zaterdag 5 oktober 2024

GR5F, Rombas ▸ Metz (31km)

9:35 De D181 ten zuiden van Rombas
Het is alweer even geleden dat ik over de GR5 heb gelopen. Door mijn eigen vakantie en het vakantierooster van het openbaar vervoer in Frankrijk loop ik vandaag pas verder waar ik op 29 juni ben gestopt. Het begint ook al een beetje afscheid nemen te worden, want in de tussentijd heb ik besloten dat ik met de huidige auto nog twee keer naar Frankrijk afreis om de GR5 te vervolgen. Vandaag loop ik van Rombas naar Metz, waar de GR5F weer samenkomt met de oorspronkelijke route van de GR5 en mijn laatste wandeling over dit pad zal eindigen in Onville. De reistijd inclusief het vele en relatief langzame laden van mijn huidige auto hebben ertoe geleid dat ik het zelfs niet meer red om een wandeldag te plannen van 3:00 tot 23:00 uur voorbij Onville.

9:39 Fond Saint Martin
Ik slaap voor het eerst sinds ik zo vroeg opstart zonder tussentijds wakker te worden, maar als om 3:00 de wekker gaat, ben ik direct wakker. Ik kleed me aan, pak mijn tas en doe er het eten en drinken in dat in de koelkast staat. Ik trek mijn schoenen aan en loop naar buiten. Nadat ik de deur achter me heb gesloten en naar de auto ben gelopen, lukt het niet om de auto te openen door op het knopje van de autodeur te drukken. Heb ik dan geen autosleutel bij me? Die had ik gisteren in mijn tas gestopt. Dan ineens gaat het me dagen: nadat ik alles had klaargezet, ben ik nog even op pad geweest waarbij ik de sleutels uit mijn tas had gehaald. Deze heb ik kennelijk niet terug in de wandeltas gestopt. Daar sta ik dan, buitengesloten. Ik kan het huis niet meer in, maar ook de auto niet. Gelukkig heb ik een digitale autosleutel op mijn telefoon en heb ik de telefoon wel bij me. Zo kan ik toch de auto in en afreizen naar Frankrijk. Ook de laaddruppel ligt nog thuis, maar gelukkig heb ik bij de levering van deze auto direct al een reservelaadpas besteld voor noodgevallen, naar aanleding van een eerder akkefietje toen mijn laaddruppel was geblokkeerd.

11:43 Bronvaux
Zo reis ik de inmiddels vertrouwde route naar Frankrijk. In Luxemburg laad ik de auto vol genoeg zodat ik op de terugweg het laadpunt van Aire de Berchem in Luxemburg kan bereiken. De navigatieapp die contact heeft met de auto en zo langs snelladers kan plannen, geeft in Frankrijk een vreemde instructie waardoor ik bij Thionville al de snelweg af moet, maar geeft dan de geest terwijl ik op de afrit rij. Met spoed start ik Google Maps en laat ik een route naar station Rombas-Clouange plannen. Maps leidt me terug naar de A31 en bij afrit Rombas (duh), verlaat ik opnieuw de snelweg. Zonder problemen arriveer ik bij het station, waar ik de auto gratis kan achterlaten. Met de telefoon doe ik de auto op slot en even later start ik de wandeling.

11:48
Vanuit Rombas loop ik richting de bossen langs het Fond Saint Martin. Hier snij ik een stukje van de route af, want ik heb slechts tien minuten speling voor het halen van de bus bij de finish. Op dit moment heb ik even geen idee hoe het verder zit met openbaar vervoer, ondanks dat ik alles minitieus heb voorbereid. Na het Fond Saint Martin kom ik langs een uitkijktoren, de Tour de Drince. Na een flink stuk klimmen daal ik weer af naar het dorpje Bronvaux. Al dalend zie ik aan de andere kant van het dal weer een flinke heuvelrug en ik vrees dat ik ook daar weer een boel hoogtemeters te verduren krijg. Gelukkig heb ik mijn wandelstok meegenomen, dat maakt het net wat beter te verteren.

Het is schitterend wandelweer vandaag. Droog, zonnig, maar niet te heet. Prima weer ook voor begin oktober en vergelijkbaar met het weer in Nederland. Over een viaduct kruis ik de snelweg A4 (Verdun-Metz) en even later kom ik aan in Fèves. Inmiddels heb ik al vele baggerpaden gehad, waarbij ik door het bos heb gelopen omdat het pad volledig onder water staat en als na Fèves de route over een bospad gaat, maar het hele bospad niet blijkt te bestaan, word ik genoodzaakt om om te lopen via de verharde wegen. Via een veld met appelbomen loop ik langs het woonhuis van de fruitteler de Rue de Fèves op en loop ik naar Norroy-le-Veneur. Achteraf zie ik op de kaart dat ik de Chemin de la Manfrobas had moeten uitlopen; mogelijk heb ik een onjuiste afslag genomen, maar in mijn herinnering liep hier helemaal geen weg. Uit satellietbeelden blijkt inderdaad dat hier geen weg loopt en dat wordt ook bevestigd door een lokale stadskaart. Dan loopt OpenStreetMap hier toch achter.

11:48 De A4 richting Metz
Inmiddels heb ik het wel gehad met slechte wegen of zelfs niet bestaande wegen en om te voorkomen dat het helemaal mis gaat qua tijd, besluit ik om vanaf hier de GR5F te laten voor wat het is en mijn eigen route naar Metz te lopen. Zo volg ik de D50 naar Woippy. De D50 is een weg waar auto's 90 km/h mogen rijden en waar voetgangers over dezelfde weg lopen. In Nederland ondenkbaar! Het is dus goed opletten, vooral bij bochten naar links, omdat tegenliggers me dan pas heel laat kunnen zien. Gelukkig kan ik op het asfalt een goed wandeltempo ontwikkelen. In Plesnois steek ik even de weg over een soort stenen bushokje in, waar ik mij ontdoe van wat kledingstukken omdat ik het nu toch wel warm begin te krijgen. Ik smeer mijn armen, neus en oren in ter bescherming tegen de zon en loop verder. In Woippy, ter hoogte van het station, pauzeer ik even om te kijken wanneer hier de treinen gaan, maar er gaan alleen bussen in de komende uren. Die laat ik lekker rijden en ik loop verder. Na Woippy loop ik direct de bebouwde kom van Metz binnen. Ik heb nu geen rood lijntje om te volgen en moet het navigeren zelf doen. Gelukkig is het een kwestie van rechtdoor blijven lopen en als ik de spoorlijn tegenkom, langs het spoor rechts afbuigen. Ik loop Metz weer uit en kom in Le Bas-Saint-Martin. Over de Pont de Verdun loop ik Metz weer binnen. Ik kruis de snelweg A31 (de Route du Soleil) en loop verder richting het station. In Metz zijn veel voetgangersverkeerslichten die zelf op groen springen. Vaak net als ik kom aanlopen, dus dat kan kennelijk wel. In de laatste 200 meter van mijn wandeling valt ineens mijn gps-apparaat uit doordat de batterijen leeg zijn en ik stop om de batterijen te verwisselen. Niet veel later kom ik aan op het station van Metz.

13:18 Vanaf hier trek ik mijn eigen plan
Ik maak een foto van een standbeeld van Charles de Gaulle en ga op zoek naar de halte waar mijn bus gaat vertrekken. Dat blijkt flink tegen te vallen. Ik heb tien minuten en inspecteer alle bushaltes op het stationsplein, maar dit blijken allemaal stadsbussen te zijn. Ik spreek wat mensen aan die op bussen staan te wachten en begrijp dat ik aan de andere kant van het station moet zijn.

14:11 Kerk in Woippy
Ik loop het station door naar de andere kant en koop onderweg alvast een buskaartje voor de rit naar Rombas. Als ik het station uitloop, zie ik meerdere bushaltes en ik inspecteer ze een voor een. Helaas zit ook hier mijn bushalte niet tussen. Opnieuw vraag ik een wachtende passagier om hulp en mijn kennis van het Frans (zowel spreken als verstaan) wordt flink op de proef gesteld. Ik moet "droite et basse" volgen. Rechts en omlaag. Ik ga naar rechts en kom uit bij een busstation, de zgn. gare routière. Hier staat een bus met dezelfde eindbestemming als de bus die ik moet hebben, maar met een ander lijnnummer en de chauffeur zegt dat ik een andere bus moet hebben. Ze wijst waar ik heen moet. Iniddels is mijn bus allang vertrokken en probeer ik de volgende bus, die van 16:00 uur, te halen. Na veel vragen en zoeken kom ik om 16:10 aan bij de laatste bushalte die bij het station ligt en daar vertrekken dan de bussen waarvan ik er een moest hebben. Het lijkt erop dat er bij het busstation regionale bussen vertrekken en mijn bus een soort NS-bus is, een bus die rijdt omdat de trein op dat tijdstip niet rijdt. De bussen zijn inmiddels echter al vertrokken en ik moet nu anderhalf uur wachten op de trein van 17:38.
14:25 Mijn eigen route...

Anderhalf uur. Genoeg tijd om op jacht te gaan naar geocaches, zou je zeggen. Maar die liggen vandaag nauwelijks op mijn vizier. Ik heb er geen enkele gevonden en nu ik in een stadse omgeving ben, denk ik er niet eens aan. In plaats daarvan struin ik wat rond in het station. In een boekhandel valt mijn oog op een magazine van Charlie Hebdo, een naam die internationale bekendheid kreeg na de aanslagen in januari 2015. Ik koop wat souvenirs voor de achterblijvers thuis en wat te drinken voor mezelf. Als ik in de stationshal mijn flesje cola leegdrink, komen er ineens vijf gewapende militairen de hal binnenlopen. Ze speuren alle mensen af en lopen langzaam naar buiten. Ik loop ook even naar buiten omdat ik even denk dat het niet veilig is. Twintig minuten later loop ik het station weer in en zie ik op welk spoor de trein gaat vertrekken. Ik loop naar het perron waar de trein al klaarstaat. De trein vertrekt pas over een kwartier, maar ik ga er wel vast in zitten. De trein vertrekt op tijd en rond 18:00 uur stap ik uit bij station Rombas-Clouange.

14:27 Metz!
Ik pak mijn telefoon om de auto te ontgrendelen en begin met de reis naar huis. Het akkefietje met de gemiste bussen in Metz heeft ertoe geleid dat ik nu op mijn laatste tijdschema reis, met een geplande aankomsttijd van 23:30 uur. De auto laadt echter langzamer dan gepland doordat de temperatuur al wat aan het dalen is en zo kom ik uiteindelijk rond 23:45 uur thuis aan. Daar heeft mijn vrouw een huissleutel in de tuin verstopt, zodat ik naar binnen kan. Eenmaal binnen, pak ik de autosleutel zodat ik de auto met de laaddruppel weer kan laten opladen zodat deze morgen weer inzetbaar is. Daarna snel douchen en naar bed; het opruimen van mijn wandeltas komt morgen wel.

15:05 Over de Moezel in Metz
Doordat ik uiteindelijk toch met de trein ben teruggereisd, had ik achteraf dus toch wel de geplande route kunnen aanhouden. In plaats daarvan ben ik via Woippy naar Metz gelopen. Ik wist vooraf echter niet dat ik op station Metz anderhalf uur zou verprutsen. Als ik de officiële route had gelopen en daardoor de trein had moeten nemen, had ik blijven denken dat ik later dan gewenst in Metz was aangekomen. Dan had ik geen weet gehad van de moeite om de geplande bussen te vinden. Het wijzigen van de route blijkt dus een verstandige keuze te zijn geweest. Wel ga ik voor mijn volgende wandeling eerst de gids doorlezen en bijzondere tussenpunten markeren als waypoint in mijn Garmin, zodat ik onderweg meer weet van waar ik langskom. Dan is het minder "bos-dorp-bos-dorp", maar gaat de omgeving meer leven.



Statistieken
Afstand:31,3 km
Hoogtemeters:700
Gemiddelde:4,8 km/h
Bewogen gem.:5,3 km/h
Totaalteller:8950,3 km

De voortgang over de GR5 na 21 dagen


Hoogteprofiel en tempo

15:07 Sportievelingen op de Moezel...
...en mijn eigen schaduw.
   
15:39 Beeld van Charles de Gaulle

15:39 Station Metz

17:03 Tabac de la gare? Ja, ik heb inderdaad tabak van dit station!

17:11 Charlie Hebdo

17:22 Eindelijk is daar de trein


◀ Thionville ▸ Rombas (27km)