dinsdag 17 juli 2018

4daagse 2018, dag 1, Elst (50km)

3:17 Wachten op het startschot
Doordat ik vorig jaar niet heb meegelopen, is het alweer twee jaar geleden dat ik aan de start stond in Nijmegen en doordat ik toen de 55 kilometer liep, is het voor sommige doorkomstplaatsen zelfs alweer drie jaar geleden dat ik er ben geweest. Daarnaast is het voor mij dit jaar de eerste keer dat de eerste dag omgekeerd is. Vorig jaar was dat voor het eerst, dus ik ga ervan uit dat de eventuele opstartproblemen nu wel zijn opgelost. We gaan het zien.

Gisterenmiddag ben ik samen met mijn dochter per trein naar Nijmegen geweest voor het ophalen van mijn polsbandje. Op de Wedren ook gelijk het geocache-event gelogd dat daar plaatsvond. Daarna in de stad gezocht naar de kinderactiviteiten, maar het enige dat we vonden, was een voorlezing voor de peuters en daar is ze inmiddels wel te groot voor.
5:01 Het kerkje van Oosterhout

Afgelopen nacht heel licht geslapen. Op de wekker (die de tijd op het plafond projecteert) heb ik veel nachtelijke tijdstippen zien langskomen en toen de tijd met een 2 begon, vond ik het wel goed. De wekker stond op 2:15, maar om 2:00 stap ik uit bed en als ik uiteindelijk op de Wedren arriveer, sta ik gelijk al tussen de hekken. Ik word direct aangesproken door een vriendelijke man die op de overdrachtelijke praatstoel zit waardoor ik zelfs vergeet om het gps-apparaat aan te zetten. Die heb ik voor de navigatie verder niet nodig deze week, maar ik wil wel graag de route en loopsnelheid vastleggen. Uiteindelijk heb ik een geldige gps-ontvangst als ik in Oosterhout de dijk verlaat; het voorliggende deel van de route zal ik dan maar kopiëren van de gelopen route in 2016.

Terwijl wij op de Wedren wachten op het startsignaal om 4 uur, hoor ik de nieuwe marsleider Henny Sackers een korte speech houden. Terwijl ik naar hem kijk, zie ik achter hem op een groot scherm de klok voorbij 4:00:00 uur tikken. Het is 12 seconden over vier als de marsleider begint met aftellen naar de start. Hierdoor start de Vierdaagse dit jaar dus om 22 seconden over vier; als de klok op het grote scherm goed loopt. Het mag de pret niet drukken. Wat ik wel belangrijk vind, is dat ik direct een goed tempo kan aannemen zodat ik de Waalbrug kan oversteken voordat hier een wandelfile ontstaat. Dat lukt en direct na de Waalbrug maken we de draai naar de Oosterhoutsedijk. Voorheen was deze dijk het sluitstuk van de eerste wandeldag, maar sinds vorig jaar is het dus het eerste deel van de route boven de Waal.

5:44 Zonsopkomst
Vorig jaar las ik op fora nog zorgen over het in het donker over de dijk lopen, maar ik merk nergens aan dat er slecht zicht is. Met frisse benen stelt de dijk niet zoveel voor en bebouwing rechts van de dijk verraadt dat er een dorp in aantocht is en dat blijkt direct Oosterhout te zijn. Markant is de kerktoren van Oosterhout die mooi afsteekt tegen de schemering van de opkomende zon. Het is precies 5 uur als ik in Oosterhout de dijk verlaat.

Via Valburg komen we uit bij recreatieterrein Watergoed. De volgende doorkomstplaats is Elst, waar de eerste wandeldag naar is vernoemd. Voordat we in Elst aankomen, neem ik even een korte pauze. In Elst is het op zich best gezellig, maar het is lang niet meer wat het was, nu we er zonder de andere afstanden al om 7 uur doorheen komen.
6:44 Rustiger dan ooit loop ik Elst binnen

Vanuit Elst lopen we verder naar Arnhem-Zuid en Elden. De zon staat inmiddels hoog aan de hemel en zelfs voordat de zon op was gekomen, had ik het al warm van het lopen, maar nu is het echt goed heet. Ik hou me rustig en laat mijn benen het werk doen. Op die manier geef ik het lichaam zoveel mogelijk rust zonder te stoppen met wandelen. Op het fietspad bij Elden lopen we even lekker in de schaduw en vlak voordat we de dijk op gaan, spray ik me in met zonnebrandspray.

De dijk naar Huissen is nog geen meter korter geworden en geeft voldoende tijd om te bedenken wat erna precies gaat volgen, want ik merk dat ik door de richtingwijziging niet alle plekjes meer precies weet te herinneren. In Huissen steken we een weg over die in het verleden altijd open was voor autoverkeer waarbij verkeersregelaars aangaven wie er mocht rijden/lopen. Dit jaar is de hele weg afgesloten, waardoor ik direct kan oversteken richting Huissen.

7:03 Modernere tekstborden dan voorheen
In Huissen is het een gezellige boel. Bij de Zaanse supermarkt worden plastic flesjes met Radlerbier zonder alcohol uitgedeeld en zo'n flesje gaat er wel in na al veel water te hebben gedronken. Het geeft de nodige krachten om door het warme weer verder te lopen in de richting van Bemmel. We lopen langs de kassen en komen in de buurt van de snelweg A325 als de lopers van de 40 kilometer erbij komen. Ik heb nare herinneringen als het gaat om afstanden die erbij komen, maar het omdraaien van de route heeft nog een extra voordeel: de wegen waarop we lopen nadat de afstanden bij elkaar komen, zijn breder dan de Oosterhoutsedijk en zelfs als de 30-ers en de militairen erbij zijn gekomen, kan ik nog goed in mijn eigen tempo doorwandelen.

7:05 Hoezo druk...
In Bemmel is het groot feest en het is altijd mooier feest als alle afstanden bij elkaar zijn. Dat is de grote paradox, want het kan zorgen voor een slechtere doorstroming, maar de interactie met de mensen aan de kant is wel een stuk leuker dan wanneer de 50 alleen loopt. We lopen zoals altijd twee keer afzonderlijk door een stukje bebouwde kom van Bemmel en in het tweede deel is ook een geocache-event georganiseerd. Hiervoor moet ik een stukje van de weg af en als ik bij het logboek en de organisator van het event ben aangekomen, blijk ik de tweede wandelaar te zijn die het logboek signeert. Dat betekent mijn allereerste eremetaal bij een Vierdaagse-event dat na het samenkomen van de afstanden is gesitueerd.

7:36 In Arnhem
Na Bemmel volgt Lent. Tegenwoordig is Lent onderdeel van Nijmegen, dus eigenlijk zijn we alweer in de stad. Voor het gevoel is echter de Waalbrug de grens, maar door het omdraaien van de route zijn we nu al heel dicht bij de Waalbrug aangekomen. Dat scheelt weer een saaie dijk en na weinig tijd loop ik de Waalbrug over en Nijmegen binnen. In Nijmegen zijn twee kruisingen waar de wandelaars soms moeten wachten op de auto's, maar vandaag heb ik het geluk dat ik op beide punten direct kan doorlopen. Het is uiteindelijke 12:45 uur als ik op de Wedren mijn knipkaartje inlever en de eindscan van de eerste wandeldag ontvang.

8:57 Grenspaal van Huissen
Op basis van de laatste wandeltrainingen had ik ingecalculeerd dat ik blaren achterop mijn hielen zou hebben, maar dat blijkt reuze mee te vallen. Kennelijk heeft dat toch te maken met de ongelijke en onverharde ondergrond van mijn trainingswandelingen. Vandaag loop ik vrijwel alles op verharde ondergrond en zo kom ik blaarloos de eerste dag door.



Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,3 km5,9 km/h (6,6 km/h)
Totaalteller:4893,7 km
8:57 De dijk bij Huissen


9:50 Langs de kassen
10:04 Weer samen met de 40km-lopers; de vrachtwagens lijken stil te staan op de snelweg
10:38 Langs de snelwegafrit Elst
11:08 Bemmel
12:07 Alsof het nog niet warm genoeg is...
12:24 Weer bij de Waalbrug