zaterdag 29 juni 2024

GR5F, Thionville ▸ Rombas (28km)

9:47 De A31
Het is alweer vijf weken geleden dat ik mijn vorige kilometers aflegde over de GR5 en na al het wandelgeweld om mijn dochter te preppen voor de Vierdaagse, is het vandaag weer aan mijzelf. Om half vier vertrek ik van huis richting Thionville waar ik vandaag mijn wandeling naar Rombas zal starten. Een tocht van nog geen 30 kilometer, wat komt doordat ik vanuit Rombas voldoende vervoersmogelijkheden heb om terug te reizen naar Thionville. Als ik verder loop, wordt dat een stuk lastiger.

9:55 Overstekende
wandelaars
Met een volle accu vertrek ik in het holst van de nacht van huis. Met de inmiddels bekende laadstops in de provincies/cantons Limburg (NL), Luik (B) en Capellen (L) arriveer ik tegen half tien bij het station van Thionville. Ik parkeer de auto weer betaald bij Effia en hoef me dit keer geen zorgen te maken over het halen van een trein, want ik start de wandeling vandaag vanaf de auto. Ik hoef pas na te denken over aansluitend openbaar vervoer als ik in Rombas aankom. Daar vertrekken treinen of bussen terug naar Thionville o.a. om 15:02, 15:20 en 16:32. Ik verwacht de trein van drie uur wel te halen, maar zelfs als het de bus van half vijf wordt, ben ik nog voor elf uur 's avonds thuis. Ik maak me dus geen zorgen over mijn wandelsnelheid. Het profiel is nagenoeg vlak; alleen bij het Forêt domaniale de Moyeuvre, waar ik na ongeveer 16 kilometer doorheen kom, zit een relatief steile klim.

Na een kletsnat voorjaar is afgelopen week dan eindelijk de zomer doorgebroken en waar we in Nederland getrakteerd zijn op temperaturen van 30 ⁰C is het in Lotharingen net een paar graden warmer geweest. In Nederland wordt vandaag 25 ⁰C verwacht, maar in Lotharingen loopt het kwik vandaag nog op tot 30 ⁰C. Naar aanleiding van mijn bevroren drinkslangetje afgelopen winter, heb ik afgelopen week eindelijk isolatiemateriaal gehaald om dit in de toekomst te voorkomen. Vandaag ga ik deze isolatie uittesten om te kijken of ik mijn drinkwater juist langer koel kan houden.

10:42 Gelukkig staat het water niet hoog
Vanuit het station loop ik de stad uit richting Yutz, waarna ik over een viaduct de A31 kruis. Daarna volgt het dorpje Illange en binnen de eerste zes kilometer ook Bertrange, waarna de route de snelweg verlaat en de oevers van de Moezel weer opzoekt. Het is warm genoeg om de broekspijpen en mijn dunne jasje bij de start al achter te laten en dankzij het isolatiemateriaal is mijn drinkwater al bij de tweede slok nog lekker fris. Dat ook de hele dag zo te blijven. Zonder isolatie moet ik eerst het water dat in het slangetje zit, opdrinken voor het water koel is en dat komt neer op ongeveer vier slokken water. Het isolatiemateriaal heeft dus effect, alleen over het buitenste deel van het drinkslangetje maak ik me nog wel wat zorgen voor in de winter, maar daarvoor kan ik het water wel een stukje terugblazen. Dat zijn zorgen voor later; ik heb net gezien dat lokale thermometers 30 graden tonen.

11:09 Langs de Moezel
Ter hoogte van Uckange steek ik via een brug de Moesel over. Hier is de route kennelijk gewijzigd, want de routemarkeringen snijden een stukje af van de route zoals ik die op mijn gps-apparaat heb staan. Nadat ik de snelweg A30 ben gepasseerd, verlaat ik de directe omgeving van de spoorlijn en de snelwegen. Op een thermometer bij een drogist zie ik een temperatuur staan van 27 graden, maar dat zal later vandaag nog flink gaan oplopen.

11:26 Duitse plaatsnaam
Mijn eigen lichaamstemperatuur stijgt sneller dan de buitentemperatuur als ik na 15 kilometer lopen over een onverhard pad de hoogte in moet. De ondergrond is niet heel vriendelijk voor wandelaars, maar gelukkig heb ik mijn wandelstok weer meegenomen en met behulp van dit derde been lukt het me met de nodige rustpauzes om de top van de klim te bereiken. Eenmaal boven loop ik door verschillende delen van het bos dat elk een eigen naam lijkt te hebben, getuige de hoeveelheid naambordjes die ik steeds maar passeer. Het is hier heel rustig. Halverwege zie ik een vos voor me het bos invluchten. Na bijna zeven kilometer kom ik weer mensen tegen.

11:51
Als ik 22 kilometer gelopen heb, gaat het weer omlaag en al dalend kom ik uiteindelijk weer aan in bewoond gebied, iets ten oosten van Moyeuvre-Grande. Hier loopt de route over een weg waar het autoverkeer met hoge snelheid overheen raast en het nodigt niet uit om hier overheen te lopen. Ik loop een stukje terug (en omhoog) naar een andere weg richting het oosten. Via deze weg kom ik alsnog in de buurt van het eindpunt. Via een buitenwijk van Clouange loop ik de laatste kilometer naar het station Rombas-Clouange. Het is 14:55 en ik heb voldoende tijd om de trein van 15:02 te halen. Op het perron koop ik via de app SNCF Connect een treinkaartje en na ongeveer vijf minuten kom de trein het station binnenrijden.

12:06 La chapelle de Budange
Ik heb een overstap in Hagondange, maar voordat het zover is, word ik voor het eerst in mijn leven gecontroleerd in een Franse trein. Nu weet ik tenminste dat het gekochte ticket ook geldig is. Geeft toch een fijn gevoel. Het tweede station waar de trein stopt, is in Hagondange. Hier heb ik een wachttijd van maar liefst 53 minuten. Volgens mij had ik ook in de trein kunnen blijven zitten tot in Metz en daar kunnen overstappen, maar dan was het treinkaartje misschien wel duurder geweest. Nu kost het me vijf euro, wat ik een schappelijke prijs vind. Bij het station van Hagondange is een shoarmatent en ik probeer een Turkse pizza te bestellen, maar dat kennen ze niet. Dan maar een broodje döner, maar van sambal en knoflook lijken ze ook niet te hebben gehoord. Of ze herkennen de Engelse begrippen voor deze sauzen niet. Zou heel goed kunnen. Ze wijzen mij naar het menubord waar alle beschikbare sauzen staan. Ik kies voor curry. Maar als ik het broodje ontvang, dan zie ik een gele saus. Ik vind het wel lekker en ik gok dat het niet curry is, maar kerrie. Toch grappig, zo'n taalverwarring. Volgende keer maar de telefoon met Google Translate ervoor houden om de sauzen te laten vertalen...

12:17 Ik loop nog de goede kant op
Als ik mijn broodje op heb, verlaat ik het terras en loop ik naar het station, dat er direct naast ligt. Ik wil weer wat water uit mijn drinkzak drinken, maar deze blijkt voor het eerst sinds ik de zak heb, leeg te zijn gegaan. En dat al na 27 kilometer. Het zegt iets over de temperatuur en het bewijst ook wel dat ik meer drink dan wanneer ik bidons mee heb. Met twee bidons heb ik 1,2 liter water mee en nu 2,5 liter. In het verleden heb ik op hete dagen bij uitzondering beide bidons met koud water bijgevuld, maar zelfs dan dronk ik ze nooit beide leeg. Vandaag dus wel en ik ben blij met het lauwe water in de bidon die ik ook nog had meegenomen. De thermometer van de drogist aan de overkant van de straat geeft inmiddels 36 graden Celcius aan, maar die meet de temperatuur waarschijnlijk in de zon.

12:18 Gelukkig heb ik zelf nog voldoende drinkwater
De Franse Spoorwegen zijn zo vriendelijk om mij een sms te sturen met de mededeling dat de trein er bijna aankomt. Eerder ontving ik er al een dat mijn trein een paar minuten vertraging had, maar dat valt gelukkig mee. Qua communicatie kunnen ze er bij de NS wel wat van leren. De trein brengt mij netjes terug naar Thionville. Ik betaal de parkeerkaart, maar een van de hefbomen is open en een andere is geblokkeerd door een obstakel op de weg. Ik had dus ook gratis kunnen wegrijden, maar ik vind het wel zo netjes om te betalen. Ik ga wel het betaalbewijs bewaren, want wellicht krijg ik hier nog wel problemen mee.

13:16
Op weg naar huis heb ik weer een lange laadstop bij Aire de Capellen Nord in Luxemburg. Hier ligt een geocache waarvoor ik onder andere het aantal snellaadpalen moet tellen. De vragen zijn snel opgelost en de cache is snel gevonden. Als de accu voor 80 procent gevuld is, rij ik weer verder richting huis. Ondanks dat ik in totaal 4x moet snelladen kom ik voor het donker thuis aan. Dat zal eenmalig zijn zo lang ik de GR5 bewandel, want de dagen worden alweer korter en mijn volgende geplande wandeldag over dit pad is pas in september.




Statistieken
Afstand:27,8 km
Hoogtemeters:476
Gemiddelde:5,1 km/h
Bewogen gem.:5,5 km/h
Totaalteller:8701,2 km

De voortgang over de GR5 na 20 dagen

Hoogteprofiel en tempo

14:55 Gare de Rombas-Clouange

15:00 De trein naar Hagondange/Metz

15:39 Kan de NS dit ook invoeren?


◀ Sierck-les-Bains ▸ Thionville (31km) Rombas ▸ Metz (31km) ▶