laadsessie en ga ik wat eten bij Baraque de Frituur, de lokale cafetaria. Terwijl ik op mijn eten wacht, word ik aangesproken door mensen die mij en mijn gezin blijken te kennen. Zo heb ik wat aanspraak. Het eten is inmiddels ook gereed en als ik het eten op heb, is de accu van de auto tot 77% geladen. Ik besluit verder te rijden en plaats te maken voor de rij wachtende auto's die er nog steeds is. In Nederland maak ik nog een laadstop bij een Fastned waar ik een nieuwe elektrische rijder wegwijs maak met het snelladen bij Fastned. Vanaf hier rij ik in een keer door naar huis, waar ik net voor het donker arriveer.





Statistieken
Afstand:30,7 km
Hoogtemeters:392
Gemiddelde:5,2 km/h
Bewogen gem.:5,7 km/h
Totaalteller:8551,6 km

De voortgang over de GR5 na 19 dagen

Hoogteprofiel en tempo
   
12:56 Volgens de gids moet ik hier rechtdoor, maar dat kan echt niet

13:03 Dan maar over de brug, met uitzicht over de sluis

13:59 Festiviteiten bij Haute-Ham

14:58 De lucht betrekt...

15:20 Hier is de route een stukje ingekort

15:27 Ritsen gaat hier net wat anders dan bij ons


◀ Ehnen ▸ Schengen (via Sierck-les-Bains, 37km) Thionville ▸ Rombas (27km) ▶