donderdag 21 juli 2016

4daagse 2016, dag 3, Groesbeek (55km)

3:51 Rob Faltin zorgt ervoor dat het wachten
bij de start snel voorbij is.
Na twee nachten omrijden door wegafsluitingen rij ik vannacht via Wageningen en Renkum naar de A50. Zo rij ik in ieder geval geen zinloze kilometers. Het rijdt lekker door en alle verkeerslichten springen op groen als ik kom aanrijden, totdat ik bij de universiteit van Wageningen aankom. Ook hier wordt vannacht aan de weg gewerkt, maar de vertraging is niet meer dan twee minuten. In Nijmegen parkeer ik de auto weer in de Keizer Karelgarage en maak ik mijn dagelijkse loopje naar de Wedren.

Ik sta vandaag weer tussen de hekken en het is weer wachten totdat we om vier uur mogen vertrekken. Een in Friese kleding uitgedoste wandelaar met trompet begint ons te vermaken met het spelen van diverse liederen en voordat we het weten is het bijna vier uur. De trompettist gaat in de rij staan en ik zet mijn gps-apparaat aan zodat de wandeltrack kan worden opgenomen. De trompettist blijkt veel media-aandacht te hebben gekregen en blijkt de geïntegreerde Zwitser Rob Faltin te zijn.

Om vier uur beginnen de starters met het scannen van de polsbandjes en als ze mijn polsbandje willen scannen, lukt dat niet. Het wordt meerdere malen geprobeerd en er wordt zelfs een extra vrijwilliger bijgehaald en terwijl de wandelaars die achter me in de rij staan, hun weg zoeken naar andere starters, besluiten de starters bij mij om het nummer van mijn polsbandje dan maar handmatig in te voeren en ik krijg het advies om aan het einde van de dag een nieuw polsbandje te gaan halen. Ik snap het wel, want de qr-codes op het polsbandje zijn vrijwel allemaal afgesleten.
5:49 Dit petje heeft me de dag doorgeholpen.

Ik ben blij dat ik weg ben, en begin met de wandeling. Ik heb vandaag extra veel last van pijntjes. Het lukt me vooral niet zo goed om de spieren in beweging te krijgen en met een rustig tempo van ongeveer 6 km/h begin ik vandaag met de wandeling. Gisterenavond had ik een klein blaartje onder mijn rechterhiel, maar er zat een dikke laag eelt overheen waardoor ik er met de naald niet bij kon. De linkervoet is aan de buitenkant wat beschadigd en ik heb hier een pleister op een wondje geplakt. Beide voeten heb ik daarna ingetapet om ze zo voor verdere schade te beschermen.

Even buiten Nijmegen pak ik mijn eerste rust en ook dat begint traditie te worden. In het verleden toen ik mijn rustmomenten nog vrij probeerde uit te kiezen, probeerde ik de eerste rust pas na 15-20 kilometer te doen, maar inmiddels is dat per dag anders. De afgelopen jaren is de start van dag 3 vaak het zwaarst en heb ik dan ook het snelst een rustpauze nodig. Zo ook vandaag. Na de rust loop ik verder richting Malden en ik hoop ergens een petje te kunnen kopen, want ik heb mijn petje vandaag thuis laten liggen terwijl het weer een hete dag met veel zon gaat worden. Gelukkig staat er in Malden iemand langs de route petjes uit te delen, en ook al is het petje voor mijn hoofd wat te klein en is het slechts deels bedekkend, het is beter dan niets en ik pak het petje met dankbaarheid aan.
8:25 Op weg naar Gennep.

Tot Milsbeek volgt het parcours de bekende route, maar voorbij Milsbeek heeft de organisatie een alternatieve route bedacht voor zowel de 50- als de 55-kilometerlopers. Via een smal grindpad door een mooi natuurgebiedje lopen we richting Gennep. De Vierdaagse komt al jaren door Ottersum, wat inmiddels is geannexeerd door Gennep, maar dit jaar lopen we ook door Gennep zelf. Het is een mooie doorkomst en als we door de Zandstraat richting de brug over de Niers lopen, lopen we een klein stukje over het Pieterpad. Enkele maanden geleden liep ik hier ook, maar toen de andere kant op. Het is nu een stuk drukker op straat en dat is ook niet zo gek. De doorkomst door Gennep is geen eenmalige actie in verband met de honderdste editie van de Vierdaagse, maar is vanaf dit jaar een vaste routewijziging voor de 50 kilometer. Hiertoe hebben de marsleider van de Vierdaagse en de gemeente Gennep vorige week nog een overeenkomst bereikt.
8:26 Een mooi maar niet al te breed wandelpad

Het petje dat ik vandaag draag, is slechts deels dekkend en ik heb mijn hoofd dan ook bespoten met onzichtbare zonnebrandcrème. Op basis van de schaduw van andere wandelaars zet ik het petje zo op mijn hoofd dat de klep mijn nek bedekt. Zo kom ik de dag redelijk door. Als ik onderweg even ga zitten bij een rustpost van PostNL, krijg ik spontaan een stroopwafel in mijn handen gedrukt van een van de verzorgers. Het is buffelen deze dagen, maar met de hulp van de mensen aan de kant wordt het toch wat makkelijker gemaakt. In Ven Zelderheide worden zelfs pannenkoeken uitgedeeld en ook hier is nauwelijks te merken dat de Vierdaagse hier nooit eerder kwam. De passage van Ven Zelderheide is eenmalig als extra lus voor de 55-kilometerlopers.

8:31 Het laatste smalle pad richting Gennep.

Even voordat de militairen en de 40-kilometer erbij komen, neem ik een rustpauze bij de paardenvereniging die hier traditioneel staat opgesteld. Hier worden massages aangeboden met een vrijwillige bijdrage voor de paarden. Ik laat mijn rug masseren, want ik heb last van mijn rechterschouder en geef hier vijf euro voor. Uiteindelijk blijft de pijn ongeveer een half uur weg en komt het daarna langzaam weer terug.

Nadat we weer zijn samengekomen met de 50- en niet veel later ook met de 40-kilometerlopers gaan we op weg naar Breedeweg. We passeren de Sint Jansberg en kruisen hier weer het Pieterpad. Ik weet dat hier een LAW-wijzer staat, want deze heb ik tijdens mijn passage als Pieterpadloper nog op de foto gezet, maar vandaag zie ik deze wijzer niet staan door het vele publiek dat hier langs de weg staat. Op dit punt begint dan ook de eerste klim van de dag en klimmetjes trekken nou eenmaal altijd veel publiek. Ondanks dat we inmiddels weer met alle afstanden samen lopen, weet ik deze eerste klim nog lekker snel te kunnen oplopen. Daarna is het echter definitief gedaan met de snelheid en er is letterlijk geen doorkomen aan. We lopen door Groesbeek, maar ik loop hier voor zover mogelijk achter het publiek langs omdat er anders niet harder dan 4 km/h kan worden gehaald. Ik neem buitenbochten en de langste ronde om rotondes; alles om maar even mijn eigen tempo te kunnen lopen, maar uiteindelijk kom je toch weer in de drukte uit. Op de Zevenheuvelenweg probeer ik het fietspad, wat harder stijgt en daalt dan de hoofdweg, maar ook hier is het druk met langzame wandelaars. Ik ben zo druk met het zoeken naar gaten om mensen te kunnen inhalen, dat ik niet eens doorheb dat ik de militaire begraafplaats voorbij loop. Als ik me begin af te vragen of ik er al ben, zie ik de groene boog van Montferland die elk jaar aan het einde van de Zevenheuvelenweg staat. Ik blijk inderdaad alweer in Berg en Dal te zijn aangekomen. Ik realiseer me dat ik zojuist over een van de mooiste stukjes van de hele Vierdaagse ben gewandeld en ik vond er dit jaar niets aan. Ik weet nu wel dat ik nooit meer voor 55 kilometer zal kiezen als deze afstand niet al om 3 uur mag starten, want de drukte die ik dit jaar meemaak, is gewoon niet leuk meer. Niet voor mij, en ook niet voor de wandelaars voor me die ik probeer in te halen. Als 50-loper is het ook wel druk als alles bij elkaar komt, maar dan is er nog voldoende ruimte om om de mensen heen te lopen.
8:55 Doorkomst Gennep. We worden als bevrijders onthaald.

Al schuifelend en over fietspaden, trottoirs en bermen zoek ik mijn weg naar het centrum van Nijmegen. Hier loop ik naar de centrale administratie voor een nieuw polsbandje. In de hitte staan we te wachten en ik buig even voorover omdat ik wat duizelig wordt. Een vrijwilliger zegt tegen me dat ik binnen mag wachten en dat gaat een stuk beter. Ik drink wat, eet wat en het gaat dan weer een stuk beter. Als ik aan de beurt ben, krijg ik een nieuw polsbandje, maar tijdens het omdoen gaat het bandje alweer stuk. Ik krijg direct weer een nieuw bandje en kan zo weer op weg naar huis. Ik pak mijn rugzak en doe mijn petje weer op, voordat ik naar het Keizer Karelplein loop om daar mijn auto op te zoeken.


Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)56,1 km5,4 km/h (6,7 km/h)
2 (Druten)58,8 km5,2 km/h (6,5 km/h)
3 (Groesbeek)54,8 km5,3 km/h (6,2 km/h)
Totaalteller:3835,9 km
9:51 Ven-Zelderheide
11:20 Op weg naar Groesbeek.
12:31 Groesbeek. Onmogelijk om hier mijn eigen tempo te lopen.
13:00 De Zevenheuvelenweg is ook een stuk drukker dan andere jaren door die extra vijf kilometer.
13:58 Die gast loopt zowaar meerdere kilometers mee in dit pak. Die zal het warm hebben!
15:09 Ingestorte luchtboog op de Wedren.