vrijdag 20 juli 2018

4daagse 2018, dag 4, Cuijk (50km)

10:20 Bijna in Cuijk
Ik reis via de Waalbrug naar de parkeergarage. Op het Keizer Karelplein moet ik bij het verkeerslicht even wachten. Voor mijn ogen steekt een wandelaar over die volledig is verkleed met Amerikaanse vlaggen. Zo ziet die wandelaar er altijd uit. Ik herken hem al jaren. Ik parkeer mijn auto en loop ook richting de Wedren. Daar zie ik deze wandelaar vooraan staan terwijl ik in de vijfde rij sta. Als ik dus vijf minuten eerder was vertrokken zou ik ook vooraan hebben gestaan. Geen probleem, ook nu kan ik snel starten.

11:30 Op weg naar Nijmegen
Net als gisteren start ik wat langzamer. Mijn startsnelheid is net zo snel als bij mijn trainingen: 6,5 km/h. Nu loop ik wel over asfalt, waardoor ik normaal wel wat sneller zou kunnen lopen, maar mijn spieren zijn vermoeid. Geen probleem, dus ik loop rustig door. Na 10 kilometer verlaten we Nijmegen. Op het punt waar we dinsdag rechtsaf gingen en nu rechtdoor gaan, rust ik even uit. Daarna loop ik door richting Overasselt. Daar is soms een geocache-event, maar dit jaar niet. Dat event start dan om 6:00 uur. Ik probeer dan om rond die tijd aan te komen. Dit jaar is dat niet nodig en ik kom aan rond 6:15. We hebben net afscheid genomen van de militairen die Overasselt overslaan. Onze route naar Nederasselt is dit jaar vrij rustig. Op de dijk komen we weer samen met de militairen waardoor het op de dijk weer wat drukker is. In Nederasselt ga ik onder de brug naar het toilet waarna ik ga rusten bij de korfbalvereniging van Nederasselt. De rustplaats ligt bij de zuidkant van de brug richting Grave. Hier rust ik ook elk jaar; ik vind het de leukste rustplaats van de hele Vierdaagse. Ik eet een uitsmijter en ik kijk op mijn telefoon naar het huidige tijdstip. In Cuijk zit mijn gezin langs de kant, dus ik moet een beetje inplannen hoe laat ik daar langs kom. Ik heb tijdstippen berekend op twee plaatsen, waarvan dit het eerste plekje is. Hier moet ik een half uur vertraging 'oplopen'. Dat lukt wel door rustig te genieten van de muziek die hier wordt gespeeld.

11:48 Vanaf hier met alle afstanden op weg naar de finish
Na het rustpunt loop ik de brug over. Aan de overkant ligt een earthcache (geocache), die ik ook ingepland heb om wat vertraging op te lopen. Terwijl ik op de brug de geocache op mijn telefoon opzoek, zie ik dat ik de vragen een paar jaar geleden al had opgelost. Ik had m echter niet gelogd, dus dat ga ik dan dit jaar maar doen. De klok staat inmiddels op 7:45. Dat was het tijdstip waarop ik de brug van mijzelf mocht oversteken, dus ik loop nu keurig op de planning. Ik loop nu gewoon door naar Grave.

De vierde dag is altijd wel gezellig zo tussen de militairen en via kleine plaatjes die allen zo hun herinneringen hebben, kachel ik door richting Cuijk. Als ik in Beers aankom, realiseer ik me dat het voor Engelstaligen wel grappig zal zijn om eerst door Grave te lopen, en later door Beers. Een ludieke bierverkoper zou bij het kombord Beers bier kunnen gaan verkopen, maar daar was helaas geen sprake van. Zelf zou ik overigens sowieso geen bier kopen tijdens de Vierdaagse, maar het had er wel leuk uitgezien.

12:02
Terwijl ik door Vianen loop, zie ik op mijn telefoon dat de familie al langs de route zit in het centrum van Cuijk. Als ik kom aanlopen, rent mijn zoon mij tegemoet en een paar tellen later loop ik met twee kinderen in mijn armen over het parcours. Ik loop door de hekken zodat ik achter het publiek kan bijkletsen met de familie. Zo zie ik vanaf de kant de vierdaagse voorbij trekken en ik merk dat dat er ook wel leuk uitziet. Je ziet zo meer dan dat je als wandelaar ziet, doordat je dan de hele dag tegen de achterkant van hoofden zit aan te kijken. Na ongeveer een kwartier loop ik weer verder en terwijl ik de Maas oversteek naar Limburg, rijdt mijn familie weer terug naar huis.

12:13 Malden
Ik heb inmiddels een flink wandeltempo te pakken. Met de wetenschap dat ik niet meer hoef te sparen geef ik nu al mijn energie om lekker snel naar Nijmegen te wandelen. In Mook zoek ik even de luwte voor een korte pauze, waarna ik doorloop richting de Via Gladiola. Traditioneel maak ik hier altijd een foto van een temperatuurmeter, maar die is dit jaar helaas stuk. Op een bepaald punt gaan de wandelaars naar de rechterweghelft van de Sint Annastraat, maar ik kies de linkerkant. Zo loop ik een deel achter het publiek waar het een stuk rustiger is. Om te voorkomen dat ik achter de hekken terecht kom, besluit ik net voorbij het ziekenhuis om uiteindelijk maar weer tussen de wandelaars te gaan lopen. Ik geef de swingende politieagente een high five en loop verder.

12:32 De Via Gladiola
Langs de route staan diverse mensen die 'free hugs' uitdelen. Onder hen een man en een vrouw die dit al jaren doen. Enkele jaren geleden werd erbij gewaarschuwd om rustig aan te doen bij de vrouw omdat zij zwanger was. Vandaag passeer ik hen opnieuw en ik heb even de neiging om te vragen hoe het met de kleine gaat, totdat ik een jong meisje in een stoel aan de kant zie zitten. Dat zal ze zijn en ik vind het leuk om te zien hoe ook vaste elementen langs de route veranderen met de tijd.

Ik loop een deel rechts van de weg en vlak voordat ik een wandelaar wil inhalen, probeert deze een snoepje aan te nemen van iemand langs de kant. Hij trekt snel zijn hand terug als hij mij ziet passeren. Ik stop, loop een stapje terug en pak twee snoepjes van de jongen langs de kant. Vervolgens loop ik verder en haal ik de bewuste wandelaar opnieuw in. In het voorbijgaan geef ik hem een van de snoepjes. Niet dat dat zo belangrijk is, maar ik vond het wel leuk om op deze manier mijn excuses aan te bieden voor het onverwachte inhalen.

12:39 Als het publiek midden op de weg gaat zitten, dan
loop ik er wel achterlangs
Ondertussen nader ik Nijmegen met rasse schreden. Het valt me nauwelijks op hoe ver ik al ben en voordat ik het weet, zie ik de vaste tribunes al verschijnen. Ik loop even langs de marsleider om te bedanken voor de afgelopen week en krijg een gladiool mee. Een paar minuten later loop ik de Wedren op en meld ik mij af. Het is nu 13:15 uur. Gelukkig staat er geen rij bij het afmeldpunt. De eindscan verloopt zonder problemen en ik krijg een 7 mee om op mijn vierdaagsekruis van twee jaar geleden te prikken.

Op de Wedren bestel ik een broodje beenham. Na deze te hebben verorberd, loop ik richting het station. Hier kruis ik het parcours, waardoor ik via een loopbrug moet oversteken. Er hangen briefjes waarop staat dat de loopbrug na 14:00 uur gesloten zal zijn. Ik heb geen idee waarom dat zo is, maar heb er nog geen last van. Zonder problemen kom ik aan bij mijn auto en rij ik terug naar huis. Op de snelweg rij ik een kilometerslange file tegemoet van mensen die op weg zijn naar Nijmegen, of overlast ervaren van de Vierdaagse terwijl zij op weg zijn naar hun vakantieadres.

12:55 Het verkeer op de Scheidingsweg krijgt even voorrang
's Avonds ontdek ik een klein blaartje op een van mijn tenen van mijn rechtervoet. 's Morgens om 4 uur merkte ik al dat ik met de tenen over de rand van mijn zolen liep. Daar heb ik niets aan gedaan, met een klein blaartje als gevolg. De blaar ga ik niet behandelen, want die verdwijnt vanzelf wel weer.



Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,3 km5,9 km/h (6,6 km/h)
2 (Wijchen)48,9 km5,6 km/h (6,5 km/h)
3 (Groesbeek)50,9 km5,7 km/h (6,5 km/h)
4 (Cuijk)52,1 km5,3 km/h (6,4 km/h)
Totaalteller:5045,6 km

13:05 Even langs de marsleider
13:12 De finish. Alhoewel, je krijgt je beloning pas als je 100 meter
verderop je polsbandje hebt laten scannen en je knipkaart hebt ingeleverd.
13:33 Over het Keizer Karelplein terug naar de auto