woensdag 18 juli 2018

4daagse 2018, dag 2, Wijchen (50km)

Zandpad richting Alverna
Om kwart over drie kom ik aan bij de start. Om redelijk vooraan te staan bij het vertrek, is het noodzakelijk om zo'n drie kwartier te wachten. Af en toe kun je een praatje maken met iemand die naast je staat, maar de meeste tijd is het stil en kijk ik naar het informatiepaneel dat aan de rand van de Wedren is geplaatst. Om 1 minuut over vier start ik met de wandeling. Via het fietspad omzeil ik de studenten die de Heijendaalseweg blokkeren. Het hoort er een beetje bij, maar ik vind het knap irritant.

In het donker lopen we door de straten van Nijmegen. Na de Houtstraat slaan we linksaf een straat in waar in het donker een orkest al flink aan het spelen is. Met een gevoel van medelijden voor de overburen loop ik het orkest voorbij. Ik ga er maar van uit dat de omgeving het wel goed vindt, want ik merk ook dat het op sommige plekken rustig is en hoor dat dat is omdat de buurt heeft geklaagd. Dat is hier dan kennelijk niet zo het geval.

Alverna
We lopen door Hatert ricthing de Hatertsebrug. Hier lopen de meeste wandelaars op het fietspad, maar de weg zelf is ook voor de helft afgesloten voor de wandelaars, dus kies ik voor de rust op dit weggedeelte. Over de brug lopen we om Weezenhof heen. Helaas mogen we nog altijd niet meer door de wijk lopen, maar de buurtbewoners die ons willen zien, zijn langs de kant gaan zitten, waardoor het toch wel gezellig is. Na tien kilometer lopen we de stad uit. Net voorbij het snelwegviaduct ga ik even zitten voordat ik verder loop naar Alverna.

In Alverna is het een gezellige boel. Het is te merken dat we maar een keer door Alverna lopen en twee keer door Wijchen, want als we in de vroege uren door Wijchen komen, valt het qua festiviteiten nog wat tegen. Langs de kant is een jaarlijks geocache-event en ik ben zowaar de eerste die in het logboek schrijft. Terwijl ik met de organisatoren aan het praten ben, komt nummer twee al aangewandeld.
Geocache-event in Wijchen

Een stukje verderop lopen we langs de blarenpost en niet veel later komen we bij de splitsing waar ik twee jaar geleden nog rechtdoor ging om direct door het centrum van Cuijk naar Druten te wandelen. Dit jaar sla ik linksaf richting Balgoy en Niftrik. In Balgoy zoek ik een zitplek om mijzelf in te smeren tegen de zon, maar ik blijk een plek te hebben uitgezocht die gereserveerd is voor een groep. Dan maar een stoeltje ernaast pakken. Nu blijk ik bij een politiegroep te zitten van een Engels- of Franstalig land, maar als ze mij zien smeren, laten ze me rustig mijn gang gaan.

Beschermd tegen de zon loop ik richting de dijk naar Niftrik. Bij Niftrik is een berucht stukje dat kan worden afgesneden en de organisatie heeft hier vrijwel altijd een officiële controle of controleurs op afsnijders staan. Dit jaar staat er een formele controle en op het verste punt van de route krijg ik de eerste knip in mijn controlekaart.
Je zal maar dorst hebben

Ik merk nu dat ik het zwaar begin te krijgen met pijnlijke voeten en overbelaste spieren. Het grindpad bij Niftrik is echter geen enkel probleem, maar ik kies wel voor langere pauzes. Bij de rustpost langs het spoor eet ik een broodje met knakworst en neem ik de tijd. Niet ver na deze rustpost komt de 40 kilometer erbij en ga ik weer wat harder lopen. In Wijchen lopen we inmiddels met alle afstanden samen, maar gelukkig kan ik nog prima doorlopen. Het is weer een gezellige boel en van de vier 'hoofdplaatsen' qua sfeer (Bemmel, Wijchen, Groesbeek en Cuijk) vind ik Wijchen toch wel de gezelligste. De wegen tussen Wijchen en Beuningen en tussen Beuningen en Weurt loop ik dit jaar zonder er erg in te hebben. Dat is wel eens anders geweest.

Het Faberplein
Het is nog voor 12 uur als ik Nijmegen binnen loop. Ineens hoor ik achter me 'Excuse me, sir'. Er blijkt een groep militairen achter me te lopen. Kennelijk is mijn tempo behoorlijk ingezakt en ik versnel naar mijn normale wandeltempo. In dat tempo loop ik naar de Waalkade en als we aan het eind van de kade weer naar boven moeten lopen, test ik alvast de klimspieren voor morgen. Dat gaat prima en op het korte klimmetje haal ik een boel mensen in. Bovenaan is het vrij druk bij het Hertogplein en het Faberplein, maar tot opstoppingen komt het gelukkig niet. Om 12:30 uur kom ik aan op de Wedren en krijg ik mijn startkaart voor de derde dag.

Thuis ontdek ik een blaar aan de achterkant van mijn linkervoet. Er zit al een laagje eelt overheen, waardoor ik de blaar niet makkelijk kan vinden. Uiteindelijk krijg ik het voor elkaar om de blaar lek te prikken en leeg te maken. Ik breng tape aan op beide hielen om ze te beschermen voor de dag van morgen.

Doordat ik me vandaag vooral gericht had op het wandelen, heb ik geen foto's gemaakt. Gelukkig zijn er genoeg andere wandelaars die wel foto's hebben gemaakt. Met toestemming van de maker van deze foto's kon ik deze pagina tot opleuken met foto's. Ze zijn wel wat later gemaakt dan wanneer ik er langs liep.



Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,3 km5,9 km/h (6,6 km/h)
2 (Wijchen)48,9 km5,6 km/h (6,5 km/h)
Totaalteller:4942,6 km