donderdag 20 juli 2023

4daagse 2023, dag 3, Groesbeek (50km)

6:33 Langs de Mookerplas
Voor het eerst sinds deze Vierdaagse word ik vanmorgen wakker van de wekker. Het is 2 uur en ik stap direct uit bed, trek mijn wandelkleren aan, pak mijn spullen en stap in de auto naar Nijmegen. Wat ik niet doorheb, is dat ik niet mijn wandelbroek, maar een reguliere korte broek heb aangetrokken. Deze broek heeft dezelfde kleur, maar is wat langer dan de wandelbroek. Geen heel groot probleem, al wil ik deze broek wel wat schoner houden dan de wandelbroeken die ik heb.

7:42 De lus in naar Gennep
Ik sta voor de derde dag op rij in derde positie in de startrij. Als om tien voor vier de starters onze kant opkomen, stap ik uit de rij om het gedoe rond mijn startscans uit te leggen. Ik krijg wat bijval van andere wandelaars en de startster zegt toe om de scans extra te controleren. Om vier uur begint ze onze polsbandjes te scannen, maar een opziener vindt het te traag gaan en pakt de scanner over en scant snel een aantal mensen weg. Door de chaos vergeet de vrouw om mijn scan extra te controleren en scant me op mijn verzoek nog een keer. Om helemaal zeker te zijn, loop ik nog eens naar het hokje van de organisatie waar ze constateren dat opnieuw de startscan niet is geslaagd. Om gek van te worden. Ze scannen mijn polsbandje nog een keer en bevestigen dat dit is opgeslagen. Ik ga van start, maar moet door dit akkefietje wel door de drukte van startende wandelaars mijn weg naar voren zien te vinden. Het tempo van de wandelaars om mij heen is me namelijk veel te laag. Via de trottoirs loop ik in verhoogd tempo de lopers voorbij, totdat het wat rustiger op het parcours wordt en ik inmiddels bekende gezichten om mij heen zie. Ik weet nu dat ik in de juiste groep wandelaars ben en matig mijn tempo. Ondertussen kijk ik op de website van de Vierdaagse en zie ik ineens vijf startscans staan. Goed, beter vier te veel dan 1 te weinig, maar het blijft een raar verhaal. De twee scans bij de start staan er nu dubbel in en de scan bij het informatiehokje staat er enkel in. Vandaag in ieder geval geen gedoe bij de finish, mag ik aannemen.

8:23 Gennep
We lopen naar Hatert via exact dezelfde route als gisteren, maar in Hatert slaan we linksaf richting Malden en steken daarmee ook de provinciegrens met Limburg over. Bij de bouwmarkt in Malden pak ik mijn eerste korte rust en ik besluit dat vandaag wat vaker te gaan doen. Via Molenhoek en Mook loop ik richting Plasmolen voor mijn tweede korte pauze. Hier zijn de zitplaatsen nat van de regen en ik ga onder een partytent zitten. Als er mensen langskomen om de stoelen en tafels droog te maken, informeer ik naar het weer. Het schijnt er vannacht hard geregend te hebben, maar dat was ver voordat wij in de buurt kwamen. Vanmorgen had ik ook regen in de auto naar Nijmegen, maar vanaf het moment dat ik de auto ben uitgestapt, heb ik nog geen bui gezien. De enige regendruppels die op mijn hoofd vallen, doen dat als ik na de rust bij Plasmolen mijn weg vervolg, maar dat is regenwater dat van de bladeren drupt.

9:07 Rust bij de paarden van Ottersum
Ik loop met spierpijn, maar als de spieren warm zijn, maakt me dat niets uit en al met al loopt het vandaag best lekker. Ik ben in staat om korte sprints af te leggen als er een obstakel dreigt dat ik voor wil zijn en ook het gewone wandeltempo valt niet tegen. We lopen door Milsbeek en gaan hier de lus in naar Gennep. Als we over het onderharde smalle pad naar Gennep lopen, vraag ik me af of de safety car hier ook wel heeft kunnen rijden. Deze weg is immers niet voor auto's aangelegd en het bruggetje onderweg is wellicht te smal. Daar ga ik waarschijnlijk nooit achter komen.

9:25 De heuvels komen in zicht
Als ik in Gennep linksaf sla richting de winkelstraat met uitzicht op de kerktoren, is er ineens een onaangekondigde controle. Voordat ik mijn knipkaart te pakken heb, ben ik al bij de laatste controleur aangekomen. Met een tweede knip op zak loop ik de Niers over naar Ottersum. Ik raak aan de praat met een rolstoeldeelneemster waarmee ik gisteren ook al een poosje samen heb gelopen en we hebben een gezellig gesprek, waaruit blijkt dat de heuvels voor haar een stuk lastiger zijn. Ik kan me er van alles bij voorstellen. De rolstoelster rust in Ottersum, ik loop wat verder door en ga rusten bij de paardenclub van Ottersum. Dit is mijn traditionele rustplek op de derde dag en met ludieke reclames en veel voorzieningen is dit echt een goede pleisterplaats.

9:50 Einde van de lus
Vanaf de rust is het nog drie kilometer totdat de 40 en de militairen erbij komen. Ik maak me op voor de eerste klim van de dag bij Breedeweg. Mensen hebben het vaak over de Zevenheuvelenweg, maar de klim bij Breedeweg is steiler en langer dan de klims op de Zevenheuvelenweg. Op de macht loop ik in een hoog tempo naar boven, maar ik voel aan dat ik dit op de Zevenheuvelenweg niet nog eens moet proberen. Tot aan de bebouwde kom van Breedeweg ben ik nog aan het herstellen van de klim. Om mezelf klaar te maken voor de aankomende heuvels, drink ik wat extra, eet ik wat meer van wat wordt aangeboden en neem ik een korte pauze. Vooral dat laatste maakt een groot verschil. Als ik de Zevenheuvelenweg oploop en de eerste klim start, weet ik een mooi tempo te ontwikkelen dat wel snel is, maar niet zo snel als bij Breedeweg. Dit tempo kan ik goed volhouden en ik tel de heuvels, maar zoals zo vaak, gaat er daarbij iets mis. Als we in Berg en Dal zijn aangekomen, heb ik drie klims geteld, terwijl het er volgens mij toch echt vier zijn. Het maakt me niet uit, want ze liggen achter me. Vanuit Berg en Dal is het nog vijf kilometer en langs de weg naar Nijmegen ga ik even rusten bij mensen langs de route. Zij zitten voor hun huis en bieden me drinken aan. Fris, bier, wijn, ik heb het voor het uitkiezen. Ik kies voor een glas cola, want alcohol lijkt me op dit moment niet zo verstandig.

10:45 Drukte in Groesbeek
Op weg naar de finish passeer ik weer een geocache-event langs de route. Het is het laatste event van dit jaar en ze bieden me te drinken aan, maar ik ben net voorzien en loop weer verder. Een zitplaats hebben ze niet en omdat ik dat van eerdere jaren al wist, heb ik net al elders gerust.

Nog drie kilometer naar de finish en die gaan sneller dan verwacht. Doordat ik dit jaar aan deze kant van het start- en finishterrein mijn auto parkeer, herken ik de wijk en merk ik al snel dat we in de buurt komen. Dat maakt de afstand psychologisch korter en voordat ik het weet, loop ik het finishterrein op. Voor het eerst deze Vierdaagse geen gezeur bij de finishscan en op de website van de Vierdaagse zie ik nu voor het eerst mijn gemiddelde snelheid staan.



Statistieken
DagAfstandGem.
1 (Elst)51,8 km6,1 km/h
2 (Wijchen)48,3 km5,7 km/h
3 (Groesbeek)49,9 km5,7 km/h
Totaalteller:7873,1 km

11:13 De Zevenheuvelenweg

11:21 De afdaling geeft mooie plaatjes

12:30 Terug in Nijmegen

Chaos met de polsbandscans


<< Dag 2 (Wijchen) Dag 4 (Cuijk) >>