woensdag 20 juli 2016

4daagse 2016, dag 2, Druten (60km)

6:27 Advies van de organisatie. Lijkt me logisch dat je
moet doorlopen bij een wandelvierdaagse.
Vandaag heeft de overheid het nationaal hitteplan afgekondigd voor onder andere de provincie Gelderland waarbij geadviseerd wordt om in de schaduw te blijven en niet te veel in te spannen. De organisatie van de Vierdaagse heeft besloten om de lopers van de kortere afstanden (30, 40 en 40 militair) een half uur eerder te laten starten. De lopers op de 50 en 55 kilometer zijn sterk en kunnen er wel mee omgaan, aldus de organisatie. Mijn vertrouwen in het leger heeft hierdoor wel de nodige schade opgedaan, want kennelijk zijn militairen niet zo sterk dat ze met hitte kunnen omgaan, althans, zo vindt de organisatie van de Vierdaagse...

Vanwaar al deze commotie? Er is voor vandaag 34°C opgegeven en dat is de temperatuur in de schaduw. Veel kilometers worden in de zon afgelegd en na de vele problemen van gisteren probeert de organisatie de meest kwetsbare groepen wat extra ruimte te geven om kilometers af te leggen voordat de zon opkomt.

Ondanks dat ik het opmerkelijk vind dat ook de militairen eerder mogen starten en wij niet, geloof ik het verder ook wel. Het enige nadeel is dat al die eerder gestarte wandelaars ervoor zorgen dat het nog drukker zal zijn als in Beuningen alles bij elkaar komt. Zover is het echter nog lang niet.

Ik stap in de auto op weg naar Nijmegen en omdat ik op het internet niets kon vinden over werkzaamheden bij knooppunt Grijsoord besluit ik het nog eens te proberen over de snelweg. Helaas is ook vannacht de verbindingsweg weer afgesloten en ik rij weer door naar de Pleijweg. Als ik bij knooppunt Velperbroek ben aangekomen, blijkt ook hier de afrit te zijn afgesloten. Ik moet doorrijden naar Duiven om daar te keren. Vanaf de andere kant kan ik bij Velperbroek wel de snelweg af en de Pleijweg op. Met een hoop moeite kom ik uiteindelijk alsnog in Nijmegen aan.

6:31 Splitsing. De 50 linksaf naar Balgoij, de 55 naar Druten.
Het is een zwoele nacht en de thermometer in de auto geeft 20°C aan als ik Nijmegen kom binnenrijden. Rond tien voor half vier ben ik bij de start en ik sta weer vlakbij de hekken. Om vier uur mogen we van start en al snel loop ik met vele anderen de Heyendaalseweg uit op weg naar Hatert en Weezenhof, waar we de stad zullen verlaten. Vandaag loopt de 55 kilometer door Druten en dat maakt deze wandeldag een historische dag, want voor het eerst sinds 1966 komt de Vierdaagse weer door deze stad. Vanaf 1967 werden de dagelijkse afstanden ingekort waarbij de 55 kilometer werd gewijzigd naar 50 kilometer en viel Druten buiten het bereik van Nijmegen. Doordat de 55 er dit jaar weer bij is, kan Druten weer worden bezocht en het was ook met name de lobby van Druten die ervoor zorgde dat deze afstand weer eenmalig werd ingevoerd. Tot aan de rand van Wijchen is de route niet anders dan voorgaande jaren en via Alverna komen we aan in Wijchen. Hier passeren we de sporthal waar het Rode Kruis een noodhospitaal heeft ingericht en een paar meter verderop gaan de lopers van de 50 kilometer linksaf en lopen wij rechtdoor. Het is bijzonder om te zien hoe een relatief klein groepje wandelaars de route naar Balgoij en Niftrik inzet en ik vind het ook bijzonder om zelf even later door het centrum van Wijchen te wandelen. De dranghekken zijn hier al opgesteld en terwijl er nog nauwelijks mensen langs de kant zitten, volgen we hier het parcours van de 30 kilometer door het centrum van de stad. Niet veel verder slaan we linksaf en verlaten we de met dranghekken afgezette wegen. Langs de kant staat een bordje waarop de doorkomstplaatsen op weg naar Druten staan genoemd met de afstand tot deze plaatsen erbij. Het geeft een beeld van wat ons te wachten staat de komende kilometers.
6:41 Het is nog rustig in Wijchen.

We lopen onontgonnen vierdaagsegebied binnen en dat is wel even wennen. Het publiek weet prima wat het moet doen. Wat dat betreft is er niets van te merken dat ze de wandelaars voor het eerst op bezoek krijgen. Voor ons als wandelaar is het wel lastiger in te schatten waar we kunnen rusten, omdat we geen idee hebben waar de rustplekken zijn ingericht. In Hernen ga ik naar het toilet en besluit ik even te blijven zitten omdat ik niet weet wanneer ik daar weer de kans voor heb. Via Leuth, Hernen en Bergharen komen we steeds dichter bij Druten en na Bergharen duurt het niet lang voordat er een blauw vierkant bord langs de weg staat met 'Druten' erop, omgeven door 12 gele sterren. Een onderbord zegt '300m' en een soortgelijk bord staat ook langs de kant op 200 en 100 meter van de gemeentegrens tussen Wijchen en Druten.

Als ik bij de gemeentegrens ben aangekomen, krijg ik van twee mannen in oude douanepakken een visum uitgereikt. Het betreft een papieren boekje in de vorm van een paspoort en ik krijg een stempel van de gemeente Druten waarmee ik officieel welkom ben geheten in de gemeente. Bij een loket om goederen aan te geven krijg ik een medaille met daarop "Druten - 2016 - Vierdaagse". Ik hang de medaille om mijn nek en besluit dit zo te houden zolang ik door Druten loop. Ik kan de lobby en de invulling van Druten wel waarderen. In het visumboekje staat een welkomstwoord van de burgemeester van Druten en er staat ook in vermeld hoe Druten de route heeft versierd. Er is een kleine Via Gladiola gemaakt, er staan oude auto's langs de route, we lopen over een rode loper en we worden meegenomen door een muzikale reis door de tijd: bij het binnenlopen van de gemeente wordt oudere muziek gespeeld en dit wordt steeds moderner totdat we de gemeente weer verlaten. Het is leuk geprobeerd en ik zie een rode loper en oude auto's staan, maar als ik door een straat loop waar vlaggetjes  over het parcours hangen weet een bewoonster zeer treffend mijn gedachten achteraf te benoemen als ze tegen de persoon naast haar zegt: 'Zouden ze doorhebben dat dit de Via Gladiola is?'.
7:16 Oude wegwijzer in Leur

Even verderop staat de burgemeester van Druten langs de route en ik applaudisseer even om hem te bedanken voor de moeite die hij heeft gestoken in het naar Druten halen van de Vierdaagse. Vervolgens lopen we Druten uit richting Afferden, waar afgelopen nacht nog doden zijn gevallen door een ongeluk waarbij iemand uit een hoogspanningsmast was gesprongen maar de meegenomen apparatuur niet werkte waardoor het een vrije val werd met fatale afloop. Ik probeer te achterhalen of dit ongeval in Afferden bij Druten was of bij het Afferden waar het Pieterpad doorheen loopt. Ik weet het pas zeker als op de radio wordt gesproken over Afferden in het land van Maas en Waal.

Na Afferden volgt een lange saaie route van ongeveer tien kilometer op weg naar Ewijk en Beuningen. Ik ben toe aan een rustmoment, maar heb geen idee waar dat kan doordat ik hier nooit eerder liep tijdens de Vierdaagse. Ik stop bij een boerderij waar een stel stoelen staat en neem hier mijn rust. Als ik weer verder ga, blijk ik een paar honderd meter verderop een grote rustplaats tegen te komen. Hier staan toiletten, stoelen en kraampjes waar proviand wordt verkocht.

8:43 Bijna in gemeente Druten.
Het is heet, maar gelukkig staat er een briesje. Volgens de radio windkracht 3, en het maakt de hoge temperatuur een stuk dragelijker dan de net wat lagere temperatuur van gisteren. Ik blijf mezelf insmeren, maar op den duur voel je het zout dat je hebt uitgezweten als je de zonnebrandcrème over je huid probeert uit te smeren. Heel fris klinkt dat niet, maar het is de realiteit van het moment.

Als ik het kombord van Ewijk voorbij loop, voelt het aan alsof de grote oversteek vanuit Druten erop zit. Na Ewijk volgt Beuningen en daar komt alles weer bij elkaar. In Beuningen is ook een geocache-event en bij het event heb ik afgesproken met vrienden die langs de route zullen staan. Ik ben er iets eerder dan zij en ze hebben een fles frisdrank meegenomen zonder prik. De fles bevat anderhalve liter vocht, en ik drink in een keer ongeveer 1,25 liter op. Het is goed om ook eens wat anders te drinken dan alleen maar de hele dag water en nu ik zoveel ineens drink, merk ik dat ik de afgelopen uren kennelijk meer had kunnen drinken. Hopelijk is dat nu weer gecompenseerd. Ik zit nu op een rustplek en hoor iemand zich afvragen wanneer de 55-kilometer er weer bij gaat komen en ik weet ze te vertellen dat dat nog een paar honderd meter gaat duren. Ze merken mijn polsbandje op en zien zo de eerste 55-loper van de dag op 10 kilometer van de streep.
8:47 Grenspost Druten

Ik loop weer verder en weet dat het nu druk op de route is en dat het tempo er wel weer flink uit zal gaan. Dat blijkt nog mee te vallen; er is meer ruimte dan gisteren toen alles bij elkaar was gekomen. Ook psychologisch is de route korter. In andere jaren lopen we met z'n allen door Wijchen, waarna we met alle afstanden bij elkaar op weg gaan naar Beuningen over een vrij smalle weg. Dat stuk heb ik vandaag niet hoeven te lopen en pas in Beuningen begin ik in de drukte. Voordat ik het weet, lopen we al in Weurt en als je in Weurt bent, ben je op de rand van Nijmegen aangekomen.

9:55 Het lijkt de Tour de France wel met al die versieringen.
Langs de route zijn veel mensen die de wandelaars natspuiten, maar ik vind dat vervelend omdat ik allerlei apparatuur bij me heb die ik droog wil houden. Ik vraag mensen dan ook regelmatig om mij niet nat te spuiten en daar wordt goed naar geluisterd. In Nijmegen is iemand aan het spuiten, en ik vraag hem of hij mijn bidons wil vullen. Zo gezegd, zo gedaan en ik loop met fris water de Waalkade op. Hier is lekker de ruimte en ik test weer eens de klimbenen als we aan het eind omhoog lopen richting de Hertogstraat. Hier wordt roze woensdag gevierd en hierdoor is er op dit punt even geen doorkomen aan. Mensen uit het publiek met pakken waardoor ze drie keer zo breed zijn zorgen ervoor dat ik er niet langs kan en ik vind het alleen maar irritant. Als je een feestje wil vieren, doe dat dan achter de hekken, en laat ons lopen. Daarvoor zijn we namelijk hier. Een stukje verderop slaan we linksaf op weg naar de Wedren, maar daarbij moeten we de Oranjesingel kruisen. Hier wordt het verkeer door de politie geregeld en terwijl er een massa wandelaars staat te wachten, loop ik over het trottoir tussen de feestgangers door naar het kruispunt. Tegen de tijd dat ik daar arriveer, geeft de politie ons de ruimte om over te steken en ik loop in een keer voor de massa uit. Na kilometers in de drukte is het heerlijk om zo de laatste honderd meter in volle vrijheid te kunnen uitlopen.

Ergens halverwege de dag zag ik in de app van de Vierdaagse dat mijn startscan niet was binnengekomen. Dit kan twee dingen betekenen: er is geen startscan gemaakt, of de startscan is niet doorgegeven aan de app. Als ik mijn controlekaart inlever, blijkt dat ik geen startscan heb gemaakt. De bureaulisten geven me het voordeel van de twijfel en ik krijg een controlekaart voor de derde dag. Net als gisteren is ook vandaag het eindtijdstip van binnenkomst met een half uur verlengd, dus het lijkt erop dat de organisatie dit jaar wat soepeler met de regels omgaat dan andere jaren. Met het half uur eerder starten voor de meeste afstanden hebben die lopers er vandaag zelfs een heel uur extra bij!


Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)56,1 km5,4 km/h (6,7 km/h)
2 (Druten)58,8 km5,2 km/h (6,5 km/h)
Totaalteller:3781,1 km